حاشیه، دستاورد سینمای ایران از کن!

پولاد امین، شهروند| و بعد از یازده روز تب‌وتاب، شامگاه گذشته هفتادوپنجمین دوره جشنواره کن به پایان رسید و هیأت داوران بخش مسابقه اصلی با حضور اصغر فرهادی، سینماگر ایرانی در کنار «وینسنت لیندون» (رئیس هیأت داوران)، «ربکا هال»، «دیپیکا پادوکونه»، «یاسمینه ترینکا»، «لاج لی»، «جف نیکولز» و «یواخیم تریه»  آثار و اشخاص برگزیده این دوره را معرفی کردند. دوره‌ای که برای ایران و سینماگرانش بیشتر در حاشیه خلاصه می‌شد. در واقع دستاورد سینمای ایران در دوره هفتادوپنج کن حاشیه بود که از لباس های عوامل ایرانی فیلم «برادران لیلا» و بوسه نوید محمدزاده و همسرش آغاز شد، با صحبت‌های پیمان معادی و سعید روستایی ادامه پیدا کرد؛ با مسائلی که با پست اینستاگرامی ترانه علیدوستی درباره فرهاد اصلانی پیش‌آمد، تعمیق شد؛ و در آخر هم با اتهام تعرض از سوی کتایون ریاحی به یکی از بازیگران «برادران لیلا» به نقطه اوج رسید.

نخل‌های جذاب طلایی
 هیأت داوران بخش مسابقه جشنواره کن در شب پایانی فستیوال ضمن معرفی فیلم «مثلث غم» ساخته «روبن اوستلوند» به عنوان برنده نخل طلای بهترین فیلم فستیوال کن- که در سال ۲۰۱۷ نیز با فیلم «مربع» این جایزه معتبر را کسب کرده بود -؛ دیگر برندگان این دوره از جشنواره را نیز معرفی کردند.
بنابراین گزارش، هیأت داوران جایزه بزرگ خود را به فیلم‌های «نزدیک» به کارگردانی «لوکاس دونت» و «ستارگان در ظهر» به کارگردانی «کلر دنی» اهدا کرد. جایزه داوران نیز به فیلم  «EO» ساخته «یرژی اسکولیموفسکی» تعلق گرفت. جایزه بهترین کارگردانی را هم در این میان «پارک چان ووک» برای کارگردانی فیلم «تصمیم به رفتن» دریافت کرد که یکی از شانس‌های اصلی دریافت نخل طلای بهترین فیلم نیز تلقی می‌شد و در انتخاب‌های منتقدان نیز بالاترین نمرات و ارزیابی‌ها را به‌دست آورده بود.
علاوه بر این جوایز اصلی، اما شاید بتوان گفت که در کن نیز مانند دیگر فستیوال‌ها جوایز بازیگری کنجکاوی‌برانگیزترین و جذاب‌ترین جوایز به‌شمار می‌آیند. جوایز جذابی که امسال به گزینه‌های باورنکردنی و پیش‌بینی‌ناپذیری رسید تا جذابیت این بخش‌ها بیشتر از همیشه شده باشد. بنابراین گزارش؛ جایزه بهترین بازیگر مرد دوره هفتادوپنجم جشنواره کن به «سانگ کانگ هو» برای بازی در فیلم «دلال» ساخته «هیروکازو کورئیدا» رسید و جایزه بهترین بازیگر زن را نیز زهرا امیرابراهیمی برای فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی به دست آورد. «عنکبوت مقدس» که در کشور اردن فیلمبرداری شده روایتگر داستان واقعی سعید حنایی، قاتل زنجیره‌ای زنان است که در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰ شمسی، ۱۶ زن را به قتل رساند و در نهایت در ۲۸ فروردین ۱۳۸۱ در مشهد اعدام شد.



از میان دیگر جوایز باید به جایزه بهترین فیلمنامه اشاره کرد که داوران به «پسری از بهشت» از «طارق صالح» اهدا کردند و البته جایزه ویژه هفتادوپنجمین سالگرد جشنواره کن نیز به فیلم «توری و لوکیتا» ساخته «ژان پیر داردن» و «لوک داردن» رسید. دو برادری که پیش از این دو بار نخل طلای کن را به خانه برده بودند و امسال هم یکی از شانس‌های اصلی نخل طلا
قلمداد می‌شدند.
اما در بخش‌های فرعی‌تر جشنواره؛ فیلم «اسب کوچک جنگی» به کارگردانی «رایلی کیو» و «جینا گامل» به عنوان برنده جایزه دوربین طلای کن (بهترین فیلم اول جشنواره) انتخاب شد و فیلم «پلان ۷۵» ساخته «هایاکاوا چی» نیز مورد تقدیر ویژه هیأت داوران جایزه دوبین طلا قرار گرفت. «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی نیز برنده جایزه بهترین فیلم بخش اصلی جشنواره به انتخاب هیأت داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) شد.