« ابتکار» چالش‌های موجود در نظام فناوری را بررسی کرد اینترنت روی اعصاب کسب و کارها

کیمیا نجفی
سینا تفنگچی می‌گوید: کندی اینترنت بر کسب و کارها اثر می‌گذارد و آنها را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند، آرامش روانی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دسترسی‌ها را محدود می‌کند.
سرعت پایین اینترنت در کشور از جمله مسائل مورد انتقاد کاربران در فضای مجازی بوده و این در حالی است که طی روزهای اخیر سرعت و کیفیت اینترنت با چالش‌های فراوانی بوده است. آنطور که گفته می‌شود در روزهای گذشته اینترنت همراه اپراتورها با قطعی مواجه شد و این کندی و قطعی روز گذشته به اینترنت مخابرات نیز کشیده شد.
بر اساس گزارشی از تجارت‌نیوز، مظفری کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری در توییتر درباره علت قطعی اینترنت توضیح داد: «امروز چندمین بار هست که در سال ۱۴۰۱ اختلال برق در ساختمون LCT باعث میشود[تقریبا] تمام شبکه کشور تحت تاثیر قرار بگیرد. (ارتباطات داخل کشور و بین الملل). تجهیزات اصلی اغلب شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات دسترسی و دیتاسنتر در این مرکز قرار دارد و به نوعی قلب اینترنت کشور هست. اختلال برق در سالن colocatio- رخ داده‌‌است. در حال حاضر دسترسی به برخی از تجهیزات میسر نیست. تجهیزاتی که در این سالن قرار دارند برقرارکننده ارتباطات اکثر سرویس‌دهنده‌ها باهم هستند. به‌عنوان اگر شما اینترنت شاتل داشته باشید و بخوایید آپارات رو که در شرکت آسیاتک نگهداری میشه ببینید، ارتباط شما در این سالن برقرار می‌شود البته این روند برای تمام سرویس‌دهنده صدق نمی‌کند. ولی اکثر سرویس‌دهنده‌های خدمات ثابت(ads- و p2p) در همین سالن هستند. تجهیزات شبکه به‌صورتی ساخته شدند که ۲۴ساعته روشن باشند و شدیدا به تغییر ولتاژ برق حساس هستند. قطع برق باعث می‌شود که در معرض آسیب قرار بگیرند. به این معنی که ممکن است برق وصل شود ولی تجهیزات از کار افتاده باشد. این روند زمان رفع مشکل رو بیشتر میکنه، چون نیازمند کار فیزیکی و تغییر در تجهیزات هست. یکی از دلایلی که طراحی دیتاسنترها به‌صورتی هست که اختلال برق در آنها به حداقل برسد همین مسائل هستند.»


البته در همین گزارش اشاره شده است که شرکت توزیع برق، قطعی برق در شرکت ارتباطات زیرساخت را تکذیب کرد و گفته است هیچگونه قطعی برقی در این شرکت اتفاق نیفتاده است.
اختلال در اینترنت تایید شد
با اختلال اینترنت در برخی نقاط کشور از جمله پایتخت از حدود ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح روز گذشته، بر اساس گزارشی از ایرنا اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در این زمینه اعلام کرد، از ساعاتی پیش اختلال ایجاد شده باعث قطعی موقت اینترنت در برخی نقاط کشور شده است.
قطعی و کندی اینترنت چه تاثیری بر کسب‌وکارهای اینترنتی می‌گذارد؟
این‌روزها شیوه فعالیت برخی مشاغل با سال‌های گذشته تفاوت‌های بسیاری پیدا کرده‌‌اند. حالا بسیاری از کسب‌وکارها به کمک اینترنت، کار و فعالیت خود را از محیط فیزیکی به محیط مجازی منتقل کرده‌اند و در این میان با رونق گرفتن کسب‌وکارها در فضای مجازی بسیاری از افراد به فکر راه‌اندازی مشاغل تازه و شرکت‌های استارت‌آپی افتاده‌اند. البته باید اشاره کرد که مشاغل اینترنتی در ایران با وجود مزایای بسیاری که دارند، به دلیل کندی اینترنت با چالش‌ها و اختلالاتی مواجه هستند. سینا تفنگچی، کارشناس حوزه فناوری و مدرس علوم ارتباطات با اشاره به تاثیر اختلالات اینترنتی بر کسب‌وکارهای مجازی به «ابتکار» گفت: کندی اینترنت بر کسب و کارها اثر می‌گذارد و آنها را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند، آرامش روانی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دسترسی‌ها را محدود می‌کند. راهکار این مشکلات این است که مسئولان زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند و با عدم محدودیت‌ها و همچنین بخشیدن اختیاراتی، دست بخش خصوصی را باز بگذارند. وی ادامه داد: سیاست‌گذاران سالهاست که کنشگری کرده‌ و سال‌هاست منطبق با دستاوردهای جهانی سندهای چشم‌انداز تهیه کرده‌اند. به عنوان نمونه مسئله شهر هوشمند، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا سالهاست مطرح شده و هر روز اسناد گوناگونی برای آن ارائه می‌شود و این مسئله نشان از آن دارد که نیاز است به تکنولوژی توجه ویژه‌ای صورت بگیرد. این در حالی است که یک چالش جدی بر سر راه تکنولوژی قرار دارد.
تفنگچی ادامه داد: در عین اینکه مسئولان سخن از فناوری و حرکت در مسیر جهان فناوری می‌کنند، زمینه‌هایی را برای عملیاتی شدن آن فراهم نمی‌سازند. این مسئله باعث می‌شود که ما نتوانیم یک رابطه مطلوب با فناوری داشته باشیم همچنین این مسئله باعث می‌شود که کسب و کارها در این زمینه با چالش‌های جدی روبه‌رو شوند.
وی با اشاره به چالش‌های به وجود آمده ناشی از فراهم نبودن زیرساخت‌ها برای پیشرفت فناوری ادامه داد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها این است که به دلیل عدم پذیرش فناوری توسط مسئولان زمینه سازی‌های مطلوب برای اینکه بتوان کیفیت اقتصاد دیجیتال کشور را بالا ببریم فراهم نمی‌شود. در این شرایط ما خروج نخبگانی و عدم توجه به رشد فناورانه را شاهد خواهیم بود.
وی اظهار کرد: اکنون فناوری‌های موجود پاسخگو نبوده و در صورتی که کسب و کارها ضعفی را داشته باشند حاضر نیستند که پاسخگوی این مشکلات باشند چراکه امکان پاسخگویی ندارد و نمی‌تواند زیرساخت‌های خود را تقویت کنند پس نسبت به مشتریان خود یک رویه مستبدانه در پیش می‌گیرند و مجبور می‌شوند فقط خدمات خود را ارائه دهند که این خدمات، خدمات مطلوبی برای جامعه نیست.
این مدرس علوم ارتباطات گفت: وقتی این فرآیند به وجود بیاید جهش فناورانه در کشور هم به مراتب با تاخیر بیشتری صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: علاوه بر خروج نخبگانی و آسیب‌پذیرتر شدن نظام فناوری بحث اعتماد مردم نیز مطرح می‌شود. رویه‌ای که تصمیم‌گیران در پیش گرفته‌اند سبب دوقطبی شدن بین مردم و مسئولان می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود تا ما شاهد یک بی اعتمادی از سوی مردم نسبت به مسئولان باشیم.
تفنگچی اظهار کرد: سرمایه اجتماعی ۱۱۴ مولفه دارد یکی از مهم‌ترین مولفه‌های آن بحث اعتماد است با توجه به شرایط فعلی سرمایه اجتماعی کاهش می‌یابد و در نتیجه ما شاهد یک بی هویتی در ساختار نظام فناوری کشور می‌شویم. مورد هدف قرار گرفتن بهداشت روانی افراد جامع مهم‌ترین آسیبی است که می‌تواند به جامعه وارد شود و باید به این مسئله توجه ویژه کرد.