در مراسم معارفه صالحی و تکریم دعایی در موسسه اطلاعات مطرح شد به نرم‌زبانانِ با منطق و تفاهم نیاز داریم

مراسم معارفه سیدعباس صالحی، مدیر جدید موسسه اطلاعات و تکریم خدمات فرهنگی حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیر فقید این موسسه برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در این مراسم حجت الاسلام عبدالحسین معزی، حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی، محمود واعظی، ابوذر ابراهیمی ترکمان، احمد مسجدجامعی، محمود صادقی، حسین جابری انصاری، محمدجواد ظریف، محسن حاجی میرزایی، علی ربیعی، الیاس حضرتی، محمدمهدی فرقانی، جلال رفیع، محمدرضا مهدوی راد، سیدحسین دعایی (فرزند مرحوم دعایی) و برخی مدیران رسانه‌ها حضور داشتند.
در این مراسم سید عباس صالحی ـ مدیر جدید موسسه اطلاعات ـ از اعتماد مقام معظم رهبری تشکر کرد و یادآور شد که روز جمعه برای کسب اجازه از خانواده دعایی، به دیدار آنها رفته است، چراکه معتقد است اینجا (موسسه اطلاعات) خانه دعایی است.
او به اشاره به مسوولیت‌های هشت ساله‌اش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاطرنشان کرد که در این مدت مرحوم دعایی را می‌دیده است که به دنبال گره‌گشایی از کار مردم بود؛ «او به جای گره زدن با سماجت و ملاحت گره‌ها را می‌گشود.»


صالحی سپس با بیان اینکه برایش سخن گفتن در این جلسه سخت است، درباره علت این مساله گفت: چون این موسسه با نام دعایی عجین است و پا گذاشتن در جای پای دعایی سخت است و من امیدوارم راه دعایی را ادامه دهم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم، دراین مراسم همچنین تاکید کرد که از نظرات پیشکسوتان در روزنامه اطلاعات استقبال می‌کند.
مدیرمسئول روزنامه اطلاعات گفت: هر چه رسانه رسمی را از چندصدایی دور کنیم، رسانه‌های غیررسمی که مرکز جدال و نفرت هستند و نه مرکز آرامش را رسمی‌تر می کنیم.
به گفته صالحی «جامعه ایران جامعه طیفی است، نه قطبی و لذا امکان ندارد با یک طیف بتوان حکومت کرد و اقتدار فرهنگی ایجاد کرد.»
او در پایان اظهار کرد: حکم رهبر انقلاب را به فال نیک می‌گیرم چون می‌تواند فصل جدیدی در فضای رسانه‌ای باشد که در چارچوب اخلاق و منطق می‌توان حرکت کرد.
در این مراسم احمد مسجدجامعی، با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی حجت‌الاسلام دعایی که به رسانه‌ها تسری پیدا کرد، در این زمینه توضیح داد: هیچ‌گاه ندیدیم که از فردی شکایت کند یا فردی از روزنامه‌اش شکایتی داشته باشد.
او تاکید کرد: دعایی حریم قدرت و مناسباتش را تعریف می‌کرد و هیچگاه آن را مبنای مسائل خود قرار نمی‌داد. دعایی در رفتارش نشان داد که افراد سلیقه‌های متفاوتی دارند و باید به همه سلیقه‌ها احترام گذاشت.
به گفته عضو شورای پنجم شهر تهران تجربه زندگی در کنار مردم محروم از ویژگی‌های سید محمود دعایی بود که در تاریخ ۴۰ ساله مطبوعات ایران ثبت خواهد شد.
جلال رفیع، روزنامه‌نگار هم در این مراسم با اشاره به ویژگی آینده‌نگری حجت الاسلام دعایی، در این زمینه توضیح داد: بعد از جنگ پیش‌بینی کرد که تهران بزرگ می‌شود و جغرافیای روزنامه را باید تغییر می داد. به همین دلیل موسسه را در کناره بزرگراه‌ها قرار داد که به همه جای تهران دسترسی داشته باشد. در سال ۱۳۷۱ کلنگ ساختمان را زد و سال ۱۳۷۷ کارکنان موسسه را به این ساختمان منتقل کرد. نگهداری تجهیزات سابق و ایجاد موزه و آموزش نوین، جدیدترین روش های چاپ جهان از برنامه های دعایی بود.
رفیع با تاکید بر اینکه سید محمود دعایی به دنبال توسعه کمی و کیفی موسسه بود، دعوت از نخبگان را از راهکارهای وی در این زمینه برشمرد.
حجت‌الاسلام مهدوی‌راد، پژوهشگر مذهبی و مدرس دانشگاه هم به نگاه و رفتار انسانی دعایی با همه، فارغ از مرز درست کردن‌ها اشاره کرد.
«ساده زیستی» ویژگی دیگری بود که توسط وی برای مدیر فقید موسسه اطلاعات برشمرده شد.
او با اشاره به دانش حوزوی و مطالعات سیدعباس صالحی و همچنین اخلاق و تواضع وی افزود: مقاله‌های متعددی از وی درباره مسائل مختلف تولید شده است.
در این مراسم محمدمهدی فرقانی، استاد ارتباطات گفت: شهادت می‌دهم صالحی اشبه الناس به دعایی است و روزنامه‌نگاری صلح را در موسسه اطلاعات ادامه خواهد داد.
او با اشاره به سابقه‌ی ۵۰ ساله‌اش در حرفه روزنامه‌نگاری و خاطراتی که با مرحوم دعایی داشته است، یادآور شد: او تنها مدیر در روزنامه‌ها بود که دانشجویان را برای گذراندن دوره های عملی روزنامه‌نگاری پذیرا بود.
فرقانی با تاکید بر اینکه «توسعه آمرانه راه به جایی نمی‌برد»، خاطرنشان کرد: توسعه باید از پایین به بالا حرکت کند و به همین دلیل به شهروندان آگاه و پیگیر نیاز داریم. اگر قرار است توسعه از قاعده شکل بگیرد به انسان‌هایی همچون دعایی نیاز داریم.
فرقانی ادامه داد: روزنامه‌ها و رسانه‌ها بیشتر ریل‌سازی می‌کنند که باعث پراکندگی می‌شود و این در حالی است که جامعه نیازمند هم‌گرایی است. بسیاری از رسانه‌ها به تاسی از سیاست به دنبال سخت‌زبانی هستند اما ما به نرم‌زبانانِ بامنطق و تفاهم نیاز داریم.
سیدحسین دعایی، فرزند مرحوم دعایی که با بغض و گریه سخن می گفت، تاکید کرد که اگر همراهی کارکنان روزنامه اطلاعات نبود این پیشرفت‌ها حاصل نمی‌شد و در ادامه از حضور اهالی فرهنگ و رسانه و بزرگان در برنامه‌های پدرش تقدیر و تشکر کرد.
مراسم معارفه سیدعباس صالحی ـ مدیر جدید موسسه اطلاعات ـ و تکریم خدمات فرهنگی حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، مدیر فقید این موسسه همچنین با سخنرانی حجت الاسلام معزی همراه بود.
او از دوره‌ی آشنایی با سید محمود دعایی سخن گفت و وفاداری، تواضع، جوانمردی و حسن خلق را از ویژگی‌های مرحوم دعایی برشمرد.
معزی افزود: او یک انسان خالص و مومن بود که در عمل باور راسخ و عمیقی به حضرت امام‌(ره) و رهبر انقلاب داشت. ایشان پس از پیروزی انقلاب وارد کار سیاست شد و به عنوان اولین سفیر ایران در عراق از سوی امام خمینی منصوب شد.
وی تاکید کرد: اگر جامعه توسعه پیدا کند ولی اخلاق نداشته باشد به جایی نخواهد رسید؛ همچون دنیای غرب. بر همین اساس توسعه و اخلاق باید به موازات هم باشد.
معزی اضافه کرد: دعایی مروت و مردانگی داشت و به احتیاجات می رسید. پس از دعایی گروهی از دوستان وی نگران جانشین وی بودند و رهبر انقلاب برای مدیریت اطلاعات فردی را انتخاب کردند که به نگرانی ها پایان داد.
او با بیان اینکه صالحی با داشتن روحیه‌ای اهل تعامل، موسسه اطلاعات را اداره خواهد کرد، در این زمینه افزود: صالحی برادر شهید است ولی بزرگواری وی به گونه‌ای است که تاکنون به آن اشاره نکرده است. صالحی به همراه عده‌ای از پژوهشگران در سال ۸۱ نامه ای درباره نواندیشی دینی به رهبر انقلاب نوشتند و رهبر در پاسخ از اندیشه ایشان تجلیل کردند. در دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارهایی انجام دادند که فراموش نخواهد شد.
در این مراسم همچنین حجت الاسلام عبدالحسین معزی با قرائت حکم مقام معظم رهبری به سیدعباس صالحی، مسئولیت مدیریت موسسه اطلاعات را به وی ‌سپرد.