اعزام زائران به حج، تصميم نظام است، نه‌فقط دولت

شرق: سخنگوي دولت روز گذشته و در نشست مطبوعاتي خود در پاسخ به خبرنگاري که پرسيد با توجه به اينکه رابطه سياسي بين ايران و عربستان قطع شده است، چه تضميني براي تأمين امنيت زائران در حج وجود دارد، گفت: «مسئله تصميم براي اعزام زائران به حج، تصميم انحصاري دولت نيست. عده‌اي در داخل نشان دادند به هر جهتي مانند امضاي قرارداد ارزشمند توتال، منافع ملي را در خطر مي‌اندازند. مردم متوجه باشند اعزام زائران به حج تصميم دولت نيست و تصميم نظام است. سال گذشته هم ما آمادگي براي اعزام حجاج داشتيم ولي طرف سعودي خواسته‌هاي ما را قبول نکرد. امسال طرف سعودي، خواسته‌هاي ما را امضا کرد. البته امسال بايد دقت بيشتري کنيم و مواردي که آنها پذيرفتند را چک کنيم. سلامت، احترام و امنيت زائران براي ما بسيار مهم است».
محمدباقر نوبخت افزود: «دو ديدگاه وجود دارد؛ ديدگاه اول مي‌گويد با وجود توافقات و تضميناتي که گرفتيم چه ضرورتي دارد بيشتر سخت‌گيري کنيم؟ عده ديگري مي‌گويند مشکلات زياد است و نبايد ريسک کنيم. موضوع اعزام حجاج در شوراي عالي امنيت ملي مطرح شده، اگر نظام به اين جمع‌بندي رسيده که اين اتفاق بيفتد، بايد همه کمک کنيم».
او عنوان کرد: «اگر کسي حرفي دارد، الان بايد بزند. اگر بعدا، از تريبون نماز جمعه، سخني گفته شود که ته دل ملت را خالي کند، مشکل‌ساز است. انتظار مي‌رود همه افراد حرف‌هاي خود را به ‌جاي گفتن در سطح جامعه و ايجاد دلهره، در مسير قانوني به مسئولان بگويند. موضوع، موضوع نظام است و متعلق به دولت نيست. اگر کسي حرفي دارد، الان بگويد. بعد هم همه بايد همکاري کنيم تا زائران با سلامت و امنيت بروند و بازگردند».
اين صحبت‌هاي سخنگوي دولت در حالي بيان شد که بعد از حادثه دو سال پيش در منا و همچنين حمله به سفارت عربستان در تهران و با توجه به قطع رابطه سياسي عربستان با ايران، فشارها براي شرکت در برگزاري مراسم حج تنها روي وزارت خارجه ايران بوده است. بر همين اساس روز گذشته سخنگوي وزارت خارجه نيز خبر داد که دولت عربستان سعودي موافقت کرده هيئت کنسولي ايران به صورت موقت در ايام برگزاري حج در اين کشور مستقر شود تا مسائل کنسولي مربوط به اتباع ايراني را پيگيري کند. 


بهرام قاسمي به ايسنا گفت اين تفاهم ميان سازمان حج و زيارت کشورمان با وزارت حج عربستان انجام شده است. سرپرست حجاج ايراني نيز با بيان اينکه همکاري عربستان در اين رابطه بسيار خوب است و هيچ مشکلي نداريم، گفت: «قراردادهايمان بسته شده و احساس ما اين است که ان‌شاء‌الله حج آرامي داريم. اما فضاي داخلي کشور کمي ملتهب است و رسانه‌ها بايد اين فضا را آرام کنند». حجت‌الاسلام قاضي عسکر افزود: «در روزهاي اخير عده‌اي فضاي تلخي عليه حج و سازمان حج و زيارت به‌وجود آورده‌اند و برخي رسانه‌ها در آستانه برگزاري حج به دنبال فضاسازي عليه اين فريضه بزرگ و تأثيرگذار ديني هستند. تفاهم‌نامه امضاشده با وزارت حج عربستان با قوت در حال پيگيري است و مجموعه نظام بايد پشتيبان تصميم اتخاذشده باشند تا اين فضاي منفي شکسته و جلوي تبليغات عليه فريضه حج گرفته شود».
نبودکارگروه براي کابينه جديد
نوبخت در پاسخ به خبرنگار«شرق» درخصوص گمانه‌زني‌هاي مطرح‌شده مبني بر ايجاد کارگروه‌هايي در دولت براي تشکيل کابينه دولت دوازدهم و اينکه چه تصميمي اتخاذ شده است، گفت: «اينکه رئيس‌جمهور کارگروه‌هايي را براي شناخت کابينه جديد تعيين کرده باشد، واقعيت ندارد، تمام جزئيات و کلياتي که درباره کابينه آينده بيان مي‌شود، گمانه‌زني است. البته در سال ۹۲ اين کار انجام شد اما اکنون آقاي رئيس‌جمهور شناخت دقيق‌تري دارد و به طرق مختلف نيز مي‌تواند از نظرات صاحب‌نظران استفاده کند».
سخنگوي دولت همچنين با اشاره به حواشي راهپيمايي روز قدس و توهين به رئيس‌جمهور، عنوان کرد: «آن روز يک سوءاستفاده از حضور مردم در صحنه و انحراف از اهدافي بود که مردم براي آن به صحنه آمده بودند و خوشبختانه دادستان تهران از اين رخداد به عنوان «جرم مشهود» ياد کردند که مجازات آن تعيين شده و قوه‌ قضائيه نيز در حال بررسي موضوع است. طبيعتا افرادي که اين جرم مشهود را مرتکب شدند، بايد معرفي و مجازات شوند».
او همچنين درخصوص مداحي حاشيه‌ساز نماز عيد فطر در مصلاي تهران، گفت: «آيا يک نفر از مخالفان دولت مي‌تواند ادعا کند که نمازگزاران بعد از 30 روز روزه‌داري آمده بودند تا غير از خطبه‌هاي رهبرشان و تعبد کاري انجام دهند؟ اما يک شخصيت محترمي آمد و آقاي رئيس‌جمهور را هجو کرد».نوبخت در ادامه در پاسخ به يکي از خبرنگاران مبني بر تحريف‌هايي که صداوسيما در عملکرد دولت انجام مي‌دهد، افزود: «درباره انتشار حتي يک خبر نادرست از سوي رسانه ملي يا هر رسانه ديگر همه دستگاه‌ها موظف به پاسخ‌گويي به‌موقع و درست هستند و شوراي اطلاع‌رساني دولت و روابط عمومي دستگاه‌ها اين وظيفه را برعهده دارند و هرجا هر نوع خبر غيرواقعي منتشر شود بر حسب وظيفه به درستي اطلاع‌رساني مي‌شود».
سخنگوي دولت درباره اعلام آتش‌بس سياسي از سوي يکي از نمايندگان سابق مجلس و در ادامه اعلام آتش‌به‌اختيار درباره قرارداد توتال از سوي او، گفت: «لزومي ندارد هر حرفي را که از سوي يک فرد زده مي‌شود، از طرف يک جريان سياسي تعريف کنيم. اينکه آيا فرد چنين مطلبي را به عنوان نماينده جريان سياسي خود گفته، به همان جريان سياسي مربوط مي‌شود».
نوبخت همچنين درباره احتمال سهم‌خواهي اين جريان براي حضور در کابينه دوازدهم، عنوان کرد: «آنها مي‌توانند خواسته‌هايشان را بيان کنند و آقاي روحاني قطعا معيارهايي دارد و خود را در برابر مردم و مطالبات آنها مسئول مي‌داند».
به فرانسه براي برگزاري نشست منافقين اعتراض داريم
سخنگوي دولت با اشاره به نشست اخير منافقين در شهر پاريس گفت: «خوب است که فرانسه اجازه دهد داعشي‌ها نيز آزادانه در کشورشان نشست سياسي برگزار کنند چراکه منافقين به مراتب جنايتکارتر از داعش هستند که نه‌تنها ملت و مسئولان اين نظام را ترور کردند بلکه زير چکمه صدام بودند که همه دنيا او را به عنوان جنايتکار مي‌شناسند.
 ما براي برگزاري اين همايش به دولت فرانسه معترض هستيم و هيچ دموکراسي و آزادي‌اي اجازه برگزاري نشست سياسي به چنین گروه‌هاي سياسي نمي‌دهد؛ حتي براي اينکه بخواهند نظرات خود را مطرح کنند».
قرارداد با توتال ديوار تحريم را کاملا فروريخت
نوبخت با اشاره به امضاي قرارداد پنج ‌ميليارد دلاري سرمايه‌گذاري نفتي شرکت توتال با ايران در حوزه ميادين مشترک گازي پارس جنوبي، گفت: «اين قرارداد از آن جهت حائزاهميت است که اولين قرارداد پس از رفع تحريم و اجرائي‌شدن برجام در کشور رخ داده و نشان داده شد اراده‌هاي شکل‌گرفته بر اساس تزريق نااطميناني در فضاي جمهوري اسلامي ايران بي‌اثر بوده و اين قرارداد پس از برجام به عنوان يک قرارداد ارزشمند ديوار تحريم را کاملا فروريخت».
او عنوان کرد: «اين اقدام در کنار هواپيماهايي که وارد ايران شدند و قرارداد سرمايه‌گذاري در حوزه صنعت خودرو حاکي از اين است که آثار برجام يکي پس از ديگري در حال ظاهرشدن است و اين قرارداد پس از  انتخابات ۲۹ ارديبهشت، اولين ثمره اين رخداد بزرگ سياسي در ايران بود که به ملت ايران مبارک باشد».سخنگوي دولت درخصوص اعمال فشار دولت آمريکا به کشورهايي که با ايران قرارداد نفتي امضا کردند و احتمال لغو اين قرارداد، گفت: «اين حرف بي‌اساس است. دولت ترامپ در آمريکا عليه منافع جمهوري اسلامي ايران فضايي ايجاد کرده تا اجماعي براي آن بيافريند، با وجود چنين اراده‌اي در دولتمردان جنگ‌طلب آمريکا شرکت توتال فرانسه در چارچوب تفاهم‌نامه جديد قراردادهاي نفتي، قراردادي ۲۰ساله امضا کرد که اين نشان‌دهنده اراده اين شرکت‌ها براي همکاري با ايران است».نوبخت همچنين درباره تصميم اتحاديه اروپا مبني بر تغييرات تحريمي و اينکه آيا اين تغييرات نقض برجام است، گفت: «درباره اينکه هريک از طرفين برجام طرف ديگر را به نقض برجام يا بي‌توجهي به آن متهم کند که گاهي اين اتفاق به طور رسمي مي‌افتد يا گاهي در حواشي کشورها يعني برخي رسانه‌ها و صاحب‌نظران اين موضوع را مطرح مي‌کنند، سازوکاري تعريف شده که ابتدا مذاکره طرفين انجام مي‌شود و سپس تشکيل کارگروهي براي رسيدگي به آن تعريف شده است».
او ادامه داد: «از طرف ديگر در داخل کشور ما هيئت نظارتي تعريف شده که به طور مستند اجراي برجام را رصد مي‌کند و آن مرجعي است که تعيين مي‌کند نقض برجام صورت گرفته يا خير. بنابراين هرگاه اين هيئت تشخيص دهد ما بلافاصله از حقوق خود استفاده خواهيم کرد».