قول دادند بقيه را هم معرفي کنند

ايسنا: دادستان تهران روز گذشته در حاشيه همايش سراسري قودادستان تهران درباره احضار توهين‌کنندگان:ه قضائيه در جمع خبرنگاران با اشاره به پرونده توهين به رئيس‌جمهور در روز قدس، گفت: «در گزارشي که وزارت اطلاعات براي ما ارسال کرده سه نفر از متهمان معرفي شدند و قول داده شد که بقيه را نيز معرفي کنند. گزارش وزارت اطلاعات يکشنبه به دادستاني ارسال شد و به شعبه بازپرسي ارسال خواهد شد».
عباس جعفري‌دولت‌آبادي افزود: «نکته‌اي که نسبت به آن تأکيد دارم اين است که در چند روز گذشته طوري وانمود شد که گويي تحقيقات انجام‌شده در اين پرونده، بدون مجوز بوده است. قانون تصريح دارد که تحقيقات در دادسرا تعطيلي‌بردار نيست؛ بنابراين در همه سال با اجازه دادستان و قاضي تحقيق امکان تحقيق وجود دارد؛ بنابراین از رسانه‌ها در‌خواست دارم به اين نکته قانوني توجه داشته باشند و فکر نکنند اگر فردي در يک ساعتي احضار و از او تحقيق شد، بدون مجوز بوده است».
او گفت: «رسانه‌ها نبايد به نفع و ضرر يک فرد يا گروهي فضاسازي کنند. پرونده‌هاي قضائي بايد مسير قانوني خود را طي کند، نبايد اجازه دهيم در مسير هيجانات تصميم‌گيري شود. ما در اين پرونده هم مانند ساير پرونده‌ها در يک مسير سالم و طبيعي اقدام خواهيم کرد، تحقيقات انجام‌شده در اين پرونده با مجوز دادستاني بوده و ادامه دارد. در گزارشي که وزارت اطلاعات براي ما ارسال کرده سه نفر از متهمان معرفي شدند و قول دادند بقيه را معرفي کنند. صرف گزارش وزارت اطلاعات براي ما کفايت نمي‌کند و دادستاني تحقيقات جامعي انجام خواهد داد. مبادا در اين پرونده‌ها طوري وانمود شود که گويي حق انتقاد براي کسي وجود ندارد، قطعا انتقاد منصفانه مشکلي ندارد، ولي توهين با انتقاد متفاوت است». دادستان تهران همچنين در ارتباط با احضار برخي افراد به دليل جرائم انتخاباتي، عنوان کرد: «استانداران احضار‌شده در دادسرا حضور يافتند و از آنها تحقيقات به عمل آمد، پرونده آنها در حال تكميل‌شدن است، ولي هنوز به نتيجه نهايي نرسيده است».
او درباره ارسال پرونده‌هاي مرتبط با گروهک تروريستي داعش به دادسراي تهران، گفت: «تصميم کلي اين است که متهماني که درجه اتهامي آنها بالاست و از اعضاي اصلي مرتبط با داعش هستند در تهران رسيدگي شود، ولي هنوز پرونده‌اي درباره متهمان اصلي به تهران ارسال نشده است، البته برخي از متهمان اعزام شدند، اما پرونده مشخصي از استان‌ها براي ما ارسال نشده است».


جعفري‌دولت‌آبادي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه با توجه به اينکه ١٧ تير ماه زمان برگزاري دادگاه همدستان بابک زنجاني است آيا متهم جديد اين پرونده در جلسه دادگاه حضور مي‌يابد؟ گفت: «پرونده مربوط به متهم تازه‌دستگير‌شده هنوز در مرحله تحقيقات است و به صدور کيفرخواست منجر نشده است. حضور او مربوط به تصميم دادگاه است؛ چرا‌که دادگاه براي رسيدگي به پرونده دو متهم ديگر اين پرونده برگزار مي‌شود».
او درخصوص نهايي‌بودن حکم بابک زنجاني، عنوان کرد: «حکم او نهايي است، ما پيش‌تر اعلام کرديم اگر اين فرد بدهي خود را بدهد راه‌هايي براي کمک به محکوم در قانون لحاظ شده است، اما زماني که پولي پرداخت نشده و رد مالي انجام نشده برخي حرف‌ها گزافه‌گويي است».
دادستان تهران در پاسخ به اين سؤال که آيا محاکمه غيابي محمود خاوري منتفي شده است؟ گفت: «پرونده اين شخص مفتوح است و منتفي نشده است».
دولت‌آبادي همچنين در پاسخ به اين سؤال که آيا پرونده‌هاي ياشار سلطاني و حکيمي‌پور به دادگاه ارسال شده است؟ عنوان کرد: «محاکمه ياشار سلطاني انجام خواهد شد، زمان محاکمه اعلام نشده، اما کيفرخواست براي وي صادر شده است و اين محاکمه در شرف وقوع است».
----------------------
علي مطهري، نايب‌رئيس مجلس در جلسه علني روز گذشته مجلس، در نطق پيش از دستور خود با بيان اينکه حادثه توهين به رئيس‌جمهور محترم در روز قدس شيريني حماسه حضور مردم در اين روز را کمي تلخ کرد، گفت: ناخودآگاه به نفع صهيونيست‌ها رفتار شد، از قوه قضائيه مي‌خواهيم به اقدام خود در رسيدگي به پرونده متهمان اين حادثه تا حصول نتيجه نهايي و اعلام آن به مردم قاطعانه ادامه دهد.