همه فــراری از «دوحه»؛ ایـــران در قطــر!

آرمان‌ملي: در حالي‌که قطر ميزبان جام‌جهاني در اين موقع از سال در کشورهاي اروپايي اردوي خود را برگزار مي‌کند شاگردان «اسکوچيچ» در قطر اردوي خود را آغاز کرده‌اند و قرار است با تيم «الجزاير» که احتمالا تمامي بازيکنان اصلي خود را ندارد، ديدار کنند!
اردو
تيم‌ملي کشورمان يکي از ضعيف‌ترين اردوهاي تدارکاتي را در ميان تيم‌هاي حاضر در جام‌جهاني برگزار کرده است. اردويي که تنها دليل انتخاب مکان آن رايگان‌بودن استفاده از امکانات بود و به‌جز اين دستاورد ديگري براي فوتبال ايران نداشت. تيم‌ملي فوتبال ايران بدون هيچ بازي تدارکاتي در قطر اردو زده است. اين در حالي است که قطري‌ها خودشان به اسپانيا رفته‌اند. کره‌اي‌ها در حال گشتن دور کره‌زمين هستند و ژاپني‌ها برزيل و پاراگوئه را به کشورشان آورده‌اند. به‌جز رقباي آسيايي ساير تيم‌هاي حاضر در جام‌جهاني هم مشغول برگزاري بازي‌هايي هستند. اين در حالي است که تيم‌ملي ايران در اين روزها تنها بازي درون‌تيمي برگزار مي‌کند. «فرارو» نوشت: نکته عجيب در خصوص اردوي تيم‌ملي ايران در قطر اين است که فيفا به‌خاطر گرماي قطر در اين فصل برگزاري رقابت‌هاي جام‌جهاني را براي اولين‌بار از تابستان به پاييز منتقل کرده است. براي اينکه کسي در اين فصل در گرماي کشنده قطر حاضر نشود. ولي از آن‌سو تيم‌ملي ايران تنها تيمي است که ترجيح داده در اين گرماي کشنده خودشان را به قطر برساند و يکي از بي‌سروصداترين اردوها را برگزار کند. مساله‌اي که در اين ميان تيم‌ملي ايران را در وضعيت غير قابل قبولي قرار داده کمبود بازي‌هاي تدارکاتي است. در حال حاضر تنها يک بازي تدارکاتي با الجزاير قطعي شده که آن هم در هيچ جاي برنامه آماده‌سازي تيم‌ملي ايران نمي‌گنجد.
شرايط قطر


بايد بدانيم تيم‌ملي قطر که خود ميزبان جام‌جهاني است، اردوي تدارکاتي خود را در کشور اسپانيا برگزار کرده است. عربستان هم که در اسپانيا اردوي خود را برگزار کرده و از آب‌وهواي گرم و شرجي خليج‌فارس در اين مقطع از سال، فاصله گرفته است. «ايسنا» در ادامه نوشت: از تصاوير منتشرشده در اردوي تيم‌ملي ايران در کشور قطر مشخص است که بازيکنان تمرينات خود را در ساعات پاياني روز و با حداقل پوشش انجام مي‌دهند تا گرماي هوا قابل تحمل‌تر شود. تنها تيم‌هايي که در اين برهه از سال راهي قطر شده‌اند، تيم‌هاي حاضر در پلي‌آف جام‌جهاني در قاره‌هاي آسيا، اقيانوسيه، آمريکاي شمالي و جنوبي هستند که در آستانه برگزاري ديدارهاي رسمي خود هستند. به‌جز اين، ايران هم در قطر حضور دارد که طبيعتا بايد اردوي خود را اگر در تهران برگزار مي‌کرد، قطعا شرايط بهتري نسبت به قطر مي‌داشت. نگاهي به وضعيت آب‌وهوايي قطر نشان مي‌دهد که دماي هوا در قطر در برخي از ساعات تا 42 درجه سانتي‌گراد هم بالا مي‌رود و هنگام تمرين تيم‌ملي در ساعت 19 تا 20 هر شب، دماي هوا روي 34 درجه سانتي‌گراد قرار دارد. اگرچه اين تصميم به ناچار و براي پيداکردن چند بازي دوستانه در قطر گرفته شده اما قطعا قطر بهترين گزينه براي ايران و تيم‌ملي نبود و اين مدل آماده‌سازي، يکي از ضعيف‌ترين‌ها در تاريخ فوتبال ايران است.
اعتراض
عليرضا جهانبخش، کاپيتان دوم تيم‌ملي فوتبال ايران از شرايط حاکم بر اردوي ايران ابراز نارضايتي کرد و گفت که شرايط اردوي ايران در قطر مناسب نيست. عليرضا جهانبخش اظهارداشت: بعداز مدتي سردرگمي در مورد برگزاري اردو، مکان اردو و بازي‌هاي دوستانه تيم‌ملي خداراشکر اردوي قطر هماهنگ شد و تمرينات خوبي برگزار کرديم که به‌خاطر شرايط آب‌وهوايي و شرجي‌بودن هوا، تمرينات در شب برگزار مي‌شود. دماي هوا در شب بد نيست. شرايط بازيکنان بد نيست. بعداز لغو چند بازي دوستانه خداراشکر بازي با الجزاير تاييد شد، براي يک بازي خوب با اين تيم تمرين مي‌کنيم. من، ساير بازيکنان و کادرفني دوست داشتيم بازي‌هاي تدارکاتي بيشتري برگزار کنيم ولي اين اتفاق رخ نداد.
نظر کارشناس
هومن افاضلي، کارشناس فوتبال ايران درباره برپايي اردوي تدارکاتي تيم‌ملي در قطر و اينکه به‌دليل گرماي هوا هيچ کشوري در اين کشور اردو نزده است، بيان کرد: فدراسيون بي‌پول است و آنجا قراردادي دارد که مي‌توان از آن استفاده کرد، اين مسائل را مي‌توان درک کرد ولي اين را نمي‌توان فهميد که چرا هيچ برنامه‌اي براي تيم‌ملي وجود ندارد. بايد از يکسال قبل براي اردو‌ها برنامه‌ريزي مي‌شد که اگر به جام‌جهاني رفتيم چکار کنيم و اگر نرفتيم چه برنامه‌اي داشته باشيم. در دوره صفايي‌فراهاني اين چيز‌ها وجود داشت و در دوره دادکان و کفاشيان هم کم و بيش رعايت مي‌شد ولي الان نمي‌توان حرفي از برنامه زد.
ديدار با الجزاير
تيم‌ملي فوتبال کشورمان که خود را براي بازي‌هاي جام‌جهاني فوتبال آماده مي‌کند يکشنبه شب و از ساعت 21 به وقت محلي به مصاف تيم فوتبال الجزاير مي‌رود. اين نخستين ديدار دوستانه شاگردان اسکوچيچ براي حضور در اين جام است، هر چند الجزاير با تيمي به مصاف ايران مي‌رود که بعضي از بازيکنان اصلي خود را در اختيار نخواهد داشت. قرار است اين بازي در استاديوم باشگاه القطر دوحه برگزار خواهد شد. گفتني است تيم‌ملي فوتبال الجزاير به منظور ديدار با ايران پنجشنبه شب وارد قطر شد و اعضاي اين تيم اولين تمرين خود را شامگاه جمعه در دوحه پشت‌سر گذاشتند. گفته مي‌شود علاوه بر پرداخت هزينه‌اي هنگفت (معادل 300 هزاردلار) به الجزايري‌ها، به احتمال فراوان، تيم اصلي اين کشور نيز به دوحه سفر نخواهد کرد. درواقع اين تيم که از نظر فني، هيچ شباهتي به حريفان ايران در جام‌جهاني ندارد و از نظر شبيه‌سازي نيز در نقطه صفر قرار مي‌گيرد، همه بازيکنان اصلي‌اش را هم به دوحه نمي‌آورد. سفير ايران در قطر با اعضاي تيم‌ملي که براي انجام بازي دوستانه با الجزاير و برگزاري اردوي آمادگي جهت شرکت در مسابقات جام‌جهاني در دوحه به‌سر مي‌برند، ديدار کرد. حميد رضا دهقاني نوشت : «‏چند روز پيش در هتل محل اقامت تيم‌ملي فوتبال کشورمان در دوحه، به حميد آقاي استيلي و بازيکنان سلام و خدا قوتي دادم. تيم ما با الجزاير بازي دارد. آقايان سجادي و ماجدي هم مي‌آيند. از همه دوستان ايراني و به‌ويژه قطري که کمک کردند، سپاسگزارم...»