صادرات 75 میلیارد دلاری با شناسایی 11 بازار صادراتی جدید

 یکی از اتفاق‌های مهمی که طی دوماه اخیر رخ داده و البته شروع آن از نیمه دوم سال گذشته بوده، گشایش بازارهای جدید صادراتی است؛ بازارهایی که یا صادرکنندگان تاکنون به سمت آن نرفته‌اند و یا بازارهایی که تعداد تجار ایرانی در آن به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. سیاست وزارت صمت در دولت سیزدهم این بود که با وجود تحریم‌ها و عدم همکاری برخی از کشورها، بازارهای جدیدی شناسایی شود تا در راستای آن ضمن افزایش صادرات، بتوان درآمدهای ارزی کشور را افزایش داد. بر این اساس از سال گذشته شناسایی بازارها آغاز شد و اکنون می‌بینیم که هیأت‌های تجاری از کشورهایی که تاکنون با آنها مبادله کالایی و تجارت نداشتیم وارد ایران شدند و تمایل خود را برای شروع همکاری‌ها اعلام کردند؛ از طرفی کشورهایی که میزان تجارت ما با آنها بسیار کمرنگ بود که بعضاً در لیست صادرات غیرنفتی هم نمی‌آمد این روزها برای توسعه همکاری آمادگی خود را ابراز کردند.با توجه به اینکه ایران در شرایط تحریمی به سر می‌برد و برخی از کشورها تمایل دارند، همکاری‌ها چراغ خاموش باشد، از اسم برخی از کشورها پرهیز می‌شود. 

​​​​​​​گروه اقتصادی/ یکی از اتفاق‌های مهمی که طی دوماه اخیر رخ داده و البته شروع آن از نیمه دوم سال گذشته بوده، گشایش بازارهای جدید صادراتی است؛ بازارهایی که یا صادرکنندگان تاکنون به سمت آن نرفته‌اند و یا بازارهایی که تعداد تجار ایرانی در آن به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.
سیاست وزارت صمت در دولت سیزدهم این بود که با وجود تحریم‌ها و عدم همکاری برخی از کشورها، بازارهای جدیدی شناسایی شود تا در راستای آن ضمن افزایش صادرات، بتوان درآمدهای ارزی کشور را افزایش داد.


بر این اساس از سال گذشته شناسایی بازارها آغاز شد و اکنون می‌بینیم که هیأت‌های تجاری از کشورهایی که تاکنون با آنها مبادله کالایی و تجارت نداشتیم وارد ایران شدند و تمایل خود را برای شروع همکاری‌ها اعلام کردند؛ از طرفی کشورهایی که میزان تجارت ما با آنها بسیار کمرنگ بود که بعضاً در لیست صادرات غیرنفتی هم نمی‌آمد این روزها برای توسعه همکاری آمادگی خود را ابراز کردند.
با توجه به اینکه ایران در شرایط تحریمی به سر می‌برد و برخی از کشورها تمایل دارند، همکاری‌ها چراغ خاموش باشد، از اسم برخی از کشورها پرهیز می‌شود. بخشی از همکاری‌های اقتصادی که قرار است آغاز شود مربوط به کشورهای آفریقایی است که در هیچ دوره‌ای با آنها همکاری صورت نگرفته است. از طرفی قرار است پای فعالان اقتصادی و تجاری کشور به کشورهای جدید از امریکای لاتین هم باز شود. گفته می‌شود بعد از سفر مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به ایران، خیلی از کشورهای امریکای لاتین تمایل خود را برای همکاری اقتصادی با ایران، ابراز کردند. در این میان کشور جدید دیگری هم در لیست تجارت کشور قرار گرفته و آن مغولستان است. این کشور آسیایی امیدوار است که تجارت ایران و کشورش بسرعت افزایش پیدا کند و تجار دو کشور صادرات و واردات را آغاز کنند.
روز سه‌شنبه علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت میزبان دامبینیام، سفیر مغولستان در تهران بود تا دو طرف در خصوص راهکارهای عملی توسعه تجارت میان کشورهای متبوع خود بحث و تبادل نظر کنند. در این دیدار دو طرف با اعلام آمادگی برای توسعه روابط تجاری بر فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و لجستیک مورد نیاز جهت افزایش تجارت تأکید کردند.
همچنین پیمان پاک از علاقه‌مندی ایران به موضوع کشت فراسرزمینی گندم در مغولستان خبر داد که با استقبال سفیر مغولستان هم مواجه شد. خرید نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از مغولستان هم مطرح شد که مورد موافقت سفیر این کشور قرار گرفت.همچنین مقرر شد طرف مغولستانی فهرست اقلام مورد نیاز خود را اعلام کند تا همکاری‌های لازم در خصوص ارسال این اقلام به این کشور صورت پذیرد. در این میان ایران و مغولستان در زمینه تهاتر کالا هم به توافق رسیدند و مقرر شد در این زمینه دو کشور فهرستی از اقلام مورد نیازخود را تهیه و در اختیار طرف مقابل قرار دهند.
شناسایی حداقل 11 بازار جدید
هوشنگ عباسی از فعالان اقتصادی درباره گشایش بازارهای جدید صادراتی به «ایران» گفت: «کشوری می‌تواند در حوزه تجارت موفق عمل کند که بازار گسترده‌ای داشته باشد، اگر تنها چند کشور محدود برای تجارت در نظر گرفته شود، با کوچک‌ترین اتفاقی روند صادرات و واردات کشور کاهش پیدا می‌کند و ما نیز این را در زمان افزایش تحریم‌ها در سال 97 تجربه کردیم، به یکباره دیدیم که خیلی از کشورها، برخی از همسایگان و بخصوص اروپایی‌ها تمایلی به همکاری ندارند و ترجیح می‌دهند کالاهای مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر تأمین کنند.»
او ادامه داد: «اگر از چند سال پیش کشورهایی که ایران می‌تواند به آنها صادرات و یا حتی از آنها واردات داشته باشد، شناسایی می‌شد، اکنون کشورهای زیادی بودند که می‌توانستیم جایگزین آنهایی کنیم که روابط خود را قطع کردند؛ از آنجا که ایران همواره مورد تحریم از سوی کشورهای متخاصم بوده، توصیه می‌کنم که گشایش بازارهای جدید ادامه پیدا کند تا هم ما از نیاز بازارهای جدید مطلع شویم و هم اینکه سایر کشورها بدانند که ایران چه ظرفیت‌هایی برای همکاری دارد.»
این عضو اتاق بازرگانی ایران با تأیید سیاست جدید سازمان توسعه تجارت برای ورود به بازارهای جدید، گفت: «خوشبختانه این سازمان در تلاش است تا تعداد کشورهایی که می‌توان صادرات به آنها را داشت افزایش داد، از همین رو می‌توان امیدوار بود که تا پایان سال حداقل 11 کشور جدید شناسایی شود.»
مشورت با ایرانیان مقیم خارج از کشور
او گفت: «تجار و فعالان اقتصادی از وضعیت تجاری خیلی از کشورها مطلع نیستند و به همین جهت صادرات را به کشورهایی دارند که تجار دیگر قبلاً به آن رفته‌اند و در آزمون و خطا متوجه شدند که نیاز کشور هدف چیست؛ اما اگر بازارهای جدید و بکر شناسایی شود و سیاستگذاران نیاز کشورهای جدید را احصا کنند تعداد زیادی از فعالان اقتصادی و تجار علاقه‌مند به ورود به بازارهای جدید هستند.»
عباسی تأکید کرد: «از آنجا که ایران کشور تحریمی است و می‌خواهد صادرات 75 میلیارد دلاری را ثبت کند، ورود به بازارهای جدید می‌تواند بسیار اثربخش باشد؛ لذا توصیه می‌شود از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز مشورت‌هایی گرفته شود تا بتوان بازارگشایی موفقی داشت.»
تجارت بی‌سابقه
در سه‌ماهه امسال نزدیک به ۳۶ میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۵ میلیارد دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که نشان دهنده رشد ۱۹.۵ درصدی تجارت خارجی کشور در بهار امسال است. سهم صادرات ایران از این میزان تجارت، ۲۷.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۹ میلیون دلار بوده که نسبت به بهار سال قبل با افزایش ۲۱ درصدی همراه بوده است. واردات ایران در این مدت نیز با هشت میلیون و ۱۵۴ هزار تن به ۱۲ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار رسید که ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است. با پیشتازی صادرات نسبت به واردات در فصل بهار امسال، تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شد که این پیوستگی سه ماهه برای ایران بی‌سابقه بوده است. براین اساس در سه ماه نخست امسال کشورهای چین با چهار میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار و هند با ۴۲۴ میلیون دلار، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران بودند.
فعال‌سازی تهاتر با کشورهای جدید
حسین سرمدی، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز درباره اینکه گشایش بازارهای جدید چگونه باید باشد به «ایران»، گفت: «طی سال‌های گذشته، ایران با کشورهای ثابتی همکاری داشته و این یعنی به‌صورت سنتی صادرات ایران پیگیری شده است، لذا با فعالیت‌هایی که اخیراً سازمان توسعه تجارت داشته می‌توان امیدوار بود که بازارهای جدید به روی تجار باز شود.»
او افزود: «برخی از کالاهایی که ایران تولید می‌کند برای 10 کشور اول شریک تجاری ایران مناسب نیست چرا که آنها همین کالاها را دارند اما قطعاً کشورهایی هستند که به کالاهای تولیدی ایران نیاز دارند لذا با فعال‌سازی امر تهاتر که اتفاق بسیار مبارکی است می‌توان در سایر بازارها نقش آفرین شد.»
سرمدی خاطرنشان کرد: «موضوع تهاتر کالا چند وقتی است که فعال شده لذا این امر یک فرصت برای فعالان اقتصادی و تجار است، می‌توان کالا به این کشورها صادر و در مقابل کالاهای مورد نیاز کشور را وارد کرد، ما نباید بگوییم با کشوری که در تجارت دنیا خیلی فعال نیست، تجارت اشتباه است چرا که آنها کالاهایی دارند که بشدت صنعت و اقتصاد کشور به آنها نیاز دارد.»
چندی پیش نیز علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت گفته بود: دولت برای سال 1404 حداقل افزایش صادرات را 75 میلیارد دلار در نظر گرفته و در مدت گذشته به 48 میلیارد دلار رسیده که این عدد بیش از میزان مورد انتظار بود.

​​​​​​​