روز صفر کرونا

گروه اجتماعی/ 12 خرداد روز خاصی برای کشور بود. روزی که پس از831 روز مبارزه با کرونا (28 ماه) و از دست رفتن جان‌های بسیار و زحمت شبانه روزی کادر درمان و مسئولان کشور برای تأمین واکسیناسیون، بالاخره آمار فوتی‌های کرونا طی 24 ساعت صفر شد. هر چند در روزهای بعد این آمار صفر دوباره تک رقمی شد و در 24 ساعت منتهی به روز گذشته سه فوتی کرونا در کشور ثبت شد اما آمارها حکایت از رسیدن به روزهای کنترل این بیماری در کشور است. به طوری که روز 14 خرداد نیز بنابر اعلام وزارت بهداشت، ۶۴ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و به این ترتیب بعد از گذشت حدود ۲۸ ماه، مبتلایان روزانه کرونا در کشور نیز دو رقمی شد که از آن تعداد 13 نفر بستری شدند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه واکسیناسیون اکثریت مردم باعث شد ایمنی قابل توجهی در برابر این ویروس ایجاد شود، گفت: تلاش ۲۴ساعته کادر سلامت، آمار فوتی کرونا را به صفر رساند.
همزمان با صفر شدن آمار کرونا در کشور، رئیس‌جمهوری با پاسداشت مقام والای شهدای مدافع سلامت و تسلیت به همه بازماندگان متوفیان از کرونا، دستاورد رسیدن آمار متوفیان کرونا به صفر را به ملت بزرگ ایران و رهبری معظم انقلاب تبریک گفت و از تلاش‌های شبانه‌روزی پزشکان، پرستاران و همه کادر درمان صمیمانه قدردانی کرد. در بخشی از پیام سیدابراهیم رئیسی آمده است: این دستاورد بزرگ در شرایطی حاصل شده است که کشور ما از سوی برخی قدرت‌های مدعی حقوق بشر حتی در واردات داروهای حیاتی و امکانات بهداشتی و درمانی لازم برای درمان این بیماری با تحریم‌های ظالمانه فراوانی مواجه بود ولی در سایه اعتماد و اتکا به توان و ظرفیت‌های داخلی و تلاش‌ها و فداکاری‌های بی‌وقفه کادر درمان و واکسیناسیون عمومی، در این عرصه موفقیت‌های بزرگی نصیب کشور شد و به اذعان سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های بین‌المللی، ایران در ردیف کشورهای برتر در پیشگیری و درمان بیماری کرونا قرار گرفت. اینجانب با پاسداشت مقام والای شهدای مدافع سلامت و تسلیت به همه بازماندگان متوفیان از کرونا، این دستاورد را به ملت بزرگ ایران و رهبری معظم انقلاب تبریک می‌گویم و از تلاش‌های شبانه‌روزی پزشکان، پرستاران و همه کادر درمان صمیمانه قدردانی می‌کنم و یقین دارم این زحمات و فداکاری‌ها و نیز مجاهدت‌های مؤمنانه آحاد ملت شریف ایران در این عرصه خطیر در تاریخ کشور و یاد و خاطره مردم قدرشناس ایران ماندگار خواهد شد. آنچه امروز ضروری است مورد توجه همگان قرار گیرد این است که مدیریت و کنترل ویروس کرونا در کشور به منزله پایان این بیماری و ریشه‌کنی آن نیست بلکه باید نسبت به رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و تکمیل فرایند واکسیناسیون عمومی، اهتمام جدی صورت گیرد تا از این دستاورد مدافعان سلامت به‌درستی صیانت شود. هر چند تاکنون با وجود تحریم‌های ظالمانه و بدعهدی‌ها به همت دولت سیزدهم تزریق ۱۵۰ میلیون دوز واکسن در کشور صورت گرفته است اما همچنان حدود 14 میلیون نفر بالای 5 سال که واجد دریافت واکسن کرونا هستند برای آن اقدامی نکرده‌اند و هنوز هم به گفته کارشناسان وضعیت کرونا در کشور می‌تواند غافلگیرکننده باشد و برای همین رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان در صدر توجهات است، با این همه بازگشت به زندگی عادی پس از ماه‌ها محدودیت‌های کرونایی نویدبخش عبور از یک بحران است. در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارد و شمار شهرهای آبی نیز افزایش داشته است. تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۵۳ به ۱۴۷ شهر کاهش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۱۹۵ به ۳۰۱ شهر افزایش یافته است.
در هفته ۱۱۹ همه‌گیری کووید۱۹ در کشور، بیماران بستری ناشی از کرونا در ۱۴ استان کشور کاهش یافته و کاهش یا ایستایی موارد مثبت متوفی نیز در ۳۱ استان گزارش شده است.


دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست درباره وضعیت کرونا در کشور به ایسنا گفت: درباره سرانجام اپیدمی کرونا هم سناریوهای مختلفی در سطح مجامع علمی مطرح است؛ یک سناریو این است که خوشبینانه تصور کنیم که اپیدمی خاتمه یافته و ضعیف شده و بتدریج به سمت آندمیک و فصلی شدن می‌رود. سناریوی دیگر این است که ویروس ضعیف شده، شدت بیماری‌زایی پایین آمده و دیگر شاهد اوج مرگ‌ومیر، بستری و بیماری شدید مانند قبل نخواهیم بود، اما ویروس همچنان در گردش است و بیماری به‌صورت خفیف یا بدون علامت در موارد محدود ادامه خواهد داشت. هرچند که آمارهای موجود جهان نشان می‌دهد که حتی به لحاظ مرگ، بستری و ابتلا حدود ۵۰ کشور دنیا مجدداً روند خیزشی و افزایشی پیدا کرده‌اند که این نگرانی را تشدید می‌کند و بعید به نظر می‌رسد که سناریوی دوم یا اول حاکم باشد. سناریوی دیگری هم مطرح می‌شود مبنی بر اینکه این اُفت بیماری را یک آتش‌بس موقت بدانیم، زیرا شواهد نشان می‌دهد که در دنیا خیزش موارد ابتلا و مرگ در حال افزایش است. آمار در برخی کشورها رو به افزایش است و اکنون روند افزایشی در حدود ۵۰ کشور دنیا آغاز شده است و هیچ تضمینی نیست که این اتفاق برای کشور ما رخ ندهد.
سوری گفت: معتقدم ضمن اینکه باید از کاهش مرگ‌ومیر، بستری و ابتلای ناشی از کرونا خوشحال باشیم، اما باید توجه کرد که این تغییرات نتیجه واکسیناسیون به‌عنوان مهم‌ترین اقدام مؤثر در کشور بوده است کما اینکه هنوز واکسیناسیون جمعیت انبوهی شامل حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون در کشورمان کامل نشده و طبیعتاً در برابر ابتلا به کرونا حساس هستند. در عین حال هیچ تضمینی نیست که روند تضعیف ویروس ادامه داشته باشد.
وی گفت: برای اینکه بیماری را به مرحله ریشه‌کنی برسانیم، معمولاً باید چهار مرحله طی شود که شامل کنترل بیماری، حذف بیماری، ریشه‌کنی و خاموشی بیماری است. کنترل به این معناست که اپیدمی را به گونه‌ای مدیریت کنیم که تمام موارد ابتلا و مرگ‌ قابل کنترل و پیگیری باشد. مرحله بعد این است که بتوانیم مرگ‌ومیرها را به صفر رسانده و بروز را در حداقل ممکن نگه داریم. مرحله سوم این است که دیگر پیک و نوسانی نداشته باشیم و طی دو دوره بیماری که بالغ بر ۲۸ روز است، پیک جدیدی نداشته باشیم و در مرحله آخر هم این است که در دو دوره بیماری هیچ مورد جدیدی از ابتلا به بیماری را نداشته باشیم. ما هنوز در این فازها قرار نداریم و هنوز گسترش بیماری را در جامعه به‌صورت عمومی و اجتماعی شاهدیم. اگر موفق شویم که مرحله کنترل را طی کنیم، وارد مراحل بعدی می‌شویم.
بنابر جدیدترین آمار همه‌گیری کرونا (کووید۱۹)، شمار مجموع مبتلایان به این بیماری در جهان تاکنون به ۵۳۵ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۹۱۵ نفر رسیده و مرگ شش میلیون و ۳۱۹ هزار و ۹۴۴ نفر نیز بر اثر عفونت کووید تأیید شده است.
بنابراعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در شبانه‌روز گذشته ۲۶۱۴ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. تاکنون ۶۴ میلیون و ۵۵۲ هزار و ۳۹۳ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۳۳۷ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۵۸۱ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۳۱۱ دوز رسید. همچنین طی شبانه‌روز منتهی به روز گذشته ۵۳ مبتلای به کرونای جدید شناسایی شده و ۳ بیمار جان خود را از دست دادند و ۲۰ نفر از آنها بستری شدند.