رسانه‌ها از هر 3 قوه انتقاد کنند

شرق: همایش سراسری قوه قضائیه روز گذشته با حضور سران سه قوه و مسئولان عالی کشوری و قضائی در سالن اجلاس سران برگزار شد. رئیس‌جمهوری در این همایش گفت: «یکی از وظایف رئیس‌جمهوری اجرای قانون اساسی است، بخشی از آن قوه ‌قضائیه است و اصولی که به این قوه مربوط است. اگر رئیس‌جمهوری نسبت به دولت و اجرای آن دغدغه خاطر دارد، نسبت به قوه ‌قضائیه هم همان دغدغه را باید داشته باشد؛ چراکه رئیس‌جمهوری مسئول اجراست و اگر در اجرای اصلی، نقصی ببیند باید به صحنه بیاید و در کنار قوای دیگر قرار بگیرد». 
حجت‌الاسلام حسن روحانی، افزود: «تردید ندارم امروز اگر سه قوه کشور تحت فرامین رهبری در کنار هم بیش از گذشته قرار بگیریم که البته ما در چهار سال گذشته تلاشمان این بوده در کنار هم باشیم، ممکن است از همه انرژی حداکثر استفاده نشده باشد اما هیچ‌وقت قوه‌مجریه دنبال تخریب قوه ‌قضائیه و یا دیگر قوا نبوده و البته دیگر قوا هم دنبال تخریب قوه ‌مجریه نبوده‌اند اما باید کار بالاتری انجام دهیم».
او اشاره کرد اینکه گفته شود قوا مستقل هستند، کافی نیست و ادامه داد: «مستقل به معنای دیوار‌کشیدن بین دو قوه نیست به این معناست که قوه قضائیه مستقل است و قاضی برای انشا و فهم حکمش مستقل است. مستقلا قانون را می‌فهمد و تفسیر و حکم صادر می‌کند، اما درعین‌حال مستقل به این معنی نیست که همدیگر را کمک و یاری نکنیم و تعامل نداشته باشیم». 
ترسیدم به قوه ‌قضائیه بروم
روحانی در ادامه عنوان کرد: «احضار افراد بدون اینکه ادله به‌دست بیاوریم این هم یک داستانی است. اول باید ادله باشد تا طرف را احضار کنیم نه اینکه طرف را احضار کنیم بعد ادله بیاوریم، این هم در قانون اساسی آمده که ضابط باید ضابط باشد و نه بیش از ضابط. نمی‌توان بیش از 24 ساعت بدون حکم قاضی فردی را نگه داشت». 
او افزود: «رفتن به دستگاه قضائی فداکاری، صبر و تحمل می‌خواهد، من چندبار بعد و قبل از انقلاب به قوه قضائیه دعوت شدم ولی ترسیدم بروم. هیچ‌وقت جرئت نکردم وارد شوم. چه قاضی نشسته، چه ایستاده و چه زحماتی که کارکنان می‌کشند، روشن است و کار سختی است. نباید بگذاریم در جای کوچکی به خاطر نقصی، کسی فکر کند که حکم برای قاضی نفع دارد». 
رئیس‌جمهوری گفت: «حکم محکومیت و برائت باید برای قاضی یکسان باشد و حتی‌الامکان به برائت و اصل برائت برسد. بنده خدایی گفت که اصل برائت بیل به کمرش خورده است ما که قبول نداریم، اصل برائت زنده و فعال است، ما دنبال این هستیم اصل برائت باشد اگر ادله کافی از آن طرف پیدا شد، حرف دیگری است به‌هر‌حال باید حکم قانون اجرا شود».
او افزود: «اگر وقتی قاضی بین دو نفر در محکمه محکومیت یکی بر دیگری به دلیل قومیت، به دلیل مذهب، به دلیل تمایلات سیاسی و حزب برایش فرق بکند، آن قضاوت مورد تقدیر است؟ قاضی بی‌طرف یعنی جناح راست و چپ نداریم، کرد، ترک، بلوچ، فارس، عرب و ترکمن نداریم؛ شیعه و سنی نداریم، مسیحی و مسلمان نداریم. این قانون اساسی ماست. تمام افراد ملت در برابر قانون مساوی هستند، تساوی در برابر قانون».
ضابط قضائی نباید حزبی باشد
روحانی ادامه داد: «حالا اگر خدای ناکرده ضابط ما حزبی شد، ان‌شاءالله که ضابط حزبی نداریم؛ چون در وصیت‌نامه امام(ره) به صراحت فرمود که ارتش و نیروی انتظامی در اصطلاح امروز سپاه و بسیج همه اینها حق ورود در امور حزبی و دسته‌بندی‌های سیاسی را ندارند. این متن وصیت‌نامه امام است. تصریح کرده و دلیل آن را هم گفته است. ضابطان ما معمولا اینها هستند، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی است. اگر ضابط ما در یک پرونده منتفع شود، افکار عمومی در بی‌طرفی او تردید می‌کنند».
رئیس‌جمهوری گفت: «همه کار را که قاضی انجام نمی‌دهد، بخش بزرگی از پرونده را ضابطان درست می‌کنند. کارشناسان بخشی از پرونده را آماده می‌کنند، این نیست که همه‌چیز دست قاضی باشد؛ بر مبنای آن بررسی و قضاوت می‌کند. خیلی مهم است که هم قاضی و هم ضابط در تمام مراحل قضائی به خاطر حزب یا جناح کسی منتفع نشود. من در دلم بگویم اینکه مال حزب من است؛ بلکه موفق شود یا آنکه نیست، شکست بخورد. البته چنین چیزی نیست؛ در دل آدم هم خطور بکند، مسئله است».
رسانه‌ها از هر 3 قوه انتقاد کنند
روحانی عنوان کرد: «با هم و در کنار هم با فساد مبارزه کنیم. در کنار هم برای شفافیت تلاش کنیم. برای دولت الکترونیک تلاش کنیم. بگذاریم همه چیز شفاف در اختیار مردم باشد، البته دستگاه قضائی دستگاه نظارتی خود را دارد. در قانون اساسی حتی دیوان‌عالی بر همه دادگاه‌ها نظارت دارد».
او با بیان اینکه بگذاریم دادنامه‌های ما در معرض بحث قرار بگیرد، گفت: «امروز بخشی از دادنامه‌های ما به‌عنوان افتخار قوه‌ قضائیه در دانشگاه‌ها و فضای مجازی دست به دست می‌چرخد. قاضی جوان دانشمندی که وقتی آدم مقدمه دادنامه و صدر آن را می‌خواند، افتخار می‌کند آدم تحصیل‌کرده فهمیده مسلط به حقوق همه جوانب را در نظر گرفته است. بگذاریم دادنامه در روزنامه بیاید، عده‌ای از استادان و دانشجویان حقوق اظهارنظر کنند، طوری نمی‌شود».
رئیس‌جمهوری افزود: «همه دستگاه‌ها باید در برابر مردم با شفافیت عمل کنند و پاسخ‌گو باشیم. چرا قوه قضائیه این کار را نکند؟ چرا رسانه‌ها به کمک همه ما از باب انتقاد سازنده پیش نیایند؟ چه قوه ‌مجریه، چه مقننه و چه قضائیه، فرقی نمی‌کند».
روحانی گفت: «من امیدوارم در دولت دوازدهم بتوانیم از قوه قضائیه بهره بیشتری بگیریم. در رأس قوه قضائیه حضرت آیت‌الله آملی‌لاریجانی، اندیشمند فرهیخته‌ای که هم به فقه و هم به مقتضیات زمان مسلط است، قرار دارند و ما به راحتی می‌توانیم با توجه به شرایط روز و با داشتن اجتهاد پویا و در‌نظر‌گرفتن شرایط زمان و مکان لوایح قوی‌تر و بهتری به کمک هم تهیه کنیم».  او افزود: «در کنار آن لوایح می‌توانیم اعتماد عمومی بیشتری جلب کنیم و کار دستگاه قضا را ساده‌تر کنیم تا تعداد پرونده‌های دستگاه قضائی کم شود. در یکی از کشورها شرایط دستگاه قضائی به‌گونه‌ای است که گاهی ناچار می‌شوند بعضی هفته‌ها یکی، دو روز تعطیل کنند. می‌توانیم ما هم روزی به این نقطه برسیم که بگويیم دستگاه قضا کاری ندارد؟». رئیس‌جمهوری عنوان کرد: «این کار سختی است؛ ولی شدنی است. به شرط اینکه بخشی از کار قضا را به دستگاه‌های دیگر واگذار کنیم، اتاق‌های داوری تشکیل شود. اینها هم اگر لوایح می‌خواهد در کنار هم بتوانیم آن لوایح را تنظیم کنیم». روحانی با بیان اینکه وزیر دادگستری می‌تواند نقش خوبی داشته باشد و رابط بین سه قوه است، گفت: «وزیر دادگستری فردی را می‌تواند مشخص کند و خود رؤسای قوا می‌توانند جلسات بیشتری داشته باشند. ما می‌توانیم شرایطی فراهم کنیم که مردم ما خوشحال‌تر شوند».
بهشتی به ما آموخت هر چیزی را برای انقلاب به راحتی تحمل کنیم
او همچنین با گرامیداشت یاد شهید بهشتی، عنوان کرد: «من از سال 40 ایشان را می‌شناختم. همواره سخنان، مدیریت و تدبیر ایشان درس‌آموز بود. در سال 58 جلسات مستمر هفتگی با حضور شهید بهشتی، رهبری، مرحوم هاشمی، شهید باهنر و تعداد دیگري از بزرگان نظام داشتیم که در همین جلسات مسئله توهین به شهید بهشتی و سایر مقامات کشور مطرح می‌شد. توهین‌ها به یک جریان تبدیل شده بود؛ اما شهید بهشتی صبر کرد و به ما آموخت که هر چیزی برای انقلاب و نظام را به راحتی تحمل کنیم و بدانیم اگر کسی اخلاص داشت و برای خدا تلاش کرد، خداوند اجر بیشتری به او می‌دهد».
روحانی ادامه داد: «شهید بهشتی پس از پیروزی انقلاب بار سنگینی به دوش گرفت و صبر ایشان به‌گونه‌ای بود که دیگر صبر خسته شده بود. آن همه اتهامات در سال 58 و 59 به او زده شد و تا زمان شهادتش کمتر مظلومی را در تاریخ بعد از انقلاب مشاهده می‌کنیم که این‌گونه مورد اتهام قرار گرفته باشد. البته همان‌طور که مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفتند، بعدا نوبت بقیه هم رسید و آسیاب به نوبت شد». 
او همچنین با بیان اینکه به یُمن حضور و هوشیاری مردم و تدبیر رهبر انقلاب بهترین انتخابات را برگزار کرده‌ایم، عنوان کرد: «همه باید خوشحال باشیم؛ زیرا همه شریک بودیم و کار کردیم. حالا دوره رقابت انتخابات، ویژگی خاص خود را دارد.
آن دوران تمام شده است. ما انتخابات بانشاط و کم‌حاشیه‌ای داشتیم که حامیان نامزدها به هم فحاشی نکردند و هرکس به نفع نامزد خود شعار داد. اجتماعات بزرگ 10‌ هزار و 20‌ هزار نفری برگزار شد اما هیچ‌کس هنجارشکنی نکرد. این یعنی انقلاب ما به 40سالگی یعنی به بلوغ رسیده است. الان دیگر سال 87 و 88 نیست. اکنون سال 96 است. در این شرایط بسیار خوب بعد از انتخابات آیا باید از نو رقابت انتخاباتی را بازخوانی کنیم. کدام عقل سلیم این را می‌گوید. دوران رقابت انتخاباتی مال همان دوره است».
انقلابی‌بودن یعنی منزوی‌کردن آمریکا
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «ما باید سیاست خارجی‌اي داشته باشیم که اگر آمریکا خواست مقابل ما بایستد، دیگر قدرت‌ها او را محکوم كنند و مورد سرزنش قرار دهند. چند روز پیش که آمریکا در سازمان ملل درباره موشک‌های ایران حرف زد آیا کسی بود که از آمریکا حمایت کند؟ چین، روسیه و اروپا حرف آمریکا را قبول نکردند. این در حالی بود که هرچه آمریکا ادعا می‌کرد 14 رأی قطعی داشت».
او با طرح این پرسش که آیا این خوب است که آمریکا در یک مجمع بین‌المللی با اسرائیل و عربستان تنها بماند یا کاری کنیم که همه اروپا و چین و روسیه و سایر کشورها پشت آمریکا قرار بگیرند، ادامه داد: «انقلابی‌بودن معنایش منزوی‌کردن آمریکا و حرف‌زدن با دنیا با بیانی است که بتواند سخن ما را بفهمد و آن را قبول کند. حتی در زمینه‌های بسیار دشواری مانند حقوق ‌بشر قادر هستیم بهانه‌ها را از دست غربی‌ها بگیریم، گرچه موضوعی را که سال‌هاست علیه ما به‌عنوان توطئه مطرح می‌شود، نمی‌توان یک‌روزه حل کرد اما می‌شود گام به گام بهانه‌های آن را کم کرد. در این راستا می‌توانیم لااقل قانون خود و اسلام خودمان را اجرا کنیم».
لاریجانی: اظهارنظر بدون هماهنگی از تریبون‌های مختلف به ضرر کشور است
سخنران بعدی مراسم، رئیس قوه‌ مقننه بود. او گفت: «بهترین هدف‌گذاری اگر بدون هماهنگی صورت بگیرد اهداف موردنظر محقق نخواهد شد، متأسفانه در دوره‌ای از تاریخ انقلاب دچار پدیده پریشانی در مدیریت شدیم و هرکس از طریق تریبون‌های مختلف اظهارنظر می‌کرد؛ البته این موضوع یقینا به ضرر کشور است و باید هماهنگی در امور را مورد توجه قرار داد».
علی لاریجانی عنوان کرد: «باید از مسائل حاشیه‌ای پرهیز کرد و این جدال‌هایی که امروز در کشور وجود دارد و مسائل حاشیه‌ای را خیلی عمده می‌کند، راه غلطی است و این‌گونه نمی‌شود مشکلات اصلی کشور را حل کرد». او با یادآوری اینکه بارها رهبری فرمودند روی مسائل اصلی تأکید کنید نه روی مسائل فردی، ادامه داد: «این جدال‌هایی که امروز می‌بینید، مسئله اصلی است یا فرعی؟ مسئله اصلی کشور ما وضعیت اقتصادی است. تا وضعیت اقتصادی تولیدمحور و صادرات‌محور نشود، نمی‌توانیم ثروت ایجاد کنیم. این کار نیاز به امنیت اقتصادی، سازوکارهای درست و افراد فهیم و هماهنگ در کشور دارد».
رئیس مجلس افزود: «ما باید در کشور حواشی را کاهش دهیم و همه مسئول باشیم. در صحبت‌ها و مصاحبه‌ها تلاش کنیم این حواشی کاهش پیدا کند تا ذهن‌ها روی موضوع اصلی که اقتصاد است، متمرکز شود».
سخنگوی قوه قضا در دام کشمکش رسانه‌ای نیفتد
لاریجانی در ادامه به امنیت سرمایه‌گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: «رهبری معظم در نشست با مسئولان در ماه مبارک رمضان یکی از مواردی که تأکید کردند امنیت سرمایه‌گذاری بود که فقط با گفتن حل نمی‌شود. یعنی روش‌های مختلفی که سرمایه‌گذاران می‌توانند با آن دلگرم شوند، باید آنها را به کار بست. شاید سازوکارهایی درون قوه‌ قضائیه نیاز باشد که سرمایه‌گذاران به آن دلگرم شوند که به کار آنها زود رسیدگی می‌کنند و اگر مشکلاتی باشد، آن را زود حل می‌کنند».
او ادامه داد: «من توصیه می‌کنم در دام کشمکش‌های رسانه‌ای نیفتید؛ یعنی سخنگوی قوه ‌قضائیه برادرمان آقای اژه‌ای که خوب هم حرف می‌زنند، نباید وارد جایی شود که کشمکش ایجاد کنند. چون سرمایه‌گذاری را فراری می‌دهند. سرمایه‌گذاران اگر احساس کنند که در داخل کشور کشمکش وجود دارد برای سرمایه‌گذاری نمی‌آیند. آرامش برای کشور ضرورت سرمایه‌گذاری است. بنابراین آن مشکلاتی را که می‌شود در محافل خصوصی حل کرد، آنجا حل شود».
لاریجانی افزود: «در رسانه‌ها کمتر مطالب تنش‌زا گفته شود. ممکن است برای رسانه‌ها جذاب باشد؛ بنابراین شما نباید در آن دام بیفتید. باید طوری عمل کنید که همه احساس سکینه و اطمینان کنند که کشور ما آماده جهش اقتصادی است».
رئیس مجلس ادامه داد: «امیدوارم در این نشستی که امسال قوه ‌قضائیه برای این هفته تشکیل دادند با یک دید باز مسائل کشور مورد ارزیابی قرار گیرد و یک راهبرد روشنی برای حال ما، برای کشور که در اموری دچار رنجوری هستیم، به دست بیاید. حتما قوه ‌مقننه در کنار و حامی شماست و مسائلی که قوه ‌مقننه بتواند حل کند، از پشتیبانی شما دریغ نخواهد کرد».
رئیس قوه ‌قضائیه: نمی‌خواهیم دور قوه ‌قضائیه دیوار و حصار بگذاریم
رئیس قوه ‌قضائیه نیز به‌عنوان میزبانان اين همایش، گفت: «ارج‌نهادن به استقلال قاضی و دستگاه قضائی به نفع همه نظام و دو قوه دیگر کشور است. استقلال قاضی تضمین‌کننده عدالت و رکن رکین حکم عادلانه است طوری که اگر قاضی مستقل نباشد، به او و حکم، خدشه وارد می‌شود».
آیت‌الله آملی‌لاریجانی با بیان اینکه استقلال یعنی تحت‌تأثیرنبودن قوای دیگر و زیر فشار سیاسی و اجتماعی قرارنداشتن، عنوان کرد: «امروز می‌خواهم از وضعیت برخی رسانه‌ها در کشور و برخی سخن‌ها در مجلس انتقاد کنم؛ اگرچه برخی مطالب به‌عنوان انتقاد مطرح می‌شود اما در عمل زیرسؤال‌بردن دستگاه قضائی است. این مخالف استقلال است که رسانه‌های جمعی بخواهند به دستگاه قضا فشار وارد کنند و به بهانه نقدکردن آرا، دستگاه قضائی را تحت فشار قرار دهند طوری که آقایی پس از صدور حکم در یک پرونده بیاید بگوید در تاریخ سه ‌هزار ساله ایرانی چنین حکمی صادر نشده است».
او با بیان اینکه نمی‌خواهیم دور قوه ‌قضائیه دیوار و حصار بگذاریم، ادامه داد: «این موارد مطرح‌شده علیه قوه قضائیه هم توهین و ظلم به قوه ‌قضائیه و هم زیرسؤال‌بردن این قوه است». آیت‌الله آملی‌لاریجانی فصل‌الخصومه‌بودن را ماهیت کار قضائی عنوان کرد و گفت: «در هیچ‌جای دنیا نمی‌آیند بگویند این رأی قاضی نادرست است و حتی گفته می‌شود در انگلستان انتقاد حتی مجلس عوام این کشور به دستگاه قضائی، آرای قضائی و ورود به جریان پرونده‌ها به‌منظور حفظ استقلال قاضی ممنوعیت دارد؛ درحالی‌که در کشور ما نماینده‌ای در مجلس صحبت می‌کند و رأی را زیر سؤال می‌برد». او به نقش قوه ‌قضائیه در پیشگیری از نفوذ دشمنان اشاره کرد و گفت: «باید توجه داشته باشیم دشمنان از چه مسیری می‌خواهند نفوذ کنند و امروز نفوذ دشمن به‌گونه‌ای است که طوری القا می‌کنند که خودی‌ها حرف‌های آنها را تکرار می‌کنند».
رئیس قوه ‌قضائیه ادامه داد: «ما چرا فرهنگ غنی و اسلامی را تبدیل به فرهنگ‌های بیگانه کنیم، چراکه دشمن با تمام قوا وارد می‌شود و گاهی به‌عنوان کار اقتصادی وارد می‌شود و با ایجاد شبکه‌های مجازی به بهانه کار علمی و فرهنگی دنبال تسلط فرهنگی و جداکردن مردم از فرهنگ اصیل اسلامی است. تمام ارکان نظام اعم از مجریه، مقننه و به‌خصوص قضائیه باید بیدار باشند، چراکه دشمن برای تغییر نظام در حال طراحی است و همچنین باید توجه داشته باشیم این سخنان از حلقوم چه افرادی در داخل کشور بلند می‌شود».
نهاد حقوق ‌بشر دولت برخلاف قانون اساسی و شرع است
او گفت: «کسانی که با امنیت کلی نظام مشکل داشته باشند و در این رابطه چالش ایجاد کنند، مصداق فساد فی‌الارض هستند و قضات شریف ما باید با این نگاه و حساسیت به این حرف‌ها نگاه کنند. بحث نفوذ سیاسی، ‌اقتصادی و فرهنگی مهم است و قوه ‌قضائیه با تبیین مصادیق آن برخورد خواهد داشت».
آیت‌الله آملی‌لاریجانی به لزوم تبیین نگاه اسلام به حقوق ‌بشر و هجمه‌هایی که علیه نظام و قوه ‌قضائیه به‌صورت وسیع و تبلیغاتی انجام می‌شود اشاره کرد و گفت: «ما حقوق ‌بشر را در چارچوب تعالیم اسلام قبول داریم و نمی‌توانیم حقوق ‌بشر را با آنچه غربی‌ها دارند نگاه و بررسی کنیم؛ مثلا شما ازدواج را اعم از هم‌جنس و غیرهم‌جنس ترسیم می‌کنید که این با نگاه اسلامی تفاوت دارد». او در پایان گفت: «زمزمه‌هایی برای تشکیل نهاد حقوق‌ بشر از سوی دولت می‌شنویم که البته ما از هر حرکتی که به استیفای حقوق شهروندی منجر شود استقبال می‌کنیم؛ اما این نهاد حقوقی از ابتدا در قوه ‌قضائیه تشکیل شده و ما نمی‌توانیم یک نهاد دیگری ایجاد کنیم، چراکه برخلاف قانون اساسی و شرع است. ما از دولت دعوت می‌کنیم که پیشنهاد‌ها را با بررسی متقن به‌گونه‌ای که با کار قوه ‌قضائیه هم‌پوشانی نداشته باشد ارائه کند».
 
---------------------------------
زیرنویس حاشیه‌ساز صداوسیما


ایسنا: معاون سیما درباره حاشیه‌های پیش‌آمده برای انتشار صحبت‌های رئیس‌جمهور در قالب زیرنویس شبکه خبر گفت: اگر به‌صورت حقوقی این ایراد به صداوسیما وارد شود، یقینا نسبت به آن اقدام و برخورد خواهد شد. اگر این اشتباه متعلق به بخش سیما باشد، سریع با آن برخورد می‌کنیم و اگر مربوط به حوزه خبر باشد، قطعا باید آن را پیگیری کنند. 
روحانی صبح دیروز در همایش سراسری قوه قضائیه در بخشی از سخنانش گفته بود: «من چند بار برای مسئولیت‌هایی به قوه قضائیه دعوت شدم؛ اما ترسیدم که در این قوه حضور یابم و هیچ‌گاه جرئت ورود به این دستگاه را نکردم، چراکه کاری بسیار سخت بر دوش قضات قرار دارد.» شبکه خبر اما در زیرنویس خود صحبت‌های رئیس‌جمهور را این‌گونه بازتاب داد: «رئیس‌جمهور: بعد از انقلاب هم چند بار به قوه ‌قضائیه احضار شدم، ترسیدم بروم».
مرتضی میرباقری درباره این زیرنویس گفت: می‌شود یک ایراد اولیه گرفت و آن اینکه در ارتباط با واژگان، تلویزیون باید دقت بیشتری داشته باشد؛ اما انصافا تلویزیون در قبال دولت مخالفت ندارد. میرباقری در ادامه تأکید کرد: درحال‌حاضر دولت آقای روحانی مستقر هستند و حمایت همه‌جانبه رسانه ملی پشت سر دولت ایشان براساس چارچوب‌ها و ضوابط‌ خواهد بود.