داعش ده‌ها دانش‌آموز شیعه را در افغانستان به خاک و خون کشید

  سرویس خارجی-

در حالی که طالبان مدعی است داعش در افغانستان خطری جدید محسوب نمی شود و دولت آنها توانسته داعش را در افغانستان مهار کند، حرامی های تکفیری همچنان به کشتار وحشیانه مردم بیگناه ادامه می دهند. افزایش حملات تروریستی طی روزها و هفته های اخیر در شهرهای مختلف افغانستان و به خصوص شهر کابل نشان می دهد اظهارات مقامات طالبان توخالی است و مردم مظلوم این کشور، تاوان ضعف آنها در کنترل اوضاع امنیتی را می دهند.
صبح دیروز خبر رسید در ادامه سلسله حملات تروریستی به اماکن متعلق به شیعیان، رسانه های افغانستان از وقوع سه انفجار در دو مدرسه واقع در منطقه شیعه نشین غرب کابل خبر داده اند. بر اساس این گزارش ها، انفجار اول در آموزشگاه «ممتاز» در منطقه «قلعه‌نو» در غرب شهر کابل رخ داده است. شاهدان عینی می گویند در این حمله ۶ دانش آموز شهید و 10دانش آموز دیگر نیز زخمی شده اند.گفته می‌شود این انفجار بر اثر پرتاب یک بمب دستی بوده است. پس از این رویداد، انفجاری دیگر در مدرسه «شهید عبدالرحیم » واقع در «تانک تیل» کابل به وقوع پیوست. این انفجار انتحاری بود. «خالد زدران»، سخنگوی پلیس کابل گفته: این انفجارها در نزدیک مدرسه پسرانه «شهید عبدالرحیم» به وقوع پیوسته و منجر به وقوع تلفاتی در میان شیعیان شده است.


با این حال به گفته رسانه‌های محلی یکی از انفجارها در مرکز آموزشی ممتاز و دو انفجار دیگر در مدرسه «شهید عبدالرحیم» اتفاق افتاده است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است اما برخی رسانه ها نوشته اند،
داعش پشت این حملات تروریستی است.
«ذکریا الفت» از معلمان مدرسه «شهید عبدالرحیم» به روزنامه افغانستانی «اطلاعات روز» گفته حمله انتحاری اولی زمانی رخ داد که شاگردان در حال ترک مدرسه بودند... تنها در انفجار نخست نزدیک به 20 تا 25 دانش‌‌آموز شهید شدند و وقتی معلم های مدرسه در تلاش برای متفرق‌کردن دانش‌‌آموزان و نجات آن‌ها بودند، انفجار دوم رخ داد. «الفت» ادامه داد انفجار دوم زمان انتقال شهدا و زخمی‌ها رخ داد اما من از میزان تلفات انفجار دوم اطلاعی ندارم. برخی منابع تعداد کل شهدا را 26 تن اعلام کرده اند. منابعی از بیمارستان «محمدعلی جناح» از انتقال ۱۹ زخمی به این بیمارستان خبر داده‌اند. در حمله تروریستی به مدرسه دخترانه «سید الشهدا» در غرب شهر کابل در اردیبهشت سال گذشته دست کم 85 نفر شهید و 147 نفر مجروح شده بودند.
واکنش ها
حمله تروریستی به دو مدرسه شیعه نشین کابل واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت.
به گزارش تسنیم، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران در توئیتی نوشت: «کوردلان تکفیری باردیگر جنایت کردند و خاک افغانستان را به خون نونهالان بی‌گناه آغشته کردند. این حرامیان ضددین، حرمت ماه رمضان را نیز نگاه نداشتند. ضمن محکوم‌کردن این جنایت، از مقامات مسئول افغانستان می‌خواهیم عوامل این اقدام تروریستی را شناسایی و مجازات کنند.» سفارت ایران در کابل نیز این طور واکنش نشان داده که: «سفارت ایران در کابل وقوع حادثه تروریستی در منطقه غرب کابل که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم مسلمان و روزه‌دار افغانستان خصوصا دانش‌آموزان مظلوم و بی‌گناه گردید را محکوم نموده، برای قربانیان این حادثه غفران الهی و برای بازماندگان صبر از درگاه خداوند مسالت می‌نماید.» دفتر مطبوعاتی حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق افغانستان نیز ضمن محکومیت حملات دیروز به دبیرستان عبدالرحیم شهید و مرکز آموزشی ممتاز گفت: رئیس جمهور سابق این جنایت ضد بشری را کار دشمنان صلح و ترقی مردم افغانستان دانسته و آن را دشمنی آشکار با علم و دانش و هراس از نسل آموزش یافته کشور می‌داند.عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه سابق افغانستان نیز با محکوم حمله، این کشتار قساوت‌بار را کار دشمنان صلح و ترقی افغانستان دانست.«محمد جلال» عضو دفتر مطبوعاتی طالبان نیز در واکنش به حمله کابل نوشت که «حمله به منطقه برچی جنایت علیه بشریت است. فرقی بین پشتون، تاجیک، هزاره، ازبک و دیگران نیست. همه مردم افغانستان مسلمان و افغان هستند. عاملان این حمله محاکمه خواهند شد. دشمنان افغانستان موفق نخواهند شد. کسانی که مرتکب این عمل شنیع تروریستی شدند به دست عدالت سپرده خواهند شد.»
حمله پهپادی
خبر دیگر این که در ادامه حملات پاکستان به خاک افغانستان رسانه‌های پاکستانی دیروز از حمله پهپادی این کشور به پایگاه‌های گروه « تحریک طالبان» پاکستان در افغانستان خبر دادند. هفته گذشته نیز هواپیماهای بدون سرنشین پاکستانی به پایگاه‌های تحریک طالبان در ولایات «خوست» و «کنر» در خاک افغانستان نزدیک مرز پاکستان حمله موشکی کردند. مقامات پاکستان انجام این حمله توسط جنگنده‌های نیروی هوایی پاکستان را رد کرده و گفته اند عملیات علیه تحریک طالبان پاکستان حریم هوایی افغانستان را نقض نکرده است. به گفته مقامات پاکستان، آنها پایگاه‌های تحریک طالبان پاکستان نزدیک مرز افغانستان را هدف قرار دادند چرا که از این مراکز، حمله به نیروهای امنیتی پاکستان در ماه گذشته برنامه ریزی شده بود.به گفته مقامات امنیتی پاکستان، تحریک طالبان پاکستان در نتیجه حملات هواپیماهای بدون سرنشین متحمل خسارات سنگینی شده و منطقه را محاصره کردند و به هیچ کس، حتی طالبان افغانستان اجازه ندادند مرگ فرماندهان اصلی کشته شده در جریان این حمله را اعلام کند. برخی رسانه ها
اعلام کردند در حملات روزهای گذشته دست‌کم
50 نفر کشته شده‌اند.