متروپل در یک قدمی تخریب نهایی

گروه حوادث/   عملیات آواربرداری ساختمان متروپل آبادان در حالی نهمین روز خود را پشت سرگذاشته با دستیابی امدادگران به طبقه منفی یک و کشف دو جسد دیگر تعداد اجساد کشف شده به 36 نفر رسید.به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، صادق خلیلیان استاندار خوزستان روز گذشته درباره آخرین جزئیات این عملیات گفت: با مقاوم‌سازی بخش‌هایی از قسمت برپا مانده سازه متروپل عملیات جست و جو و آواربرداری شتاب بیشتری گرفت و توانستیم به طبقه زیرزمین برسیم و دو جسد دیگر در این محل کشف شد. عملیات آواربرداری و جست‌وجو توسط چند تیم به‌صورت نوبتی در ۲۴ ساعت شبانه‌روز انجام می‌شود. بیرون آوردن پیکرهای احتمالی از زیر آوار اولویت گروه‌های جست‌وجو در متروپل است و پس از آن عملیات آواربرداری با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
 پنج دانش‌آموز در میان قربانیان
مسعود حمیدی‌نژاد سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با صدور پیام تسلیتی نسبت به درگذشت 5 دانش‌آموز در حادثه متروپل گفت: در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان پنج دانش‌آموز جان خود را از دست دادند که پیکرهای آنها از زیر آوار خارج شده است. ملیکا و میترا صالحیان‌پور و مسیح صادقی سه دانش‌آموز خرمشهری و آرین و حمیدرضا جلیلیان 2 دانش‌آموز آبادانی بودند.
ساختمان متروپل بدون اخذ پروانه ساخته شد


حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمانی کشور با بیان اینکه ساختمان متروپل به شکل عجیبی ساخته شد، گفت: مالک متروپل این طرح را بدون اخذ پروانه شروع به ساخت کرد. در زمان ساخت این ساختمان سازمان نظام مهندسی در جریان کار نبوده و اگر این ساختمان به بهره‌برداری می‌رسید تعداد بیشتری از شهروندان ممکن بود جان خود را از دست بدهند.
به‌کارگیری تجهیزات پیشرفته سنگین مورد نیاز برای عملیات
احسان عباسپور سخنگوی حادثه ساختمان متروپل آبادان گفت: تجهیزات پیشرفته سنگین مورد نیاز آواربرداری از سراسر کشور در محل ریزش ساختمان متروپل وارد عمل شدند و از این به بعد سرعت عملیات آواربرداری در چند جبهه سرعت خواهد گرفت. ضمن اینکه تلاش کردیم از دستگاه فوق سنگین به‌دلیل ارتعاش ایجاد شده استفاده نکنیم تا بخش لرزان ساختمان متروپل دچار ریزش نشود و جان گروه‌های امداد و نجات به خطر نیفتد و در حال حاضر به لحاظ تجهیزات فنی، لجستیک و نیروی انسانی ماهر و کارکشته، هیچگونه کمبودی برای تداوم عملیات آواربرداری نداریم.
تخریب باقیمانده ساختمان متروپل آبادان
کوروش خواجوی رئیس سازمان نظام مهندسی استان خوزستان درخصوص آخرین تصمیم ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خوزستان درباره بقایای ساختمان متروپل گفت: برای تعیین تکلیف بخش باقیمانده سازه از نظرات کارشناسان دستگاه‌های مختلف استفاده و درنهایت، تخریب باقیمانده سازه قطعی شد چرا که به هیچ عنوان قابلیت نگهداری ندارد.