«صدر» اپوزیسیون شد

گروه جهان/ پس از گذشت 7 ماه از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق و تداوم بن بست تشکیل دولت این کشور، «مقتدی صدر»، رهبر حزب پیشتاز با تعیین ضرب الاجل 30 روزه به مخالفان پیوست و  «اپوزیسیون ملی» کوتاه‌مدت تشکیل داد. در همین حال کمیته هماهنگی گروه ها و احزاب شیعه عراق نیز اعلام کرد که به معرفی نامزدی بی طرف برای تشکیل دولت پایبند است.
 به گزارش شبکه خبری «المیادین»، «صدر» در بیانیه توییتری اش هدف از این اقدام را فرصت دادن به سایر احزاب برای تشکیل دولت بیان و تأکید کرد در صورت تداوم بحران سیاسی، در پایان یک ماه تصمیم جدیدش را اعلام خواهد کرد. او که حزبش با 73 کرسی اکثریت پارلمان را از آن خود کرده، در این توییت نوشت: «افتخار می کنم که بزرگترین بلوک را در تاریخ عراق ثبت کرده ام و به کسی تکیه نداشته و دنباله روی هیچ قدرت خارجی نیستم. اما با افزایش نزاع ها علیه من در داخل و خارج از کشور تلاش هایمان به ثمر ننشست و جناح های حزبی و پارلمانی و مدعیان استقلال نیز کمکی به ما نکردند. در این شرایط تنها یک گزینه پیش رو داشتیم و آن تغییر به سمت تشکیل اپوزیسیون ملی برای مدت دست کم 30 روز است. در این مدت اگر احزاب و جناح های پارلمانی از جمله آن حزب هایی که با آنها هم پیمان بودیم موفق شدند برای کاهش رنج مردم، دولت تشکیل دهند بسیار خوب خواهد بود در غیر این صورت تصمیم دیگری خواهیم گرفت.» بنا به اعلام «شفق نیوز»، گرچه قرار است رهبران کمیته هماهنگی شیعیان برای بررسی شرایط جدید امروز جلسه ای داشته باشند اما این کمیته در پی وقایع اخیر، با صدور بیانیه ای از اعلامیه نمایندگان مستقل برای تشکیل دولت استقبال کرد.
در این بیانیه که العالم به نقل از وبگاه «المسله»منتشر کرد، کمیته هماهنگی با پیگیری طرح نمایندگان مستقل برای برون رفت از بحران سیاسی اعلام کرد، از تمامی طرح های عملی و اجرایی از سوی نمایندگان مستقل که به مفاد پیشنهادی چهارچوب هماهنگی به ویژه تشکیل فراکسیون حداکثری نزدیک باشد، استقبال می کند و به معرفی یک نامزد بی طرف که عهده دار تشکیل دولت شود، پایبند است. در همین حال، به نوشته فارس، «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه صحنه سیاسی این کشور به شدت نیازمند گفت و گوی جدی و تفاهم واقعی میان سران سیاسی و تصمیم گیرندگان است، گفت: «اکثریت مطلوب آن است که پروژه ای مشخص برای دولت سازی  با حضور همه طیف ها، از شیعیان گرفته تا اهل سنت و کردها داشته باشد و در آن همه در فرایند اجرایی کشور مشارکت داشته باشند و با قرار گرفتن در برابر اقلیتی از همه طیف ها، نقش اپوزیسیون سازنده را ایفا کند.»