نه وارد حاشیه می‌شویم نه گرفتار جوسازی‌

گروه سیاسی/ نمایندگان مجلس روز گذشته افطار را میهمان رئیس جمهور و هیأت دولت بودند، ضیافتی که هم رنگ و بوی سیاست داشت و هم طعم همدلی و همکاری. بویژه اینکه اظهارات و مواضع دو طرف این ضیافت، بویژه رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی نشان داد که همسویی و همدلی، اصلی‌ترین رویکرد و نقطه اتصال و اشتراک پاستور و بهارستان است. چرا که امروز هر دو قوه مجریه و مقننه، فارغ از درگیری‌های سیاسی یا مسأله تراشی‌های جناحی، رفع مسائل و مشکلات مردم و حرکت در مسیر توسعه و تعالی کشور را هدف خود قرار داده‌اند. عبور از کنار مسائل حاشیه‌ای، توجه به مسائل اصلی و به‌طور خلاصه؛ اقدام و عمل، تأکیدی است که همواره از سوی آیت‌الله رئیسی، خطاب به اعضا و بخش‌های مختلف دولت تکرار شده است. به همین دلیل است که در دوره فعالیت دولت سیزدهم، کمترین اصطکاک یا چالشی میان قوه مجریه و دیگر قوا مشاهده یا گزارش نشده است. این همدلی و هم افزایی را می‌توان دستاورد دولت سیزدهم نیز تلقی کرد، زیرا مطابق تعبیر آیت‌الله رئیسی در دیدار با علما و روحانیون که شنبه گذشته برگزار شد «در این دولت تمام ظرفیت‌های نظام در بخش‌های مختلف حاکمیتی و دولتی در کنار هم قرار گرفته و خطایی که در گذشته در جدا کردن نهادهای انقلابی از نهادهای دولتی اتفاق افتاده بود، اصلاح شده است.» میزبانی دولت از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نقطه اوج ارتباط دو قوه است. زیرا مطابق آمارهای موجود، دولت سیزدهم در دوره 7ماهه فعالیت خود، توانسته است رکوردهای تازه‌ای در زمینه تعامل و ارتباط میان دو قوه اجرایی و قانونگذاری از خود به نمایش بگذارد. مطابق آنچه سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهور اظهار کرده است، شخص آیت‌الله رئیسی در مدت گذشته از دوران فعالیت خود به عنوان رئیس جمهور، 7بار به مجلس رفته و گذشته از این، با ۲۲۹ نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز دیدار داشته است. وی با اشاره به ارائه هزار و 467 تذکر و هزار و 100 سؤال مطرح شده از سوی نمایندگان، این امر را نشانه امیدواری خانه ملت به دولت مردمی دانست و تأکید کرد که اگر نمایندگان نسبت به اقدامات دولت ناامید بودند اصلاً این سؤالات را مطرح نمی‌کردند. به هر رو، ضیافت افطار روز گذشته دولت و مجلس و میزبانی هیأت وزیران از نمایندگان خانه ملت، تأکید و تأییدی بر مسیر همکاری طی شده و ترسیم راه پیش رو نیز هست؛ راهی که می‌خواهد فارغ از دلمشغولی‌ها و مباحث حاشیه‌ای، رفع چالش‌های اساسی ملت و جمهوری اسلامی ایران را در دستورکار خود قرار دهد. به عبارت دیگر، قاب ضیافت دیروز را می‌توان «قاب همکاری برای حل مسأله و رفع چالش‌های ملت» توصیف کرد و این برخلاف تصویر مردم از دیروز روابط این دو قوه است که عمدتاً بر مسأله‌سازی و حاشیه‌آفرینی مبتنی بود.
دولت معتقد به اصل تحول است
به گزارش «ایران» آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در سخنان خود در این نشست، با بیان اینکه از ابتدای شروع دولت کارهای خوبی برای رفع مشکلات صورت گرفته است، مهم‌ترین رویکرد دولت را تحول برشمرد و گفت: دولت تحول را در سه زمینه شناخت و رویکردها، فرایندها، نهادی و ساختارها با اقداماتی که ارکان دولت انجام داده، آغاز کرده است. رئیس جمهور با بیان اینکه دولت معتقد به اصل تحول است و به آن باور دارد، افزود: دولت از ابتدای فعالیت خود تحول در این سه زمینه را شروع کرده که از مصادیق آن ابلاغ لایحه بودجه 1401 است. آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: برنامه تحولی که دولت تدوین کرده، نشانگر آن است که ما پیگیر این موضوع هستیم، اما آنچه به عنوان قانون و الزام از سوی دولت سیزدهم و ارکان مختلف آن اجرایی خواهد شد، برنامه هفتم توسعه خواهد بود. رئیس جمهور با بیان اینکه این برنامه تحولی دولت به عنوان یک برنامه مشورتی به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شده است، تأکید کرد: دولت خود را ملزم به اجرای برنامه هفتم توسعه می‌داند.
اختلاف نظرها طبیعی است


آیت‌الله رئیسی درباره اجرای تصمیمات در دولت نیز گفت: آهنگ دولت در اجرای تصمیمات، واحد است و تصمیم‌گیری‌ها در دولت یکصدا اجرا می‌شود. اگرچه اختلاف نظر کارشناسی امر طبیعی در حوزه‌های تصمیم‌گیری و اجرا است، اما دولت و ارکان آن، قانون را یکصدا اجرا می‌کنند. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه تذکر، تنبه و توضیح خواستن از سوی مجلس بسیار خوب است، تأکید کرد: امروز انسجام میان دولت و مجلس یک امر ضروری است و نباید هیچ‌گاه منجر به تشتت، اختلاف یا تضعیف همکاری میان این دو قوه شود.
اجرای شجاعانه اقدامات اصلاحی
آیت‌الله رئیسی در محوری‌ترین بخش سخنان خود در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بر اجرای شجاعانه اقدامات اصلاحی تأکید کرد. رئیس جمهور گفت: آنچه راجع به اصلاحات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور مطرح است، اقدامات شجاعانه‌ای می‌طلبد که دولت از ابتدا اعلام کرده است برای اجرای این اصلاحات آبروی خود را خواهد گذاشت.
وی افزود: بنده از روز اول به آقایان دولت گفته‌ام که مطلقاً نه وارد حاشیه‌ها شوند و نه گرفتار جوسازی‌ها گردند، زیرا امروز کلان پروژه دولت ایجاد امید در دل مردم است که متکی به اقدام و عمل خواهد بود.
ضرورت مشورت دولت با مجلس
رئیس جمهور اضافه کرد: بارها به وزرا اعلام شده است که مشورت با کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان را سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.
وی با بیان اینکه همه باید بدانیم که کوچک‌ترین حرف و اقدامی که مردم را ناامید کند، گناهی نابخشودنی است، اظهار کرد: وزرا به این حساب که منتخب مردم نمایندگان ملت هستند، همچون نمایندگان، نماینده مردم نیز هستند و احترام به آنان احترام به نمایندگان است. آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که به وزرا روحیه می‌بخشد، نمایندگان هستند.
از دوران گره زدن آب خوردن به مذاکرات گذشتیم
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی، با اشاره به سخنان اخیر رهبرانقلاب در دیدار با کارگزاران نظام تأکید کرد: مسئولان نظام در روز قیامت بیش از آنکه نسبت به اقدامات‌شان مسئول هستند، نسبت به اقداماتی لازمی که انجام ندهند نیز مسئولیت خواهند داشت. محمدباقر قالیباف غفلت از خدمت و از بین رفتن فرصت‌ها را گناه بزرگی برای مسئولان دانست و با اشاره به تجربیات دولت‌ها و مجالس قبلی، تصریح کرد: از دورانی که آب خوردن مردم را هم به برجام گره می‌زدند گذشتیم و امروز فعالیت‌ها در کشور باید این‌گونه باشد که مذاکرات و نتیجه آن تأثیری بر ارکان اقتصادی نخواهد داشت. وی افزود: من چندین بار گفته‌ام که جبهه انقلاب که امروز در مسند سه قوه است، محکوم به موفقیت است. ساخت ایران قوی نیازمند تصمیماتی است که با تلاش و جدیت باید گرفته شود. رئیس مجلس اضافه کرد: مقاصد حل مشکلات و راهکارهای آن مشخص است، اگرچه عوارض احتمالی نیز وجود دارد. بنابراین نباید دچار تردید بشویم و جبهه انقلاب نیز نباید در تصمیم‌گیری‌هایش دچار تأخیر شود.
وی با اشاره به این آموزه قرآنی که «فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکلْ عَلَى اللَّهِ» گفت: مجلس و دولت با همدلی و هم‌افزایی و با جسارت و درایت تصمیمات جدی را باید اخذ کنند. قالیباف اضافه کرد: نباید از هیچ تهدید داخلی یا خارجی و جوسازی احساس نگرانی کنیم، چراکه فرصت‌های دارای ریسک، زمینه ساز تحولات بزرگ خواهند بود.
تبدیل امید به سرمایه اجتماعی
رئیس جمهور عصر سه‌شنبه در نشست هم اندیشی با جمعی از علما و روحانیون، با بیان اینکه احیای امید و اعتماد عمومی با اقدام و عمل شدنی است، گفت: محکوم به موفقیت هستیم؛ نه می‌توانیم توقف کنیم و نه اجازه عقبگرد داریم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز به لطف خدا امید و انتظار مثبت از دولت به‌وجود آمده است که باید با اقدام و عمل تثبیت شده و ارتقا یابد، افزود: ارتقای این امیدواری به معنای تبدیل آن به مشارکت، نشاط و سرمایه اجتماعی است و دولت در این مسیر گام برمی دارد.
آیت‌الله رئیسی تبدیل امیدواری به سرمایه اجتماعی را در گروی روایت صحیح از اقدامات انجام شده دانست و گفت: امروز جنگ روایت‌هاست و دشمن تلاش دارد روایت مخدوش خود را از مسیر ۴۰ ساله انقلاب در ذهن مردم جا بیندازد، اما بهترین و منصفانه‌ترین روایت در دسترس از آنچه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته و مسیری که باید در ادامه طی کنیم، در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تبیین شده است و دولت مردمی صراحتاً اعلام کرده که این بیانیه را مبنای تمام اقدامات و برنامه‌های خود می‌داند.
تلاش برای مردمی کردن حکمرانی
رئیس جمهور با اشاره به اینکه گفتمان دولت مردمی همان گفتمان امام راحل و مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: دولت اجرای عدالت را در تمام عرصه‌ها و در تمام سطوح دنبال خواهد کرد و به دنبال تحقق مردمی کردن حکمرانی و اداره امور به معنای واقعی است.
اصلاح خطای جداسازی نهادهای انقلابی و دولتی
وی با استقبال از پیشنهاد ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین نهادهای تبیینی و تبلیغی دولتی، حاکمیتی، غیردولتی و مردمی گفت: در این دولت تمام ظرفیت‌های نظام در بخش‌های مختلف حاکمیتی و دولتی در کنار هم قرار گرفته و خطایی که در گذشته در جدا کردن نهادهای انقلابی از نهادهای دولتی اتفاق افتاده بود اصلاح شده است. رئیس جمهور افزود: امروز همه نهادها و بخش‌های زیرمجموعه نظام جمهوری اسلامی زیر نظر مقام معظم رهبری و با یک آهنگ واحد فعالیت می‌کنند و حتی در عرصه سیاست خارجی نیز نهادهای انقلابی و وزارت امور خارجه کاملاً هماهنگ هستند؛ در این دولت سیاست‌گذاری بر اساس قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری انجام شده و همه دستگاه‌های دیگر مجری این سیاست‌ها هستند.
فعال کردن وظایف مغفول مانده دستگاه‌ها
رئیس جمهور تصریح کرد: دولت همچنین تلاش کرده بخش‌ها و وظایف مغفول مانده دستگاه‌ها را فعال کند. به عنوان مثال بخش سازندگی در وزارت جهادکشاورزی، بخش جوانان در وزارت ورزش و جوانان و بخش برنامه در سازمان برنامه و بودجه مورد توجه بیشتری قرار گرفته تا آنچنان که شایسته است فعال شوند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دولت به هیچ وجه متصدی شایسته‌ای در عرصه اقتصاد و فرهنگ نیست، اضافه کرد: دولت مردمی سعی کرده نقش‌آفرینی خود را در عرصه‌های مختلف در سه زمینه «هدایت، نظارت و حمایت» سامان دهد و بر همین اساس اصلاح نحوه اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی را با هدف واگذاری صحیح بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی واقعی دنبال کرده است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت تلاش کرده رفع دغدغه‌های مردم، نخبگان و رهبری در عرصه‌های مختلف پولی و بانکی، صادرات و واردات، مالیات و امثال آن را با جدیت دنبال کند، اظهارکرد: دولت مردمی ضمن تلاش برای جبران عقب ماندگی‌ها، در همان روزهای آغاز به کار با حجم انبوهی از مطالبات انباشته شده بخش‌های مختلف جامعه از جمله فرهنگیان و لایحه رتبه‌بندی معلمان مواجه شد که تلاش کرده‌ایم یک به یک به این مطالبات رسیدگی کنیم.
ارتقای امید و اعتماد؛ راهبرد کلان دولت
آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: با وجود همه مشکلات و موانع موجود، هر چه به پیش می‌رویم آینده را بیش از پیش روشن و امیدوارکننده می‌بینم. راهبرد و کلان‌پروژه دولت ایجاد و ارتقای امید و اعتماد نزد مردم و خنثی‌سازی تلاش دشمن برای ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه است. پیش از سخنان رئیس جمهور تعدادی از علما و روحانیون حاضر در جلسه در سخنانی به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

بــــرش
تبریک آیت‌الله رئیسی به مناسبت روز ملی جمهوری عربی سوریه

رئیس جمهور روز گذشته در پیامی، فرا رسیدن روز ملی جمهوری عربی سوریه را به بشار اسد رئیس جمهور این کشور تبریک گفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پیام تبریک خود ابراز اطمینان کرده است که با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان دو کشور می‌توان در جهت برقراری صلح، ثبات و توسعه در منطقه، پایه‌ریزی همکاری‌های منطقه‌ای و گسترش روزافزون روابط فی‌مابین در تمامی زمینه‌ها گام‌های ارزنده‌ای برداشت.