یک گام هم عقب نشینی نمی‌کنیم

گروه سیاسی/ نهضت خدمت‌رسانی دولت سیزدهم، پنجشنبه گذشته با سفر رئیس‌جمهور به استان چهارمحال‌وبختیاری ادامه یافت. این بیست‌وچهارمین سفر استانی دولت مردمی و دومین حضور آیت‌الله رئیسی در این استان بود. چهارمحال‌وبختیاری به‌عنوان استان کمتربرخوردار کشور، مقصد نخستین سفر آیت‌الله رئیسی در کسوت رئیس‌جمهور بود. سفر پنجشنبه گذشته رئیس‌جمهور به این استان هرچند در ادامه نهضت خدمت‌رسانی به مردم و رفع محرومیت‌های استان بود، اما به دلیل همزمانی با تحولات مربوط به مسائل هسته‌ای، اهمیتی مضاعف یافت، زیرا رئیس‌جمهور در این سفر و در جمع آحاد مردم چهارمحال‌و‌بختیاری، پاسخی قاطع به برخورد سیاسی غرب در مسأله هسته‌ای ایران ارائه کرد. رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که چند بار لازم است ملت ایران را بیازمایید و سخن حق او را نشنیده بگیرید، اعلام کرد: «به نام خدا و به نام ملت بزرگ ایران یک قدم هم از مواضع‌مان عقب‌نشینی نخواهیم کرد.»
بازدید از محروم‌ترین روستای استان
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، هدف از سفرهای استانی را نهضت خدمت‌رسانی به مردم عنوان کرد و در نخستین برنامه، ضمن بازدید هوایی از طرح‌های آبی استان، با توضیحات وزیر نیرو و استاندار چهارمحال‌وبختیاری از روند فعالیت آنان مطلع شد.
وی در ادامه با بازدید هوایی از مناطقی که در زلزله اندیکا خسارت دیده بود، به روستایی در یکی از دورافتاده‌ترین و محروم‌ترین مناطق استان چهارمحال‌وبختیاری به نام «لبد» در منطقه بازفت رفت و با مردم این منطقه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.


بازدید از دو طرح صنعتی استان
آیت‌الله رئیسی پیش از ظهر پنجشنبه، از کشتارگاه صنعتی جونقان بازدید کرد و در گفت‌و‌گو با مدیران و کارگران این مجموعه در جریان جزئیات فعالیت‌های آنان قرار گرفت. این کارخانه از جمله واحدهای واگذار شده در روند خصوصی‌سازی بود که آیت‌الله رئیسی شهریور 1399در سفر قبلی خود به استان چهارمحال‌وبختیاری به‌عنوان رئیس قوه‌قضائیه، پس از اطلاع یافتن از جزئیات تخلفات رخ داده در نحوه واگذاری این واحد، بر لزوم بازگشت آن به بیت‌المال تأکید کرده بود.
این واگذاری در اسفند سال ۱۴۰۰ ابطال و تحویل شرکت پشتیبانی امور دام شد. رئیس‌جمهور در این بازدید دستور داد هر چه سریع‌تر تمهیدات لازم برای فعالیت این کشتارگاه با حداکثر ظرفیت فراهم شود. رئیس‌جمهور همچنین از مجتمع نساجی حجاب شهرکرد به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید چادرمشکی کشور، بازدید کرد.  آیت‌الله رئیسی در ادامه سفر، در جمع اهالی منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ، از نقش‌آفرینی عشایر در تولید و استقلال کشور تجلیل کرد و با اشاره به مشکلات منطقه «بازفت»، روستای «لبد» و مناطق اطراف و نبود امکاناتی چون جاده مناسب، مدرسه و اینترنت، تصریح کرد: حضور من در این مکان برای رفع محرومیت این منطقه است. با وجود تلاش‌هایی که در گذشته صورت گرفته هنوز محرومیت‌های جدی وجود دارد و دولت مردمی رفع این محرومیت را در اولویت قرار خواهد داد.
پایبندی عشایر به انقلاب و ولایت زبانزد است
آیت‌الله رئیسی در دیدار جمعی از اقشار مختلف مردم چهارمحال‌وبختیاری؛ رشادت، ایثار، سلحشوری، ایستادگی و مقاومت را از ویژگی‌های بارز مردم چهارمحال‌وبختیاری توصیف کرد که همواره در تاریخ بروز و ظهور یافته است. وی با بیان اینکه معاندین در ۴۰سال گذشته تلاش بسیاری کردند و بارها مردم این خطه و عشایر غیور را آزمودند، اضافه کرد: دشمن به تجربه و آزمون دید که مردم و عشایر این خطه کسانی هستند که پایبندی‌شان به انقلاب و ولایت زبانزد است و بارها دشمن را ناکام گذاشتند.
تولیدکنندگان و عشایر، دلسوزان واقعی مردم
رئیس‌جمهور با تبریک به مردم بابصیرت استان برای ناامید کردن چندین باره معاندین، ضدانقلاب و بدخواهان گفت: ایجاد امید در دل دوستداران انقلاب و ایجاد یأس و ناامیدی در دل معاندین، بدخواهان و کسانی که نه به آینده این کشور فکر می‌کنند، نه دل‌شان برای جوانان این کشور می‌سوزد و خودشان با پول‌های حرام امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در ناز و نعمت هستند و داعیه طرفداری از مردم را دارند، از ویژگی‌های این مردم است. وی با اشاره به اینکه امام راحل و مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده‌اند که دلسوزان واقعی مردم کسانی هستند که با مردم، از مردم و در میان مردم باشند، افزود: امروز اگر کسی می‌خواهد سخن مردم را بشنود، باید بداند که آنچه از لسان رهبری و ولی‌فقیه بیرون می‌آید، دغدغه، مشکل و خواست مردم برای سعادت کشور و آینده روشن برای جوانان و مردم است.
ایران در جنگ اراده‌ها پیروز خواهد بود
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دشمن نمی‌خواهد این کشور به صنعت هسته‌ای، صنایع پیشرفته نظامی، خودروسازی و صنایع پیشرفته دیگر دست پیدا کرده و پیشرفت کند، تصریح کرد: دشمن بداند در این جنگ اراده‌ها، ملت ایران می‌خواهد پیشرفت کند. این جنگ اراده‌ها تاکنون بوده و بعد از این هم خواهد بود. رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما در این جنگ اراده‌ها فرهنگ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را می‌پسندیم که می‌گفت ما می‌توانیم. فرهنگ ما می‌توانیم فرهنگ پیروز است. دشمنان فکر نمی‌کردند ملت ایران به بسیاری از پیشرفت‌ها دست یابد. آنان نمی‌خواستند در منطقه پیروز شویم، اما ملت ایران با این همه تحریم و تهدید گام‌های بلندی را در جهت استقلال و خودکفایی برداشت. وی تأکید کرد: دشمنان نمی‌خواستند جایگاه ایران جایگاه برتر باشد، اما ناکام ماندند و یکبار دیگر هم آمدند تجربه کردند و با قلدری یونانی‌ها را تحریک کردند و کشتی ما را دزدیدند، اما ملت ایران به آنان ثابت کرد دوران «بزن در رو» گذشته و در ازای یک کشتی، دو کشتی آنان توقیف شد. در نتیجه شنیدید که یونانی‌ها اعلام کردند آن را مسترد خواهند کرد.
ملت ایران از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند
رئیس جمهور با طرح این سؤال که چند بار لازم است ملت ایران را بیازمایید و سخن حق او را نشنیده بگیرید، اظهار کرد: ملت ایران در سخن حق خود جدی است. تصور کردید اگر در شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر کنید ما از مواضع‌مان عقب‌نشینی خواهیم کرد؟ به نام خدا و به نام ملت بزرگ ایران یک قدم هم از مواضع‌مان عقب‌نشینی نخواهیم کرد. آیت‌الله رئیسی ادامه داد: مگر شما با نفوذ سیاسی خودتان چند بیانیه و قطعنامه در سازمان‌های بین‌المللی علیه ایران صادر نکردید؟ مگر راه به جایی بردید؟ مگر درباره فلسطین کم دور میزها نشستید و علیه مردم مظلوم فلسطین و مجاهدان فلسطینی تصمیم گرفتید و قطعنامه صادر کردید؟ مگر این اقدامات مؤثر واقع شد؟ مگر قرارداد کمپ دیوید، شرم‌الشیخ، اسلو و دیگر قراردادهایی که با تطمیع برخی فلسطینی‌ها و بعضی از عرب‌های خودباخته امضا کردید، توانست کار را پیش ببرد؟ امروز آن کس که ابتکار عمل در دست اوست، مجاهدان فلسطینی حاضر در میدان هستند.
پیشرفت کشور را به اراده بیگانگان گره نمی‌زنیم
رئیس جمهور گفت: در تمام دیدارها، سخنرانی‌ها و موضعگیری‌ها در داخل و خارج کشور همواره تأکید کرده‌ام که کشور، صنعت، کشاورزی و پیشرفت‌های کشور را به اراده بیگانگان، به لبخند و اخم آنان گره نزده و متوقف نخواهیم کرد. هرگز سفره مردم و اقتصاد را به لبخند یا اخم بیگانگان وابسته نخواهیم کرد.
عزم دولت برای قطع دست مفسدان
وی در ادامه با بیان اینکه تمام هم و غم ما آن است که به وعده‌های انتخاباتی عمل شود و ان‌شاءالله دولت صادق‌الوعدی خواهیم بود، افزود: بنای ما در اقتصاد بر اجرای عدالت است. تصمیم دولت قطع کردن دست رانت‌‌خواران، مفسدان و مافیایی است که در بخش بخش کشور جا خوش کرده‌اند. رئیس جمهور ادامه داد: ما ثابت کردیم که در اقدامات‌مان از هیچ‌ کس هراسی نداریم؛ نه ثروت و نه قدرت ما را دچار تردید نمی‌کند. مصمم هستیم هر جایی که مافیا باشد، در حوزه تجارت و داد و ستد، در حوزه مجوزها، رانت‌خواری و انحصارگرایی ظرفیت‌ها و امکانات کشور، به طور جدی دست جریان رانت‌خوار و مفسد و مافیا را در هر کجا از بخش‌های اداری با قوت قطع کنیم. آیت‌الله رئیسی افزود: با این قصد به میدان کار اجرایی آمده‌ام که با اتکا به تجربه‌ای که دارم، دست جریان مافیا و رانت‌خواری را اگر چه یاد گرفته چگونه نقش و شکل عوض کند و خودش را در جای جای کشور ذیحق جلوه دهد، اما به لطف خدا و با کمک شما مردم و با دستان توانای شما قطع کنیم.
پیگیری ساعت به ساعت وضع معیشت مردم
رئیس جمهور با بیان اینکه وضعیت معیشت مردم را نه هفتگی و روزانه بلکه به شکل ساعتی پیگیری می‌‌کنم، اظهار کرد: یک روز در این کشور می‌گفتند اگر کسی روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند به او جایگاه ممتاز در دولت می‌دهیم، اما امروز در تولید به جایگاه قبل از تحریم‌ها رسیدیم، بدون اینکه قراردادی را امضا کنیم و نشان دادیم که این کار امکانپذیر است. همچنین در موضوع تجارت امروز تراز تجاری کشور نشان از موفقیت دارد.
مدیران مردمی آینده روشن را رقم می‌‌زنند
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه تمام شاخص‌ها نشانگر آینده بسیار روشن برای کشور و اقتصاد کشور است، اضافه کرد: هم بر اساس قانون مصوب و هم بر اساس خواست مردم، آنچه آینده روشن را رقم می‌زند، مدیران حزب‌اللهی، انقلابی و مردمی هستند. هر جای کشور که مدیر ناکارآمدی هست، حتماً باید به حاشیه رانده شود. با هیچ ‌کس عهد اخوت نبسته‌ایم، جز به نام دین، اخلاق، معنویت، عقلانیت و عدالت. پیوند ما با همه مدیران بر این اساس است. اگر کسی در هر گوشه‌ای از کشور ناکارآمدی از خود نشان دهد، در هر کجای کشور باشد حق ادامه فعالیت ندارد. رئیس جمهور همچنین خطاب به مدیران و مسئولان استان گفت: حتماً در وضعیت برابر و مساوی ترجیح برای به کارگیری نیروها، بر نیروهای بومی جوان و باانگیزه است. امام راحل به ما یاد داد که باید به جوانان اعتماد کرد و به آنان میدان داد. امروز باید به جوان‌ها میدان داد و جوان‌ها را باور داشت؛ بدانید که گره‌ها به دست جوانان گشوده خواهد شد.
مشارکت مردم شرط موفقیت اقدامات دولت
 آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای اداری استان نیز مشارکت مردم را شرط بزرگ موفقیت همه اقدامات دولت دانست. وی پس از بیان دغدغه‌های نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و برخی اعضای هیأت دولت، افزود: مصوبات سفر رفع همه مشکلات استان نیست امکانات موجود طبیعتاً با نگاه به اولویت‌ها باید دنبال شود. اولین شرط و الزام اجرایی شدن برنامه‌ها و مصوبات روحیه تحول‌گرایی و انگیزه مدیران است.  وی خطاب به مدیران استانی گفت: تجربه نشان داده انگیزه مدیران بسیار می‌تواند در حل مسائل نقش داشته باشد. به شما تأکید می‌کنم اگر احساس می‌کنید یک کارشناس یا یک مدیر بخشی، آنچنان انگیزه تحولی ندارد هیچ اشکالی ندارد با حفظ همه احترامات او را در حاشیه قرار دهید. ما قسم نخوردیم کسی که کارآمدی نداشته باشد به‌کار بگیریم و کارها را معطل او کنیم که یک وقتی او ناراحت نشود. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه احترام کارکنان لازم است اما نباید در صورت نداشتن انگیزه کشور را معطل آنها کرد، اظهار کرد: اعتماد مردم به مسئولان و کارآمدی نظام اداری بسیار مهم است و این اعتماد سرمایه ملی، مشارکت اجتماعی و موجب نشاط ملی ما است. همه اینها در پرتو همراهی مردم با احساس به کارآمدی نظام اداری و مسئولان اتفاق می‌افتد.
ضرورت رفع تأخیرها در نظام اداری
آیت‌الله رئیسی با تشریح مشکلات استان چهارمحال و بختیاری همچون مسأله آب و کمبود مدارس، تصریح کرد: به تأخیر انداختن کارها یکی از آفات نظام اداری ما در کشور است و حتماً نباید این تأخیرها باعث شود حقوق مردم ضایع شود. حق‌الناس مسأله بسیار مهمی است. من تأکید می‌کنم به اینکه این مسائلی که در دولت پیگیری شده و اعلام می‌شود به عنوان اقدام ضروری است. گاهی خدمت حضرت آقا می‌روم مطلبی را عرض می‌کنم می‌گویم دوستان این را توافق کردند، یا تفاهمنامه امضا شده یا کجا دنبال شده، آقا می‌فرمایند روی زمین اتفاق افتاده یا نه؟ این تعبیر روی زمین همیشه در ذهن من می‌ماند. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تصمیمات دولت حتماً باید اجرایی شود، اظهار کرد: مردم باید احساس کنند که یک کار متفاوتی به دست شما مدیران دارد انجام می‌شود. آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح مشکل کم آبی در این استان، مدیریت آب و جلب همکاری مردم در این راستا را مهم خواند.
بنای ما اجرای عدالت است
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سفر اخیر رئیس جمهور تاجیکستان به تهران اشاره کرد و گفت: مردم به هچ‌عنوان به هم بدبین نباشند، تمام این منطقه مردم مسلمان و متدین و دلداده به انقلاب حضور دارند. عدالت در توزیع آب نکته محوری است که حتماً مورد توجه قرار می‌گیرد لذا در این رابطه هم مسئولان، هم مردم هر کمکی که می‌توانند بکنند این مشکل حل شود بنای ما در دولت این است که از کنار مشکلات رد نشویم. معتقدیم باید گره را باز کرد. بنای ما اجرای عدالت است تا حقی از کسی ضایع نشود. وی با بیان اینکه سد «باباحیدر» تا آخر سال جاری آبگیری شود، با اشاره به اهمیت فعال‌سازی معادن این استان بر جلوگیری از خام‌فروشی مواد اولیه تأکید کرد.
به اندازه داشته‌هایمان مورد تهدید هستیم
رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن تصور می‌کند که با بعضی از محدودیت‌ها می‌تواند ما را متوقف کند، اظهار کرد: ما هم اعلام کردیم هم اقدام کردیم گفتیم با این محدودیت‌ها و تحریم‌ها هرگز متوقف نخواهیم شد این را هم اعلام کردیم و هم اقدام کردیم. وی اضافه کرد: امروز به گستردگی همه داشته‌هایمان مورد تهدید هستیم. هر چه داریم از داشته‌های مادی و معنوی امروز مورد تهدید است.  رئیس جمهور ادامه داد: نمی‌خواهند نظامی به نام اسلام برپا شود، نمی‌خواهند نظامی به نام قرآن برپا شود. دشمن نمی‌خواهد. در این جنگ اراده‌ها ملت ما ایستاده است. سخنگوی کاخ سفید رسماً اعلام می‌کند فشارهای حداکثری به ایران مفتضحانه شکست خورد. این یعنی ملت ایران اراده کرد و امریکا را شکست داد. آیت‌الله رئیسی در مورد اقدام برخی کشورها با حمایت امریکا برای دزدی دریایی گفت: آنها از ما یک کشتی گرفتند عزیزان ما در منطقه که باید به آنها دست مریزاد گفت دو کشتی از آنها را توقیف کردند. وقتی فهمیدند که کار جدی است اعلام کردند کشتی ما را تحویل می‌دهند. معلوم شد به تعبیر رهبری معظم انقلاب اسلامی اگر بخواهند اقدامی کنند ما در مقابل اقدامات آنها می‌ایستیم. این قطعنامه که تصویب کردند و اقدامات دیگری که می‌کنند ما را متوقف نمی‌کند.
تنظیم مصوبات سفر با توجه به شعار سال
رئیس جمهور در پایان سفر، در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به مصوبات سفر به چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان «سال تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» مصوبات سفرهای استانی ناظر به ایجاد فرصت‌های اشتغال دانش پایه و بر محور رونق تولید تنظیم می‌شوند. وی با اشاره به اینکه فعال شدن حداکثری ظرفیت‌های گردشگری استان می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکل بیکاری را برطرف کند، تکمیل زیرساخت‌های مواصلاتی و ارتباطی را از نیازمندی‌های بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های گردشگری استان دانست که در مصوبات سفر دیده شده است. رئیس جمهور گفت: اعتبارات لازم برای مصوبات سفر دولت مردمی به چهارمحال و بختیاری تصویب شده و مسئولان مربوط به این موضوع در استان و در تهران باید تلاش خود را متمرکز بر تخصیص هر چه سریع‌تر این اعتبارات و رساندن آنها به پای طرح‌های مورد نظر در استان قرار دهند.
نمی توان با زور با ملت ایران سخن گفت
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تصویب قطعنامه علیه کشورمان در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: معتقدیم اساس این اتفاق با تحریک رژیم صهیونیستی انجام شده است اما در هر صورت همواره اعلام کرده‌ایم که چنین اقداماتی هرگز جمهوری اسلامی ایران را وادار به توقف و عقب‌نشینی نخواهد کرد. رئیس جمهور افزود: همچنان بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران و استیفای حقوق حقه ملت ایران تأکید می‌کنیم و یادآور می‌شویم که هرگز نمی‌توانیم حقوق مردم کشورمان را مورد اغماض قرار دهیم. وی تصریح کرد: چنین اقداماتی هرگز نمی‌تواند مسیر ملت ایران به سوی پیشرفت را متوقف کند و زورگویان باید حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسند. بارها تأکید کرده‌ایم که ملت ایران حرف و حق خود را به شکل منطقی دنبال می‌کند و هیچ‌کس نمی‌تواند با زبان زور با ملت ایران سخن بگوید.