تحت تعقیب و تأدیب

سخن از احکام زندان و تأدیب بخش مهمی از صحبت‌های دیروز سخنگوی قوه قضائیه را به خود اختصاص داد. این مقام ارشد قضایی وضعیت تعقیب و تأدیب شهرام جزایری، بابک زنجانی، مهرشاد سهیلی و فائزه رفسنجانی را به طور کامل توضیح داد. آخرین وضعیت پرونده فساد مالی در شورای اسلامی ارومیه، ماجرای تبادل جاسوس رژیم صهیونیستی با حمید نوری و شکایت از نماینده سابق مجلس هم از دیگر اخبار مهم نشست سخنگوی دستگاه قضا بود. سخنگوی قوه قضائیه در نشست دیروز خود با خبرنگاران، در مورد آخرین وضعیت پرونده فساد مالی در شورای اسلامی شهر ارومیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های فساد مالی گفت: در این پرونده تعداد زیادی از مسئولان وقت و کارکنان شهرداری ارومیه و برخی از اعضای شورای اسلامی ادوار قبلی و فعلی ارومیه تحت تعقیب قرار گرفتند. خداییان تصریح کرد: در این پرونده قرار جلب به دادرسی و کیفر خواست در مورد ۸۴ نفر متهم این پرونده صادر شد. از این تعداد ۳۶نفر مدیران و کارکنان شهرداری ارومیه، ۲۳نفر اعضای فعلی و سابق شورای اسلامی شهر ارومیه و ۲۵نفر افرادی با شغل آزاد هستند. کسانی که مسئولیت داشتند بر اساس قانون تشدید مجازات مرتکبان اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری، از خدمت تعلیق شدند و پرونده در حال ارجاع به دادگاه است.
حکم ۳ سال نگهداری در کانون برای سهیلی
خداییان در خصوص حکم صادره پرونده «مهرشاد سهیلی» هم گفت: این پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و به صدور حکم در دادگاه بدوی منجر شد. این شخص با توجه به شرایط سنی که در زمان ارتکاب جرم داشته به سه سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت، پرداخت جزای نقدی و رد مال محکوم شد. صدور این حکم در دادگاه بدوی صورت گرفته و هنوز قطعیت نیافته‌است و در صورت قطعیت یافتن، اجرا خواهد شد. مهرشاد سهیلی متولد ۱۳۸۳ از سوی وزارت اطلاعات بازداشت و در دادگاه ویژه اطفال قم با اتهاماتی از جمله تحصیل مال نامشروع و جعل سند محاکمه شد.
اقدام دادستان علیه فائزه


سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با ورود دستگاه قضا به اظهارات اخیر فائزه رفسنجانی در خصوص درخواست تحریم بخشی از نهاد‌های انقلابی کشور و توهین به پیامبر (ص) دستگاه قضا هم اظهار کرد: این شخص به دلیل هر دو موضوع توسط دادستان تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده‌ای در دادسرای عمومی انقلاب تشکیل شده‌است. دادستان به عنوان مدعی‌العموم پرونده را پیگیری کرده و پرونده در جریان است که نسبت به احضار این شخص و ادامه رسیدگی، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.
خداییان درخصوص انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر آزادی یا رأی باز تعدادی از محکومان دادگاه انقلاب و اقتصادی از جمله بابک زنجانی و شهرام جزایری نیز عنوان کرد: اینکه گفته شده این دو نفر آزاد شده‌اند یا تحت رأی باز هستند، صحت ندارد. هر دو نفر محکومیت قطعی دارند و در زندان و در حبس به سر می‌برند. این افراد هنوز نسبت به تسویه بدهی خود اقدام نکرده‌اند؛ بنابراین این موضوع که آزاد شده‌اند، صحت ندارد.
جلالی پس از محکومیت، سوئدی شد
سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به سؤالی مبنی بر گمانه زنی‌های مطروحه در خصوص تبادل حمید نوری با احمدرضا جلالی (جاسوس رژیم صهیونیستی) هم بیان کرد: این دو موضوع هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. در گذشته نیز اعلام کردیم که آقای حمید نوری بی‌گناه و محاکمات وی نامشروع است، از طرفی آقای جلالی دو سال قبل از آقای نوری بازداشت و حکم قطعی برای وی صادر شده‌است.
وی افزود: در سال ۱۳۹۶ جلالی به اتهام جاسوسی، ارتباط با سرویس جاسوسی موساد، اقدام علیه امنیت کشور، افشای اطلاعات طرح‌‎های سری و فوق سری و حتی اطلاعات دانشمندان هسته‌ای تحت تعقیب قرار گرفت و بازداشت شد. پس از دستگیری متهم، کشور سوئد به وی تابعیت داد، بنابراین احمدرضا جلالی به لحاظ اتهامات متعددی که داشت به اعدام محکوم و این حکم قطعی شده و اجرای این حکم در دستورکار مقامات قضایی است.
سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با شکایت رئیس مجلس شورای اسلامی از نماینده سابق مجلس (جعفرزاده ایمن آبادی) به دلیل انتشار مطالب کذب، خلاف واقع و تشویش اذهان هم گفت: با توجه به شکایتی که صورت گرفته پرونده‌ای علیه این نماینده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل و ایشان هم احضار شده‌است. تمام کسانی که در رسانه یا در فضای مجازی فعالیت دارند در انعکاس همه مطالب دقت لازم را داشته باشند و به صرف شنیدن اطلاعاتی آن را منتشر نکنند.