افزایش 7/ 11 درصدی تولید گوشت طیور نسبت به سال 1400

تولید لاشه مرغ و خروس، بوقلمون و بلدرچین امسال نسبت به پارسال به ترتیب 14.3 درصد، 16.2 درصد و 0.4 درصد است که بیانگر رشد تولید و ایجاد تعادل قیمتی در بازار است

نفیسه امامی
خبرنگار


عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در فروردین ۱۴۰۱ به ۲۰۲،۲ هزار تن رسید. مقایسه آماری عملکرد این مراکز در فروردین ماه سال‌جاری در قیاس با ماه مشابه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده افزایش ۱۱،۷ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.
بر اساس نتایج به دست آمده، وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در فروردین ۱۴۰۱ جمعاً ۲۰۲،۲۴۶ تن گزارش شده که سهم گوشت ماکیان (مرغ و خروس) بیش از سایر انواع طیور بوده است.
بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت مرغ و خروس با ۱۹۷،۰۹۹ تن، ۹۷،۴ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت بوقلمون با ۱۸۴۴ تن، بلدرچین با ۱۵۸ تن و سایر انواع طیور با ۳۱۴۵ تن، به‌ترتیب ۰،۹ درصد، ۰،۱ درصد و ۱،۶ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند.
مقدار عرضه گوشت در فروردین ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ برای ماکیان مرغ و خروس ۱۰،۷ درصد، برای بوقلمون ۱۲،۳ درصد، برای بلدرچین ۲،۶ درصد و برای سایر انواع طیور ۱۴۳،۲ درصد افزایش داشته است.
همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در فروردین ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل (اسفند) در حدود ۲،۲ کاهش داشته است.
تکذیب افت 50 درصدی تولید گوشت مرغ
ارائه آمارهای رسمی از افزایش تولید گوشت طیور در سال 1401 نسبت به سال قبل حاکی از رشد تولید در سال‌جاری است درحالی‌که به تازگی رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در اظهارنظری اعلام کرده است به علت افزایش هزینه‌های تولید و از جمله خوراک مرغ، 50 درصد مرغداران جوجه‌ریزی نکرده‌اند، اما محمد قربانی معاون وزیر جهاد کشاورزی به تازگی اعلام کرده این وزارتخانه از ظرفیت نهادهایی همچون بسیج سازندگی، کمیته امداد خمینی، فروشگاه اتکا و کوثر برای قرار گرفتن جوجه‌ها در فرایند تولید استفاده کرده است تا پیش‌بینی سر به فلک کشیدن قیمت‌ها اتفاق نیفتد.
طبق اعلام قربانی، با تمهیدات وزارت جهاد در ارائه تسهیلات، تضمین خرید و آزاد شدن صادرات مرغ، قیمت‌ها در بازار بسرعت به تعادل می‌رسد.
حبیب اسدالله‌نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی هم با تأکید بر تولید مرغ طبق روال گذشته، بر فراهم‌سازی بستر حمایت از تولیدکنندگان صنعت طیور برای جذب و خرید مرغ مازاد توسط دولت اشاره کرده است، به طوری که بخشی از مرغ مازاد تولیدی توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری و ذخیره‌سازی و بخش دیگر روانه بازارهای صادراتی می‌شود.
در حال حاضر هم دریافت نهاده‌های صنعت طیور با ارز نیمایی با هیچ مشکلی مواجه نیست و در سامانه بازارگاه بارگذاری و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد. ضمن اینکه وزارت جهاد کشاورزی تلاش دارد طی هفته آینده با تسریع در فرایند تخصیص نهاده‌ها با ارز ترجیحی، آن بخش از تولیدکنندگانی که نهاده دولتی طلب دارند، آن را دریافت کنند.
این در شرایطی است که دولت پیگیر آن دسته از واردکنندگانی است که ارز ترجیحی برای عرضه نهاده با نرخ دولتی دریافت کرده‌اند اما آن را در اختیار تولیدکنندگان نگذاشته‌اند و اقدام به سوء‌استفاده از این شرایط کرده‌اند. برآیند اقدامات مذکور توسط دولت جلوی بی‌ثباتی قیمت مرغ در بازار را خواهد گرفت.