مردم عراق حمایت خود را از مقاومت و مرجعیت اعلام کردند


صدها هزار نفر تظاهرات کنندگان طرفدار مقاومت، حامی مشروعیت عراق و حفاظت از نهادهای حکومتی این کشور و جریان مقاومت عراق که در نزدیکی منطقه خضراء تجمع کردند، شعارهایی در حمایت از مرجعیت عالی دینی و عراق سر دادند. تظاهرات کنندگان شعارهای «تاج تاج علی الراس.. سید علی السیستانی» [سیستانی تاج سر است]، «نعم نعم للمرجعية» [بله به مرجعیت]، «هیهات منا الذلة» [ذلت از ما دور است]، «نعم نعم للعراق.. کلا کلا للفتنة» [بله به عراق و نه به فتنه] سر دادند. تظاهرات کنندگان عراقی همچنین اقدام به برپایی چادرهای تحصن در مقابل ورودی‌های منطقه خضراء کردند.
سپس «قیس الخزعلی»، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق از شاخه‌های مقاومت، در پیامی برای تظاهرات حمایت از نهادهای قانونی عراق که در اطراف منطقه سبز حضور داشتند، از آنها خواست به دلیل عدم گنجایش بیشتر منطقه تظاهرات و خیابان‌های اطراف آن‌، این منطقه را تخلیه کنند. او افزود: «به دلیل آن که تمامی خیابان‌های اطراف این منطقه مملو از جمعیت شده و دیگر گنجایش تعداد بیشتری از حاضران را ندارد از شما می‌خواهم به خانه‌های خود بازگردید.»
کمیته هماهنگی تظاهراتِ حمایت از نهادهای قانونی عراق قطعنامه پایانی این تظاهرات را صادر کرد. در این قطعنامه ضمن ستایش از حضور گسترده مردم برای صیانت و حفاظت از نهاد‌های دولت که پشت دیوارهای منطقه سبز انجام گرفت و پرداختن به تاریخچه مبارزات و فداکاری‌های ملت عراق برای رسیدن به دموکراسی و آزادی تاکید شده است که مردم عراق در کنار دولت و نهادهای قانونی آن قرار داشته و از ساختار قانونگذاری حمایت و خواهان احترام به آن و پایان دادن به تجاوز به آن بوده ودر همین راستا خواهان تخلیه فوری ساختمان مجلس [که توسط جریان صدر اشغال شده] برای انجام وظایف قانونگذاری در آن شده و تاکید دارد همه باید به قانون احترام بگذارند. جامعه عراقی حاضر در این تجمع همچنین اعلام کرد، فرمانبرداری و تبعیت خود را از مرجعیت عالی دینی آیت‌الله «سید علی سیستانی» دام ظله اعلام داشته و عهد می‌بندد که همه ما پروژه‌های فداکاری برای دفاع از وطن و ملت و دولت و نهادهای قانونی آن باشیم.


به این صورت صدها هزار نفر از مخالفان قانون‌گریزی و فتنه‌انگیزی جریان صدر عصر روز دوشنبه به دعوت کمیته «حمایت از مشروعیت و حفاظت از نهادهای حکومتی» وابسته به چارچوب هماهنگی شیعیان (الاطار التنسیقی) در نزدیکی ورودی‌های منطقه سبز تجمع کردند. کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) از این تظاهرات مسالمت‌آمیز قدردانی و تأکید کرد که مردم عراق از حکومت و نهادهای آن دفاع کردند. شبکه خبری العهد ضمن نقل بیانیه چارچوب هماهنگی گزارش داد، این تظاهرات یک مثال زیبا از اعتراض مسالمت‌آمیز بود و مردم عراق هم با این اقدام، از حقوق و منافع شهروندان دفاع کردند.
واکنش نخست‌وزیر عراق
نخست‌وزیر عراق در واکنش به تظاهرات صدها هزار نفر از مخالفان قانون‌گریزی و فتنه‌انگیزی حامیان جریان صدر مدعی شد که گفت‌وگوی ملی، راه‌حل بحران کنونی است. «مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر عراق در واکنش به این تجمع ضدِ آشوبگران و همچنین آشوبگری حامیان «سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق، بیانیه داد و گفت که عراق با تنش سیاسی بزرگی رو‌به‌روست. خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از الکاظمی گزارش داد، همه طرفها باید به سمت آرامش و کاهش تنش حرکت کنند و دولت عراق هم برای حفظ امنیت، همه تدابیر لازم را اتخاذ کرد. وی ضمن درخواست از همه برای عدم اتهام‌زنی و خائن قلمداد کردن دیگران، از همه طرفها خواست که بر سر میز گفت‌وگوی ملی بنشینند تا راه‌حل سیاسی برای بحران کنونی پیدا کنند.
رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در پیامی بر حمایت خود از آنچه در بیانیه مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق، درباره حوادث اخیر کشور آمده تاکید کرد. «سید عمار الحکیم» با بیان اینکه اکثر مفاد بیانیه نخست‌وزیر را پیش‌تر برای جلوگیری از وخامت اوضاع سیاسی کشور مطرح کرده بود، گفت: «به طور خاص موضوع نشستن نیروها و شرکای سیاسی پشت میز مذاکره برای رسیدن به ابتکار عملی ملی که به پایان بن بست سیاسی در کشور بینجامد.»
سایر اخبار این روزنامه