بازی‌های تدارکاتی یک نیاز ضروری برای تیم‌ملی است

آرمان ملی- احسان انصاری: پس از حواشی بسیار پیرامون تیم‌ملی در نهایت دراگان اسکوچیچ با تصمیم کمیته فنی فدراسیون فوتبال از کار برکنار شد؛ اما دوباره ابقا شد اتفاقی که پیامدهای مثبت و منفی برای فوتبال کشور خواهد داشت. از یک طرف دو دستگی در بین بازیکنان و شایعه درباره حضور دو بازیکن در نهاد ریاست‌جمهوری و دیدار با یکی از مقامات دولت نشان دهنده ضعف کادر فنی در تیم‌ملی است اما از طرف دیگر تیم‌ملی فرصت زیادی برای آمادگی برای حضور در جام‌جهانی ندارد و مربی‌ای که انتخاب شده کار سختی برای مدیریت تیم‌ملی خواهد داشت. آنچه حائز اهمیت است این است که مردم از مسئولان ورزش کشور انتظار دارند تیم‌ملی با تمام قوا و با بهترین تدارکات در جام‌جهانی حاضر شود و بهترین بازی‌های خود را به نمایش بگذارد. انتظاری که در شرایط کنونی دور از دسترس به نظر می‌رسد. «آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی آخرین وضعیت تیم‌ملی و چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو با دکتر بیژن ذوالفقارنسب گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید. در حالي که کمتـــر از چهار ماه تا آغاز بازي‌هاي جام‌جهاني باقي مانده فدراسيون فوتبال يکباره تصميم گرفت سرمربي تيم‌ملي را تغيير بدهد و دوباره او را ابقا کرد. آيا اين تصميم را در شرايط کنوني تصميمي صحيح مي‌دانيد؟
واقعيت اين است که تيم‌ملي ايران در آستانه حضور در جام‌جهاني به عنوان معتبرترين تورنمنت فوتبال در جهان است اما حال و روز خوبي ندارد و با چالش‌هاي مهمي مواجه شده است. در شرايط کنوني همه تيم‌هايي که در جام‌جهاني حاضر هستند در حال انجام بازي‌هاي تدارکاتي هستند و تلاش مي‌کنند با بهترين کيفيت وارد بازي‌هاي جام‌جهاني شوند. اين در حالي است که وضعيت تيم‌ملي چه از نظر بازي‌هاي تدارکاتي و چه از نظر مديريتي و نظم نامساعد است و اين وضعيت مي‌تواند به تيم‌ملي در بازي‌هاي جام‌جهاني آسيب بزند. در اين زمينه نيز اظهارنظرهاي متفاوتي صورت گرفته اما هنوز اقدامي عملي براي بهبود وضعيت تيم‌ملي صورت نگرفته است. تيم‌ملي براي حضور در جام‌جهاني نياز به بازي‌هاي تدارکاتي دارد. اين يک نياز ضروري براي تيم‌ملي است و نمي‌توان به راحتي از آن گذشت. در شرايط کنوني چند ماه است که ما تيم‌هاي هم گروه خود را در جام‌جهاني شناخته‌ايم. با اين وجود هيچ برنامه‌اي براي مقابله با اين تيم‌ها نداريم. ما بايد با شناخت دقيق از اين تيم‌ها و سبک بازي که دارند تيم‌هايي را به عنوان بازي‌هاي تدارکاتي در نظر بگيريم که از نظر سبک فوتبالي شبيه به انگليس، آمريکا و ولز باشند. اين در حالي است که تاکنون چنين اتفاقي رخ نداده و در زمان باقي مانده نيز کار سختي است که بتوانيم بازي‌هاي تدارکاتي مناسبي براي تيم‌ملي در نظر بگيريم. واقعيت اين است که تغيير سرمربي تيم‌ملي در شرايط کنوني نيز داراي پيامدهاي مثبت و منفي است و کساني که چنين تصميمي گرفته‌اند بايد به خوبي به تبعات اين تصميم فکر مي‌کرده‌اند. واقعيت اين است که با توجه به شرايط موجود کار ما در جام‌جهاني سخت‌تر از گذشته شده است.
چرا معتقديد کار تيم‌ملي در جام‌جهاني سخت‌تر از گذشته شده است؟
در حالي که وضعيت تيم‌ملي مناسب نيست و نياز به مديريت دارد فدراسيون فوتبال درگير انتخابات رياست فدراسيون و يارکشي شده است. ما در گذشته نيز چنين وضعيتي را تجربه کرده‌ايم.به عنوان مثال قبل از بازي‌هاي جام‌جهاني سال98 ايويچ سرمربي تيم‌ملي بود اما به دليل نتايج ضعيفي که در بازي‌هاي دوستانه قبل از جام‌جهاني گرفت يکباره برکنار شد و جاي خود را به آقاي طالبي داد. در نتيجه ما چنين شرايطي را تجربه کرده‌ايم و با آن بيگانه نيستيم. با اين وجود بايد اين واقعيت را در نظر بگيريم که امروز همه تيم‌هاي جهان در حال آماده سازي براي حضور در جام‌جهاني هستند و از همه امکانات و ابزار براي موفقيت استفاده مي‌کنند. اين در حالي است که ما نتوانسته‌ايم تيم‌ملي را به خوبي براي حضور در جام‌جهاني تقويت کنيم و براي اين تيم بازي‌هاي تدارکاتي مناسب در نظر بگيريم.


آيا تيم‌ملـــي ايران در جام‌جهاني مي‌تواند با اسکوچيچ نتيجه بگيرد؟ از نظر فني چه انتقاداتي به اسکوچيچ وارد مي‌دانيد؟
آقاي اسکوچيچ قبل از اينکه سرمربي تيم‌ملي ايران شوند داراي تجربه بين‌المللي در عرصه مربيگري نبود و پيشينه درخشاني در مربيگري نداشت. واقعيت مهم ديگري که در اين زمينه وجود داشت اين بود که بخشي از بازيکنان تيم‌ملي به درست يا غلط به مربي خود اعتقاد و اعتماد نداشتند و اين اتفاق خوبي نبوده که در تيم‌ملي رخ داده است. عملکرد آقاي اسکوچيچ در برخي مقاطع بسيار خوب بود اما در برخي مقاطع نيز عملکرد ضعيفي داشت. به صورت کلي عملکرد ايشان داراي نوسان بود. اين در حالي است که ما براي حضور در جام‌جهاني به مربي مقتدري نياز داريم که بتواند به بازيکنان نظم بدهد و بازيکنان نيز عملکرد فني و وجهه وي را بپذيرند.
براساس اخبار غيررسمي دو بازيکن تيم‌ملي با يکي از مقامات دولت در نهاد رياست‌جمهوري ديدار کرده‌اند.ديدگاه شما در اين زمينه چيست؟
اين کار اشتباه و غيرحرفه‌اي بوده که از اين دو بازيکن تيم‌ملي سرزده است. اگر مشکلي در تيم‌ملي وجود داشته باشد بايد در کادر مديريت تيم‌ملي و فدراسيون فوتبال درباره آن تصميم گيري مي‌شد. البته اين اتفاق يک نکته ديگر نيز دارد و اين است که احتمالا مشکلي وجود داشته که بازيکنان تيم‌ملي به فدراسيون اعتماد نکردند و ديدگاه‌هاي خود را با مقامات نهاد رياست‌جمهوري مطرح کرده‌اند. اين بازيکنان که در خارج از کشور زندگي مي‌کنند و در ليگ‌هاي معتبر فوتبال مشغول به بازي هستند به خوبي به اين نکته آگاهي دارند که در کشورهاي توسعه يافته مقامات سياسي در ورزش دخالت نمي‌کنند و در اين زمينه سخت گيري‌هاي زيادي دارند. به هر حال در شرايط کنوني اين اتفاق رخ داده و بايد هر چه زودتر و در کوتاه‌ترين زمان مدت اين شرايط را مديريت کرد تا تيم‌ملي بيشتر از اين آسيب نبيند. ما ديگر فرصت براي تصميم‌هاي اشتباه درباره تيم‌ملي نداريم. تيم‌ملي در شرايطي نيست که تا به اين اندازه درگير حواشي باشد. در شرايطي که ما قرار است در مهم‌ترين تورنمنت فوتبال جهان بازي کنيم بايد همه تمرکزمان روي مسائل فني باشد و از نظر فني تيم را قوي کنيم. بازيکنان تيم‌ملي بايد به مربي تيم‌ملي اعتماد و اعتقاد داشته باشند تا اين دو دستگي‌ها در تيم‌ملي از بين برود. از سوي ديگر بايد بازي‌هاي تدارکاتي مناسبي براي تيم‌ملي در نظر گرفته شود تا تيم از نظر تاکتيکي به حد مناسبي برسد که بتواند در جام‌جهاني در مقابل تيم‌هايي که در گروه ايران قرار دارند بهترين بازي‌هاي خود را انجام بدهند.
يکي از دلايل اصلي که در حواشي تيم‌ملي حاشيه درست شد احتمال بازکشت کارلـــوس کي روش به عنوان سرمربي تيم‌ملي بود. در شرايط کنوني کي روش مي‌توانست با تيم‌ملي در جام‌جهاني عملکرد قابل قبولي داشته باشد؟
کي روش امتحان خوبي در فوتبال ما نداده و نمره قابل قبولي نگرفته است. کي روش نه از نظر فني و نه از نظر اخلاقي کارنامه خوبي از خود در فوتبال ما از خود برجاي نگذاشته است. اگر به گذشته برگرديم روزهايي را به‌خاطر مي‌آوريم که کي روش بي‌احترامي‌هاي زيادي به ورزش کشور و مديران ورزشي کرد. به همين دليل من معتقدم اگر دوباره کي روش را به عنوان سرمربي تيم‌ملي انتخاب کنيم اشتباه بزرگي مرتکب شده‌ايم.
در روزهاي اخير نوعي دو دستگي بين بازيکنان تيم‌ملي وجود داشت و ما مشاهده کرديم فعاليت بازيکنان در فضاي مجازي به شکلي پيش رفت که روي تصميم فدراسيون در برکناري اسکوچيچ تأثيرگذار بود. چگونه مي‌توان اين دو دستگي را در تيم‌ملي از بين برد؟
اين اتفاق خوشايندي نبود که در فضاي تيم‌ملي رخ داد. بازيکنان نيز بايد با درک شرايط از بروز چنين رفتاري خودداري مي‌کردند. البته اين دو دستگي نشان دهنده ضعف کادر فني تيم‌ملي است که نتوانسته اين دو دستگي را از بين ببرد. کارد فني نبايد اجازه مي‌داد اين اتفاق رخ مي‌داد و بين بازيکنان دو دستگي ايجاد مي‌شد. اين يکي از ضعف‌هايي است که در آقاي اسکوچيچ وجود دارد. يک مربي مقتدر اجازه نمي‌دهد بازيکنان در کارهايي که به آنها ارتباط ندارد دخالت کنند. اسکوچيچ هنگامي که سرمربي تيم‌ملي ايران شدند هيچ گونه پيشينه بين‌المللي نداشتند. حتي در ليگ برتر ايران نيز در تيم‌هاي مطرح مربيگري نکرده بودند و تنها در تيم‌هاي درجه دو کشور مربيگري کرده بودند. ايشان براساس يک اتفاق و در يک شرايط استثنايي به عنوان سرمربي تيم‌ملي انتخاب شدند. در شرايط کنوني تيم‌ملي بيش از هميشه به حمايت نياز دارد. من اميدوارم بهترين اتفاقات در آينده براي فوتبال کشور رخ بدهد که اين کار نياز به مديريت دارد.