رئیسی در همایش سراسری قوه قضائیه با حضور سران قوا مطرح کرد گرفتار حاشیه‌ها نشویم

گروه سیاسی - روز گذشته در مراسم گرامیداشت هفته قوه قضائیه، سران سه قوا حضور داشته و سخنرانی کردند. در این نشست سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان گفت: قانونِ عادلانه به دست مجریان عادل اجرا می‌شود و در قوای سه‌گانه تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه‌ها نشویم. در ادوار گذشته مسئولان گرفتار حاشیه‌ها شدند و برخی از کارها عقب ماند. تصمیم جدی ما این است که گرفتار حاشیه‌ها نشویم و به متن بپردازیم. متن، خدمت خالصانه به مردم است.
وی افزود: بسیار به آینده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور امیدوارم. دردهای مردم امروز باید شنیده شود. نه حق عقب‌گرد داریم و نه حق درجا زدن.
رئیس‌ جمهوری در تحلیل حادثه هفتم تیر گفت: جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه تصمیم داشت که چهره‌های برجسته و نماد انقلاب را ترور کند. جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه سعی کرده شیطنت خود در ایران را ادامه دهد که تاکنون موفق نشده و نمی‌شوند. جریان انقلابی‌ باید مسیر را با دقت بنگرند تا جریان نفوذ نتواند اهداف پلید خود را در این کشور دنبال کند. بسیاری از دوستان بی‌نام و مخلصانه در کل کشور تلاش می‌کنند و بنده به عنوان طلبه خدمتگزار به عنوان کسی که آشنا با کار همکارانم در دستگاه قضایی هستم، قدردان این تلاش ها هستم.
رئیسی ادامه داد: از همکارانم و به خصوص از آقای اژه‌ای که بیش از ۴۰ سال تجربه کار قضایی دارند و گفتمان حفظ سرمایه اجتماعی ضمن مبارزه با فساد و تلاش برای برقراری عدالت دارند، تشکر می‌کنم. ایشان و سایر همکاران در این دستگاه، با تلاش بسیاری تحقق سند تحول و نیز ارتقای آن را دنبال می کنند.


با تمام توان به کمک دولت می‌آیم
در ادامه این مراسم، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نیز گفت: اگر مردم بدانند کارگزاران نظام برای آن‌ها، برای تحقق عدالت، عدالت اجتماعی و فراهم کردن بستر جهت رشد دنیا و آخرت آنها تلاش می‌کنند، تردید نکنید که مردم پشت سر کارگزاران نظام خواهند بود. امروز وظیفه خود می‌دانم با تمام توان به کمک قوه مجریه بیایم. می‌دانم اگر دولت در برنامه‌هایش موفق باشد قوای قضائیه و مقننه هم موفق خواهند بود. مسئولیت قوه مجریه با مسئولیت قوه قضائیه قابل مقایسه نیست. وی همچنین تصریح کرد: تقویت قوه قضائیه سبب می‌شود این قوه با توان بیشتری در جهت گسترش عدالت و کمک به دولت گام بردارد و دستگاه قضایی با تقویت شدن می‌تواند حمایت بیشتری از ناحیه مردم برای نظام به دست آورد. اژه‌ای طی سخنانی در بخش پایانی همایش سراسری سالانه دستگاه قضا نیز گفت: دستگاه قضا باید تحول را از خود شروع کند.حتما باید در زمینه تنوع کار در قوه قضائیه و متناسب‌سازی آن با عِده و عُده کنونی دستگاه قضا، تغییر وتحول ایجاد شود؛ چنانچه ملاک ما در قوه قضائیه صرفاً آمار باشد ممکن است از جهاتی سومند به نظر برسد اما از سایر جهات آسیب‌رسان خواهد بود. رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: عِده و عُده کم دستگاه قضایی و حجم پرونده‌های بالا در این دستگاه، با توقع ارائه کار دقیق، صحیح، سریع، به‌موقع در قوه قضائیه همخوانی ندارد.
محسنی اژه‌ای با بیان اینکه «تلاش برای کاهش ورودی پرونده‌ها به قوه قضائیه»، «کوتاه کردن فرآیند پیچیده دادرسی» و همچنین «بازنگری در برخی قوانین و آیین دادرسی کیفری و مدنی»، از جمله اقداماتی است که انجام آنها لازمه تحول در قوه قضائیه است، گفت: اگر می‌خواهیم به معنای واقعی کلمه در قوه قضائیه تحول ایجاد کنیم، باید سازوکار جدیدی در این زمینه‌ها داشته باشیم.
رئیس قوه قضائیه در ادامه بخش پایانی همایش سراسری قوه قضائیه بر ضرورت آسیب‌شناسی موضوعات در حوزه‌های مختلف مرتبط با دستگاه قضایی از جمله مقوله حقوق عامه و مطالبه‌گری از مسئولان ذیربط در این رابطه تاکید و بیان کرد: ما نمی‌توانیم متکفل پیشبرد و انجام امور در همه حوزه‌ها و بخش‌های بر زمین مانده و اجرا نشده در مقولاتی نظیر حفظ محیط‌زیست و مقابله با تعدی‌ها و تجاوزات به اراضی و منابع طبیعی باشیم بلکه باید با آسیب‌شناسی و پیشقدم شدن در این قبیل موضوعات و حوزه‌ها ، در مقام مطابه‌گر از دستگاه‌ها و مسئولین ذیربط ظاهر شویم.
وظیفه ما خنثی کردن تحریم‌هاست
در ادامه این مراسم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز با بیان اینکه باید نظام اسلامی را مقتدر و کارآمد کنیم، گفت: کشور نیازمند یک نظام حکمرانی محکم و متعالی و نیازمند یک مشروعیت استمراری است و آن منوط به کارنامه و عملمان در انجام کارهایمان است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، باید از برداشتمان از الگوی حکومت علوی به سمت زمینه سازی حکومت مهدوی حرکت کنیم.
وی افزود: امروز هر سه قوه مصمم هستند تا با هماهنگی، همدلی و هم افزایی از فرصت به دست آمده اقدام به اجرای وظایف خود کنند؛ به ویژه انجام این اقدامات در حالی است که برای برنامه‌ریزی برنامه هفتم نیز در تلاش هستیم.
قالیباف بیان کرد: بر این باوریم که با نگاه خنثی سازی تحریم و رفع تحریم در حال انجام وظایفمان هستیم و اساس فعالیت‌هایمان، خنثی سازی تحریم‌ها است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بحث پایه بودجه قوه قضائیه باید تجدید نظری کنیم تا براساس رشد سالیانه مسیر خود را طی کند، گفت: در حوزه اصلاح قوانین، بحث اطاله دادرسی از موضوعاتی است که باید به صورت لایحه به مجلس بیاید تا براساس آن کار را پیش ببریم.