جلوگیری از گسل اختلاف شیعه و سنی در حج

در دیدار مسئولان و دست اندرکاران برگزاری مراسم حج، مقام معظم رهبری از اختلاف افکنی بین شیعه و سنی به عنوان گسلی که همواره مورد توجه و طمع ورزی انگلیس بوده یاد کرده و فرمودند: «انگلیس‌ها هنرشان ایجاد اختلاف است و یکی از گسل‌ها و شکاف‌هایی که همیشه انگلیس‌ها استفاده کرده‌اند شکاف بین شیعه و سنی است». بی تردید سرزمین وحی و ایام برگزاری مراسم عبادی سیاسی حج به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نشانگاه‌ها برای فعال کردن این گسل و دامن زدن و تشدید اختلافات بین مسلمانان به ویژه جنگ دروغین و دشمن ساخته شیعه و سنی محسوب می‌شده و انگلیسی‌ها برای آن برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته‌اند. فرقه‌هایی نظیر بهائیت، قادیانی و وهابیت ساخته دستگاه جاسوسی انگلیس بوده و اساساً تسلط سعودی‌های وهابی بر سرزمین حجاز با ساماندهی، هدایت، حمایت و پشتیبانی علنی انگلیس و با هدف تأثیرگذاری افکار غلط وهابیت بر مسلمانان حاضر در مراسم حج و ممانعت از وحدت اسلامی و بیداری مسلمانان علیه دشمنان صورت پذیرفته است.
در بین اعمال عبادی و فروعات دینی بی‌شک هیچ عبادتی به اندازه حج، گستردگی و ظرفیت عبادی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... ندارد و از همین رو بیشتر از سایر احکام و فروعات دینی مورد توجه و برنامه ریزی دشمنان قسم خورده اسلام به‌ویژه انگلستان بوده است. در نگاه اسلامی حج به مثابه کنگره‌ای عظیم و جهانی است که در پی تضمین منافع مسلمین جهان «لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ» (سوره حج آیه ۲۸) بوده و آهنگ وحدت علیه دشمنان را در گوش مسلمانان جهان زمزمه می‌کند. حضرت امام راحل در تفسیر جمله «لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ» فرموده: «چه نفعی بالاتر از آنکه دست جباران جهان و ستمگران عالم از سلطه بر کشور‌های مظلوم کوتاه شود و مخازن عظیم کشور‌ها برای مردم خود آن کشور باشد. حج برای این است که مشکلات یک سال مسلمین را بررسی کنند و درصدد رفع مشکلات برآیند.»
حج برنامه راهبردی زندگی بهتر مسلمانان بر محور توحید و نفی همه طواغیت و تلاش برای پی ریزی صلح جهانی است. خانه خدا مظهر وحدت بخشی به مسلمانان است و طبق آیه ۹۶ سوره آل عمران: «إِنَّ أَوَّلَ بَیتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّه مُبَارَکًا وَهُدًى لِلْعَالَمِینَ» متضمن برکت و هدایت الهی است و این مراد حاصل نمی‌شود مگر آنکه مسلمانان حول خانه خدا با آسیب‌شناسی دقیق ضمن دستیابی به وحدت مانع از تحقق اهداف استکباری و ظالمانه دشمنان بشوند.
تشکیل امت اسلام ما را به حرکت انقلابی برای پی ریزی تمدن بزرگ اسلامی فرا می‌خواند. نفس تلاش برای حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی کافی است که نظام سلطه برای جلوگیری از چنین هدف راهبردی وارد میدان شده و برای تشدید اختلافات شیعه و سنی و تأثیر آن بر اجتماع مسلمانان در حج برنامه ریزی کنند. حج محل تقابل دو راهبرد است؛ از یک‌سو جهان اسلام به شدت به وحدت و هم افزایی برای مقابله با شیطنت‌ها و توطئه‌های دشمنان نیاز دارد و از سوی دیگر غارتگران و استعمارگران نیز به تشدید اختلافات ساختگی شیعه و سنی نیاز داشته و به حج به چشم فرصتی طلایی می‌نگرند. در عین حالی که حج فرصت بی نظیری برای وحدت اسلامی و تقریب بین مذاهب در اختیار امت اسلامی قرار می‌دهد، اگر با کم کاری مواجه شود این فرصت در اختیار دشمنان قرار خواهد گرفت.
اوضاع امروز دنیا اوضاع بسیار پیچیده‌ای است و (اگر در گذشته جنگ ظاهری و عوام‌فریبانه «پیدا و پنهان» و «سرد و گرم» بلوک شرق و غرب موضوع اصلی دنیای سیاست و نظام سلطه محسوب می‌شد) اصلی‌ترین دغدغه نظام سلطه، مبارزه با اسلام است و در این مسیر جنگ «اسلام علیه اسلام» و «مسلمانان با یکدیگر» یکی از خطرناک‌ترین توطئه‌های آنان است و ایجاد گروهک‌هایی مثل داعش و تکفیری‌ها از نمونه‌های این اقدامات برای مخدوش کردن چهره اسلام است. اما نکته اساسی که هرگز نباید مغفول واقع شود این است که اولاً خاستگاه تشکیل این گروهک‌ها، نظام سلطه و غرب است، ثانیاً یکی از اهداف شیطانی این گروهک‌ها فعال کردن این گسل است و ثالثاً نقطه هدف برنامه تکفیری‌ها مراسم حج و تأثیرگذاری بر اجتماع عظیم مسلمانان در مراسم حج است. انگلیسی‌ها به وسیله تکفیری‌ها گذشته تلخی را در حج رقم زده‌اند. استعمارگران آنچنان گسل جنگ شیعه و سنى را در مناسک حج فعال کرده بودند که در موسم حج سال ۱۳۲۲ در مکه (که حرم الهی و محلی است که حتى حشرات و وحوش از تعرض در امانند) یک نفر شیعه را به گمان اینکه حج شیعیان کربلا و نجف است، به دلیل تهوع در صحن خانه خدا به حکم قاضى‏ القضاتِ حجاز، به اتهام نجس کردن خانه خدا گردن زدند و پیامد این فاجعه این بود که چند سال شیعیان از رفتن به حج محروم شدند. قطعاً این واقعه، یک فاجعه فردى نبود، بلکه نمونه‏اى از به هدف رسیدن تلاش نظام سلطه برای فعال‌سازی گسل شیعه و سنی است. اگر چه تحت تأثیر انقلاب اسلامی برای پر کردن این گسل طی چهار دهه اخیر اقدامات خوبی انجام شده، اما پیدایش داعش و راه اندازی ده‌ها شبکه ماهواره‌ای منتسب به شیعیان (تشیع انگلیسی) نشان‌گر عزم جدی نظام سلطه برای استفاده حداکثری از ظرفیت فعال‌سازی گسل خطرناک شیعه و سنی است.