از تهران تا شمال و غرب ایران شلوغ می‌شود

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در آستانه سفرهای نیمه خرداد ماه، از ازدحام جمعیت مسافر در تهران، قم و همچنین شهرهای شمالی و برخی استان‌های غربی و مرکزی با توجه به ظرفیت رزروشده در ناوگان حمل و نقل و اقامتگاه‌ها خبر داد.
پنجاه‌ویکمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با هدف هماهنگی برای تعطیلات پیش ‌رو و برنامه‌ریزی تعطیلات تابستان، تشکیل شد.
مصطفی فاطمی، دبیر این ستاد، از استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، کردستان، همدان، کرمانشاه، شهرهای شمالی، اصفهان و  خراسان رضوی به‌عنوان بخش‌های درگیر و استان‌های قزوین، زنجان،  سمنان،  قم و اصفهان به‌عنوان استان‌های در مسیر درگیر نام برد. او همچنین با اشاره به شلوغی شهرهای شمالی و استان اصفهان به‌ویژه کاشان، بر ضرورت نظارت بیشتر و انجام پیش‌بینی‌های لازم تاکید کرد.
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بر لزوم بررسی و پیش‌بینی مشکلات پیش از تعطیلات تاکید کرد و گفت: «در حال حاضر  ضریب اشغال تخت‌ها و رزروها، همچنین فروش بلیت‌ها به بیش از ۸۰ درصد رسیده است و با توجه به کاروان‌های زیارتی به مقصد حرم امام خمینی(ره) پیک بالایی در تعطیلات پیش ‌رو پیش‌بینی می‌کنیم.»



مدیر گردشگری داخلی همچنین با پیش‌بینی ازدحام مسافر در گیلان و مازندران، اظهار کرد: «با توجه به آزادسازی دریا، وسعت کار این دو استان‌ بیشتر شده است. با توجه به افزایش حجم تردد مسافران کنار دریا و اینکه اطلاعی از سواحل آزاد شده ندارند، لازم است هماهنگی لازم با جمعیت هلال احمر و اورژانس استان صورت گیرد و اطلاع‌رسانی به مردم انجام شود که با کم‌ترین آسیب روبه‌رو شویم. همچنین هماهنگی لازم با دستگاه‌های مرتبط در راستای رعایت موازین فرهنگی و اسلامی در سواحل انجام شود.»
مدیر گردشگری داخلی با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی درباره سواحل،  گفت: «همه نقاط ایمن نیست و مردم از این موضوع اطلاع ندارند.  پیش‌بینی شده با مشکل جدی در این راستا مواجه شویم. ضروری است که ستاد اجرایی استان‌ها هماهنگی لازم را با فرمانداری‌ها انجام دهد.» او همچنین بر تشدید نظارت‌ها در مناطق آزاد به خصوص کیش تاکید کرد.
اسکورت تمام اتوبوس‌ها به مقصد حرم امام خمینی(ره)
عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور فراجا نیز گفت: «پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا به‌زودی طرح ترافیکی خود را در حوزه عملیات ترافیکی صادر و از طریق صدا و سیما اطلاع‌رسانی می‌کند.»
او افزود: «بر اساس هماهنگی‌های انجام‌شده، تمام اتوبوس‌هایی که به مقصد مرقد امام (ره)  به استان می‌آیند در مسیر رفت و برگشت اسکورت می‌شوند.»
۸۰ درصد ظرفیت قطارها تکمیل شد
نماینده راه‌آهن نیز گفت: «فروش بلیت قطارها از اول خردادماه بر مبنای فروش صددرصدی کل قطارهای مسافری انجام شده است. ضریب اشغال در حال حاضر بالای ۸۰درصد است. تلاش‌مان این است که خدمات ویژه‌ای با کم‌ترین قیمت ارائه دهیم. در پیش‌فروش تیرماه با توجه به افزایش شدید تقاضای سفر، سهمیه و ظرفیت فروش اینترنتی را برای سهولت بیشتر مردم افزایش داده‌ایم.»
آماده‌باش ۵۷۰ پایگاه امداد و نجات
احمد احمدی از سازمان امداد و نجات هلال احمر هم گزارش کرد: «۵۰ تیم عملیاتی در مراسم ارتحال امام (ره) و تمام محورها در خدمت زائران است. ۵۷۰ پایگاه آماده‌باش هستند و ۸۰ پایگاه موقت دایر است.»
او ادامه داد: «برای طرح ملی تابستان و جانمایی پست‌های موقت با دستگاه‌های مرتبط هماهنگی لازم در حال انجام است.»
بلیت هواپیما۶۰۰هزار تومان گران شده
نماینده سازمان حمایت از مصرف‌کننده هم با بیان اینکه برای تامین ارزاق مشکلی وجود ندارد، گفت: «نظارت‌ها تشدید شده است و طرح‌های ویژه در شهرهای مسافرپذیر در حال اجراست. همچنین از روز جمعه ۶۰۰هزار تومان بلیت هواپیما افزایش پیدا کرده است و سازمان هواپیمایی باید این موضوع را مدیریت کند.»
او افزود: «برای تامین نان نیز مشکلی وجود ندارد و سهمیه نانوایی‌ها افزایش پیدا کرده است. وزارت کشور و فرمانداری‌ها نیز پیش‌بینی لازم را می‌کنند.»
واحدهای آموزشی در اختیار زائران حرم امام خمینی(ره)
ابوالفضل کفایتی، نماینده وزارت آموزش و پرورش هم گفت که در شهرستان‌های استان تهران واحدهای آموزشی در کهریزک و شهر ری برای ارائه خدمات اسکان به زائران در نظر گرفته شده است.
به گفته او، بیش از ۲۵۰۰ واحد آموزشی برای اسکان فرهنگیان تجهیز می‌شود. همچنین ۴۰۵ مرکز ارائه‌دهنده خدمات،  ۵۰ پردیس دانشگاه فرهنگی و ۳۰۰ اردوگاه در ایام تابستان خدمات ارائه می‌دهند.