تا آخرین لحظه کنار مردم آبادان می‌مانیم

راضیه عالیشوندی | رئیس حوزه ریاست جمعیت هلال‌احمر
 
قریب به یک هفته از تلاش بی‌وقفه‌ نیروهای امدادگر و نجاتگران هلال‌احمر در جریان حادثه متروپل می‌گذرد. فارغ از ارایه آمارهاوگزارش‌های کمی حضور این نهاد مردمی در انبوه مصیبت این حادثه، آنچه امروز به‌چشم می‌خورد، ایثار و ازخودگذشتگی مثال‌زدنی نیروهای پای‌کار و داوطلب آن است‎؛ درست در روزهایی که جمعیت هلال‌احمر دومین قرن خدمات بی‌منت خود را آغاز می‌کند.
تصاویر و عکس‌های رسیده حکایت از نگاه‌های مضطرب، مملو از تشویش غم‌واندوه مادران و خانواده‌های منتظر در آن‌سوی عملیات امدادونجات دارد، اما این تمام ماجرا نیست؛ چراکه هرگز نمی‌توان درد این مصیبت دردناک و البته تاسفبار را به تصویر کشید.



حتی سست بودن بخش‌هایی از سازه و احتمال ریزش آن نیز نتوانسته است خللی در تلاش شبانه‌روزی امدادگران جمعیت هلال‌احمر ایجاد کند. امدادگران و نجاتگرانی که با تکیه بر قدرت ایمان به خدا و اخلاص‌درعمل، مرد میدان انسانیت شده‌اند، در دل حادثه حرکت می‌کنند و امید به رهایی همنوع خود از زیر این آوار عظیم دارند.
همین چندی پیش زمانی که رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر برای شرکت در مراسم صدسالگی هلال ایران به کشور سفر کرده بود، به یاد دارم که چگونه از آمادگی کامل تیم‌های امدادی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به‌وجد آمده و از آن قدردانی می‌کرد. این موضوع را اکنون در جریان امدادرسانی به حادثه متروپل به‌خوبی می‌توان دید. مسأله‌ای که توجه به کسب آموزش‌های تخصصی و مهارت‌آموزی امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر دلیل ویژه آن است.
حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر از همان ساعات ابتدایی حادثه تاکنون در قلب عملیات و در کنار امدادگران حاضر در شرایط سخت‌وبحرانی از دیگر ویژگی‌های تمایز پوشش امدادی این حادثه با دیگر زمان‌هاست. گزارش‌های دریافتی از محل حادثه حس خوب فعالیت امدادگران با قدرت‌وانگیزه بیشتر در کنار مدیرشان را یادآوری می‌کند و این مسأله برای اجتماع مصیبت‌دیدگان آبادانی نیز تسکین است‎؛ چراکه یقین پیدا می‌کنند که هلال با تمام‌قوا به میدان آمده و در کنارشان است.
حقیقتا اعتماد مردم به هلال‌احمر بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی این نهاد عام‌المنفعه محسوب می‌شود. این سرمایه بزرگ نیز در این شرایط سخت‌وبحرانی، صحنه‌های زیبایی را رقم زده است. صحنه‌هایی از همبستگی تیم‌های امدادی و تکیه مردم به توانایی‌های آنها که البته این حضور نیازمند مدیریت میدانی برای عدم کندشدن روند امدادرسانی است.
کلام آخر آنکه تحمل رنج‌ودرد، سخت است، دشوار است، اما یک هلال‌احمری دلش به همین تسکین آلام و دردهای انسان‌ها خوش است و جز برای این مسأله پا به میدان خطر نمی‌گذارد و برخی ناملایمات را به جان نمی‌خرد. به‌عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ هلال‌احمر اطمینان می‌دهم که تا آخرین لحظه این عملیات، در کنار مردم خوب آبادان خواهیم بود.