« ابتکار» راهکارهای افزایش کیفیت خودروهای داخلی را بررسی کرد تابلوی هشدار جلوی خودروسازان

کیمیا نجفی
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به کیفیت تولیدات داخلی می‌گوید: در کوتاه‌مدت و میان‌مدت با برنامه‌هایی می‌توان جلوی نوسانات شدید کیفیتی را گرفت اما به شرط اینکه تیراژ در مقابل کیفیت اولویت دوم قرار بگیرد.
کیفیت خودروهای داخلی مسئله‌ای که از گذشته تا کنون بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. مصرف‌کنندگان سال‌هاست که از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند. البته ضعف در کیفیت خودروهای تولید داخل تنها صدای اعتراض مصرف‌کنندگان را در نیاورده و بسیاری از نمایندگان مجلس، کارشناسان و پلیس راهور نیز از منتقدان جدی تولیدات بی‌کیفیت خودروسازان هستند. از سوی دیگر خودروسازان نیز طی این سال‌ها نتوانسته‌اند اقدامات لازمی را برای افزایش سطح کیفیت خودروها انجام دهند.
رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از کارگران، با اشاره مجدد به موضوع خودرو، بار دیگر کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی و لزوم جلب رضایت مصرف‌کنندگان را مورد تاکید قرار دادند. پایین بودن کیفیت محصولات تولیدی خودروسازان داخلی و اعتراض به‌حق مردم به آنها، از جمله مواردی بود که رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اواسط بهمن‌ماه ۱۴۰۰ خود با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی به آن اشاره کردند. سخنگوی قوه قضائیه نیز با بیان اینکه مقام معظم رهبری تا کنون دو مرتبه در خصوص استانداردسازی خودرو‌ها تذکر دادند، گفته است: «تمامی دستگاه‌ها باید پای کار باشند و از ساخت خودرویی که استاندارد نیست جلوگیری شود.»


بر اساس گزارشی از فارس خداییان، سخنگوی قوه قضائیه در خصوص استاندارد سازی خودرو گفت: «خودروساز‌ها باید نسبت به کار خود توجه داشته باشند، زیرا به سلامت مردم ارتباط مستقیم دارند، کشته شدن هزار نفر طی دو هفته که بخشی از آن مرتبط استاندارد خودرو‌ها است، غیرقابل چشم‌پوشی است. مسئله استانداردسازی خودرو‌ها با سلامت مردم در ارتباط است و خودروسازان باید به این امر توجه داشته باشند. کشته شدن قریب به ١٠٠٠ نفر ظرف دو الی سه هفته فاجعه است و مولفه استاندارد نبودن خودرو در آن دخیل است.»
مسلم صالحی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی روز گذشته (سه شنبه) مجلس در تذکری در خصوص کیفیت خودروها گفته است: « خودروسازان تذکرات را جدی بگیرید و شاهد افزایش کیفیت خودروها باشیم.»
چه زمانی مشکل کیفیت خودروها حل می‌شود ؟
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به چالش‌های خودروسازی و بحث کیفیت به «ابتکار» گفت: ما در بحث خودروسازی با چند مشکل روبه‌رو هستیم. به بیانی واضح‌تر ما کیفیت به طور عام و نوسان کیفیت را در خودروسازی داریم. اکنون برخی از آمارها نشان می‌دهد که کیفیت خودروهای تولیدی در مجموع بالا رفته است اما یک اشکال بزرگ در این میان وجود دارد آن هم این است که نوسان کیفیتی بسیار افزایش یافته است. به بیانی واضح‌تر هنگامی که ۱۰۰ هزار خودرو تولید می‌شود کیفیت ۹۵۰۰۰ خودرو به نسبت خوب است اما ۴۰۰۰ خودرو کیفیت بدی دارند و هزار خودرو نیز از لحاظ کیفیت به شدت ضعیف هستند. بزرگ‌ترین مشکل همین نوسان کیفیت است و ما باید مانع این نوسان کیفیت شویم. به هرحال در کوتاه‌مدت و میان‌مدت با برنامه‌هایی می‌توان جلوی نوسانات شدید کیفیتی را گرفت اما به شرط اینکه تیراژ در مقابل کیفیت اولویت دوم قرار بگیرد.
وی افزود: متاسفانه اولویت اول دوستان تیراژ بوده و اولویت دوم کیفیت است در حالی که باید کیفیت اولویت اول و تیراژ اولویت دوم باشد. اگر به این جمله دقت شود بخشی از مشکلات خود به خود حل خواهد شد.
ما نیازمند سرمایه‌گذاری در بحث افزایش کیفیت هستیم
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: یک راهکار دیگر برای حل مشکل کیفیت خودروهای تولید وجود دارد که این راهکار اساسی‌تر از جلوگیری از نوسان کیفیت خودرو خواهد بود. واقعیت این است که مواد اولیه با نوسان قیمت همراه بوده و از سوی دیگر به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم قطعات با کیفیت وارد کنیم بنابراین ما برای تامین قطعات و ساخت خودرو نیازمند سرمایه‌گذاری‌های سنگین هستیم. سرمایه‌گذاری در بخش تولید یکی از راهکارهای اساسی برای افزایش کیفیت خودروها است.
کاکایی گفت: مسئله دیگری که باید به آن توجه شود مسئله کیفیت طراحی است. ما اکنون خودروهای جدید در بازار داریم اما خودروهای قدیمی همچنان تولید می‌شود. به هر حال خودروهای قدیمی هم جزء نیاز بازار بوده و نمی‌توان گفت که تولید آنها کار غلطی است. اما در مجموع طراحی‌های جدید به سرمایه‌گذاری‌های سنگین و همچنین بهبود اوضاع اقتصادی کشور نیازمند است و تمام این مسائل باید در کنار یکدیگر قرار بگیرد تا ما شاهد افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل باشیم. کاکایی گفت: متاسفانه اکنون به مشکلات مالی در بحث کیفیت توجه نمی‌شود در صورتی که یکی از مشکلاتی که باعث شده است کیفیت ما نوسان داشته باشد به غیر از تحریم‌ها بحث کمبود پول است.
وی افزود: در مجموع باید گفت افزایش کیفیت خودروها امکان‌پذیر است اما این مسئله نیازمند یک برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بوده و در کنار آن ما نیازمند سرمایه‌گذاری و ثبات رویه هستیم.