700هزار تن روغن خام در راه بازار

امین محمودی
 خبرنگار
طی یک هفته اخیر گرانی و کمبود روغن در بیشتر فروشگاه‌های بزرگ و خرده‌فروشی‌های سراسر کشور باعث سهمیه‌بندی این کالای اساسی شده است؛ این امر در حالی رخ داده که براساس آمارهای موجود طی سال گذشته (۱۴۰۰) دو میلیون و ۲۳۰ هزارتن انواع روغن نباتی در کشور تولید و توزیع شد که نسبت به سال ماقبل خود (۱۳۹۹) که حدود یک میلیون و ۸۶۰ هزار تن بود نزدیک ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد که این رقم در تاریخ ۸۰ ساله صنعت روغن نباتی ایران بی‌سابقه بوده است. هر چند که از این میزان حدود یک میلیون و ۳۶۰ هزار تن روغن خانوار و ۸۶۹ هزار تن روغن صنف و صنعت بوده ولی به نظر می‌رسد با این میزان تولید روغن باید کشورمان در این زمینه دچار هیچ گونه کمبودی نمی‌شد. با این حال با توجه به سهم گسترده اوکراین و روسیه از تأمین روغن جهان و جنگ بین این دو کشور اخیراً کمبود این محصول در سراسر جهان مردم را دچار مشکلاتی کرده است به همین منظور کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه نیز با این بحران دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین، این نابسامانی بازار جهانی مواد غذایی منجر به این شده که بسیاری از کشورها نسبت به جمع‌آوری ذخایر احتیاطی و ممنوعیت صادرات روی آورند تا بتوانند این بحران جهانی را پشت سر بگذارند.
از این‌رو از اواخر سال گذشته تاکنون قاچاق روغن از مرزهای مختلف کشورمان خصوصاً استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوی، خوزستان، هرمزگان و آذربایجان شرقی با افزایش محسوسی روبه‌رو شده است به طوری که طبق گفته خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ارسال روغن به سیستان و بلوچستان 5 برابر شده که علت اصلی این امر به قاچاق این محصول برمی گردد.


ترخیص روغن از گمرک کشور
با این حال دولت برای مقابله با گرانی و تنظیم بازار اقدام به واردات 200 هزار تن روغن کرد و گزارش‌ها حاکی از آن است که 500 هزار تن روغن دیگر نیز در گمرکات منتظر ترخیص است که با توجه به این امر باید شاهد آرامش در بازار روغن طی روزهای آینده باشیم. در همین خصوص سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: خوشبختانه با تلاش گمرک و ورود مقام قضایی، ترخیص روغن از بنادر کشور از جمله بندر امام خمینی، بندر انزلی و بندرامیرآباد آغاز شده است.
وی افزود: در حال حاضر 22 هزار تن روغن از بندرانزلی و 105 هزار تن روغن از بندر امام وارد کشور شده است حتی جمعه هفته گذشته نیز یک هزار و 150 تن روغن وارد کشور شده و روند ترخیص این محصول ادامه دارد.
واردات ۸۰ هزار تن روغن خام توسط بخش خصوصی
از طرف دیگر خلیلی، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع روغن نباتی می‌گوید: با توجه به شرایط حاکم اقتصادی، افزایش قیمت‌های جهانی روغن خام و از سوی دیگر سیاست تخصیص ارز روغن خام نشان می‌دهد که بخش خصوصی به‌تنهایی و بدون همکاری دولت نمی‌تواند ایفای نقش کند، اما با وجود این از ابتدای سال تاکنون حدود ۸۰ هزارتن روغن خام توسط بخش خصوصی تأمین و وارد چرخه تولید شده است.
قیمت روغن افزایش نیافته است
در حالی که گزارش‌ها حاکی از افزایش قیمت روغن و کمبود این کالا در برخی استان‌هاست اما مقامات صنفی هر گونه گرانی روغن را تکذیب می‌کنند به طوری که داوود فکوری رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران افزایش نرخ روغن آفتابگردان را تکذیب کرد و گفت: هماهنگی‌های لازم برای تأمین روغن فراهم شده و در حال حاضر قیمت 1.5 لیتری روغن آفتابگردان 23 هزار تومان است. در همین خصوص همچنین رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع روغن نباتی گفت: براساس سیاست‌های حمایتی دولت سیزدهم با وجود افزایش نرخ جهانی روغن خام و هزینه‌های تولید، همچنان قیمت روغن خوراکی برای مصرف کنندگان ثابت است و تغییری نخواهد کرد.  «ابوالحسن خلیلی» افزود: دولت تلاش دارد قیمت روغن نباتی برای مصرف‌کنندگان تغییری نکند، بنابراین آنچه به‌عنوان افزایش هزینه‌های تولید در سال ۱۴۰۱ رخ داده، قرار است به‌صورت مابه‌التفاوت به تولیدکنندگان پرداخت شود تا قیمت برای مصرف‌کنندگان تا اطلاع ثانوی افزایش پیدا نکند.