بورس رکورد زد

گروه اقتصادی/ در پایان معاملات دیروز، شاخص کل بورس در حالی بالاترین رکورد سالانه خود را به ثبت رساند که در مقابل  240نمادی که در این بازار با کاهش قیمت روبه‌رو شدند تنها 140نماد مثبت وجود داشت. 140نماد سبزپوشی که دست برتر را در بازار داشتند و توانستند شاخص کل بورس را با رشد عجیب 22هزار و 225واحدی به قله جدید یک میلیون و 606هزار واحد برسانند تا به این ترتیب با همدستی بزرگان شاخص‌ساز، روند صعودی بازار یک روز دیگر ادامه یابد. در این روز نمادهای «پارس»، «کگل»، «فولاد»، «کچاد» و «فملی» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند.
شکست شاخص کل هم‌ وزن
در «شاخص برابر» اما واقعیت به گونه دیگری نمود می‌‌یافت. این شاخص که طی ماه‌های گذشته همواره روند صعودی خود را ادامه داده بود در روز اوج‌گیری شاخص کل بورس، راهی دیگر را پیش گرفت و در حدود 1411 واحد فرو نشست تا شکنندگی بازار در این روز معاملاتی را بیش‌ازپیش نمایان کند.
در این روز شاخص آیفکس (کل فرابورس) نیز با رشد ضعیف 69واحدی به ارتفاع 21هزار و 689واحد رسید. در این بازار 104نماد با رشد قیمت  و 160نماد با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.


افزایش قابل‌توجه صف‌های فروش در مجموع بازار
طی معاملات دیروز، تعداد نمادهایی که در پایین‌ترین قیمت مجاز روزانه معامله می‌‌شدند همواره در حال افزایش بود به‌طوری‌که در یک ساعت پایانی، 73نماد در صف فروش قرار گرفته بودند. آمارها نشان می‌‌دهد ارزش معاملات در صف‌های فروش 10درصد کل ارزش معاملات را به خود اختصاص می‌‌داد که بیشترین میزان را از ابتدای سال‌جاری به ثبت رسانده است. گرچه افزایش تعداد و ارزش صف‌های فروش در نقطه مقاومتی یک میلیون و600هزار واحد طبیعی به نظر می‌‌رسد اما نشان می‌‌دهد  بازار در گذار از این سطح مهم همچنان دست به عصا است.
خودرویی‌ها همچنان ساز مخالف می‌‌زنند
در روز سه‌شنبه، گروه خودرو و ساخت قطعات، بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به ثبت رساند. این درحالی بود که در روز قبل این گروه معاملاتی، سکاندار افزایش شاخص بود و نمادهای شاغل در این گروه تأثیرگذارترین‌ها بر شاخص کل بودند. در روز یکشنبه نیز هنگامی که سایر گروه‌های معاملاتی در حال رشد قیمت بودند، خودرویی‌ها شاخص را به پایین کشیدند و مانع از رکوردزنی شاخص در آن روز شدند. البته حرکت الاکلنگی قیمت‌ها تنها در این گروه مشاهده نمی‌شود و گروه‌هایی همچون فعالیت‌های کمکی به نهادهای واسط و کاشی و سرامیک نیز در دو هفته اخیر با نوسانات شدید قیمتی روبه‌رو شده‌اند. این روند ضمن اینکه ضریب  نااطمینانی در بازار را بالا می‌‌برد.
بازگشایی نماد «پارس» و جهش 7هزارواحدی شاخص کل
نماد شرکت پتروشیمی پارس در یک ساعت پایانی معاملات بازگشایی شد و با رشد 25.47درصدی  منجر به جهش 7هزار واحدی شاخص کل بورس شد. این پتروشیمی درصدد انجام افزایش سرمایه از طریق مازاد تجدید ارزیابی است که تغییر سرمایه این شرکت از مبلغ 600میلیارد تومان به حدود 47هزار و 600میلیارد تومان را در پی دارد.
ترین‌های بازار
دیروز، تعداد 18میلیارد و 199میلیون برگ سهم و انواع اوراق بهادار در یک میلیون و 393هزار و 428نوبت و به ارزش 12هزار و 858میلیارد تومان در بازار معامله شد که از نظر حجم و ارزش نسبت به روز معاملاتی قبل، کاهش داشته است. ارزش معاملات خرد نیز در این روز با 6درصد افزایش به 8هزار و 282میلیارد تومان رسید.
درحدود 360میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد که صندوق‌های قابل معامله، زراعت و چند رشته‌ای صنعتی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین گروه کانه‌های فلزی، محصولات شیمیایی و سرمایه‌گذاری نیز بیشترین جذب سرمایه حقیقی را به خود اختصاص دادند.
بیشترین ارزش معاملات به نمادهای «فولاد»، «شستا» و «شپنا» تعلق گرفت و «شستا»، «کرمان» و«پارس» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.
نماد‌های «پارس»، «آینده» و «شتوکا» بیشترین و نمادهای «غدام»، «بهپاک» و «زفکا» کمترین بازده روز را داشتند و بیشترین سرانه خرید حقیقی در نماد‌های «سکارون»، «کفرآور» و «غناب» به ثبت رسید.
بورس بالاتر از ارز و طلا
بازار سهام توانست در روز سه‌شنبه 1.4درصد بازدهی را به خود اختصاص دهد. این درحالی بود که قیمت دلار و طلا در این روز با کاهش جزئی روبه‌رو شد و در بازار دارایی دیجیتال، قیمت‌ها همچنان درحال نزول است. همچنین  با نگاهی به آمارهای 90روزه این بازار‌ها مشخص می‌‌شود در این مدت، بازار سهام  درحدود 25.8درصد، بازار طلا (سکه تمام بهارآزادی) 16.5درصد و دلار  15.5درصد رشد داشته است. در این مدت بازار دارایی دیجیتال نیز یک روند نزولی را در پیش گرفت و ارزش این بازار به طور میانگین با 15درصد کاهش روبه‌رو شده است.