هشدار درباره دوگانه‌سازی حجاب - بدحجاب

«آرمان امروز» در گزارشي به نگاه آسيب شناسي در زمينه تغيير نگرش برخي به دو قطبي شدن حجاب مي‌پردازد

موضوع حجاب در جامعه ايراني، يک مبحث فرهنگي است و به اعتقادجامعه شناسان هيچ زماني با بگير و ببند و اقدامات سلبي، در بهبود شرايط آن تاثيري نداشته است. اگر براي مثال بخواهيم به اين برخورد سلبي اشاره کنيم، «گشت ارشاد» نمونه بارزي از اين اتفاق است، در صورتي‌که کارشناسان براين باورند که اگر به‌جاي اقدامات پليسي و هزينه‌هاي مالي که بردوش پليس در راستاي تاين خودرو و نيروهاي گشت ارشاد گذاشته شد يا با انتشار فيلم‌هايي از درگيري ماموران با زنان بدحجاب، هزينه‌هاي معنوي که به پليس تحميل گرديد، مي‌توانستند در زمينه فرهنگ‌سازي موفق شودند. هنوز از انتشار فيلم درگيري مامور نيروي انتظامي با زن بدحجاب زمان زيادي نگذشته بود، که فيلمي در شبکه‌هاي اجتماعي واريال شد و سبب گرديد، جامعه به دو صورت با اين فيلم برخورد کند. درگيري 2 نفر در اتوبوس در رسانه‌هاي ضد ايراني منتشر شد و آن‌طور که در اين ويدئو مشخص است، پس از تذکر يکي از شهروندان نسبت به کشف حجاب در اتوبوس، فرد تذکر گيرنده با کمک يکي از همراهانش اقدام به هتاکي و ضرب و شتم آمر به معروف کرده و با فيلمبرداري از اين اقدام خود، آن را منتشر کردند.
درگيري 2 نفر در اتوبوس در رسانه‌هاي ضد ايراني منتشر شد و آن‌طور که در اين ويدئو مشخص است، پس از تذکر يکي از شهروندان نسبت به کشف حجاب در اتوبوس، فرد تذکر گيرنده با کمک يکي از همراهانش اقدام به هتاکي و ضرب و شتم آمر به معروف کرده و با فيلمبرداري از اين اقدام خود، آن را منتشر کردند. فارس گزارش داده عاملان اين هتاکي بعد از انتشار فيلم بازداشت شده‌اند.
جامعه به سمت دوقطبي پيش مي‌رود؟‌


«دو قطبي»هاي مخرب در جامعه خطري است که همواره بزرگان و دلسوزان کشور نسبت به احتمال وقوع آن هشدار مي‌دهند. صديقه شکوري‌راد، عضو هيات علمي دانشگاه تهران يکي از چهره‌هايي است که با استفاده از سال‌ها تحصيل، تحقيق و پ‍ژوهش معتقد است، ايجاد دو‌قطبي فعلي در‌خصوص حجاب در ادامه جامعه را با شکاف‌هاي عميقي مواجه مي‌کند که جز ويرانگري و راديکاليسم، نتيجه‌اي به دنبال نخواهد داشت. او با اشاره به اين واقعيت که براي ترويج يک امر فرهنگي بايد با زبان و ابزارهاي مناسب با آن اقدام کرد، ابزار ترويج حجاب را روش‌هاي رسانه‌اي، هنري و فرهنگي ارزيابي مي‌کند. ‌اخيرا به نظر مي‌رسد، يک دوقطبي خطرناک درخصوص حجاب در فضاي عمومي جامعه شکل گرفته است. برخي معتقدند براي ترويج و تشويق مردم به استفاده از حجاب بايد از روش‌هاي نرم، رسانه‌اي و فرهنگي استفاده شود، نه گشت‌هاي ارشاد و بگير و ببند.
حجاب يک پديدار مهم اجتماعي
صديقه شکوري‌راد در اين رابطه باور دارد: «متاسفانه مساله حجاب در جامعه ايراني به يک کلاف سر در گم بدل شده است. بنا به دلايل گوناگون مساله حجاب در ايران به يک مساله سياسي بدل شده است که تصميم‌گيري عاقلانه درخصوص آن را دشوار مي‌کند. يک نوع حجاب خاص (چادر مشکي و...) در ايران به يک نماد بدل شده تا از طريق آن اسلامي بودن جامعه ايران نمايان شود. » وي در ادامه مي‌افزايد: «‌اگر به حجاب به عنوان يک پديدار مهم اجتماعي نگاه شود، محل بحث و تبادل‌نظر در‌خصوص آن محيط‌هاي دانشگاهي، رسانه‌ها و کرسي‌هاي آزدانديشي است. اينکه دو قطبي باحجاب و بي‌حجاب شکل بگيرد و به سطوح ميداني جامعه کشانده شود، باعث شکل‌گيري تصاويري از جنس تصاويري که امروز در شبکه‌هاي اجتماعي ديديم، مي‌شود. دو گروه در اتوبوس درون شهري ناگهان با هم درگير مي‌شوند و همديگر را مي‌زنند. شما ببينيد در همين هفته که با عنوان هفته عفاف و حجاب، نام گرفته، کدام بحث قوي و علمي با حضور طرف‌هاي موافق و مخالف در صدا و سيما، محيط‌هاي دانشگاهي و رسانه‌اي شکل گرفته است. يکسري محتواي غيرعلمي و سطحي با صرف هزينه‌هاي ميلياردي ترويج مي‌شود، بدون اينکه موضوع از منظر علمي و آکادميک بررسي شود.»