«القاعده» پس از مرگ ايمن الظواهري همچنان ادامه مي‌يابد

بلافاصله پس از کشته شدن يکي از رهبران بزرگترين گرده تروريستي، نام جانشين او بر سر زبان‌ها افتاد ايمن الظواهري در يک نگاه
الظواهري بعد از مرگ اسامه بن لادن در سال 2011 هدايت القاعده را به دست گرفت. او و بن لادن طراح حملات 11 سپتامبر 2001 به آمريکا بودند و نام او در آمريکا در فهرست «بزرگترين تروريست‌هاي ‌‌‌فراري» قرار داشت.
ظواهري که جراح چشم بود به تشکيل گروه جهاد اسلامي مصر کمک کرد و بعد از کشته شدن بن لادن در حمله آمريکا رهبر القاعده شد.او تا پيش از آن عمدتا به عنوان «دست راست» بن لادن و نظريه پرداز القاعده شناخته‌ مي‌شد.به عقيده برخي از کارشناسان او «مغز عملياتي» حملات 11 سپتامبر در آمريکا بود. آرمان امروز |گروه بين الملل| با کشته شدن «ايمن‌الظواهري» رهبر القاعده در خانه اي مسکوني در يکي از محله‌هاي کابل، اکنون اين پرسش اذهان را به خود مشغول داشته است که چه کسي جانشين او خواهد بود؟ او در حمله‌اي که سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا در کابل، پايتخت افغانستان، انجام داد کشته شد.
مهم‌تر اينکه آيا کشته شدن او توسط امريکائيان، به جريان تروريسم در نه تنها افغانستان بلکه منطقه و جهان پايان مي‌دهد؟ يا بايد در انتظار پاسخ القاعده و طيف‌هاي هم‌سو با اين گروه تروريستي در آينده نزديک باشيم؟ در پاسخ به پرسش نخست، رسانه‌ها بلافاصله پس از انتشار خبر مرگ الظواهري، از چهره‌اي جوان به نام «سلطان يوسف حسن العارف» معروف به  «سيف‌العدل»  يا «سيف‌الانتقام» به عنوان يکي از گزينه‌هاي اصلي براي جايگزيني رهبر کشته شده القاعده نام برده‌اند. سيف‌العدل مانند سلفش، مصري است. با اين حال رسانه‌ها اين چهره جوان را که پيش‌ترها هم نامش به ميان آمده بود، خشن‌تر از الظواهري مي‌دانند؛ از اين رو به او را «شمشير انتقام » لقب داده‌اند.


 در پاسخ به پرسش دوم، تجربه سال‌هاي پس از کشته شدن «بن لادن» در پاکستان، نشان داده است که جريان تروريستي اکنون به شخص يا اشخاص بسته نيست. ممکن است کشته شدن هايي چنين تا مدتي در سرعت عمليات تروريست‌ها اخلال ايجاد کند، اما اين وضع موقتي است. همانگونه که در ماجراي کشته شدن رهبر داعش، اين جريان تروريستي نيز بلافاصله رهبر جايگزين را معرفي کرده و به سرعت بازسازي و بازپروري خود را آغاز کرد.
نکته مهم و قابل تامل در عمليات قتل اين الظواهري، چگونگي انجام آن در قلب کابل و در زمان استقرار حکومت طالبان است. فارغ از گله گزاري‌هاي متقابل واشنگتن و کابل از هم در‌باره چرايي حضور ايمن‌الظواهري در کابل و نيز نقض حاکميت طالبان در حمله هوايي آمريکا به پايتخت افغانستان، اين پرسش وجود دارد که آيا به راستي طالبان از پيش از انجام عمليات هوايي آمريکائيان بي‌خبر بود و يا در توافقي پنهان، طالبان الظواهري را چون طعمه‌اي جذاب و در توالي انتخابات ميان‌دوره اي کنگره آمريکا هديه داده است؟ ماه پشت ابر پنهان نمي‌ماند و در آينده مي‌توان براي اين پرسش پاسخ روشن‌تري دريافت.
اعلام پيروزي بايدن
جو بايدن، رئيس جمهوري آمريکا بعدازظهر دوشنبه (پريروز)  در سخناني در کاخ سفيد خبر داد؛ آمريکا در عملياتي در افغانستان ايمن الظواهري، رهبر القاعده، را به قتل رسانده است . بايدن گفت که الظواهري «ردي از قتل و خشونت عليه شهروندان آمريکا از خود به جا گذاشته بود.» او افزود: «حالا عدالت اجرا شده و اين رهبر تروريست ديگر وجود خارجي ندارد.» مقام‌ها گفتند که ظواهري روي بالکن محل اختفاي خود در کابل بود که پهپاد آمريکايي دو موشک به طرف او شليک کرد .آنها گفتند که ديگر اعضاي خانواده هم حضور داشتند اما آنها آسيبي نديدند و فقط ظواهري کشته شد. بايدن گفت که دستگاه‌هاي اطلاعاتي آمريکا پيش‌تر در سال جاري محل اختفاي الظواهري را کشف کردند: «او به مرکز کابل نقل مکان کرده بود تا در کنار اعضاي خانواده خود باشد. من بعد از بررسي دقيق شواهد قانع کننده درباره‌موقعيت‌او،دستورشليک‌دقيق‌براي‌حذف‌او‌از‌ميدان‌نبرد‌را‌صادر‌کردم.»
انتقاد اعتراضي واشنگتن و طالبان از يکديگر
در اين‌حال «آنتوني بلينکن» وزير امور خارجه آمريکا گفته است؛ طالبان با پناه دادن به ايمن الظواهري در کابل، توافقنامه‌اي را که با واشنگتن امضا کرده بودند، نقض کرده است. بنابر همين توافقنامه، سال گذشته، نيروهاي آمريکايي از افغانستان خارج شدند.
 بر اساس «توافقنامه دوحه »طالبان وعده داده بود که به شبه‌نظاميان خارجي اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان به عنوان پايگاهي براي طراحي حملات عليه غرب استفاده کنند.
از سوي ديگر «ذبيح‌الله مجاهد» سخنگوي طالبان حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا به کابل را به عنوان نقض اصول بين‌المللي دانست و محکوم کرد.
مجاهد در بيانيه‌اي گفت که طالبان اين حمله را «به هر دليلي که انجام شده باشد» محکوم مي‌کند و آن را «نقض آشکار اصول بين‌المللي و موافقتنامه دوحه» مي‌داند.
سپتامبر گذشته هم طالبان مدعي شده بود که آمريکا «برخلاف معاهدات بين‌المللي و تعهدات اين کشور در دوحه قطر» حريم هوايي افغانستان را نقض کرده است.
يک هفته پيش از از آن «جان کربي» سخنگوي وقت وزارت دفاع آمريکا، گفته بود که نيروهاي نظامي اين کشور براي حملات هوايي در افغانستان اختيار کامل دارند و نيازي به هماهنگي با طالبان ندارند.
هرچند آمريکا نيروهاي نظامي‌اش را مطابق توافقي با طالبان از افغانستان خارج کرده، هنوز اين گروه و دولت موقت اعلامي آن را به عنوان حکومت قانوني افغانستان به رسميت نشناخته است‌.
سخنگوي حکومت طالبان در بيانيه‌ خود تصريح کرده است که حمله روز 31 ژوئيه عليه يک «خانه مسکوني در ناحيه شيرپور کابل انجام شد. او گفت: ماهيت اين حادثه در ابتدا روشن نبود. سازمان‌هاي امنيتي و اطلاعاتي امارت اسلامي درباره حادثه تحقيق کردند و دريافتند که حمله توسط هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي انجام شده است. آقاي مجاهد گفت که طالبان اين حمله را «به هر دليلي که انجام شده باشد» محکوم مي‌کند .او نوشت: «اين اقدام‌ها تکرار تجارب ناکام 20 سال گذشته و برخلاف منافع ايالات متحده آمريکا، افغانستان و منطقه است. تکرار چنين اقدا‌م‌هايي  به فرصت‌هاي موجود لطمه خواهد زد.»
به گزارش شبکه طلوع يک سخنگوي وزارت کشور طالبان يکشنبه گفته بود که يک راکت حوالي ساعت شش صبح به خانه‌اي خالي در ناحيه شيرپور کابل برخورد کرده است اما جراحات يا تلفاتي نداشته است. «رحمت الله نبيل» سرپرست سابق مديريت امنيت ملي افغانستان، هم يکشنبه در توييتي نوشته بود که در اين حمله «به احتمال زياد» يک محل اختفاي اعضاي داعش (دولت اسلامي) هدف گرفته شد .ساکنان کابل به شبکه طلوع نيوز گفتند که صداي دو انفجار پياپي را در شهر شنيده‌اند.
حال پس از ايمن الظواهري، مرد تخت تعقيب ديگر در دستور کار نيروهاي ضد تروريستي در اولويت قرار مي‌گيرد. او سيف العدل يا به تعبير برخي از دوستانش «سيف الانتقام»  است که مدت‌ها پيش از اين تحت تعقيب بسياري از سرويس‌هاي اطلاعاتي از جمله ايالات متحده و بريتانيا بوده و دولت آمريکا براي سر او يا اطلاعات منجر به دستگير‌ي‌اش 10 ميليون دلار جايزه تعيين کرده است.
يکي از کارشناسان بريتانيايي معتقد است؛ سيف العدل در مقايسه با الظواهري چالاکي بيشتري دارد و احتمالاً فعاليت‌هاي تروريستي القاعده تحت رهبري او بيشتر از دوره الظواهري شود.
دولت بريتانيا هم به دليل نقشي که او در انفجار‌هاي سفارت آمريکا در نايروبي و دارالسلام در سال 1998 داشت و 224 کشته بر جا گذاشت، 7.5 ميليون پوند براي سر او جايزه گذاشته است.
او در زماني که يکي از فرماندهان واحد حفاظت بن لادن در افغانستان بود، لقب نگهبان سياه را از اطرافيان گرفته بود.
به گفته يک کارشناس، براي رهبر جديد القاعده مرگ غيرنظاميان هيچ عذاب وجداني به همراه ندارد و در عين حال روابط خوبي با گروه داعش و طالبان در افغانستان ايجاد کرده است.
حضور سيف العدل وقتي اهميت بيشتري پيدا مي‌کند که بدانيم از زمان قتل اسامه بن لادن در سال 2011 در پاکستان، الظواهري به دليل فقدان محبوبيت و کاريزماي بن لادن نتوانست تندروهاي جهان را براي تقويت اين گروه به سوي خود جذب کند.
حال با توجه به مرگ حمزه بن لادن، همه نگاه‌ها به سمت سيف العدل به عنوان وارث احتمالي رهبري القاعده جلب شده است، گرچه نام‌هاي ديگري هم در اين بين مطرح است.