پاسخ فنی ایران به قطعنامه سیاسی آژانس

  سرویس سیاسی-
سازمان انرژی اتمی اعلام کرد هیچ ماده هسته‌ای اظهارنشده‌ای در ایران وجود ندارد و ادعای آژانس صرفاً براساس اطلاعات نادرست و ساختگی ارائه‌شده توسط رژیم نامشروع صهیونیستی است که خود دارای سلاح‌های هسته‌ای است.
سازمان انرژی اتمی ایران به منظور تنویر افکار عمومی ترجمه متن کامل توضیحی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص سه مکان را منتشر کرد.
مدیرکل آژانس در این گزارش اعلام کرده بود که اورانیوم غنی‌ شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده و همچنین مدعی شده بود که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سؤال‌های آژانس درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در ایران طی سه سال گذشته ناکام بوده است.


پس از این گزارش قطعنامه‌ای از سوی سه کشور اروپایی عضور برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) به همراه آمریکا با موضوع درخواست از ایران برای همکاری با آژانس به شورای حکام آژانس ارائه و این قطعنامه در ساعات پایانی چهارشنبه شب ۱۸ خردادماه با ۳۰ رأی موافق، ۲ رای مخالف روسیه و چین و ۳ رای ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب شورای حکام رسید. «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران، ضمن محکومیت شدید این اقدام با انگیزه سیاسی و مغرضانه از سوی برخی از کشورهای عضو شورای حکام، مواضع ایران را در این خصوص گوشزد کرد.
وزارت امور خارجه ایران هم پس از این قطعنامه اعلام کرد که به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه، گام‌های عملی متقابلی اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژ پیشرفته و غیرفعال‌‌سازی دوربین‌های فراپادمانی، از جمله این گام‌هاست.
بر همین اساس، سازمان انرژی اتمی کشورمان ترجمه متن کامل توضیحی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با گزارش اخیر گروسی درخصوص سه مکان را منتشر کرد.
مکان‌های اشاره‌شده در گزارش گروسی
مبتنی بر ادعاهای رژیم صهیونیستی است
در بخش‌هایی از یادداشت توجیهی نظرات و مشاهدات جمهوری اسلامی ایران در مورد گزارش مدیرکل پیرامون موافقتنامه پادمانی NPT با جمهوری اسلامی ایران (GOV/آمده است:
- مکان‌های اشاره‌شده در گزارش فعلی مدیرکل مبتنی بر ادعاهای مطرح شده توسط طرف ثالث بد نیت - یعنی رژیم صهیونیستی- است که هیچ مبنای حقوقی ندارد.
- همان‌طوری که ایران مکرراً توضیح داده است، هرگز مکان اظهار نشده‌ای که باید طبق موافقتنامه پادمان جامع اعلام شود در ایران وجود نداشته است. فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت پادمان جامع آژانس صلح‌آمیز باقی می‌مانند. بنابراین، ذکر این موضوعات و ابراز «نگرانی» آژانس در این مورد فاقد مبنا است.
آژانس هیچ‌گونه آلودگی در سایت لویزان-شیان
پیدا نکرده بود
در بند ۴، آژانس همچنین بیان می‌کند: «...مکان ۲ در گذشته تحت پاک‌‌سازی و تسطیح گسترده قرار گرفته بود، آژانس ارزیابی کرد که هیچ‌گونه ارزش راستی‌آزمایی در زمینه انجام دسترسی تکمیلی در این مکان وجود نخواهد داشت». لازم به ذکر است که: دسترسی به سایت لویزان- شیان در ۲۸ ژوئن ۲۰۰۴ به آژانس اعطا شده بود. آژانس نمونه‌های محیطی از جمله خاک و گیاهان را در این مکان گرفت. ایران اعلام کرد که «هیچ ماده هسته‌ای قابل اظهار مطابق با پادمان آژانس وجود نداشت» و این‌که «هیچ فعالیت هسته‌ای مرتبط با چرخه سوخت در لویزان- شیان انجام نشده است.» آژانس هیچ‌گونه آلودگی در آن‌جا پیدا نکرد و براساس توضیحاتی که ایران در مورد تخریب لویزان- شیان، در اوت ۲۰۰۵ ارائه کرده بود، سرانجام آژانس در سند GOV/2005/67 گزارش کرد که به‌ نظر می‌رسد اطلاعات ارائه شده توسط ایران منسجم و همخوان با توضیحات آن در مورد تخریب لویزان- شیان است.
- صرف یافتن ذرات اورانیوم طبیعی در نمونه‌های محیطی جمع‌آوری شده نمی‌تواند به عنوان نشانه‌ای از وجود مقادیری از مواد هسته‌ای تلقی شود، در حالی که آژانس بدون در نظر گرفتن دلایل احتمالی دیگر به اشتباه به این نتیجه رسید که مواد هسته‌ای در این مکان وجود داشته است.
هیچ ماده هسته‌ای اظهارنشده‌ای در ایران وجود ندارد
- همان‌طوری که مکرراً به آژانس توضیح داده شد، ادعاهای آن هیچ مبنای قانونی نداشته و تنها اتهاماتی بی‌پروایانه هستند. در واقع هیچ ماده هسته‌ای اظهار نشده‌ای در ایران وجود ندارد و ادعای آژانس صرفاً براساس اطلاعات نادرست و ساختگی ارائه شده توسط رژیم نامشروع صهیونیستی است که خود دارای سلاح‌های هسته‌ای است.
آژانس به دنبال یک دیسک فرضی
در ناکجاآباد می‌گردد!
در مورد مکان ۲ که در نتیجه همکاری ایران مطابق با بند ۷.۶ گزارش آژانس بسته شده است. در این گزارش در بند ۷.۴ بیشتر آمده است: «آژانس فعالیت‌های راستی آزمایی بیشتری را در آزمایشگاه چند منظوره جابر ابن حیان انجام داد. در نتیجه، آژانس در نامه‌ای به تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲ به ایران اطلاع داد که اگرچه قادر به شناسایی این دیسک از بین دیسک‌های انبار شده در آزمایشگاه چند منظوره جابر ابن حیان نبوده است، با این حال نمی‌تواند این موضوع را رد کند که دیسک ذوب شده، دوباره ریخته‌گری شده و اکنون بخشی از موجودی مواد هسته‌ای اظهار شده در آزمایشگاه چند منظوره جابر ابن حیان است. با این وجود، آژانس نتوانست مکان فعلی این دیسک را تأیید کند». لازم به ذکر است که: ادعای وجود مکان اظهار نشده دیگر حاوی اورانیوم طبیعی به صورت دیسک فلزی براساس همان ادعاهای کاذب و ساختگی رژیم نامشروع صهیونیستی بدون هیچ‌گونه مبنایی است.
- ایران بارها اعلام کرده است که اورانیوم فلزی قبلاً فقط در جابر ابن حیان (JHL) که بارها توسط آژانس از سال ۲۰۰۳ راستی‌آزمایی شده و تحت اقدامات مستمر نظارت/مراقبتی آژانس بوده تولید شده است. این واقعیت در گزارش آژانس (GOV/2015/68) منعکس شد... ایران در مذاکرات خود با آژانس، مفروضات خود را در مورد دلایل احتمالی وجود ذرات اورانیوم در مکان‌های گزارش شده توسط آژانس توضیح داده است. ایران تمام تلاش خود را برای کشف منشأ چنین ذراتی به صورت تمام و کمال انجام داده است. با توجه به این واقعیت که ایران هنوز نتوانسته هیچ دلیل فنی برای وجود چنین ذرات اورانیومی پیدا کند، به طور منطقی بیان می‌کند که احتمالاً عناصر خارجی (خرابکاری) در آلودگی آن مکان‌ها دخیل بوده‌اند.
- ادعای وجود مکان اظهار نشده دیگر حاوی اورانیوم طبیعی به صورت دیسک فلزی براساس همان ادعاهای کاذب و ساختگی رژیم نامشروع صهیونیستی بدون هیچ‌گونه مبنایی است.
ایران در مکان‌های مختلفی
به طور مکرر با ابزارها و شیوه‌های گوناگون
مورد اقدامات خرابکارانه متعددی قرار گرفته
- منشأ احتمالی دیگر ذرات گزارش شده توسط آژانس می‌تواند ناشی از اقدامات خرابکارانه (خرابکاری) باشد. نباید فراموش کرد که جمهوری اسلامی ایران در مکان‌های مختلفی به طور مکرر با ابزارها و شیوه‌های گوناگون مورد اقدامات خرابکارانه متعددی قرار گرفته است. ارزیابی آژانس براساس شباهت‌های بین کامیون‌های مختلف مشاهده شده در مریوان و تورقوزآباد در اواسط ژوئیه و اواسط اوت ۲۰۱۸ از طریق تحلیل تصاویر ماهواره‌ای تجاری موجود در مورد این ادعا که اقلام مورد اشاره از تورقوز آباد برداشته شدند، صرفاً نادقیق و غیرحرفه‌ای است. چنین تصاویر ماهواره‌ای تجاری نمی‌تواند مبنای معتبری برای استنتاجی مانند آن را فراهم کند.
اشتباه آژانس در شباهت‌های کامیون‌ها
در دو مکان مختلف
- ایران کشور پهناوری است؛ تعداد زیادی از کامیون‌های مشابه در حال حرکت در سراسر این کشور هستند. با کمال تعجب، آژانس شباهت‌های کامیون‌ها را در این دو مکان مختلف از طریق تصاویر ماهواره‌ای تجاری به عنوان دلیلی برای این ادعا که کامیون مشخصی از یک مکان به مکان دیگر حرکت کرده است نشان داده است.
- متأسفانه آژانس تمام اسناد و اطلاعات ساختگی و جعلی ارائه شده توسط رژیم اسرائیل را کاملاً معتبر درنظر می‌گیرد در عین حال توضیحات ایران را نادیده گرفته و بدون دلیل به این نتیجه رسیده است که موضوع به اصطلاح مریوان، بدون دلیل «روشن نشده» باقی‌مانده است.
- متأسفانه آژانس بار دیگر در این‌جا همه اسناد ساختگی و اطلاعات جعلی ارائه شده توسط رژیم اسرائیل را کاملاً معتبر در نظر می‌گیرد و بدون دلایل کافی چنین نتیجه‌گیری می‌کند که موضوع ورامین «روشن نشده» باقی‌مانده است و شفاف‌‌سازی‌های ایران را نادیده گرفته است.
- آژانس ادعا می‌کند که «....توقوزآباد..... با ذخیره‌‌سازی مواد و تجهیزات هسته‌ای مرتبط بوده است»، این ادعا مبتنی براطلاعات و اسناد معتبر نیست. محل مورد نظر در واقع یک مکان صنعتی است که انواع انبارها و محل‌های نگهداری مواد شوینده، مواد شیمیایی، مواد غذایی، پارچه و منسوجات، لاستیک‌ها و قطعات وسایل نقلیه، لوله‌ها و اتصالات و برخی ضایعات صنعتی را دربر می‌گیرد؛ بنابراین هیچ مبنایی برای اظهار این مکان به آژانس (برای ایران) وجود نداشته است.
- علاوه‌بر این، درخواست آژانس از ایران برای ارائه اطلاعات در مورد کانتینرهای در حال حرکت از یک مکان به مکان دیگر و همچنین فعالیت‌های به اصطلاح مرتبط با پاک‌‌سازی در این مکان که محل نگهداری ضایعات صنعتی، ذخیره‌‌سازی و داد و ستد است، هیچ‌گونه ارتباطی با موضوعات پادمانی و پروتکل الحاقی ندارد. بنابراین، سؤال آژانس اساساً فاقد مبنا است. با این حال به منظور همکاری‌های گسترده‌تر بر اساس حسن نیت ایران، دسترسی به آژانس اعطا کرد.
آژانس مکانی را «مریوان» نامگذاری کرده
که قبلا به آن «آباده» اطلاق می‌کرد؛
تنها دو تصویر از یک مکان ناشناخته به ما ارائه کرده
در بخش D.1 در مورد مکان ۴- «مریوان»: لازم به ذکر است که: منطق نامگذاری مکان ۴ به عنوان «مریوان» توسط آژانس نامربوط و برای ایران ناشناخته است، زیرا آژانس تا همین اواخر این مکان را با عنوان «آباده» نامگذاری کرده بود. علاوه‌بر این، آژانس موضوع مربوط به مکانی به نام «مریوان» را در گزارش خود مندرج در سند GOV/2015/68 مورخ ۲ دسامبر ۲۰۱۵ بسته بود... در پاسخ به سؤالات آژانس در مورد این مکان، ایران بارها و بارها پاسخ داده است که هیچ ارزشی برای سؤالات برگرفته از اطلاعات ساختگی ارائه شده توسط رژیم نامشروع صهیونیستی قائل نیست. آژانس مدعی شده است که اسناد پشتیبان در مورد مکان موسوم به نام «مریوان» را به ایران ارائه کرده است. این اسناد ادعایی آژانس تنها دو تصویر از یک مکان ناشناخته است که نمی‌تواند به هیچ وجه به عنوان شواهد معتبر تلقی شود، زیرا به راحتی قابل تولید بوده و به همین دلیل ارزش حقوقی و فنی ندارند. اشاره آژانس به وجود آشکارسازهای نوترونی در این مکان، اصولاً هیچ مبنای پادمانی و حتی پروتکل الحاقی ندارد. با وجود این واقعیت و اگرچه سؤالات آژانس براساس اطلاعات معتبر مرتبط با هدف پادمان برای درخواست دسترسی به این مکان‌ها نبود، جمهوری اسلامی ایران براساس حسن نیت خود، به صورت داوطلبانه اجازه دسترسی به آژانس داد و توضیحات در مورد تاریخچه کامل، استفاده و حتی کاربرد سنگرها ارائه کرد.
- لازم به ذکر است که در طول ۲۰ سال گذشته بیشترین بازرسی‌های گسترده آژانس در ایران انجام شده است که گزارش اجرای پادمان آژانس در سال ۲۰۲۱ مؤید این موضوع است به طوری که بیان می‌دارد ۲۲ درصد از بازرسی‌های سراسر جهان در ایران انجام شده است در حالی که ایران تنها ۳ درصد از کل مؤسسات هسته‌ای تحت پوشش آژانس در سراسر جهان را داراست.
- اگرچه ایران هیچ تعهدی برای پاسخ به سؤالات مطرح شده توسط آژانس براساس اسناد جعلی و غیرمعتبر ندارد، با این حال ایران به صورت داوطلبانه و بر مبنای همکاری، کلیه اطلاعات مورد نیاز، مدارک پشتیبان و دسترسی برای پاسخ به درخواست‌های آژانس را ارائه کرده است.
کره جنوبی، آزاد‌سازی دارایی‌های ایران را
به مذاکرات وین گره زد
وزیر خارجه کره جنوبی که به واشنگتن سفر کرده است، در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود درباره دارایی‌های بلوکه‌شده ایران اظهارنظر کرد.
به‌رغم وعده‌های چند سال اخیر مقام‌های کره جنوبی درباره تلاش این کشور برای آزاد‌سازی اموال بلوکه شده ایران، وزیر خارجه جدید کره جنوبی در سفر به آمریکا از وجود «موانع» برای آزاد‌سازی دارایی‌های ایران سخن گفت.
دارایی‌های ایران در دو بانک کره جنوبی مجموعا به ارزش ۷ میلیارد دلار،‌ از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ به بهانه تحریم‌های آمریکا بر واردات نفت ایران توسط سئول، بلوکه شده است.
به گزارش وبگاه اینترنتی «وزارت خارجه آمریکا»، پارک جین وزیر خارجه کره جنوبی در بخشی از نشست خبری مشترک با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا درباره دارایی‌های بلوکه‌شده ایران اظهارنظر کرد.
وزیر خارجه کره جنوبی گفت: «در رابطه با ایران، ما می‌خواهیم یک رابطه دوجانبه سودمند داشته باشیم، هرچند موانعی درخصوص وجوه مسدود شده (ایران در کره جنوبی) داریم. کره (جنوبی) این موضوع را با ایران و همچنین با ایالات متحده گفت‌وگو خواهد کرد.»
این مقام ارشد کره جنوبی افزود: «از نظر مذاکرات برجام، امیدواریم این موضوع هر چه زودتر حل شود و اگر این اتفاق بیفتد، فکر می‌کنم این موانع نیز برطرف شود. بنابراین ما نیاز به دیپلماسی و گفت‌وگوی بیشتری با ایران داریم تا بتوانیم نتیجه مثبتی از مذاکرات هسته‌ای داشته باشیم.»
فرافکنی‌های جدید وزیر خارجه آمریکا
درباره مذاکرات وین
«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا که کشورش بارها از نگاه طرف‌های مختلف به عنوان مقصر وضع موجود درخصوص برنامه هسته‌ای ایران مورد انتقاد قرار گرفته، امروز دوشنبه تلاش کرد رفتارهای غیرقانونی کشورش را به ایران فرافکنی کند.
بلینکن، درباره اقدامات جبرانی که ایران بعد از تصویب قطعنامه در شورای حکام در دستور کار قرار داده گفت: «گام‌هایی که از ایران می‌بینیم دلگرم‌کننده نیستند و تصمیم‌گیری درباره بازگشت یا عدم بازگشت به توافق هسته‌ای به عهده آنها است.»
سایر اخبار این روزنامه
تحریم، سوغات اصحاب فتنه است همان‌هایی که امروز اشک تمساح می‌ریزند گاز مسلح لبنان (یادداشت روز) اخبار ویژه موج تورم از قاره آمریکا و اروپا به اقیانوسیه رسید عبدالملکی از وزارت کار استعفا کرد زاهدی‌وفا سرپرست شد ادامه ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و ارز هکرها دست از سر اسرائیل برنمی‌دارند از سازمان فرودگاه‌ها تا رسانه نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی از کار افتاد پاسخ فنی ایران به قطعنامه سیاسی آژانس مراسم یادبود حجت‌الاسلام والمسلمین دعایی در تالار وحدت برگزار شد سفر اسد به تهران به ثمر نشست 2 نفتکش ایرانی در سواحل سوریه پهلو گرفتند بازداشت 50 نفر و بستن 5 هزار حساب بانکی در ادامه برخورد با معاملات فردایی طلا و ارز اعتراض ایران به بازداشت و محاکمه غیرقانونی«اسدالله اسدی» از سوی بلژیک و آلمان خاطراتی از اولین شهید فتنه 88 تحریم، سوغات اصحاب فتنه است همان‌هایی که امروز اشک تمساح می‌ریزند تحریم، سوغات اصحاب فتنه است همان‌هایی که امروز اشک تمساح می‌ریزند