اولتیماتوم‌های نخ‌نما!

محروم شدن پرسپولیس و استقلال از حضور در لیگ قهرمانان آسیا می‌توانست داغی باشد پشت دست مدیرانی که سال‌ها با زیرسبیلی رد کردن باشگاه‌های بدهکار، قدمی برای کندن این دندان لق برنداشته بودند. پرواضح بود دیر یا زود ای‌اف‌سی یقه باشگاه‌های فوتبال ایران را بابت بدهی‌های هنگفتی که روی هم انباشته کرده‌اند خواهد گرفت. معضلی که تا پیش از آن بین باشگا‌های فوتبال ایران و فیفا بود، سرانجام در آسیا مشکل‌ساز شد، چراکه موضوع پرداخت بدهی‌ها یکی از مسائل مورد تأیید ای‌اف‌سی در روند صدور مجوز حرفه‌ای بود و یکی از شاخصه‌های اصلی که سال گذشته سرخابی‌های پایتخت را نقره‌داغ کرد تا تجربه‌ای شود برای تغییر نگاه آقایان برای مقابله با این معضل بزرگ!
با پایان رقابت‌های لیگ بیست و یکم و آغاز فصل مکاره نقل و انتقالات، یکی از مهم‌ترین بحث‌ها ثبت قرارداد توسط باشگاه‌های بدهکار است. باشگاه‌هایی که بدون تسویه‌حساب با بازیکنان و مربیان قبلی اقدام به ثبت قرارداد‌های جدید می‌کنند با پیش‌پرداخت‌های نجومی که هر یک می‌تواند پرونده‌ای را در داخل یا خارج از کشور (فیفا) باز کند. با این وجود ناکارآمدی مدیران و عدم نظارت بر عملکرد آن‌ها باعث می‌شود قبل از پرداخت بدهی‌های گذشته، هزینه‌ای دیگر روی دست باشگاه بگذارند. هزینه‌هایی که اطمینان دارند موعد پرداخت آن با حضور آن‌ها در مسند مدیریت همزمان نخواهد بود که اگر بود این‌چنین بی‌محابا بخشندگی به خرج نمی‌دادند برای عقد قرارداد با بازیکنان تازه‌وارد یا گرفتن رضایت بازیکن‌های قبلی برای تمدید.
پرواضح است که کوتاه بودن دوران مدیریت در فوتبال ایران، عدم نظارت و مطالبه‌گری در خصوص پاسخگو بودن مدیران به اوضاع نابسامان فصل نقل و انتقالات دامن می‌زند و در این وانفسا، تنها فدراسیون است که باید با ممانعت از ثبت قرارداد باشگاه‌های بدهکار، قدمی برای مقابله با این حجم از بدهی بردارد. فدراسیونی که البته این‌بار هم به رسم سال‌های قبل اولتیماتوم داده که حاضر به ثبت قرارداد باشگاه‌هایی که بدهی خود را صاف نکرده‌اند، نیست. اما کیست که نداند گوش فوتبال ایران از این وعده‌های پوچ پر است و چندی بعد قرارداد تک‌تک بازیکنان و مربیان مورد نظر باشگاه‌ها بدون هیچ مشکلی به ثبت می‌رسد، بی‌آنکه ریالی از بدهی‌های قبلی صاف شده باشد!
طی روز‌های گذشته بی‌شک بارها‌بار‌ها روی جملاتی، چون فلان باشگاه از ثبت قرارداد بازیکنان جدید خود محروم شد، مانور شده و کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال نیز به تازگی در این خصوص اولتیماتوم داده است، اما این اولتیماتوم‌های نخ‌نما شده اگر جدی بود، امثال درویش بی‌محابا از توافق با بازیکنان جدید قبل از پرداخت بدهی خارجی‌هایی که مدت‌هاست حکم گرفته‌اند طفره نمی‌رفت. در واقع این سست بودن عوامل تصمیم‌گیرنده در فدراسیون فوتبال است که باعث می‌شود مدیران بی‌کفایت به جای گام برداشتن اصولی با دور زدن قانون از پرداخت بدهی خود شانه خالی کنند و هزینه‌های سنگینی را روی دوش فوتبال کشور بگذارند. اهمالی که سال‌هاست باعث خالی شدن جیب ملت شده و سال گذشته نیز حذف شدن سرخابی‌های پایتخت از حضور در لیگ قهرمانان آسیا را رقم زد، اما باز هم مشکلی حلی نشد و آقایان تا به امروز دست روی دست گذاشتند و تازه با آغاز فصل نقل و انتقالات به صرافت اولتیماتوم دادن افتاده‌اند! اولتیماتومی که چشم و گوش فوتبال ایران از آن پر است و لازم به اثبات نیست که کوچک‌ترین نتیجه مثبتی تا به امروز نداشته است!