تـرکش‌های جراحی اقتصادی به بازار مسکن خورد

آرمان ملي: بانک مرکزي در آخرين گزارش خود که در خصوص تغييرات قيمت مسکن در ارديبهشت ماه منتشر کرده از افزايش معاملات و رشد 6. 1 درصد قيمت‌ها نسبت به ماه قبل خبر داده است، به گونه‌اي‌که ميانگين قيمت هر متر مربع ملک در تهران به 36 ميليون 350 هزار تومان رسيده است در واقع بازار مسکن در يک ماه اخير تحت تاثير اصلاحات اقتصادي دولت و گراني اکثر کالاهاي اساسي که همزمان با حذف ارز ترجيحي رقم خورده است با تورم انتظاري مواجه بوده و از سوي ديگر سايه پررنگ دلالان و بنگاه‌‌هاي مسکن در اين بازار که براي سود بيشتر بر آتش التهابات بازار مي‌دمند باعث شده تا ضمن افزايش تقاضاي خريد و کاهش عرضه قيمت‌ها نيز در مسير صعود لحظه‌اي قرار گيرند. البته اين روند در بازار اجاره بها با شيب بيشتري همراه بوده به گونه‌اي‌که آمار بانک مرکزي نرخ تورم اين حوزه را بيش از 46 درصد عنوان کرده است موضوعي که کارشناسان تاثيرپذيري قيمت مسکن از تغييرات قيمت کالاها را اجتناب ناپذير دانسته و معتقدند اين شاخصه به‌همراه روال هر ساله که در ارديبهشت ماه بازار با رونق همراه مي‌شود باعث شده تا صعود قيمت‌ها با شيب بيشتري صورت گيرد اگرچه که به گفته تحليلگران تداوم اين رشد با توجه به اينکه بازار مسکن در چند سال اخير رشد سنگيني را داشته دور از انتظار است.
رشد قيمت‌ها قابل پيش بيني بود
در اين رابطه سعيد لطفي کارشناس مسکن مي‌گويد: معمولا در ماه‌هاي پاياني و ابتدايي هر سال بازار مسکن رونق مي‌گيرد و غالبا با مقداري افزايش قيمت همراه است. به همين خاطر رشد معاملات مسکن در ارديبهشت 1401 قابل پيش‌بيني بود. امسال يک عامل محرک در هيجان بازار تاثيرگذار بود.
وي افزود: با توجه به تغيير قيمتي که در کالاهاي اساسي ايجاد شد و انتظارات تورمي، قيمت مسکن در تهران به‌طور ميانگين 6. 1 درصد نسبت به فروردين افزايش پيدا کرد. البته نرخ‌هاي پيشنهادي بالاتر از اين رقم بود اما لزوما قيمتي که مدنظر فروشنده است در معاملات تحقق پيدا نمي‌کند. اين کارشناس بازار مسکن با بيان اينکه به نظر نمي‌رسد رشد هيجان‌گونه بازار در ماه‌هاي آينده ادامه يابد، گفت: چيزي که ما از کف بازار مشاهده مي‌کنيم در خردادماه بازار افت کرده است. با توجه به جهش سنگين قيمت خانه طي چهار سال گذشته بازار ملک ظرفيت افزايش شديد قيمت را ندارد. به گفته لطفي، نرخ رشد قيمت مسکن کمتر از تورم عمومي است. تورم نقطه به نقطه مسکن شهر تهران در ارديبهشت ماه 26 درصد اعلام شد در حالي که تورم عمومي در محدوده 40 درصد قرار دارد. در واقع مسکن 14 درصد بازدهي منفي را تجربه مي‌کند و به‌رغم رشد قيمت اسمي مسکن، قيمت واقعي آن 14 درصد کاهش يافته است. وي درباره عوامل محرک بازار مسکن اظهار کرد: تورم عمومي، هزينه‌هاي ساخت، توان طرف تقاضا و تغييرات بازارهاي موازي مي‌تواند بر بازار مسکن تاثيرگذار باشد. به هر حال وقتي با تورم مواجهيم نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم رشد قيمت مسکن صفر شود. فقط به دلايل متعدد ممکن است سرعت رشد آن کاهش يابد که از سال گذشته تاکنون اين روند بر بازار مسکن حاکم بوده است.


اين کارشناس بازار مسکن تصريح کرد: قيمت نهاده‌هاي ساختماني نسبت به اواخر سال گذشته مقداري افزايش يافته است. اين مساله به رشد قيمت واحدهاي نوساز يا پروژه‌هاي در حال ساخت مي‌انجامد، اما همان‌طور که گفتم بازار ظرفيت افزايش سنگين ندارد.
لطفي درخصوص پيش‌بيني بازار مسکن در سال‌جاري خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون قيمت‌ها به ثبات رسيده و احتمالا همين روند در سال 1401 نيز ادامه مي‌يابد. نوسانات ماهيانه دور از انتظار نيست اما در روند کلي انتظار يک بازار باثبات را در مقايسه با تورم عمومي و ديگر بخش‌هاي اقتصادي داريم.
‍ تغييرات قيمت خانه در مناطق 22 گانه پايتخت
بر اين اساس بررسي آمارها در خصوص ميزان تغييرات نرخ رشد مسکن در ارديبهشت ماه نشان مي‌دهد، متوسط قيمت يک متر مربع مسکن در شهر تهران طي ارديبهشت ماه به 36 ميليون و 350 هزار تومان رسيده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتيب 6. 1 و 26. 2 درصد افزايش يافته است. همچنين، تعداد معاملات انجام شده در اين ماه حدود 10. 5 هزار فقره بوده که در مقايسه با ماه قبل 206. 1 درصد زياد شده است که در اين بين، بررسي جزئيات متوسط قيمت هر متر خانه و تعداد معاملات انجام شده در مناطق 22 گانه شهر تهران نشان مي‌دهد که بيشترين قيمت هر متر خانه 74 ميليون و 400 هزار تومان در منطقه 1 و کمترين آن با 18 ميليون و 363 هزار تومان در منطقه 18 بوده است. علاوه براين، در ارديبهشت ماه امسال در مناطق 1 و 18 تهران به ترتيب معادل 428 و 253 فقره خانه معامله شده که نسبت به ماه قبل با افزايش قابل توجه مواجه شده است. از سوي ديگر به لحاظ تفاوت متوسط قيمت مسکن در مناطق 22 گانه تهران در ارديبهشت ماه نسبت به فروردين ماه سالجاري بيانگر اين است که 20 منطقه از تهران با افزايش قيمت مسکن در ماه موردنظر مواجه شده‌اند. علاوه براين، مسکن در ارديبهشت ماه سالجاري فقط در دو منطقه از تهران نسبت به فروردين ماه کاهش قيمت داشته‌ که شامل مناطق 1 و 22 مي‌شود. از سوي ديگر، تعداد معاملات مسکن در ارديبهشت ماه سالجاري نسبت به فروردين ماه در 22 منطقه تهران افزايش قابل توجه داشته است که کمترين تعداد معامله مسکن به منطقه 19 با 73 معامله و بيش‌ترين تعداد معامله نيز به ترتيب به مناطق 5، 10، 2 و 4 مربوط مي‌شود که هر يک به ترتيب 1682، 1053، 972 و 812 معامله مسکن داشته‌اند.