پایان کبوتر

گروه فرهنگ و هنر – مرگ تلخ حسن جوهرچی جشنواره فجر را هم تحت تاثیر قرار داد. بازیگری که به طور کامل از توانایی هایش استفاده نشد و به ناگهان از میان ما پر کشید. بازیگری تلویزیونی که با در پناه تو به اوج شهرت رسید ، با ضیافت تثبیت شد و در سالهای اخیر خودش را تکرار کرد. این مساله می تواند موضوع بحثی دامنه دار باشد که چرا وضعیت سینما و تلویزیون ما باید این گونه باشد که بازیگرانش را در نقشهایی خاص کلیشه کند. در گزارش پیش رو به مرگ حسن جوهرچی و ماجرای تهیه کنندگی علیخانی و چند حاشیه دیگر پرداخته شده است.
بازیگر تلویزیون و سینمای ایران،صبح 15 بهمن ماه در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.حسن جوهرچی چندی پیش نیز به دلیل این عارضه در بیمارستان شهید چمران بستری بود و پس از چند روز  به منزلش منتقل شد.او در سال 47 در تهران متولد شد. وی لیسانس عکاسی از دانشکده هنرهای زیبای تهران داشت.«ضیافت»، «سلطان»، «دو زن»، «دختری به نام تندر» و....  از جمله فیلم‌های سینمایی او بودند اما او با بازی در سریال «در پناه تو» در سال 73 به شهرت رسید. آخرین بازیگری وی در تلویزیون در سریال « آرام می‌گیریم»  و آخرین کار سینمایی وی «آبی» بود.او در سال 89 در برنامه ویژه ماه مبارک رمضان شبکه 3 سیما در برنامه «ماه عسل» نیز مجری‌گری کرد.همچنین علی دهکردی درباره زمان تشییع پیکر حسن جوهرچی گفت :امیدواریم صبح یکشنبه، ۱۷ بهمن‌ماه با فراهم شدن شرایط، مراسم تشییع پیکر حسن جوهرچی از مقابل خانه سینما ۲ به سمت بهشت زهرا (س) برگزار شود.این بازیگر و عضو هیئت مدیره انجمن بازیگران در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تسلیت گفتن به‌دلیل درگذشت حسن جوهرچی درباره مراسم تشییع پیکر این بازیگر، توضیح داد :اگر شرایط مساعد باشد، با توجه به این‌که با خانواده او صحبت‌هایی داشتیم، امیدواریم صبح روز یکشنبه مراسم وداع با این بازیگر برگزار شود. البته اخبار قطعی قرار است از سوی خانه سینما اعلام شود.او درباره درگذشت این هنرمند نیز اظهار کرد :روز تلخی را شروع کردم و با شنیدن خبر درگذشت دوست عزیزم، حسن جوهرچی متاسف شدم. این عزیز، زمانی که نباید می‌رفت، از میان ما رفت.دهکردی ضمن عرض تسلیت به همسر، دختر و پسر این هنرمند، یادآوری کرد :امسال، سال تلخ و حزن‌انگیزی برای همه ما بود. متاسفانه از دست دادن دوستان و همکاران و همچنین عزیزان دیگر در عرصه‌های مختلف از جمله در ساختمان پلاسکو، زیر بهمن رفتن مسافران، همگی اخبار بسیار تلخی برای ما بودند. این‌ها، تلخی‌ همه‌جانبه‌ای را برای ما به‌وجود آورده است. آرزو می‌کنم روزنه‌های شادی و برکت در کشور ما مستدام شود و خبرهای بد کمتر بشنویم.
ماجرای تهیه کنند گی احسان علیخانی
حاشیه مهم این روزهای جشنواره جریان تهیه کنندگی احسان علیخانی مجری مشهور تلویزیون بود. در نشست رسانه ای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» وحید جلیلوند از تهیه کنندگی احسان علیخانی گفت و علت این امر را دغدغه های اجتماعی او بیان کرد. به گزارش «ابتکار» علیخانی که پیش از این تجربه تهیه کنندگی برنامه ماه عسل و جذب اسپانسر در فیلم قبلی جلیلوند «چهارشنبه نوزده اردیبهشت» را در کارنامه کاری خود دارد بدون آنکه پروانه تهیه کنندگی دریافت کند، تهیه کننده اصلی فیلم جلیلوند شد. نکته جالب در حرفهای کارگردان«بدون تاریخ بدون امضا» این بود که علیخانی علاقه نداشته است تا به حال این قضیه را علنی کند. وقتی انجمن صنفی تهیه کنندگان وجود دارد و هر تهیه کننده باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرد چگونه فردی که تا به حال تجربه چنین امر مهمی را نداشته است، وارد این شغل مهم می شود؟ آیا رانت و رابطه در این میان نقش دارند؟


مشکل لاینحل کارت های جشنواره
در روزهای اخیر در سانس‌های مهم برج میلاد دوباره ازدحام غیر عادی به چشم می‌خورد. به گزارش سینما سینما همین امر موجب شد تا بهروز غریب پور، مدیر کاخ جشنواره به انتظامات برج بابت اجازه ورود به افراد بدون کارت و نامرتبط معترض شود و با آنها به مشاجره بپردازد.غریب پور برای دقایقی شخصا به چک کردن کارت ها پرداخت و حتی از ورود چند نفر نیز جلوگیری کرد. به نظر می رسد تدبیرهای بی ثمر مدیران جشنواره کار دست مسئولان داده است. افراد بی ربط به وفور در جشنواره دیده می شوند. بسیاری با کارتهای جعلی به برج میلاد آمده اند و سهم منتقدان اصلی سینمای ایران که باید در این روزها با ایجاد فضای نقد به گرم شدن تنور جشنواره کمک کنند، نادیده گرفته شده است. مسئولان هر سال در این زمینه قول می دهند و هر سال این مساله شکل وخیم تری پیدا
می کند.
حذف «قاتل اهلی» و «آذر» از آرای مردمی جشنواره
فیلم سینمایی «قاتل اهلی» به دلیل قرار نگرفتن در جدول سینماهای مردمی در ۳ روز اول جشنواره، از رقابت سیمرغ مردمی حذف شد.به گزارش  مهر، علی آشتیانی‌پور مدیر بخش آرای مردمی جشنواره با اشاره به حذف فیلم سینمایی «قاتل اهلی» از رقابت سیمرغ مردمی، گفت: طبق آئین‌نامه هر کدام از ۴۴ فیلم بخش چشم‌انداز باید در ۳ روز اول جشنواره حداقل یک سانس در جدول سینماهای مردمی داشته باشد تا وارد رقابت سیمرغ مردمی شود و ۲ فیلم سینمایی «قاتل اهلی» و «آذر» به دلیل قرار نگرفتن در جدول سینماهای مردمی طی ۳ روز اول جشنواره، از رقابت سیمرغ مردمی حذف شدند.وی افزود : ۴۲ فیلم دیگر هرکدام تا پایان روز سوم جشنواره در سینماهای مردمی حداقل یک سانس نمایش داشته‌اند و به همین دلیل تنها این ۲ فیلم به دلیل قرار نگرفتن در جدول سینماهای مردمی به دلیل آماده نبودن نسخه نهایی از گردونه رقابت سیمرغ مردمی کنار گذاشته شدند.
این امر نشان می دهد که به چه میزان ناهماهنگی و بی نظمی در جشنواره وجود دارد. یکی از معضلات همیشگی جشنواره دیر رسیدن فیلمها به دفتر جشنواره است. هر ساله قول های مساعدی در این زمینه داده می شود تا دیگر هیچ مماشاتی صورت نگیرد و باز در لحظات آخر این پروسه تکرار می شود. مصلحت گرایی و علاقه مدیران جشنواره به عریض و طویل کردن جشنواره و ایجاد سر و صدا باعث این اتفاق می شود. اگر این دو فیلم به هر دلیلی دیر به جشنواره رسیده اند، چرا در شمارش آرای مردمی نیستند و اما داوری می شوند؟ از همه بدتر نمایش نسخه هیات بازبینی فراری بود که این قضیه اعتراض داودنژاد را هم در پی داشت. جشنواره ای که سه دهه و نیم از عمرش می گذرد، هنوز در بدیهیات مشکل دارد و در هر سال با سلیقه مدیری تازه معیوب تر و سردرگم تر می شود.