اخبار ویژه

درد واقعی شما جدیت ایران در انتقام است
فعال اصلاح‌طلب با استناد به سؤال خبری خبرنگار رسانه آمریکایی از سخنگوی وزارت خارجه ایران نوشت: چنین خبری را باید از خبرنگار سی‌ان‌ان شنید؟
خبرنگار سی‌ان‌ان روز دوشنبه از سخنگوی وزارت خارجه ایران پرسیده بود «آیا ایران در قبال خروج سپاه از لیست FTO (تروریسم)، لیست عاملان ترور سردار سلیمانی را کنار می‌گذارد؟»
عباس عبدی صرفاً با استناد به این سؤال توییت زده «هنگامی که گفته می‌شود اطلاع‌رسانی درباره مذاکرات وین در حد صفر است، این هم نمونه‌اش که چنین خبری را باید از خبرنگار سی‌ان‌ان شنید».


شانتاژ این اصلاح‌طلب غربگرا در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه به روشنی و صراحت، پاسخ متقنی به خبرنگار سی‌ان‌ان داد و تصریح کرد این اصل سیاست خارجی ایران است که همه عاملان و آمران و مشاوران این ترور بزدلانه باید به کیفر خود برسند و در پیشگاه عدالت آورده شوند.»
با توجه به پاسخ قاطع و صریح سخنگو، باید از عبدی پرسید که درباره کدام خبر خیالی، حرف می‌زند و تردیدافکنی می‌کند؟!
به نظر می‌رسد ناراحتی واقعی افراطیون از این است که دولت برخلاف گذشته حاضر نیست پشت سپاه پاسداران (به عنوان حافظ امنیت کشور) را خالی کند.
یادآور می‌شود عملیات روانی برخی مدعیان دروغین اعتدال و اصلاحات علیه سپاه پاسداران، از دلایل اصلی ترغیب دولت و کنگره آمریکا برای جرأت کردن و گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی بود. اخیراً هم یکی از اعضای نامتعادل کارگزاران مدعی شده بود آمریکا نباید سپاه پاسداران را از فهرست گروه‌های تروریستی حذف کند.
این فضاسازی‌ها درباره مذاکرات و تلاش برای تبدیل سپاه به تنها مسئله باقی مانده در مذاکرات در حالی است که طرف آمریکایی نه در زمینه لغو مؤثر و پایدار تحریم‌ها و نه درباره راستی‌آزمایی و ارائه تضمین معتبر صداقت و جدیت نشان نداده و مذاکرات را به بن‌بست کشانده است. در مذاکرات وین 6 حتی برجام هم نادیده گرفته شد
ادعای «علی جنتی» برای دستاوردسازی خیالی در مذاکرات دوره ریاست روحانی در حالی است که در مذاکرات وین 6، حتی متن برجام هم نادیده گرفته شد.
روزنامه فرهیختگان با خیالبافی خواندن ادعای اخیر وزیر ارشاد اول دولت روحانی نوشت: دولت روحانی در برابر خروج آمریکا از برجام، در بن‌بست قرار گرفت و فقط نظاره‌گر بود.
دو سال پس از خروج آمریکا از برجام با پیروزی بایدن دموکرات بر ‌ترامپ جمهوری‌خواه بار دیگر مسئله مذاکرات هسته‌ای با هدف احیای برجام تبدیل به دغدغه نخست دولت روحانی شد. بر همین اساس فروردین‌ماه 1400 مذاکرات هسته‌ای میان ایران و نمایندگان کشورهای 4+1 در وین آغاز و تا پایان دولت روحانی 6 دور از آن برگزار شد.
در 6 دور نخست مذاکرات وین تاریخ در حال تکرار بود، همان سخنانی که چند سال قبل در جریان گفت وگوهای برجامی باعث می‌شـد موضع ایران در مذاکرات تضعیف شـود بار دیگر توسط حسن روحانی بیان می‌شد. به‌عنوان مثال در حالی که طرف غربی در جریان مذاکرات وین حاضر به عقب‌نشینی از زیاده خواهی‌های خود نشده بود و هیچ‌گونه تضمین عینی به ایران در زمینه رفع تحریم‌ها نداده بود، حسن روحانی به جای محکومیت طرف غربی به‌ اشخاص و نهادهای داخلی حمله می‌کرد و می‌گفت، «نمی‌دانم برجام چه نیشی به آنها زده است که نمی‌توانند آن را تحمل کنند.» روحانی مدعی بود اگر به عراقچی اختیارات لازم داده شود همین امروز توافق نهایی می‌شـود. او در حالی این ادعا را مطرح می‌کرد که در پایان مذاکرات وین ۶ تیم مذاکره‌کننده هســــته‌ای نه تنها نتوانسته بودند منافع حداقلی ایران از قرارداد برجام ۲۰۱۵ را احیا کنند، بلکه حاضر به پذیرش تعهدات فرابرجامی نیز شده بودند. در وین ۶ حتی متن برجام هم نادیده گرفته شد. فرآیند ۶ دور نخست مذاکرات هسته‌ای در وین بیش از آنکه تلاشی برای احقاق حق تضعیف‌شــده ملت ایران باشد در مواردی به‌نظر می‌رسید تلاشی است در راسـتـــای تامین منافع سیاسی دولت روحانی و اعتدال‌گرایان حامی وی. در زمانی که دولت روحانی به دلیل انباشـت حجم گسترده‌ای از ناکارآمدی‌ها به لحاظ سرمایه اجتماعی در بدترین شرایط ممکن قرار داشت، احیای برجام تنها گزینه پیش روی روحانی و حامیانش برای ‌ترمیم وجهه اجتماعی‌شان بود. به همین جهت تا آخرین لحظه دولت روحانی در تلاش بود قبل از پایان عمر کابینه دوازدهم توافق هسته‌ای حتی در صورتی که در آن منافع ایران به‌طور کامل و مطمئن درنظر گرفته نشده است، احیا شود. با توجه به زیاده‌خواهی‌های طرف غربی و همچنین موضع تضعیف شـده ایران نسبت به سال ۲۰۱۵ احیای برجام در مدت زمان اندک امکان‌پذیر نبود، مگر اینکه طرف ایرانی با نادیده گرفتن بخشی از حقوق مسلم خود حاضر به دادن امتیازات فرابرجامی به طرف غربی شود، درست مانند اتفاقی که در پایان دور ششم مذاکرات وین شاهد آن بودیم. در پایان دور ششم مذاکرات وین تیم عراقچی، نه تنها به دستاوردی در زمینه احیای توافق هسته‌ای دست پیدا نکرده بود، بلکه حتی با دادن تعهدات غیرمنطقی انتفاع ایران را از حداقلی به نام برجام به حداقل می‌رســـــاند، اما با وجود این در روزهای اخیر شاهد هستیم برخی چهره‌های نزدیک به دولت روحانی از عملکرد تیم قبلی نسبت به تیم مذاکره‌کننده فعلی دفاع می‌کنند و مدعی می‌شوند مطابق گزارش آخر ظریف به مجلس یازدهم، عراقچی در دور ششم مذاکرات وین توانسته بود آمریکایی‌ها را مجاب کند سپاه را از لیست سازمان‌های به اصطلاح ‌تروریستی خارج کند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در دور ششم مذاکرات وین طرف ایرانی باز هم بدون هماهنگی با مقامات بالاتر پذیرفته بود در صورت احیای برجام، در آینده مذاکرات در زمینه مسائل منطقه‌ای نیز ادامه پیدا کند.
در جدیدترین تلاش دولتمردان دولت روحانی برای تداعی یک دستاورد ساختگی، علی جنتی ادعا کرده در 6 دور مذاکرات وین، تیم مذاکره‌کننده دولت روحانی توانسته بود موافقت آمریکا را برای حذف سپاه از فهرست گروه‌های ‌تروریستی جلب کند.
این گزاره به استناد گزارش ظریف، یک ادعای غیرواقعی است، چرا که خروج سپاه از فهرست گروه‌های ‌تروریستی به‌عنوان یکی از پرانتزهای باز مذاکرات وین در پیش‌نویس نهایی وین 6 نیز ذکر شده است. بیدار شدن اصلاح‌طلبان از خواب زمستانی 8 ساله!
اصلاح‌طلبان به‌عنوان بانی وضع موجود هستند طوری وانمود می‌کنند که انگار تورم، به تازگی در کشور به‌وجود آمده است.
به گزارش جهان‌نیوز، این روز‌ها نمای تازه‌ای از روزنامه‌ها و جراید اصلاح‌طلب دیده می‌شود. گویی بعد از چند سال تازه این روزنامه‌ها رنگ گرانی را دیده‌ و متوجه تورم موجود در کشور شده‌اند! جریانی که پیش از این نه تنها در برابر تورم‌ مداوم سکوت می‌کرد بلکه به حمایت از آن روند تولید می‌پرداخت و هر روز با نوعی بازی رسانه‌ای قصد داشت دولت وقت را موفق نشان دهد؛ اما اکنون ناگهان منتقد وضعیت اقتصادی کشور شده است. آنها تا دیروز موضوعات حاشیه‌ای مانند به ورزشگاه رفتن زنان و مسائلی از این دست را به‌عنوان دغدغه‌های اصلی کشور عنوان می‌کردند اما این روزها مطرح می‌کنند که در حال حاضر تورم و گرانی مسئله اول کشور است!
در همین رابطه «آذر منصوری»، دبیرکل حزب اتحاد ملت، طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «این روزها تورم و گرانی اجناس و کالاها اعم از ضروری و غیرضروری به مهم‌ترین مسئله مردم تبدیل شده است. سفره‌هایی که روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود و خانوارهایی که به‌دلیل عدم توانایی مجبورند اقلام حتی ضروری را حذف یا کم کنند». بیدار شدن اصلاح‌طلبان از خواب زمستانی در حالی است که خود معترف هستند که ضعف اقتصادی امروز حاصل اهمال‌کاری دیروز دولتی است که آنها تمام قد از آن دفاع می‌کردند. اما به‌نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان موضوع گرانی و انتقاد به دولت در این عرصه را دستاویزی برای بدست آوردن آبروی از دست رفته و بازگشت دوباره به صحنه سیاست بعد از حذف توسط افکارعمومی تلقی می‌کنند.
همچنین «محمدرضا خباز»، چهره اصلاح‌طلب و از استانداران دولت روحانی که منتقدان دولت مدعی تدبیر و امید را کینه‌توز، منافق، حسود، باج‌گیر و جنگ‌طلب نامیده بود، در جدیدترین اظهارات خود مدعی شده است که دولت سیزدهم می‌خواهد مردم را در فقر نگه دارد تا جامعه به فقر عادت کند. وی همچنین با ژست دلسوزانه خاصی درباره تورم می‌گوید:‌ «آقایان می‌گویند «تورم پایین آمده است»، به فرض که یک مرکز رسمی هم چنین حرفی را تأیید کند اما مردم نمی‌پذیرند چون کمرشان زیر بار تورم خم شده و صدای خرد شدن استخوان‌های‌شان به گوش فلک رسیده است.»
«رسول منتجب‌نیا»، دبیرکل حزب جمهوریت نیز طی اظهارنظری درخصوص گرانی عنوان کرد: «یکی از شعارهای آقای رئیسی پایین آوردن تورم و از میان‌بردن گرانی و کمک به معیشت مردم بود. همه قیمت‌ها چند برابر شده و آقایان حاضر نیستند که بپذیرند، این همه گرانی ناشی از تورم است و مرتب هم شعار می‌دهند که نرخ تورم رو به کاهش است.»
اصلاح‌طلبان در دولت روحانی سال‌های اول را دوره آواربرداری می‌نامیدند. بعد از مدتی در مقابل مطالبات مردم برجام را به‌عنوان فتح‌الفتوح و گشاینده اقتصاد کشور به مردم عرضه کردند و چند سالی افکارعمومی را به امید گشایش‌ها با تیترهای جذاب منتظر گذاشتند و سپس حرف‌درمانی را پیشه کردند و در آخر بدون دستاورد اقتصادی و با کوهی از مشکلات اقتصادی پاستور را ‌ترک گفتند. نگرانی روزنامه صهیونیستی از تشدید بحران میان روسیه و اسرائیل
یک روزنامه صهیونیستی تأکید کرد: روسیه در حال کاهش نیروهایش در سوریه است و ایرانی‌ها دارند خلأ را پر می‌کنند.
هاآرتص در تحلیلی نوشت: روسیه در حال کاهش نیروهای خود در سوریه،است و ایرانی‌ها و شبه‌نظامیان طرفدار ایران جایگزین سربازان روسی در حال ‌ترک سوریه می‌شوند. در نتیجه، عنصر جدیدی به نام جنگ در اوکراین می‌تواند حضور نظامی ایران را به عامل بزرگ‌تری در تصمیم‌گیری در سوریه تبدیل کند. رای اسرائیل همراه آمریکا برای تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و اتهامات وزیر امور خارجه اسرائیل در مورد جنایات جنگی روسیه، دو واکنش خشمگین را به همراه داشت. وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای تند، اظهارات لاپید را تلاش پنهان و ضعیف برای سوءاستفاده از اوضاع اوکراین برای منحرف کردن توجه جامعه بین‌المللی از یکی از قدیمی‌ترین منازعات حل‌نشده یعنی منازعه فلسطینی- اسرائیلی خواند.
پس از حمله هوایی اسرائیل به سوریه در روز پنجشنبه، دریاسالار اولگ ژوراولف، یکی از فرماندهان ارشد روسیه در این کشور گفت که یک موشک ضدهوایی سوریه یک موشک اسرائیلی را رهگیری کرده است. موشک سوری ساخت روسیه است و به‌عنوان بخشی از قرارداد تسلیحاتی در سال 2007 به سوریه فروخته شده است.
اعلام این رهگیری توسط یک مقام ارشد روسیه فقط یک‌ اشاره ساده نیست. این اظهارات بدین معناست مسکو ممکن است سیاست «آسمان باز» را که به اسرائیل اعطا کرده مورد تجدیدنظر قرار دهد.
یک مقام نظامی اسرائیل گفت: اسرائیل سعی می‌کند محتاطانه رفتار کند مانند راه رفتن روی یک طناب نازک، اما از این پس دیگر فقط بحث احتیاط به خرج دادن نیست که به اهداف حساس برای روسیه، مانند پایگاه‌های ارتش سوریه، حمله نکنیم، بلکه بحث ملاحظات دیپلماتیک است. ما متوجه هستیم که دوره زمانی که اسرائیل می‌تواند آزادانه در آسمان سوریه عمل کند در حال کاهش است و ممکن است مجبور شویم سرعت حملات را افزایش دهیم.
یکی دیگر از دلایل فوری برای نگرانی اسرائیل، در روزهای اخیر بروز پیدا کرده است. روسیه در حال کاهش نیروهای خود در سوریه، برای تقویت حضور خود در اوکراین است. ایرانی‌ها و شبه نظامیان طرفدار ایران، جایگزین نیروهای روسی می‌شوند. به این ‌ترتیب تیپ 47 زرهی سوریه در بخش جنوبی منطقه حماه تحت فرماندهی ایران قرار گرفت. در پایگاه تیپ، که یک مرکز آموزشی نیز دارد، هفته گذشته حدود 40 خودروی نظامی و همچنین حدود 17 وانت‌بار مجهز به مسلسل وارد شدند که برخی از آنها توسط رزمندگان حزب‌الله رانده می‌شد. نام جنگ در اوکراین می‌تواند حضور نظامی ایران را به عامل بزرگ‌تری در تصمیم‌گیری در سوریه تبدیل کند. استقرار جدید نیروهای ایران به درخواست بشار اسد و با رضایت روسیه صورت گرفته است. این نشان‌دهنده اتکای دولت سوریه به ایرانی‌هاست. هماهنگی نظامی تل‌آویو و مسکو بر منافع مشترک برای جلوگیری از تعمیق جای پای ایران در سوریه که همسایه شمالی اسرائیل است، متکی است.