امید تندروهای آمریکایی و عربستان به تروریست‌ها

شرق: فرانسه بعد از وزیر خارجه کشورمان، میزبان منافقین بود و اجلاس سالانه آنها با واکنش‌های بسیاری همراه شد. پیش از همه، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگو با مقامات فرانسوی به این امر اعتراض کرد. برخی از چهر‌ه‌های سیاسی همچون محمد‌جواد لاریجانی نیز کاهش روابط سیاسی و اقتصادی با فرانسه را بهترین واکنش به این میزبانی دانستند. علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس نیز با اشاره به حضور عوامل آمریکا و سعودی در همایش منافقین به امید به اینکه منافقین، روزی حکومت را در ایران به دست بگیرند، گفت: «باید به اینها گفت در بد جایی سرمایه‌گذاری کرده‌اید، این سرمایه‌گذاری جز ضرر چیزی برای شما ندارد؛ چون نفرتی از اینها بر دل مردم ایران است که‌از‌بین رفتنی نیست». دلیل این‌همه حساسیت و توجه به اجلاس سالانه منافقین، برگزاری آن در پاریس یا حتی حضور تندروهای آمریکایی نبود. این اتفاق در سی و چند سال گذشته بسیار افتاده، اما آنچه این‌بار آن را حائز اهمیت می‌کند اوضاع و احوال منطقه‌ای و بین‌المللی است. اوضاع و احوالی که به‌شدت تحت‌تأثیر تغییر دولت در آمریکا و جابه‌جایی در ساختار قدرت در عربستان است. جمهوری‌خواهان تندرو این‌بار در شرایطی با منافقین هم‌نشین شدند که دونالد ترامپ سکان ایالات متحده را به دست گرفته است. او در ماه‌های گذشته بارها ثابت کرده که فردی غیرقابل پیش‌بینی است و تدبیر اوباما را ندارد. ایران‌ستیز است و اگر منفعت اقتصادی در میان باشد، با سعودی‌ها نیز می‌رقصد. به همین‌خاطر اظهارات رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و مشاور غیررسمی او در اجلاس اخیر اهمیت پیدا می‌کند. او با اشاره به اینکه «با قدرت‌گرفتن دونالد ترامپ سیاست آمریکا تغییر کرده و نگاه متفاوتی به مسائل جهان در واشنگتن حاکم است» ادعا کرد: «ترامپ کمک‌مان خواهد کرد مردم ایران را از سرکوبی که مدت‌هاست به آنها تحمیل شده، خلاص کنیم».  «جان بولتون»، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست شرکت داشت و مدعی شد: «نباید به ایران اجازه داده شود تا هلال جغرافیایی از ایران تا عراق و سوریه و لبنان را کنترل کند». او در ادامه مدعی شد: «ایران نه‌تنها تهدید هسته‌ای، بلکه تهدیدی برای صلح و امنیت است. رژیم ایران رفتارش را عوض نمی‌کند و تنها راه‌حل، تغییر رژیم است. سیاست آمریکا نیز این است که رژیم ایران تغییر پیدا کند».  بازگشت به سیاست تغییر رژیم را فقط جان بولتون و تنها در جمع منافقین مطرح نکرده است. نگاهی به اظهارات دیگر مقامات آمریکایی نشان می‌دهد این رویکرد در دولت ترامپ کم طرفدار ندارد. پیش از این رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفته بود دولت آمریکا سیاست تغییر حکومت ایران را دنبال می‌کند.  سناتور جان مک‌کین که در جلسه گروهک منافقین در تیرانا پایتخت آلبانی شرکت و از این سازمان ستایش کرده بود نیز یک ماه قبل با رضا پهلوی ملاقات کرد و بعد از آن، سیاست تغییر رژیم در ایران را حیاتی خواند.  نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز روز پنجشنبه با متهم‌کردن ایران به اینکه «مکررا تعهدات بین‌المللی خود را زیر پا گذاشته» مدعی شد شورای امنیت کوچک‌ترین قدمی برای مواجهه با این وضعیت برنداشته است.  «لیندا چاوز»، مدیر پیشین روابط‌عمومی کاخ سفید نیز در این نشست مدعی شد: «بهترین راه‌حل در ایران جایگزین‌کردن رژیم حاکم است. جنبش شما تحت هدایت مریم رجوی، تنها جنبشی است که می‌تواند جایگزین این رژیم بشود و بنیادگرایی اسلامی را را ریشه کن کند. 
شرایط تازه منطقه؛ نقطه امید منافقین
مسئله فقط رویکرد آمریکایی‌ها به ایران نیست و به لطف سعودی‌ها این سوی جهان، در خاورمیانه نیز جو ملتهبی علیه ایران شکل گرفته ‌است. به گفته تحلیلگران مسائل منطقه، یک جرقه تا درگیری نظامی باقی است. دشمنی‌های رژیم صهیونیستی نیز کمافی‌سابق ادامه دارد. این شرایط برای منافقین که چند سال پیش با افشای اطلاعات خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، کشور را درگیر یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های بین‌المللی کرده بودند؛ روزنه امیدی است. هدف آنها سرنگونی جمهوری اسلامی است و سوابق‌شان نشان می‌دهد در این راه از هیچ کاری فروگذار نمی‌کنند. احمدنقیب‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل، پیش‌تر درباره تحرکات گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی به «شرق» گفته بود: «نباید این گروه‌ها را در شرایطی که از حمایت‌های مالی و سیاسی دشمنان برخوردار می‌شوند، دست‌کم گرفت».  احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز پیش‌تر در گفت‌وگو با «شرق» فقدان کانال ارتباطی میان ایران و محافل فکری، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در آمریکا را فرصتی برای سوءاستفاده منافقین و دیگر مخالفان جمهوری اسلامی دانسته و گفته بود: «کافی است شخصیت‌های منفعت‌طلب و کاسب‌کاری مثل ترامپ و نزدیکانش نیز سر کار بیایند تا این فرصت مهیاتر شود». 
حضور دوباره ترکی‌فیصل


این‌طور که به‌نظر می‌رسد عربستان و آمریکا نیز بیش از قبل به این گروهک تروریستی و دیگر مخالفان جمهوری اسلامی ایران دل‌بسته‌اند. حضور ترکی فیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان برای دومین سال متوالی در اجلاس سالانه منافقین، مصداق این دلبستگی است. ترکی‌فیصل همان کسی است که سال گذشته در اجلاس سالانه منافقین از مسعود رجوی سرکرده منافقین با عنوان «مرحوم» یاد کرد و ناخواسته به مرگ او اعتراف کرد. اگر این‌طور نبود درحالی‌که جمهوری اسلامی ایران به همراه روسیه و ترکیه ابتکار عمل برای حل‌وفصل بحران سوریه را به دست گرفته و در ما‌ه‌های گذشته در این زمینه دستاوردهایی نیز داشته است؛ «نصرالحریری» سرکرده معارضین خارج‌نشین سوری را در میان شرکت‌کنندگان اجلاس سالانه منافقین نمی‌دیدیم.  نشست گروهک منافقین در شرایطی برگزار شد که آمریکا در سال 2012 نام آن را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کرد. رودی جولیانی که از قضا در این امر نقش مؤثری ایفا کرده است، در نشست اخیر درباره موضع دونالد ترامپ مدعی شد: «برخلاف دولت‌های گذشته او واقعیت را انکار نمی‌کند و متوجه می‌شود که دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای چقدر برای جهان خطرناک است».  او مدعی شد که تنها راه ثبات در خاورمیانه و جهان از موضوع این نشست (ایران آزاد) می‌گذرد. جولیانی با ستایش از گروهک تروریستی منافقین گفت تلاش می‌شود که با تبلیغات، چهره این سازمان تخریب شود؛ اما به گفته وی این گروهک «آزادی مذهب، آزادی زنان، انتخابات آزاد، حقوق ‌بشر و حکومت قانون» را باور دارد. 
گلایه از فرانسه
به طور قطع واکنش مقامات ایرانی به اجلاس اخیر نیز ناشی از اهمیتی است كه وضعیت منطقه و جهان به تحرکات مخالفان می‌دهد. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که اتفاقا یک روز پیش از برگزاری اجلاس پاریس با مقامات فرانسوی ملاقات کرده بود، دراین‌باره گفته است: «ما در گفت‌وگوهایمان با مسئولان فرانسه این موضوع را به‌عنوان یک نقطه ابهام در روابط مطرح کردیم و آنها هم همواره تأکید کردند که ارتباطی با این گروه ندارند».  بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، نیز با اشاره به اینکه اجلاس منافقین مسئله تازه‌ای نیست و آنها با پرداخت پول سیاه‌لشکرهایی برای تجمعات خود جمع می‌کنند، گفت: «این نشست ربطی به سفر آقای ظریف به فرانسه ندارد و عموما آنها هرساله در همین ایام گردهمایی خود را برگزار کرده و شوي تبلیغاتی ایجاد می‌کنند؛ اما این گلایه نسبت به دولت فرانسه وجود دارد که چرا چنین مجوزی برای تجمع این گروه تروریستی صادر کرده است».  این دیپلمات ارشد ایران تأکید کرد: «نسبت به این اقدام فرانسه در دادن مجوز به این گروه تروریستی اعتراض لازم انجام شده است و بی‌شک طرف فرانسوی دچار یک خطای جدی درباره این گروه تروریستی است. تروریست‌ها همه جا تروریست هستند و پاریس باید دراین‌باره از داشتن استانداردهای دوگانه پرهیز کند».