باز هم امیکرون، اما هولناک تر

مصطفی عبدالهی- مشاهده زیرسویه جدید امیکرون در کشور و افزایش 20 درصدی تعداد مبتلایان کرونا طی یک هفته زنگ خطر موج تازه بیماری را به صدا در آورده است و اگرچه به تاثیر 150 میلیون دوز واکسن تزریق‎شده در کشور دلگرمیم، اما تکرار غافلگیرشدن‎هایمان در شش موج قبلی را هم از یاد نبرده‎ایم.
معاون وزیر بهداشت روز گذشته از شناسایی افراد مبتلا به BA.5 ، زیرسویه جدید امیکرون، در کشور خبر داد و گفت که آمار مبتلایان هم افزایش یافته است و پیش‎بینی می‎شود که احتمالا تعداد فوت‎شدگان هم دورقمی شود.
از آفریقا تا اروپا و آسیا
تولد زیرسویه‎های BA.4 و BA.5 در جهان به حدود سه ماه قبل برمی‎گردد و پس از مشاهده در آفریقا، دیگر کشورها و مناطق جهان از جمله آمریکا، اروپا و شرق آسیا نیز مواردی از ابتلا به آن را ثبت کرده‎اند. سازمان جهانی بهداشت هم هفته گذشته از افزایش 18 درصدی عفونت‎های جدید کرونا در جهان خبر داد و اعلام کرد که بیشترین موارد آن مربوط به سویه BA.5 بوده است.
عامل 70 درصد ابتلاهای جدید در آمریکا
یو.اس نیوز هم دیروز گزارش داد که طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‎ها در آمریکا، 70 درصد موارد جدید ابتلا به کرونا، مربوط به زیرسویه‎های BA.4 و BA.5 بوده است.
سویه‎ای برای مبتلا کردن مقاوم ها
اما نکته نگران‎کننده‎ای که در گزارش یو.اس نیوز به آن اشاره شده، این است که گفته می‎شود توانایی این سویه‎های جدید، آلوده‎کردن افرادی است که به سویه‎های قبلی امیکرون مقاوم بوده‎اند.
ایمنی گریزی، سرایت پذیری و شدت بیماری بیشتر
دکتر علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‎شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم در این باره به برنا گفته است : طبق مطالعاتی که انجام شده BA.5  و BA.4 در مقایسه باBA.2  که زیرسویه شایع قبلی بود،  هم ایمنی‎گریزی و هم سرایت‎پذیریشان بالاتر است و مطالعات اولیه نشان داده حتی BA.4 و BA.5بیماری ریوی شدیدتری هم نسبت به BA.2 ایجاد می‎کنند.
نظر واکسن سازان چیست؟
البته تولید کنندگان واکسن در جهان به کنترل این سویه با تزریق واکسن‎های یادآور امیدوارند؛ به عنوان مثال مدرنا و فایزر اعلام کرده‎اند که احتمالا واکسن‎های آن‎ها این توانایی را خواهد داشت اما نتایج آن در پاییز مشخص خواهد شد. این وضعیتی است که برای سایر واکسن‎ها از جمله واکسن‎های مورد استفاده در کشور ما نیز صدق می‎کند و  به همین دلیل است که در کنار تزریق دوز یادآور، باید حتما رعایت پروتکل‎ها را دوباره جدی گرفت. نگاه بسیاری از دیگر کشورها نیز همین است و به عنوان مثال، مرکز کنترل بیماری‎های آمریکا تاکید کرده برای کنترل زیرسویه، باید در فضاهای بسته 70 درصد افراد ماسک بزنند. در کشور ما نیز همین راهکار توصیه و بر آن تاکید شده است.
اهمیت دوز یادآور، در حد دوزهای یک و 2
دکتر پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی در این باره گفته: پیش‎بینی هفته‎های آینده ممکن نیست اما هم‎اکنون نشانه‎های موج جدید دیده شده و ضروری است احتیاط لازم را داشته باشیم تا دوباره غافلگیر نشویم. او تصریح کرده است: با توجه به واکسیناسیون گسترده در کشور، احتمالا مرگ و میر بالایی با زیرسویه جدید نخواهیم داشت اما هم باید تزریق دوز یادآور را جدی بگیریم و هم در فضاهای بسته از ماسک استفاده کنیم. دکتر ناجی هم درباره اهمیت تزریق دوزهای یادآور گفته: در شرایط فعلی تزریق دوز یادآور که برای برخی افراد دوز سوم و برای برخی دوز چهارمشان است، حکم دوز اول و دوم را دارد.
تزریق واکسن، 6 ماه پس از دوز قبلی
وزیر بهداشت هم دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: بیش از شش‎ماه  از انجام واکسیناسیون ملی گذشته و هم‎اکنون سطح ایمنی مردم کاهش یافته است؛ بنابراین باید به سمت واکسیناسیون ملی و جمعی پیش رویم و افرادی که شش‎ماه از تزریق آخرین دوز واکسن آن‌ها گذشته، حتماً باید دوز یادآور بزنند. دکتر عین‎اللهی این وعده را هم داده است که به محض مراجعه و استقبال مردم، به سرعت تعداد مراکز واکسیناسیون افزایش می‎یابد. این نکته اعلامی وزیر بهداشت هم بسیار مهم است که «با توجه به در پیش بودن مراسم عزاداری‎های ماه محرم، بازگشت حجاج و بازگشایی مدارس و دانشگاه‎ها، تزریق دوز یادآور بسیار ضروری است».
 
   دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش مقابله با کرونا:
تا دیر نشده دوباره ماسک زدن را اجباری کنیم

در کنار تزریق دوز یادآور، استفاده از ماسک هم به شدت مورد تاکید است و دکتر «مسعود یونسیان» دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا هم در این باره به خراسان می‎گوید: ستاد ملی مقابله با کرونا هرچه زودتر باید درباره اجباری شدن مجدد استفاده از ماسک در فضاهای سربسته تصمیم‎گیری و دستور لازم را ابلاغ کند. وی می‎افزاید: اگر می‎خواهیم جلوی شیوع زیرسویه جدید و مشکلات احتمالی آن را بگیریم، باید همین امروز دست به کار شویم نه این که دو یا سه هفته آینده تازه به فکر چاره باشیم.
 


 
 
 
انتقاد رئیس نظام پزشکی مشهد از عملکرد متولیان برای مقابله با کرونا
دیوکرونا فعال، مسئولان منفعل!
دکتر صداقت: مسئولان درباره کرونا به خواب رفته اند، احتمال شروع پیک هفتم در مرداد یا شهریور وجود دارد
 
گروه جامعه/ دیو کرونا دوباره پس از ماه ها بیدار شده و دوباره همه را غافلگیر کرده است، به طوری که بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آمار تعداد بیماران کرونایی سرپایی که تست pcr آن ها مثبت اعلام شده، از 10 تیرماه و تنها در چهار روز از 31 نفر به 230 نفر افزایش یافته و این نشان دهنده بیدار شدن دوباره دیو کروناست. رئیس نظام پزشکی مشهد نیز با تاکید بر نیاز ورود مجدد حاکمیت به الزام رعایت دستورالعمل های بهداشتی اعلام کرد که جلسات قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در استان به صورت منظم برگزار نشده و مسئولان نیز مانند مردم تصور می کنند کرونا تمام شده است! به گزارش «خراسان رضوی»، ناصر امینی، سرپرست مدیریت پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه آماری در این زمینه گفت: از ابتدای تیرماه جاری نوساناتی در تعداد بستری های بیمارستانی ما وجود داشته اما از دهم تیر تعداد بستری از 21 مورد به 95 مورد در روز 12 تیر رسیده است. وی افزود: تعداد مراجعان سرپایی به مراکز درمانی و بهداشتی دهم تیرماه 54 نفر بوده که این رقم در 14 تیرماه به 689 نفر رسیده است وتعداد افرادی که تست pcr آن ها مثبت اعلام شده است نیز در بازه زمانی 10 تا 14 تیر از 31 مورد به 230 مورد افزایش داشته که این سرعت افزایش در چهار روز نگران کننده است. وی ادامه داد: تعداد بستری مثبت ما در همین بازه زمانی از سه نفر در بالاترین سطح خود، به 20 نفر رسیده اما خوشبختانه در این بازه هنوز مرگ و میری را شاهد نبوده ایم.  علیرضا صداقت، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد نیز در این نشست در پاسخ به سوال خراسان درباره چگونگی اقدامات مسئولان و متولیان برای بازگشت رعایت دستورالعمل های بهداشتی به جامعه گفت: من هم با این سوال مهم موافقم چون در نهایت مردم نیز اگر با دستورالعمل و قوانین مورد نیاز روبه رو نشوند به دلیل اطلاعات غلط برخی که می گویند کرونا تمام شده، ممکن است این شیوه ها را رعایت نکنند و لزوم ورود دستگاه های مسئول در این زمینه به شدت احساس می شود، اما از آن جایی که مردم از مسئولان جدا نیستند و مسئولان هم از دل همین مردم هستند، باید بگویم که مسئولان هم امروز در خواب هستند و فکر می کنند به پایان کرونا رسیده ایم. وی همچنین با انتقاد از برگزار نشدن جلسات ستاد مقابله با کرونای استان گفت: ما همچنان جلسات کمیته های علمی کرونا در بخش تخصصی را برگزار می کنیم اما متاسفانه جلسات قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا برگزار نشده  یا به صورت نامنظم برگزار می شود. ما در این چند روز اخیر نامه هایی را به استانداری ارسال کردیم تا دوباره این جلسات را با جدیت دنبال کنند که این مطالبه از سوی مردم نیز باید شکل بگیرد تا کرونا را جدی بگیریم. وی افزود: با توجه به شیوع سویه جدید امیکرون که پیش از این نقاط بالای دستگاه تنفسی را درگیر می کرد، الان در سویه جدید قسمت های پایینی ریه را درگیر می کند و احتمالا تعداد بستری ها افزایش یافته و ممکن است در دو بازه از اواسط مرداد تا اواخر مرداد یا از اواخر شهریور تا اوایل مهرماه شاهد پیک هفتم کرونا باشیم.