سفر پالسي به تايوان و چالش جديد و احتمالات

 
دکتر سيف الرضا شهابي
بعد از جنگ دوم جهاني و انقلاب چين به رهبري«مايو تويسه تنگ» در سال 1949 ، کشور پهناور و پرجمعيت چين به دو کشور «جمهوري خلق چين» به پايتختي «پکن»  و «چين ملي» يا «تايوان» به پايتختي «تايپه» تقسيم شد ، از همان زمان، پکن چشم به تايوان دوخت تا در فرصتي مناسب تکه جدا شده را به چين بازگرداند؛ حتي مقامات چيني هيچوقت بر نمي تافتند در هر نقشه جغرافيايي ،  تايوان با رنگي جدا از رنگ چين مشخص شود .
بعد از ورود ارتش روسيه به اوکراين بعضي از صاحبنظران پيش بيني مي کردند عنقريب چين از فرصت در تلاطمات و چالش هاي جهاني استفاده خواهد کرد و به تايوان نيروهاي نظامي خواهد فرستاد و تايوان را ضميمه کشورش خواهد کرد. نگارنده معتقد بود  تا زماني که چين از نظر رشد اقتصادي ،  از آمريکا جلو نيفتد دست به اعزام نيروي نظامي به تايوان نخواهد زد زيرا هر گونه درگيري نظامي بر رشد اقتصادي پکن تاثير منفي خواهد گذاشت اگر چه  اقتصاد آمريکا را هم دچار مشکل خواهد کرد  .
در روزهاي اخير، بعد از اين که اعلام شد : خانم نانسي پلوسي رييس مجلس نمايندگان آمريکا در تور آسيايي به کشور هاي شرق آسيا سنگاپور، مالزي ،کره جنوبي و ژاپن ، در تايوان در حد يک شب توقف خواهد کرد، مقامات پکن از سفر رييس مجلس نمايندگان آمريکا به تايوان بر آشفته شدند و در صدد تهديد بر آمدند .  چين سفر خانم پلوسي  به تايوان را تحريک آميز تلقي کرد؛  هشدار داد : در صورت بازديد پلوسي از تايوان ارتش اين کشور بيکار نخواهد نشست و سخنگوي وزارت خارجه چين ، سفر پلوسي را دخالت آشکار در امور چين تلقي کرد و هشدار داد :  تحولات و پيامدهاي جدي در بر خواهد داشت . مقام دستگاه ديپلماسي پکن اشاره اي صريح و آشکار به نوع پيامد نکرد فقط به اين جمله اکتفا کرد : «اگر جرات کند برود! اجازه دهيد منتظر بمانيم و ببينيم» البته در مقابل ،  وزير خارجه آمريکا و سخنگوي کاخ سفيد اعلام کردند : «رفتارهاي عصبي مقامات پکن بي مورد است.»


آخرين مقام بلند پايه آمريکايي که به تايوان سفر کرد در سال 1997 بود.  از آن زمان، سفري از سوي مقامات ارشد آمريکايي به تايوان انجام نگرفت. واشنگتن با اطلاع از حساسيت پکن نسبت به تايوان ،  سعي مي کرد از تحريک چين خودداري کند  .
در فضاي ايجاد شده در چند روز اخير، هواپيماي خانم نانسي پلوسي علي رغم مخالفت هاي پکن در حاليکه توسط هشت جنگنده F15 و پنچ هواپيماي سوخت رسان که از يک پايگاه نظامي در ژاپن براي اسکورت هواپيماي حامل  پلوسي به پرواز در آمده بودند  در فرودگاه تايپه فرود آمد. اکنون بايد صبر کرد تا ملاحظه شود چين چه عکس العملي انجام خواهد داد ،  اتفاقاتي که  ممکن است رخ دهد به شرح زير  مي توان بر شمرد :
1-  پکن عکس العمل قابل توجه انجام ندهد .بعد از لفاظي از کنارش عبور کند ،  در اين صورت ، ضعف چيني ها تلقي خواهد شد مبني بر اين که ،  تهديداتشان دور از واقعيت است .
2-   چين دست به تحرکاتي نظامي و نمايشي بزند؛ کاري که اکنون انجام داد :  جنگنده هاي چيني بر فراز آسمان استان «فوجيان» در نزديکي تايوان به پرواز در آورد. در مقابل،  آمريکا هم عکس العمل محدود انجام دهد، در همين حدي که اکنون انجام داده ؛ اعزام چهار کشتي جنگي از جمله يک ناو هواپيمابر در آب هاي شرق تايوان . در اين صورت ،  هيچ نفعي براي پکن در بر ندارد؛ چون علي رغم تهديدات پکن، سفر انجام گرفته ، واشنگتن مي تواند به عنوان توانمندي تبليغ کند .
3- آمريکا در مقابل تحرکات نظامي چين دست به عکس العمل شديد بزند اگر چين کوتاه بيايد بر قدرت آمريکا در شرق آسيا افزوده خواهد شد و چنانچه چين مقابله به مثل بکند چالش جدي نظامي در شرق آسيا رخ خواهد داد .
 در اوضاع و احوال فعلي که بر جهان حاکم است  به نفع آمريکا نيست جبهه جديد باز کند .اگر چه بايدن تصميم داشته باشد با برخورد نظامي با چين  به نفع خودش در زمان انتخابات گنگره که در نوامبر 2022  بر گزار مي شود استفاده تبليغاتي بکند.
4- در صورت بروز درگيري نظامي شديد، اگر آمريکا نتواند در جبهه نظامي از عهده چين بر بيايد ضربه شديد به اعتبار و قدرت نظامي آمريکا وارد خواهد شد و شکست در ويتنام تکرار مي‌شود.