انگلیس: آماده حمله اتمی به روسیه هستیم / روسیه: جنگ جهانی سوم آغاز می‌شود

  سرویس خارجی-

جنگ اوکراین به سمت نامعلومی در حرکت است و کارشناسان این احتمال را که ممکن است این جنگ از کنترل خارج شود را رد نمی‌کنند. معاون سفیر روسیه در سازمان ملل هم گفته فعلاً از آتش بس خبری نیست. از سوی دیگر با تشدید جنگ در شرق اوکراین و ادامه ارسال بسیار گسترده تسلیحات از سوی کشورهای غربی به اوکراین در ادبیات دو طرف زبان تهدید جنگ اتمی نیز برجسته‌تر شده است. وزیر دفاع انگلیس تهدید می‌کند برای استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه آماده است و مسکو نیز می‌گوید، خطر جنگ هسته‌ای جدی است.
«بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس که کشورش شدیدترین مواضع و اقدامات را علیه روسیه اتخاذ کرده روز دوشنبه در پاسخ به سؤالات نمایندگان پارلمان انگلیس گفت: «برخی از موشک‌های ما اکنون زیر آب هستند و نیروی دریایی شجاع ما اگر مجبور باشند از انگلیس و ناتو محافظت کنند، آماده پرتاب سلاح‌های هسته‌ای هستند.» به گزارش روسیا الیوم، بن والاس افزود: «این بسیار مهم است که (ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه) این را فراموش نکند.. با این فرض که این (سلاح هسته‌ای) مهم‌ترین و قوی‌ترین عامل بازدارنده برای رئیس‌جمهور روسیه باشد، ناتو یک ائتلاف هسته‌ای است و انگلیس و فرانسه و آمریکا نیز دارای سلاح هسته‌ای هستند.»


وزیر دفاع انگلیس همچنین ضمن ارائه فهرستی از کمک‌های لندن به اوکراین، ادعایی درباره تلفات روسیه مطرح و اعلام کرد حدود ۱۵ هزار نظامی روس در این جنگ کشته شده‌اند. بیش از 2 هزار خودروی زرهی روسیه شامل حداقل ۵۳۰‌تانک، ۵۳۰ نفربر زرهی و ۵۶۰ خودروی جنگی پیاده نظام منهدم یا توقیف شده‌اند. پوتین همچنین شاهد از دست رفتن بیش از ۶۰ بالگرد و جت جنگنده و غرق شدن رزمناو مسکووا بوده است.
تهدید انگلیس به استفاده از سلاح هسته‌ای در حالی است که هفته پیش رئیس‌جمهور روسیه در نشستی با مقام‌های ارشد نظامی این کشور گفته بود که تسلیحات هسته‌ای جدید روسیه، امنیت این کشور را برای چندین دهه آینده تضمین خواهد کرد. پوتین در جریان این نشست که در سوچی برگزار شد، گفت: سلاح‌های جدیدی که در سال جاری میلادی رونمایی کردیم به میزان چشمگیری قابلیت‌های نظامی روسیه را افزایش داده و «یک توازن راهبردی را برای چند دهه تضمین خواهد کرد.» پوتین خاطر نشان کرد باید به زرادخانه راهبردی هسته‌ای روسیه مجموعه‌های موشک‌های بالستیک قاره پیمای جدید یارس اضافه شود و این موشک‌ها جایگزین موشک‌های قدیمی‌تر توپول شوند.
لاوروف: درگیر جنگ نیابتی هستیم
وزیر امور خارجه روسیه نیز هشدار داده که همچنان خطر «واقعی» جنگ جهانی سوم وجود دارد. به گزارش ایسنا، به نقل از «اینترفاکس»، سرگئی لاوروف، در برنامه موسوم به «بازی بزرگ» در شبکه یک تلویزیون روسیه تاکید کرد که تسلیحات ارسالی ناتو به کیف یک جنگ نیابتی است و نیروهای روسیه انبارهای تسلیحاتی را به عنوان اهداف قانونی و مشروع برای خود در نظر خواهند گرفت، همان‌طور که قبلا هم در اوکراین در نظر گرفته بودیم... البته، این تسلیحات هدف قانونی نیروهای روسی در عملیات خود در اوکراین خواهد بود. انبارها، از جمله در غرب اوکراین، چندین بار هدف نیروهای ما بوده است...چطور ممکن است چنین نباشد؟ اگر ناتو در حال جنگ نیابتی علیه روسیه است، پس سلاح این جنگ نیابتی یک هدف مشروع است... جنگ، جنگ است.» وزیر خارجه روسیه این را هم گفت که مذاکرات صلح روسیه با اوکراین ادامه خواهد یافت، اما هنوز خطر واقعی جنگ جهانی سوم وجود دارد.رئیس‌دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین هشدار داد که امکان دارد جنگ اوکراین به استفاده از سلاح اتمی بکشد.او گفت که مسکو می‌خواهد از خطرات «مصنوعی» که ممکن است به بروز چنین سناریویی منجر شود پرهیز کند.
واکنش چین به احتمال جنگ جهانی سوم
سخنگوی وزارت خارجه چین اما ضمن بیان اینکه هیچ‌کس نمی‌خواهد شاهد آغاز جنگ جهانی سوم باشد، تاکید کرد پکن از حل و فصل مناقشه در اوکراین از طریق دیپلماسی حمایت می‌کند.
فارس در این باره نوشته، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز (سه‌شنبه) گفت که مقامات چینی علاقه‌ای به جنگ جهانی سوم ندارند و از راه‌حلی مبتنی بر دیپلماسی برای بحران اوکراین حمایت می‌کنند. این دیپلمات چینی در نشست خبری در پاسخ به سؤال روزنامه‌‌نگار غربی در مورد اینکه وزارت خارجه چین چگونه نظرات اخیر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه درباره تهدید آغاز جنگ جهانی سوم را ارزیابی می‌کند، گفت: هیچ کس نمی‌خواهد شاهد جنگ جهانی سوم باشد، باید از روند پیشبرد مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین حمایت کرد...همه طرف‌ها ابتدا باید از گفت‌وگو و مذاکره برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها حمایت کنند تا از پرداخت هزینه بیشتر اروپا و جهان جلوگیری شود.»
گفتنی است بر اساس گزارش‌ها روسیه حدود ۷۰۰ کلاهک هسته‌ای بیشتر از آمریکا دارد، گفته که در صورت اولین حمله اتمی به خاک یا زیرساخت‌های خود یا اگر موجودیت کشور روسیه توسط سلاح‌های اتمی یا متعارف تهدید شود، می‌تواند از سلاح‌های اتمی استفاده کند.
ارسال 165 میلیون دلار مهمات غیراستاندارد به اوکراین
در خبری دیگر دولت بایدن فروش حدود ۱۶۵ میلیون دلار «مهمات غیراستاندارد» برای نیروهای مسلح اوکراین را تایید کرد. اصطلاح غیر استاندارد به معنی اسلحه و مهماتی است که معمولا در آمریکا یا دیگر کشورهای عضو پیمان نظامی ناتو تولید و استفاده نمی‌شود. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این خبر کمتر از یک روز بعد از سفر وزیر خارجه و دفاع آمریکا به کیف و ملاقات آنها با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین منتشر می‌شود. این فروش پیشنهادی که یکشنبه به اطلاع کنگره آمریکا رسید، شامل گلوله‌های توپ ۵۲ و ۱۵۲ میلی‌متری، گلوله‌های نارنجک‌انداز، خمپاره‌های ۱۲۰ میلی‌متری، گلوله‌های ۱۲۲ میلی‌متری برای توپخانه خودکششی گلوله‌های راکت‌انداز چندگانه ۳۰۰ میلی‌متری و گلوله‌های انفجاری ۱۲۵ میلی‌متری‌تانک می‌شود. همزمان آلمان نیز اعلام کرد سامانه ضدهواپیما برای اوکراین فراهم می‌کند منابع آگاه همچنین اعلام کردند. دولت آلمان تسلیحات سنگین از جمله‌تانک در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.
وزارت دفاع روسیه: 87 هدف نظامی دیگر را منهدم کردیم. وزارت دفاع روسیه نیز در جدیدترین گزارش خود از تحولات جنگ اعلام کرده است که نیروی هوایی این کشور ۸۷ هدف نظامی در اوکراین را هدف قرار‌داده است و نیروی موشکی این کشور نیز دو سامانه دفاع هوایی
«اس-۳۰۰» و یک سکوی پرتاب موشک تاکتیکی «توچکا-یو» اوکراین را نابود کرده‌اند. «ایگور کوناشنکوف»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، در جریان نشستی مطبوعاتی اعلام کرد که شامگاه دوشنبه، موشک‌های نقطه‌زن این کشور که از هوا پرتاب شده بودند، چهار هدف نظامی در اوکراین، از جمله دو منطقه تجمع نیرو و تجهیزات و دو انبار مهمات در استان خارکوف را نابود کرده‌اند. سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود: «حملات نیروی هوایی این کشور، ۵۰۰ نفر از اعضای ارتش اوکراین را کشته است و ۵۹ خودرو زرهی، ادوات توپخانه و خودرو را نابود کرده است.»بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، 6 ایستگاه در منطقه دونباس نیز که از طریق آن تسلیحات و تجهیزات نظامی خارجی به اوکراین تحویل داده می‌شود، منهدم شده است. 
ورود جنگ به مرحله دیگر
وزیر دفاع آمریکا نیز با اعلام اینکه «روسیه در نبرد کیف شکست خورده» گفت جنگ اوکراین وارد مرحله جدیدی شده و اوکراینی‌ها برای پیروزی در این جنگ به کمک ما نیاز دارند. به گزارش فارس، «لوید آستین» که در جمع نمایندگان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در پایگاه «رامشتاین» واقع در آلمان صحبت می‌کرد، گفت: «ما کمک‌ها را با سرعت بی‌سابقه تحویل می‌دهیم و تفاوت آن را در این زمینه مشاهده می‌کنیم...بیش از ۳۰ کشور ائتلافی را تشکیل داده‌اند که از اوکراین در برابر روسیه حمایت می‌کنند و تجهیزاتی به ارزش بیش از ۵ میلیارد دلار برای آن تامین می‌کنند.»
اخراج 400 دیپلمات روس
خبر دیگر اینکه معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که حدود ۴۰۰ دیپلمات روس از زمان آغاز حمله به اوکراین از ۲۸ کشور غربی اخراج شده‌اند. «یوگنی ایوانوف» معاون وزیر خارجه روسیه دوشنبه در نشست کمیسیون موقت شورای فدراسیون روسیه برای حفاظت از حاکمیت و جلوگیری از مداخله در امور داخلی این کشور گفت: «در کنار اعمال انواع تحریم‌ها، روش مورد علاقه مجازات مسکو، اخراج دیپلمات‌های روسی بوده است. این در 24 فوریه (5 اسفند)آغاز نشد. زودتر شروع شد و همکاران غربی ما این را تمرین کرده‌اند. از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین، حدود ۴۰۰ کارمند مأموریت‌های خارجی ما از ۲۸ کشور غربی اخراج شده‌اند. لهستان، آلمان، اسلوونی، اسلواکی، کرواسی، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از جمله این کشورها هستند.»
سایر اخبار این روزنامه
ناامیدی نقطه آغاز همه شکست‌هاست خرمشهر با دست‌های خالی اما دل‌های پرامید جوانان آزاد شد ناامیدی نقطه آغاز همه شکست‌هاست خرمشهر با دست‌های خالی اما دل‌های پرامید جوانان آزاد شد بایدن یک جو عقل دارد؟ (یادداشت روز) بایدن یک جو عقل دارد؟ (یادداشت روز) اخبار ویژه اخبار ویژه انگلیس: آماده حمله اتمی به روسیه هستیم / روسیه: جنگ جهانی سوم آغاز می‌شود انگلیس: آماده حمله اتمی به روسیه هستیم / روسیه: جنگ جهانی سوم آغاز می‌شود راهپیمایی روز قدس و نماز عید فطر با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود راهپیمایی روز قدس و نماز عید فطر با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار می‌شود رهبران مقاومت در جشن« منبر قدس» حجت را بر صهیونیست‌ها تمام کردند ۱۷۰ سال حبس برای متهمان پرونده بانک سرمایه ۱۷۰ سال حبس برای متهمان پرونده بانک سرمایه آنتن صداوسیما سرمایه ملی است نه ارث پدری(اخبار ادبی و هنری) دولت قبل بنزین را به قیمت هر لیتر ۵۰۰ تومان صادر کرد! قاتل 2 طلبه اهل سنت گنبدی دستگیر شد انصارالله خطاب به عربستان و امارات: اشکتان را در می‌آوریم دوست دارم در جنگ با آمریکا شهیـد شوم تهدید تیم ملی فوتبال توسط جریان‌های دلالی مدیران به جای مدیریت دنبال لابی با افراد ذی‌نفوذ هستند! ناامیدی نقطه آغاز همه شکست‌هاست خرمشهر با دست‌های خالی اما دل‌های پرامید جوانان آزاد شد ۱۷۰ سال حبس برای متهمان پرونده بانک سرمایه ناامیدی نقطه آغاز همه شکست‌هاست خرمشهر با دست‌های خالی اما دل‌های پرامید جوانان آزاد شد ۱۷۰ سال حبس برای متهمان پرونده بانک سرمایه