در دیار پهلوانان

گروه سیاسی/ کرمانشاه مقصد بیست و هشتمین سفر استانی رئیس جمهور بود. آیت‌الله رئیسی مطابق آخرهفته‌های گذشته، پنجشنبه 23 تیر همراه با وزرای کشور، جهاد کشاورزی، نیرو، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی،  رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس دفتر رئیس جمهور، معاون اجرایی و مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی عازم کرمانشاه شد تا به منظور ادامه روند پیگیری مسائل استان در حوزه‌های مختلف، اعضای کابینه نیز حضور داشته باشند. دیدار با اقشار مختلف مردم سرپل‌ذهاب و کرمانشاه، نشست با ایثارگران، نخبگان و خانواده شهدا، برگزاری شورای اداری، دیدار با علما و برگزاری نشست خبری در پایان سفر از مهم‌ترین برنامه‌های سفر یک‌روزه رئیس ‌جمهور به کرمانشاه بود.
بازدید مرزی در دستور کار
رئیسی به محض ورود به کرمانشاه، با بالگرد راهی مناطق مرزی ایران با عراق شد و ضمن بازدید از مرز مشترک دو کشور، به‌صورت هوایی از پایانه مرزی و گمرک «پرویزخان» در شهر قصرشیرین بازدید کرد. در جریان این بازدید هوایی، رئیس جمهور با توضیحات استاندار کرمانشاه در جریان روند فعالیت‌ها و مبادلات اقتصادی پایانه‌های مرزی استان قرار گرفت. وی پس از این بازدید راهی پادگان ابوذر در شهرستان سرپل‌ذهاب شد و با فرماندهان و افسران تیپ ۳ لشکر ۸۱ زرهی ارتش دیدار و گفت‌وگو کرد. 
سنگ تمام سرپل ذهاب در استقبال


 رئیس جمهور در اجتماع مردم سرپل ذهاب، این شهر را «مشهد مظلومان فاتح» خواند که ایستادگی و مقاومت‌شان در مقابل صدامیان، زبانزد خاص و عام است و با بیان اینکه بردباری، صبر، شکیبایی، روحیه ایستادگی و مقاومت مردم سرپل ذهاب در مقابل بمباران‌ها و ستم‌هایی که صدامیان به آنها کردند، مثال‌زدنی است، افزود: به همه دختران و پسران این سرزمین می‌گویم که تاریخ مقاومت و ایستادگی اهالی سرپل ذهاب را مطالعه کنند. وجب به وجب این سرزمین یادآور رشادت، شهامت، شجاعت، ایستادگی، مقاومت، ‌دلدادگی به خدا و ولایتمداری است. رئیسی با تأکید بر اینکه مجاهدت‌های اهالی این خطه همواره باید گرامی داشته شود، اظهار داشت: زمانی که مردم در اینجا مشغول سازندگی و رفع خرابی‌های جنگ بودند،‌ به یکباره با یک زلزله مواجه شدند. در این زلزله مردم عزیزی که در دوران دفاع مقدس ۸ سال مقاومت کرده بودند، خسارت‌های بسیاری دیدند. وقوع این حادثه در سرپل‌ذهاب باعث شد موضوع نه فقط در استان کرمانشاه، بلکه در سطح کشوری مورد توجه قرار گیرد و رهبری معظم انقلاب اسلامی به شخصه نسبت به این منطقه توجه کردند.  
مهلت جدید برای بازپرداخت وام‌ها
رئیسی با اشاره به نگرانی‌های مردم برای وام‌هایی که برای بازسازی خسارات زلزله دریافت کرده بودند، اما با شیوع کرونا در بازپرداخت آن دچار مشکل شده‌اند، گفت: از همین‌جا از آقای استاندار و مسئولان مربوطه می‌خواهم نسبت به بازپرداخت وام‌ها تجدیدنظر و مهلت جدید برای بازپرداخت به مردم داده شود. 
بازدید از نمایشگاه دستاوردها
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان کرمانشاه از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های برخی شرکت‌های دانش‌بنیان استان کرمانشاه بازدید و در گفت‌وگو با فعالان این عرصه در جریان نظرات، مسائل و پیشنهادات آنها قرار گرفت. اقدامات این شرکت‌ها شامل ساخت تجهیزات پیشرفته و مدرن تولید نشا، تولید نمک‌های غیرخوراکی اکوسیستم دریایی، تولید تکنیکال کودهای شیمیایی، تولید اسیدهای فلوئور پایه و فوم آتش‌نشانی است.
خروج دولت از تصدی‌گری در اقتصاد
رئیسی سپس در نشستی با حضور فعالان اقتصادی استان کرمانشاه شرکت کرد  و  اظهار داشت: معنای مردمی‌سازی دولت، واگذاری کار تولید به بخش خصوصی و میدان دادن به بخش تعاونی است. تسهیلات و حمایت‌های حقوقی باید در اختیار تولیدکننده فعال قرار گیرد. 
تشریح اقدامات دولت برای مهار  تورم
رئیس‌جمهور با تشریح اقدامات دولت برای مهار و کنترل تورم، گفت: از مجلس خواستیم که اجازه دهند، به برخی اقدامات و قوانین لایحه بودجه که تورم‌زا است، عمل نکنیم و در مورد آنها تجدیدنظر شود. به طور مثال گفتیم اگر حقوق گمرکی با ارز نیمایی محاسبه شود، طبیعتاً هزینه گمرکی بالایی به واردکننده تحمیل می‌شود و آثار تورم‌زا در اقتصاد ایجاد می‌کند.
واکنش به تحریف سخنان
آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: برخی از رسانه‌ها این حرف بنده را که گفتم انجام برخی از اقدامات را برای سال آینده می‌گذاریم، درست منعکس نکردند یا درست متوجه نشدند و گفتند قرار است برخی کالاها را گران کنند که این موضوع حرف بنده نبود، بلکه مفهوم سخن بنده این بود که بعضی از اقداماتی را که به موجب قانون باید آنها را اجرا کنیم و اجرای آنها موجب تورم می‌شود، انجام ندهیم. 
کشاورزی قراردادی در دستور کار دولت
آیت‌الله رئیسی با اشاره به درخواست برخی فعالان اقتصادی برای اجرای طرح کشاورزی قراردادی هم گفت: وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه اقدام کرده است. کشاورزی قراردادی در دستور کار دولت است و این کار به نوعی فراهم آوردن امکان پیش‌بینی تولید برای کشاورز است که مورد حمایت جدی دولت قرار دارد. تضمین خرید محصول در این طرح سبب آرامش کشاورز می‌شود.
بازگرداندن واحدها به چرخه تولید
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، محور اشتغال در کرمانشاه را کشاورزی، دامداری و صنایع برشمرد و افزود: باید برای راه‌اندازی صنایع نیمه‌تعطیل و تعطیل تلاش شود. دولت مردمی به‌دنبال کلنگ‌زنی طرح‌های جدید نیست، بلکه تلاش می‌کنیم مشکل واحدها و طرح‌های معطل حل شود و به چرخه تولید بازگردند.
راه‌حل رئیسی برای ساماندهی کولبری
رئیسی با تأکید بر اینکه توجه به دو حوزه پتروپالایشگاه‌ها و دانش‌بنیان‌ها از مهم‌ترین برنامه‌های دولت است، گفت: کار دانش‌بنیان یعنی دانایی به توانایی تبدیل شود و این موضوع با جدیت در عرصه فعالیت پتروپالایشگاه‌ها دنبال می‌شود. رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر ضرورت ساماندهی موضوع کولبری، تأکید کرد: راه‌حل این مشکل فعال کردن بازارچه‌های مرزی است. مرزهای ما فرصت‌های ما هستند و باید از آنها نهایت استفاده را بکنیم. یکی از فرصت‌ها تبدیل مرز به محل تبادلات تجاری است.
رفع بیکاری، مسأله مهم استان
رئیسی بعد از ظهر روز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به استان کرمانشاه در دیدار آحاد مختلف مردم این استان در ورزشگاه امام خمینی(ره) این شهر،  گفت : با وجود همه تلاش‌های گذشته، اما وقتی به چهره استان و خواسته‌های مردم نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که وضعیت باید متفاوت از این می‌بود و با این همه ظرفیت نباید شاهد بیکاری در استان باشیم.
کرمانشاه قطب کشاورزی منطقه
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در آغاز فعالیت استاندار کرمانشاه به ایشان توصیه کردم که مأموریت اصلی شما در این استان با چنین سابقه‌ای از سلحشوری و ایستادگی، مسأله اشتغال است، خاطرنشان کرد: با این همه نیروهای جوان تحصیلکرده آماده کار و تلاش و ظرفیت‌های خوبی که استان در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی و معدن دارد، نباید شاهد بیکاری در استان باشیم. کرمانشاه می‌تواند قطب کشاورزی منطقه باشد.
جبران عقب‌ماندگی در زیرساخت‌ها
رئیس جمهورافزود: متأسفانه در زیرساخت‌ها، عقب‌ماندگی‌های بسیاری داریم با این حال، در زیرساخت‌های انرژی، طرح‌های آبرسانی بزرگ، نیروگاه‌سازی و ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها، دولت کار خود را آغاز کرده است. برای کنترل تورم که مردم، دولت و همه مسئولان را رنج می‌دهد، گام‌هایی برداشته شده و ان‌شاء‌الله با قوت دنبال خواهد شد.
کاهش نرخ رشد نقدینگی
آیت‌الله رئیسی همچنین با بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی به کمترین حد خود در ۱۶ ماه اخیر رسیده است، اظهار داشت: روند خلق پول بانک‌ها کاهشی شده و اینها همه نشانه‌های آن است که علاوه بر اصلاح برخی ساختارهای نادرست اقتصادی، گام‌هایی در جهت توسعه زیرساخت‌ها در حال برداشته شدن است که ان‌شاءالله آثارش در زندگی مردم آشکار خواهد شد. رئیس جمهور صبوری و تحمل و همکاری مردم را برای دولت بسیار ارزشمند توصیف و تصریح کرد: همراهی شما مردم با دولت به کارهای بزرگی منتج می‌شود که دوستان را امیدوار و دشمنان را ناامید می‌کند. رئیسی کرمانشاه را چهارراهی برای ترانزیت کالا و انرژی معرفی و خاطرنشان کرد: همجواری کرمانشاه با عراق، زمینه خوبی است تا بتوانیم بازارچه‌های مرزی را فعال کنیم تا جریان کولبری در اینجا حل شود.
ارتباط دائمی دولت با نخبگان و جامعه
آیت‌الله رئیسی در دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران و نخبگان استان کرمانشاه هم با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری صحیح از ظرفیت نخبگان در کشور، گفت: ارتباط بین دولت با جامعه و نخبگان باید دائمی و مستمر باشد. 
تشکیل قرارگاه برای ایجاد اشتغال
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی، به محوریت اصل «ما می‌توانیم» در دولت اشاره کرد و گفت: معتقدیم به دست توانای شما نخبگان بسیاری از کارها انجام‌شدنی است. رئیس جمهور با اشاره به مشکل اشتغال در استان کرمانشاه، گفت: باید در این استان یک قرارگاه برای ایجاد اشتغال تشکیل شود؛ جوانان در این منطقه نباید احساس بیکاری کنند. حل این مشکل نیازمند اراده است. رئیس جمهور افزود: در بسیاری از نظرسنجی‌ها امید به توانایی و کارآمدی دولت برای حل مشکلات وجود دارد و دولت مصمم است با عملکرد تحول‌گرایانه و جهادی از این امید پاسداری کند. 
ارسال نماینده ویژه به استان
رئیسی همچنین با اشاره به پیشنهاد یکی از نخبگان در مورد اینکه نمایندگانی از سوی دولت به این استان اعزام شوند تا افراد ناکارآمد شناسایی و به رئیس‌جمهور گزارش داده شود، گفت: این کار را انجام خواهم داد و نمایندگانی برای بررسی این موضوع به استان خواهند آمد.
پیگیری فوری اجرای مصوبه تشکیل منطقه آزاد در قصرشیرین
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: اجرای پروژه راه‌آهن کرمانشاه، فعال‌سازی گمرکات مرزی و اجرای طرح ملی مسکن از مصوباتی است که باید سریعاً پیگیری و اجرایی شود. رئیسی همچنین با تأکید بر پیگیری فوری اجرای مصوبه تشکیل منطقه آزاد در قصرشیرین از سوی مسئولان مربوطه افزود: معاون اجرایی ریاست‌جمهوری حداکثر در مدت ۱۵روز اقدامات لازم برای تصویب آیین‌نامه تأسیس این منطقه آزاد را در دولت انجام دهد. رئیس‌جمهور در ادامه از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواست نسبت به تعیین‌تکلیف سریع‌تر تزاحم‌هایی که از ناحیه میراث فرهنگی برای مردم پیش آمده اقدام کند و اظهار داشت: اگر جایی واقعاً جزو میراث فرهنگی است، باید با رعایت قانون تملک شده و حقوق مردم پرداخت شود و اگر هم جایی جزو میراث فرهنگی نیست، نباید مانع کار و زندگی مردم شد.
هدف‌گذاری رشد اقتصادی ۸ درصدی
آیت‌الله رئیسی شامگاه پنجشنبه در پایان بیست‌و‌هشتمین سفر استانی دولت در نشستی با خبرنگاران به تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر و برنامه‌‌های دولت برای رشد استان پرداخت و گفت: امسال رشد اقتصادی ۸ درصدی را هدف‌گذاری کردیم که با توجه به ظرفیت‌های کشور، قابل دستیابی است. رئیسی افزود: قبل از این دولت، میزان رشد اقتصادی 0.4 درصد بود که در پایان سال ۱۴۰۰ به حدود ۵درصد رسید و در صورت مدیریت و کنترل نقدینگی و پایه پولی می‌توان این روند افزایشی را استمرار بخشید. رئیسی با بیان اینکه مردم ایران اهل سفر هستند و باید مسیرهای سفر امن شوند، گفت: از اولویت‌های دولت اصلاح جاده‌های حادثه‌خیز است. رئیسی ادامه داد: اولویت کاری دولت فعال کردن واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل و رفع برخی مشکلات اداری و مالی این واحدها است و باید از زیرساخت‌های موجود رفع مشکل شود.رئیس‌جمهور در پایان با قدردانی از اصحاب رسانه، از آنها خواست اجرای مصوبات سفر را پیگیری کنند و تصریح کرد: دولت تلاش می‌کند پروژه‌های نیمه‌تمام زودتر تمام شوند و در پی افتتاح‌های جدید و مراسم‌های تشریفاتی نیستیم بلکه دنبال باز‌ کردن گره از کار مردم هستیم. پیگیری‌های رسانه‌ها برای اجرا و اتمام طرح‌ها مایه اطمینان دولت است.