« ابتکار» تاثیر طرح مسکن ملی بر بازار مسکن را بررسی کرد بازار مسکن در انتظار طرح‌های روی کاغذ

کیمیا نجفی
سرحدی، کارشناس بازار مسکن می‌گوید: هیچ کارشناسی پیش‌بینی نمی‌کند که با شرایط فعلی سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. واقعیت این است که هیچ زمینه و زیرساختی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال وجود ندارد.
امروزه التهاب بازار مسکن و افزایش قیمت، خانوارها را در تنگا قرار داده و تامین یک سقف را به معضل جدی برای آنها تبدیل کرده است. از یک سو افزایش سرسام‌آور هزینه‌های معیشت و از سوی دیگر دغدغه یک خانه حتی با کمترین امکانات، خواب را از چشمان خانوارها به خصوص کم‌درآمدها ربوده و حالا صاحبخانه شدن بیشتر شبیه به یک رویا شده است.
طی سال‌های گذشته بازار مسکن با شوک‌های بسیاری روبه‌رو بود و در پی افزایش قیمت در این حوزه، خرید و یا حتی اجاره مسکن برای بسیاری از خانوارها به چالشی مهم تبدیل شده است. هنگامی که درخصوص علت مشکلات پیش‏آمده و همچنین راه‌حل آن در بازار مسکن از کارشناسان و صاحب‌نظران پرسیده می‌شود، آنها علت را کمبود عرضه مسکن و راه‌حل مشکلات را افزایش عرضه می‌دانند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان استارت اجرای طرح مسکن ملی را راهی برای افزایش عرضه و حل مشکلات بازار مسکن می‌دانستند.


طرح مسکن ملی چه تاثیر در بازار مسکن خواهد داشت؟
طرح جهش مسکن ملی در سال گذشته از سوی دولت سیزدهم به وزارت راه و شهرسازی اعلام شد و اخیرا مرحله دوم ثبت‌نام در این طرح اجرا شده است. حالا باید پرسید که این طرح تا چه اندازه می‌تواند سبب تغییر و کنترل بازار مسکن شود؟ میثم مهرپور، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز در این خصوص بیان کرده است: «طرح جهش مسکن ایده‌ای بود که طبق آن تا چهار سال سالی یک میلیون مسکن ساخته شود. با این طرح، عرضه مسکن افزایش پیدا می‌کرد و با نزدیک کردن میزان عرضه و تقاضا احتمال کاهش قیمت بالا می‌رفت. اما دراین خصوص دو موضوع وجود دارد. یکی اینکه تا کنون که یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد متناسب با برنامه‎‌ها کاری پیش نرفته است. نکته بعدی این است که اگر سالی یک میلیون واحد ساخته شود، اما این واحدها متناسب با تقاضای متقاضیان نباشد، باز هم تا حدی زیادی نمی‌تواند روی قیمت اجاره‌بها تاثیر بگذارد. به‌طور مثال یک شهروند در تهران به خانه‌ای در خود مناطق این شهر نیاز دارد، اما واحدهای خالی عموما یا در اطراف شهر هستند یا در مناطقی واقع شده‌اند که قیمت آن بالا است و غالب شهروندان توان خرید و یا اجاره آن را ندارند. به‌ نظر می‌رسد طرح جهش مسکن با تقاضای جامعه در شهرهای بزرگ همخوان نیست.»
طرحی که اجرا نشود تاثیری هم در بازار نخواهد داشت
احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن اما در پاسخ به این پرسش که طرح مسکن ملی تا چه اندازه می‌تواند در بازار مسکن تاثیر بگذارد می‌گوید که زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن طرح مسکن ملی وجود ندارد، وقتی زیرساخت‌ها فراهم نیست چگونه می‌توان انتظار داشت که یک طرح بازار را تحت تاثیر قرار بدهد.
وی در این خصوص به «ابتکار» گفت:‌ مسکن ملی در ادامه طرح مسکن مهر است. تفاوت این دو طرح با یکدیگر در این بود که دولت احمدی‌نژاد درآمدهای سرشاری داشت و به راحتی از طریق بانک مرکزی و دست بردن در صندوق دولت توانست طرح مسکن مهر را با هزاران عیب و ایرادی که داشت عملیاتی کند، اما طرح مسکن ملی حتی عملیاتی هم نخواهد شد. چراکه امکانات اجرای آن وجود ندارد. دولت سرمایه‌ای در اختیار ندارد تا کار را شروع کند و این در حالی است که مردم هم توان قسط‌های سنگین طرح را ندارند.
سرحدی گفت: آنطور که گفته می‌شود ساخت مسکن ملی با تورم بازار پیش می‌رود و هربار با گران شدن مصالح قیمت بیشتری از متقاضیان دریافت می‌شود.
وی افزود: متاسفانه تمام صحبت‌ها تبلیغ بوده و طرح مسکن ملی عملیاتی نمی‌شود. هیچ کارشناسی پیش‌بینی نمی‌کند که با شرایط فعلی سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود. واقعیت این است که هیچ زمینه و زیرساختی برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال وجود ندارد.
این کارشناس حوزه مسکن تاکید کرد: اگر گفته می‌شد که قرار سالانه 100 هزار واحد ساخته شود، این صحبت توجیه‌پذیر بود اما امکان ساخت سالی یک میلیون مسکن اصلا وجود ندارد. وقتی امکان اجرای یک طرح وجود ندارد چگونه می‌توان درمورد تاثیر آن بر بازار صحبت کرد.
بازار مسکن مسیر خود را طی می‌کند
سرحدی اظهار کرد: بازار مسکن مسیر خود را طی می‌کند و تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران هم کار خود را انجام می‌دهند در این میان فقط یکسری تبلیغاتی می‌شود که خروجی هم نخواهد داشت.
این کارشناس بازار مسکن گفت: اگر قرار است شرایط بازار را کنترل کنیم باید به دنبال طرح‌ها و برنامه‌هایی باشیم که چارچوب مشخصی دارند. باید برای ارائه یک طرح امکانات لازم در نظر گرفته شود، مطالعات دقیقی انجام شده باشد و کار کارشناسانه روی طرح‌ها انجام شود. اینکه بگوییم مردم مشکل مسکن دارند و حرف ساخت یک میلیون مسکن در یک سال را مطرح کنیم که مشکلی را حل نمی‌کند. این صحبت‌ها فقط در ظاهر شبیه به یک مُسکن بوده و در واقعیت چالش و مشکلات را حل نمی‌کند.