واریز یارانه 300 هزارتومانی برای جاماندگان

برگزاری روزانه جلسات ستاد تنظیم بازار برای حل مسائل جاری

گروه سیاسی/ آنچه روز گذشته در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روی داد، چیزی جز تدبیر عاجل رئیس جمهور برای پایان دادن به نگرانی بعضی سرپرستان خانوار نبود. درحالی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سرعت درحال بررسی اعتراض‌ها و شکایت‌ها درباره نوع دهک‌بندی برای پرداخت کمک معیشتی‌های جدید است، رئیس جمهور روز گذشته به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون دستور داد این مبالغ در این مرحله به حساب همه افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بودند، واریز شود. این دستور را که پیش از پایان بررسی‌ اعتراض‌های خانوارها صادر شده می‌‌توان به معنای پایان دغدغه و نگرانی‌های این خانوارها ارزیابی کرد. به عبارت دیگر، رئیس جمهور در این مرحله، آرامش، راحتی خیال و اطمینان‌یابی خانواده‌های نگران را اصل قرار داده و رفع این نگرانی‌ها را به پایان بررسی‌های اداری و تکمیل فرایندهای بروکراتیک موکول نکرده است. اگرچه در این مرحله، این مبالغ تا پایان بررسی‌های وزارت تعاون قابل برداشت نیست اما تا اینجا هم مردم و خانواده‌هایی که در این مرحله این مبالغ کمک معیشتی را دریافت نکرده‌اند و نسبت به دهک‌بندی‌ها اعتراض دارند، نسبت به همراهی، همدلی و پای‌ کار بودن دولت اطمینان خواهند یافت. بویژه اینکه رئیس جمهور، علت اتخاذ این تصمیم را این طور عنوان کرد که «اصل بر اعتماد به خوداظهاری مردم است.» این اظهارنظر نشان می‌‌دهد وجود اعتماد دوسویه میان دولت و ملت، یکی از پایه‌های اجرا و پیشبرد طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها است.



جزئیات دستور رئیس جمهور
دستور رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در جلسه روز گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی دولت صادر شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی دستور داد، کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده، اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدید نظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود. رئیس جمهور در این جلسه گفت: اصل بر اعتماد به خوداظهاری مردم است، لذا مبلغ کمک معیشتی ماه اول، به حساب این افراد نیز واریز شود تا به محض تأیید درخواست متقاضیان از سوی دستگاه‌های مسئول، این مبلغ از سوی آنان قابل برداشت شود و در ماه‌های آتی نیز همانند سایر مشمولان، بتوانند مبلغ کمک معیشتی را دریافت کنند. آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی موظف است حداکثر ظرف یک ماه، این درخواست‌ها را بررسی و نتیجه نهایی را به سرپرستان خانوار اعلام کند.
جاماندگان مشمول یارانه می‌‌گیرند
رئیس جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت، با بیان توصیه‌هایی به مسئولان اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها تأکید کرد: بخش زیادی از مردم نسبت به طرح دولت آگاهی پیدا کردند، اما هنوز برای برخی ابهام وجود دارد که باید با استدلال برای آنان اقناع‌سازی شود. آیت‌الله رئیسی با اطمینان‌بخشی نسبت به ذخایر کالاهای اساسی در کشور این نکته را نیز متذکر شد همه کسانی که در دهک‌های اول تا نهم قرار داشته و مستحق دریافت یارانه هستند حتماً یارانه می‌گیرند و جای نگرانی نیست. رئیس جمهور از مقام معظم رهبری برای حمایت و تأکید ایشان بر همراهی همگانی برای اجرای موفق برنامه‌های اقتصادی دولت قدردانی کرد و گفت: همراهی و کمک مردم به دولت برای اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها حقیقتاً جای قدردانی دارد وبا وجود تلاش شبانه‌روزی رسانه‌های معاند، مردم آگاه و هوشیار ایران آنان را در رسیدن به اهداف‌شان ناکام گذاشتند. آیت‌الله رئیسی افزود: در جریان حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها که اخلال موقتی در سامانه‌ها به وجود آمد و با تلاش بموقع مسئولان ذیربط کنترل شد می‌خواستند کشور یکباره دچار التهاب و آشوب شود اما به فضل خدا و هوشیاری مردم در آنجا هم ناکام ماندند. وی با قدردانی از تیم اقتصادی دولت و همه مسئولانی که میدان‌دار اجرای طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها هستند، نکاتی را در این‌باره متذکر شد و این نکات را تضمین‌کننده موفقیت دولت در اجرای این طرح دانست. آیت‌الله رئیسی تشدید نظارت به منظور کنترل قیمت‌ها را بسیار ضروری خواند و تأکید کرد: هیچ کالا و خدماتی نباید تحت هیچ شرایطی بیش از رقم مصوب ستاد تنظیم بازار افزایش یابد.

افزایش عرضه و کاهش مشکلات توزیع در دستور کار ستاد تنظیم بازار
همزمان با این اقدام، روز گذشته جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور برگزار شد که طی آن افزایش عرضه، کاهش مشکلات توزیع و ارتقای نظارت و بازرسی در دستور کار این ستاد قرار گرفت.
جلسات ستاد تنظیم بازار، از هفته گذشته تقریباً به صورت روزانه برگزار شد تا دولت آخرین تحولات بازار را با حضور عالی‌ترین مقام‌های اجرایی رصد کرده و تدابیر و تصمیمات لازم را اتخاذ کند. پنجشنبه گذشته، جلسات این ستاد در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد و عصر جمعه نیز جلسه ستاد تنظیم بازار، با حضور و ریاست رئیس جمهور و همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی دخیل در این امر برگزار شد. این جلسات، غیر از بازدیدهای میدانی رئیس جمهور و معاون اول است که به صورت متناوب از بازارها و میادین عرضه تهران و شهرستان‌ها صورت گرفت. با وجود همه این اقدامات، در راستای افزایش هماهنگی‌ها و تسریع در حل مسائل جاری طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها، در جلسه روز گذشته ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفته شد که جلسات ستاد تنظیم بازار روزانه با حضور همه اعضا و به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهور، ارائه گزارش‌هایی درباره برخورد با گرانفروشی و احتکار در بازار از جمله دیگر موضوعات این جلسه بود که بر اساس آن و با تأکید معاون اول رئیس جمهور مقرر شد تا برخوردهای قضایی و انتظامی با متخلفان و اخلالگران در بازار کالاهای اساسی و سایر کالاها و خدمات به بهانه اجرای این طرح با شدت و سرعت ادامه یابد. در همین رابطه وزیر دادگستری گزارشی از رسیدگی به پرونده تخلف یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی ارائه کرد و گفت: مدیران این مجموعه متعهد شدند مبالغ دریافت شده اضافی را به مسافران عودت دهند.

آیت‌الله رئیسی در دیدار جمعی از علمای اهل تسنن:
وحدت شیعه و سنی یک راهبرد است نه تاکتیک

گروه سیاسی/  رئیس جمهور در دیدار با جمعی از علما و روحانیون اهل سنت، جایگاه هموطنان و علمای اهل سنت را در تاریخ کشور با اهمیت توصیف و اظهار کرد: علما و اندیشمندان اهل سنت در بلاد خود منشأ خدمات بسیاری هستند و سال‌ها است که شیعه و سنی در ایران اسلامی با یکدیگر زندگی می‌کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با اشاره به تلاش‌های جدی دولت برای رفع مشکلات معیشتی مردم تصریح کرد: دولت به دغدغه‌های مردم که به روحانیون منتقل می‌شود، توجه و برای رفع این مشکلات تلاش می‌کند. وی با تشریح وضعیت کشور در زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم، گفت: کسری بودجه نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیاردی، باقی ماندن بدهی ماهانه ۱۰ هزار میلیاردی، فوت قریب به ۷۰۰ نفر در روز با ویروس منحوس کرونا، وجود تورم بی‌سابقه، تزریق رانتی ارز ۴۲۰۰ تومانی به بازار و وضعیت نامطلوب ذخایر کالای اساسی در کشور از موضوعاتی بود که دولت در روزهای آغاز به‌کار خود با آنها درگیر بود. آیت‌الله رئیسی یکی از مشکلات کشور را نحوه پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و اظهارکرد: عملاً بخش‌عمده‌ای از آنچه تحت عنوان ارز ترجیحی پرداخت می‌شد، در خدمت جریان فساد و رانت بود. در واقع هم هدررفت منابع کشور را داشتیم هم یارانه‌ها به مردم نمی‌رسید، لذا به منظور جلوگیری از ادامه این وضعیت تصمیم گرفته شد این مبلغ به‌جای پرداخت به حلقه اول تأمین کالا یعنی واردکننده‌ها به حلقه آخر و ذینفع اصلی یعنی خود مردم و مصرف کنندگان داده شود. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه پرداخت ۴۰۰ هزار تومان به‌صورت ماهیانه به هر فرد کار سختی است اما کارشناسان این روش را گامی برای نزدیک شدن به عدالت و رفع فقر مطلق می‌دانند، گفت: این اقدام همه عدالت نیست بلکه یک گام برای عادلانه‌تر شدن وضعیت اقتصادی است.
فعال شدن بازارچه‌های مرزی
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جایگاه مهم هموطنان و علمای اهل سنت در تاریخ کشور، گفت: شما علما و اندیشمندان در بلاد خود منشأ خدمات بسیاری هستید و سال‌ها است که شیعه و سنی در ایران اسلامی با یکدیگر زندگی می‌کنند. وی به درخواست برخی از علمای اهل تسنن برای استفاده بیشتر از آنان در سمت‌های مدیریتی اشاره کرد و گفت: استفاده از شایستگان امری مهم و ضروری است و ملاک برای دولت، کارآمدی است و در هر استان که می‌روم بر استفاده از نیروی بومی در آن استان تأکید دارم. وی همچنین بر ضرورت ساماندهی به وضعیت کوله‌بران و سوخت‌بران تأکید و اظهارکرد: اگر در گذشته درآمدهای مرزی به مرزنشینان داده می‌شد و بازارچه‌های مرزی فعال می‌شدند، شاهد مشکلات فعلی مرزنشینان نبودیم وبه وزیر کشور دستور داده‌ام نسبت به فعال شدن بازارچه‌های مرزی تعطیل‌شده اقدام نماید.
باید مراقب نفوذ تفکرات تکفیری باشیم
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع رشد جریان‌های تکفیری در منطقه اشاره و تأکید کرد: باید مراقب نفوذ تفکرات تکفیری و سلفی در کشور باشیم؛ شیعه انگلیسی و سنی امریکایی دو روی یک سکه هستند و هر دو ضد وحدت جهان اسلام هستند حال آن‌که وحدت برای جمهوری اسلامی ایران یک راهبرد است نه یک امر تاکتیکی. در این مراسم همچنین تعدادی از علما و روحانیون اهل سنت نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند. امیدواری به حل مشکلات با تدابیر دولت سیزدهم، حمایت از تلاش‌ها و برنامه‌های دولت برای ساماندهی مشکلات اقتصادی و عادلانه کردن تخصیص یارانه‌ها، ابراز مخالفت با تفکرات تکفیری و افراطی، تلاش برای سامان یافتن تجارت مرزی و کوله‌بری و تأکید بر همراهی با اجرای اصلاحات اقتصادی از جمله مهم‌ترین مسائل مطرح شده از سوی علما و روحانیون اهل تسنن در این دیدار بود.