آینده قیمت جهانی نفت

قیمت نفت در بازارهای جهانی همچنان روند نزولی خود را طی می‌کند. این در حالی است که وزیر انرژی روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان اعلام کرده که دیگر نباید در انتظار قیمت‌های بالا برای نفت خام بود. من معتقدم که روند کاهشی قیمت نفت پایدار نخواهد بود. زیرا فصل تابستان بدترین شرایط فروش نفت برای تولیدکنندگان است.
با توجه به گرمای تابستان، تقاضا برای نفت خام در این فصل در حداقل میزان خود قرار دارد و به همین دلیل طبیعی است که قیمت‌ها در بازارهای جهانی افت کند. اگرچه سخنان وزیر انرژی روسیه مبنی بر اینکه «دیگر نباید در انتظار قیمت‌های بالا برای نفت خام بود» تا حدودی درست است زیرا
منابع دیگری برای تامین انرژی آمده اما
این گونه هم نیست که در آینده کوتاه‌مدت در


سال‌های آینده، قیمت نفت پایین بیاید. من فکر می‌کنم با خریدهای زمستانی نفت خام که بیشتر در فصل پاییز انجام می‌شود کاهش قیمت نفت متوقف می‌شود و نباید خیلی نگران این موضوع بود. همان طور که اشاره شد در درازمدت، انتظار کاهش فاحش قیمت نفت را نباید داشته باشیم و اگر کاهش قیمتی هم باشد تدریجی خواهد بود.
البته طبیعی است که اگر روند کاهش قیمت نفت ادامه یابد، اوپک واکنش نشان می‌دهد. اگر اوپک می‌خواهد در دام کاهش قیمت نیفتد باید تدبیری بیندیشد تا بتواند قیمت نفت را تثبیت و یا افزایش دهد. اما اگر اتحاد بین اعضای اوپک نباشد روند قیمت، نزولی خواهد بود.
در سال‌های گذشته عربستان و برخی دیگر از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مانع از افزایش قیمت نفت می‌شدند. این درحالی است که در شرایط کنونی، این کشورها دیگر چنین انگیزه‌ای ندارند. با توجه به افزایش هزینه‌های عربستان و خرید 110 میلیارد دلاری تسلیحات از آمریکا، خزانه این کشور تا حد زیادی خالی شده، بنابراین درآمدهای نفت برای عربستان بسیار سرنوشت‌ساز است. سایر کشورهای عرب تولیدکننده نفت نیز شرایط مشابهی داشته و به درآمدهای نفتی نیازمند هستند. نکته دیگر هم این است که ادامه بحران در روابط قطر با کشورهای عربی بر قیمت نفت تاثیرگذار خواهد بود و تا زمانی که این بحران فروکش نکند این موضوع می‌تواند عاملی برای افزایش قیمت نفت باشد.