احمدی‌نژاد رفت؛ نوبت ضرغامی شد

آرمان ملي – مطهره شفيعي: عزت‌ا... ضرغامي در دولت سيزدهم به عنوان وزير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري معرفي و مشغول به کار شد اما بيش از همه مديريت او در صداوسيما در اذهان است. او از دانشجويان مسلمان پيرو خط امام بود اما زماني که سکاندار صداوسيما شد برنامه‌هايي عليه برخي از دانشجويان پيرو خط امام در گذشته پخش شد. به يادماندني‌ترين بخش رياست ضرغامي بر صداوسيما به مقاطعي باز مي‌گشت که اعتراف بازداشت‌شدگان سال 88 را پخش کرد و البته پس از پايان حضور در جام‌جم سعي کرد به جبران آن عملکردها بپردازد به عنوان نمونه به ديدار محمدعلي ابطحي رفت که اعترافاتش از صداوسيما پخش شده بود. وقتي از ضرغامي درباره ديدار با ابطحي سوال شد، او پاسخ داد که «آقاي ابطحي از دوستان قديم ماست که از زمان وزارت ارشاد با هم محشور بوديم. ايشان چون شيرين و خوش‌مصاحبت است و يکي اگر مثل خودش کنارش بنشيند که راحت و بي‌دغدغه حرف بزند واقعا حرف‌هايش شنيدني است.» او به اين نکته هم اشاره داشت که: «آنهايي که آمدند گفت‌وگو کردند، خودشان مي‌خواستند؛ مگر اينکه بعدا بگويند که نه يک جور ديگر بوده است. البته من خيلي کارهاي ديگر در حوادث 88 انجام دادم که درواقع تصميم‌گيري‌هاي خودم بود. اينکه من آن اغتشاش زير پل کالج را در عصر عاشورا نشان دادم، تصميم خود من است.»
روياي حضور در پاستور
به هر حال ظاهرا ضرغامي برنامه‌هاي ديگري براي سال‌هاي آينده در ذهن مي‌پروراند. اين موضوع از رفتارها و گفتارهاي ضرغامي برداشت مي‌شود، برنامه‌هايي مانند جلوس بر کرسي رياست‌جمهوري! ضرغامي يک بار اين مسير را طي کرد اما در ابتداي راه متوقف شد چنانکه نامزد انتخابات 1400 شد اما توسط شوراي نگهبان رد صلاحيت شد. او نااميد نشده و عزم خود را براي انتخابات 1404 رياست‌جمهوري جزم کرده است.
آغاز وعده‌هاي انتخاباتي


نکته جالب اينکه وعده‌هاي انتخاباتي او از هم اکنون شروع شده به عنوان نمونه روز گذشته وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در حاشيه جلسه هيات وزيران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: به‌دنبال گزارشي که از سفر به شهرهاي شمالي کشور به ويژه کلاردشت دادم، آقاي رئيس‌جمهور دستوراتي صادر کردند که متأسفانه به‌علت کمبود اعتبارات تپه‌هاي باستاني که بايد بعدا با اعتبارات مناسب مورد اکتشاف قرار گيرد اما الان ساليان دراز است که مانده‌اند و مردم در زمينه عرصه آن منطقه تاريخي و حريم آن مشکل جدي دارند و اجازه فعاليت عادي خود را در آن مناطق که زمين خودشان است، ندارند و به لحاظ قوانين ميراث بايد از آن مناطق حفاظت شود. وي افزود: ديروز مردم آنجا تجمعي داشتند و من هم با آن‌ها صحبت کردم و قرار شد که مطالبات آنان را به دولت منتقل کنم. در دولت هم تا حد زيادي تصويب شد که اگر قرار است آن منطقه در اختيار وزارت ميراث باشد، ما اگر نمي‌توانيم زمين‌هاي مردم را بخريم، حداقل از زمين‌هاي مجاور که عمدتا در اختيار جنگل‌ها و مراتع است زمين معوض به مردم بدهيم که بروند کشاورزي و زندگي کنند. الان من وزير ميراث فرهنگي به درستي براي حفظ ميراث فرهنگي در جاهايي به مردم ظلم مي‌کنم.
نزديک به احمدي‌نژاد است
در طول سال‌هاي اخير شباهت‌هاي زيادي بين احمدي‌نژاد و ضرغامي مشاهده شد که وعده اخير وزير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از آن جمله است. ضرغامي از واگذاري زمين به مردم کلاردشت گفت و احمدي‌نژاد هم گفت: «مگر زمين کم داريم؟ اگر به هر خانواده ايراني 1000مترمربع زمين بدهيم، دو ميليون هکتار زمين به مردم واگذار مي‌شود و هر يک از اين قطعه زمين‌ها را مي‌توان به 800 متر باغ و فضاي سبز و 100 الي 200 مترمربع بناي مسکوني تبديل کرد. با اين کار، هم مشکل مسکن مردم حل و هم فضاي سبز ايجاد خواهد شد و در نتيجه، مردم نيز آسايش بيشتري مي‌يابند.» اين اولين سخنان رئيس‌جمهور احمدي‌نژاد درباره تکه تکه کردن زمين و واگذاري رايگان هزار متر باغ ويلا به هر خانوار ايراني در تير سال 90 بود، سخني که در همان زمان بسياري آن را وعده‌اي عملي نشدني مي‌دانستند، رئيس‌جمهور وقت اما بي‌توجه به اين انتقادها وعده داد که «اين طرح تا پايان سال آماده و در 10 الي 15 منطقه به‌طور آزمايشي اجرا شود.» ما از زمان اعلام اين طرح تا يک سال بعد که احمدي‌نژاد بار ديگر وعده خود را در قالبي ديگر بيان کرد هيچ زميني در راستاي عملي کردن اين وعده به مردم واگذار نشد. چه آنکه بنا به گفته رئيس‌جمهور وقت علت مسکوت ماندن يک ساله اين وعده موضع‌گيري عده‌اي در مقابل اين طرح با اين مضمون که «تحول شهرسازي باعث افزايش جمعيت مي‌شود» بود.
البته ضرغامي بارها تلاش کرد اين شباهت‌ها را رد کند به عنوان نمونه گفته بود: «آقاي احمدي‌نژاد حتماً اشکالات اجرايي هم دارد. زماني که رئيس سازمان صدا و سيما بودم با احمدي‌نژاد مي‌دانيد چقدر درگير بودم؟ دعواهاي ما را دفتر رهبري حل کرد. ما را مثل متهم نشاندند، جمع‌بندي کردند و گفتند 50 درصد طرف احمدي‌نژاد حق است و 50 درصد طرف ضرغامي.» در سال 1400 هم از ضرغامي سوال شد مي‌خواهيد ادبيات‌تان شبيه آقاي احمدي‌نژاد سال 84 باشد؟ او گفت: «اصلاً احمدي‌نژاد شبيه من است؛ ضرغامي ضرغاميه؛ من ترسي ندارم.» البته نتوانست علقه خود به احمدي‌نژاد را پنهان کند چرا که گفت: «بسياري از کساني که با احمدي‌نژاد مخالفند، به‌خاطر کارهاي خوب احمدي‌نژاد منتقد او هستند نه به خاطرکارهاي بدش. شما فکر مي‌کنيد اگر آقاي عباس آخوندي مخالف درجه يک آقاي احمدي‌نژاد است، به‌خاطر کارهاي بد اوست؟ نه به‌خاطر کارهاي خوب احمدي‌نژاد است.»