بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ به تعویق افتاد کمیته ملی المپیک اردوهای ورزشی را تعطیل کرد

  سرویس ورزشی-

در هفتاد و هفتمین نشست هیئت اجرایی شورای المپیک آسیا (OCA) تصمیم به تعویق بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲‌هانگژو گرفته شد.در بیانیه‌ای که در وب سایت رسمی بازی‌ها منتشر شد، آمده است: شورای المپیک آسیا اعلام کرده است که نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی که قرار بود از ۱۰ تا ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۹ شهریور تا ۳ مهر ۱۴۰۱) در‌هانگژو چین برگزار شود لغو و تا زمان نامشخصی به تعویق افتاده است.
براساس این گزارش، در هفتاد و هفتمین نشست هیئت اجرایی شورای المپیک آسیا OCA که در تاشکند ازبکستان برگزار گردید با تعویق برگزاری بازی‌های آسیایی ‌هانگژو۲۰۲۲ موافقت شد.در این نشست پس از درخواست کمیته برگزاری بازی‌های آسیایی ‌هانگژو مبنی بر تعویق بازی‌ها، این درخواست مورد موافقت هیئت اجرایی OCA قرار گرفت و مقرر شد تا بررسی‌های لازم در این باره صورت پذیرد.


بر پایه این گزارش طی یک ماه آینده کمیته‌ای از سوی شورای المپیک آسیا تشکیل می‌شود تا ضمن بررسی برنامه‌های جهانی و قاره‌ای در سال آینده، زمان مناسبی برای تاریخ جدید بازی‌های آسیایی‌هانگژو تعیین و اعلام شود. شورای المپیک آسیا در شرایطی تصمیم به تعویق بازی‌های آسیایی گرفته که هیچ دلیل مشخصی برای علت به تعویق‌انداختن بازی‌ها اعلام نکرده است. اما به نظر می‌رسد اوج گیری کرونا در چین یکی از دلایل آن باشد. هر چند که برخی این دلیل را منطقی نمی‌دانند.
تاخیر یک‌ساله در برگزاری مسابقات
در همین خصوص راندیر سینگ رئیس‌موقت شورای المپیک آسیا روز جمعه به رویترز گفت: بازی‌های آسیایی که قرار بود در ماه سپتامبر (شهریور ۱۴۰۱) در شهر‌هانگژو چین برگزار شود، به دلیل کرونا تا سال ۲۰۲۳ به تعویق افتاد. نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی قرار بود در مرکز استان ژجیانگ (هانگژو)، در حدود ۱۷۵ کیلومتری جنوب غربی شانگهای برگزار شود. البته روز دقیق برگزاری این بازها در ۲۰۲۳ هنوز مشخص نشده است.
بسیاری از رویدادهای ورزشی بین‌المللی در چین از زمان شروع همه‌گیری کرونا به تعویق افتاده یا لغو شده‌اند، به استثنای بازی‌های المپیک زمستانی که در ماه فوریه در پکن تحت کنترل‌های بهداشتی شدید برگزار شد. به این ترتیب نام و عنوان این رقابت‌ها بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ خواهد بود که با یک سال تاخیر در سال ۲۰۲۳ برگزار می‌شود.
واکنش متفاوت اهالی ورزش
تعویق بازی‌های آسیایی 2022 واکنش متفاوتی در میان اهالی ورزش داشت. امامی سخنگوی فدراسیون کشتی در این باره گفت: فدراسیون کشتی تمامی تمهیدات لازم برای آماده‌‌سازی دو تیم در کشتی آزاد و دو تیم در کشتی فرنگی را به دو رویداد قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی به دلیل نزدیکی فاصله زمانی این ۲ رویداد تدارک دیده بود که در این میان نحوه حمایت و تعامل مسئولان ورزش نیز تاثیر زیادی بر تصمیم نهایی ایفا می‌کرد.
وی تصریح کرد: با تصمیم چین مبنی بر تعویق بازی‌های آسیایی، حالا تمام تمرکز ما بر حضور پرقدرت در رقابت‌های قهرمانی جهان خواهد بود. قطعا لغو بازی‌های آسیایی با توجه به جایگاه این رقابت‌ها برای ورزش ایران اثرگذار خواهد بود.
سخنگوی فدراسیون کشتی، افزود: منافع ملی برای ما در اولویت تصمیم‌گیری قرار دارد و بر همین اساس نیز جلسات هفتگی سرمربیان تیم‌های ملی به صورت منظم با رئیس‌فدراسیون کشتی طی مدت اخیر برگزار می‌شد تا درباره نحوه حضور در این ۲ رویداد بهترین تصمیمات اتخاذ شود. چرخه انتخابی تیم ملی نیز با برنامه‌ریزی‌های قبلی برای شناخت نفرات اعزامی به بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان اجرا شد.
سید شهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته نیز در این باره گفت: از شنیدن این خبر شوکه شدیم. ملی‌پوشان کاراته ایران انگیزه زیادی برای بازی‌های آسیایی داشتند و قطعا این موضوع اتفاق تلخی برای کاراته ایران خواهد بود.
وی افزود: بازیکنان کاراته ایران پس از المپیک توکیو به دنبال این بودند که در رقابت‌های قهرمانی جهان بار دیگر برای ورزش ایران افتخارآفرینی کنند که متاسفانه اعزام تیم ملی به این رقابت‌ها لغو شد. همچنین حضور در رقابت‌های لیگ‌های جهانی کاراته وان از دست رفت و با این اوصاف ملی‌پوشان ایران انگیزه زیادی برای حضور در بازی‌های آسیایی داشتند که متاسفانه به تعویق افتاد.
لغو اردوهای ورزشی
پیمان فخری سرپرست کاروان ایران در بازی‌های آسیایی نیز در این باره گفت: خبر شگفت انگیز و شکننده‌ای بود. متاسفانه زور وزارت ورزش و کمیته المپیک چین به سلامت نرسید و با وجود تلاش‌های صورت گرفته، هزینه‌های انجام شده و گزارش کاملی که ستاد برگزاری بازی‌ها در تاشکند داشت، این بازی‌ها به تعویق افتاد. این ضربه بسیار سنگین بود چرا که 700 ورزشکار زن و مرد کشورمان در اردوی آمادگی بودند و از 6 ماه قبل برای این بازی‌ها تمرینات خود را آغاز کرده بودند. بازی‌های آسیایی بعد از المپیک مهم‌ترین رویداد است.
سرپرست کاروان ایران در بازی‌های آسیایی 2022 درباره تاریخ جدید این مسابقات، گفت: سال بعد مسابقات انتخابی المپیک 2024 پاریس برگزار می‌شود و فکر نمی‌کنم زور شورای المپیک آسیا به فدراسیون‌های جهانی برسد چرا که تقویم آنها برای مسابقات کسب سهمیه مشخص شده است. البته کمیته‌ای تشکیل شده تا ببینند زمانی هست که بتوانند این مسابقات را برگزار کنند یا خیر اما این کار بسیار سخت است.
فخری همچنین درباره وضعیت ورزشکارانی که در تمرین بودند چه خواهد شد، خاطرنشان کرد: ما مردادماه امسال بازی‌های کشورهای اسلامی در قونیه را پیش رو داریم. تیم‌هایی که به این بازی‌ها اعزام می‌شوند تمرینات خود را خواهند داشت اما نمی‌توانیم ورزشکاران دیگر را تا سال بعد در اردو نگه داریم به همین دلیل اردوها لغو خواهد شد.
وی درباره اینکه چین المپیک زمستانی را برگزار کرد چرا بازی‌های آسیایی لغو شد، تصریح کرد: در المپیک 5 هزار نفر شرکت داشتند که همه در حباب بودند و کسی حق خروج نداشت. چین به خاطر چالش‌های سیاسی در تلاش بود این بازی‌ها را برگزار کند که موفق هم بود اما برای بازی‌های آسیایی 25 هزار نفر قرار بود به‌هانگژو بروند بنابراین کنترل آن سخت بود. البته از یک ماه پیش که دیدیم آنها پاسخ ایمیل‌های ما را مبهم می‌دهند ارزیابی این را داشتیم بازی‌ها به تعویق بیفتد.