متوقف شدن در وضعیت فعلی خطاست

گروه سیاسی/ بازدید روز گذشته رئیس جمهور از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، جلوه ای دیگر از شکست سیاست فشار حداکثری امریکا بود. رئیس جمهور پس از بازدید خود اعلام کرد، «۷۰ درصد تجهیزات صنایع نفت، پتروشیمی و گاز مورد نیاز را متخصصان و شرکت‌های ایرانی در داخل کشور تولید می‌کنند.» برپایه چنین پیشرفت و شتابی بود که آیت‌الله رئیسی، آنچه در این عرصه رخ داده را نوید دهنده آینده‌ای بسیار روشن توصیف کرد.
در کنار آینده روشن صنعت نفت کشور، آن هم در شرایط تحریمی، بازدید روز گذشته رئیس جمهور معنای راهبردی دیگری هم دارد؛ اینکه مشی و رویکرد اعلامی آیت‌الله رئیسی درباره نوع فعالیت دولت سیزدهم، عملاً در مسیر تحقق است. رئیس جمهور، چه در زمان انتخابات و چه پس از حضور در پاستور، همواره تأکید کرد که اقتصاد کشور را به مذاکره و مانند آن گره نمی‌زنیم. دستاوردهای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ایران که گوشه‌ای از آن در این نمایشگاه به نمایش درآمد، عملاً نشان داد که این شعار و رویکرد دولت سیزدهم در مسیر تحقق است.
ضرورت دانش‌بنیان شدن صنعت نفت
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، در جریان بازدید از این نمایشگاه، از غرفه‌های تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دیدن کرد و با توضیحات مسئولان این شرکت‌ها از روند فعالیت‌ها و تولیدات آنان مطلع شد.رئیس جمهور در پایان بازدید، در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تأکید بر ضرورت دانش‌بنیان شدن و افزایش صادرات صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: در کنار توسعه کیفی، توسعه کمی صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی می‌تواند به ایجاد اشتغال دانش‌بنیان و ارتقای ظرفیت‌های صادراتی کشور منتج شود. وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر در صنعت نفت کشور اقدامات خوبی در راستای ارتقای فعالیت‌های فناوری‌ پایه و علم‌پایه دنبال می‌شود، گفت: شرکت‌های فعال در عرصه صنعت نفت اقداماتی را در این راستا آغاز کرده‌اند که باید این روند سرعت بیشتری بگیرد.


ضرورت ضمیمه شدن دانایی به توانایی
رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت ضمیمه شدن دانایی به توانایی افزود: اگر دانایی‌ها و دانش، ضمیمه توانمندی‌ها شود، می‌توان کار قابل ارائه در بازارهای داخل و خارج ارائه کرد. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران از رویدادهای مهم صنعتی در کشور است، اضافه کرد: از همه دست‌اندرکاران، وزیر نفت و شرکت‌هایی که فعالانه در این نمایشگاه حضور یافته و محصولات‌شان را عرضه کردند، قدردانی می‌کنم و امیدوارم در آینده شاهد توسعه کمی و کیفی بیشتری در این صنعت باشیم.
تولید داخلی 70 درصد تجهیزات نفت و گاز
رئیس جمهور در مورد ارزیابی خود از سطح کیفی و کمی این نمایشگاه گفت: گزارش‌هایی که به بنده رسیده و گفت‌وگوهایی که در جریان این بازدید با مسئولان غرفه‌ها داشتم، حاکی از آن است که پیشرفت خوبی بویژه در عرصه کیفی صورت گرفته است و این موضوع، آینده بسیار روشنی را نوید می‌دهد. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای مهم صادرکننده نفت، گاز و محصولات پتروشیمی در جهان است، تصریح کرد: متخصصان کشورمان در این حوزه حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. اینکه ۷۰ درصد تجهیزات صنایع نفت، پتروشیمی و گاز مورد نیاز را متخصصان و شرکت‌های ایرانی در داخل کشور تولید می‌کنند، بسیار مایه خوشحالی و امیدوارکننده است، اما نباید به این نقطه اکتفا شود.
رئیس جمهور گفت: در کنار توسعه کیفی، توسعه کمی صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی می‌تواند از سویی به ایجاد اشتغال بخصوص در عرصه فعالیت‌های دانش‌بنیان کمک کند و از سوی دیگر ظرفیت‌های صادراتی کشور را ارتقا دهد. متوقف شدن در وضعیت فعلی و غفلت از توسعه‌های کمی و کیفی خطاست.
بزرگ‌ترین رویداد صنعتی و تجاری نفت ایران
نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، عنوان بزرگ‌ترین رخداد صنعتی و تجاری صنعت نفت کشور است. هر سال در این نمایشگاه، شرکت‌های توانمند داخلی و خارجی حضور می‌‌یابند که به نوبه خود، فرصت مغتنمی است تا شرکت‌های فعال در این صنعت دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدید دست‌اندرکاران و متخصصان صنعت نفت قرار دهند. در بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، بیش از ۸۶۰ شرکت در فضایی در حدود ۴۰ هزار مترمربع حضور دارند. نیاز صنعت نفت به سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه‌ها از یک سو و همچنین نیاز روزافزون به استفاده از توان شرکت‌های فنی و دانش‌بنیان برای حل مسائل و افزایش بهره‌وری باعث شده است در نمایشگاه بیست و ششم، آخرین پیشرفت‌ها و پیشنهادهای شرکت‌های توانمند بخش خصوصی برای کمک به صنعت نفت مطرح و ارائه شود. از نکات قابل توجه در این دوره نمایشگاه، حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به صورت اختصاصی در سالن‌های متعدد است.