برجام قرباني تندروها نشود

محمد غرضي: اگر تحرکات و مداخلات تندروهاي داخلي کنترل نشود، آسيب‌هايي جدي به کشور تحميل مي‌شود حسن هاني‌زاده: نظام بايد فکري به حال تندروها کند؛ به شدت تهديدي عليه منافع ملي هستند صادق کوشکي: مخالفت‌ها با توافق، اساسا عاملي براي هزينه‌تراشي و تقويت ايران هراسي نيست آرمان امروز |گروه سياسي| اين روزها همزمان با تلاش گسترده دشمنان توافق هسته‌اي برجام در سطح نظام جهاني که رهبري آن بر عهده لابي‌هاي اسرائيلي، جمهوري‌خواهان تندروي آمريکايي و برخي از کشورهاي عرب خليج فارس است، برخي تندروهاي داخلي نيز بر طبل ضديت با توافق مي‌کوبند.
اظهارات و مخالفت‌هاي تند اين جريان‌ها  و افراد با برجام، مذاکره و حتي استقبال از مسائلي همانند فرضيات ضدايراني  که از سوي دشمنان ايران در جوامع غربي مطرح مي‌شود، موجب شده که نوعي هماهنگي ميان آن‌ها با خواست‌هاي لابي‌هاي ضدايراني صورت بگيرد.
اين افراد به شکلي بي‌سابقه ادعاها و فرضيات لابي‌هاي ضدايراني که قصد دارند «سازش‌ناپذير بودن» تهران را به همه‌گان ديکته کنند همراه شده‌اند. آن‌ها همزمان با در جريان بودن مذاکرات اتمي با صراحت تمام برجام را مورد حمله و هرگونه توافق را مورد حمله قرار داده‌اند که البته اين موضع در تخالف کامل با رويکرد رسمي تيم سياست خارجي کشور و البته اظهارات افرادي هم‌چون محمد مرندي، مشاور تيم مذاکره کننده هسته‌اي ايران است. با اين اوصاف، اکنون مساله اين است که اظهارات راديکال اين افراد و جريان‌ها در حوزه سياست خارجي مي‌تواند چه تبعاتي را براي کشور داشته باشد؟ يا به عبارت ديگر، آيا اظهارات اين افراد مي‌تواند آب در آسياب دشمن ريختن مورد تفسير قرار بگيرد؟ در راستاي پرداختن به اين مساله مهم «آرمان امروز» ديدگاههاي سه فعال و کارشناس سياسي اصول‌گرا را جويا شده است.
محمد غرضي: اگر تحرکات و مداخلات تندروها داخلي کنترل نشود، آسيبهايي جدي به کشور تحميل ميشود


محمد غرضي در بخش ابتدايي از گفته‌هاي خود با گفتن اينکه برجام هم دشمن داخلي دارد، هم دشمن خارجي اظهار داشت: «متاسفانه تندروهاي داخلي براي اينکه منافع‌شان در خطر قرار نگيرد، براي به سرانجام نرسيدن مذاکرات هسته‌اي دست به هر کاري مي‌زنند. اين در شرايطي است که قدرت سياسي (دولت) توانايي مقابله با مخالفين در دو ميدان داخل و خارج را ندارد. به‌عنوان مثال رانت‌خوارهاي داخلي همراه با چين و روسيه و همچنين عربستان و اسراييل مخالف‌خواني عليه برجام را اصل مي‌دانند و اگر تحرکات‌شان را نتوانيم کنترل کنيم، کشور حتما آسيب‌هايي جدي را متحمل خواهد شد.»
اين فعال سياسي در ادامه گفت: « ايران‌هراسي از جانب دشمنان خارجي امري طبيعي است. اما اينکه عده‌اي با علم بر ضرورت برجام براي کاهش مشکلات مردم، همچنان ساز مخالف را کوک مي‌کنند و اتفاقا در سال‌هاي اخير هم توفيق داشته‌اند و همچنان هم قدرت سياسي را تحت‌فشار قرار مي‌دهند.»
وي افزود: «نظام بايد با در نظر گرفتن اهميت تفاهم با جهان، سازوکاري را براي خنثي‌سازي خرابکاري‌هاي تندروهاي داخلي بينديشد تا برجام که مراحل پاياني مذاکره را طي مي‌کند، به نتيجه برسد و ايران با پشت سر گذاشتن تحريم‌ها بتواند مناسبات اقتصادي خود را به نحو مطلوب مديريت کند.» محمد غرضي در پايان تصريح کرد: «مشکلي که در چند دهه گذشته گريبان‌گير ايران شده اين است که برخي جريان‌هاي سياسي در اقدامي تاسف‌برانگيز مصالح سياسي و جناحي را نسبت به مصلحت عمومي در اولويت مي‌دانند و به‌همين دليل به‌راحتي به خود اجازه کارشکني مي‌دهند؛ با اين توضيح که کارشکني در مسائل مربوط به سياست‌خارجي هزينه‌هاي بيشتري را تحميل مي‌کند.»
حسن هانيزاده: نظام بايد فکري به حال تندروها کند؛ به شدت تهديدي عليه منافع ملي هستند
حسن هاني‌زاده، تحليل‌گر مسائل بين‌الملل نيز با اشاره به هزينه‌سازي تندروهاي داخلي براي سياست خارجي کشورمان اظهار داشت: «بعد يک سلسله مذاکره‌هاي نفس‌گير بين ايران و کشورهاي درگير در مبحث هسته‌اي اکنون که پيش‌نويسي مناسب تهيه شده است، يک‌سري رخدادهاي حاشيه‌اي توافق‌نامه را تحت‌الشعاع خود قرار داد. در واقع برخي از جريان‌هاي سياسي فعال در ايران هرگونه مذاکره‌ جدي با ايالات‌متحده را نفي مي‌کنند و به‌همين دليل سياه‌نمايي را در دستور کارشان قرار مي‌دهند تا بلکه تفاهم منتفي شود.» اين استاد دانشگاه در ادامه گفت:‌ «متاسفانه برجام‌ستيزان تحت‌هيچ شرايطي نمي‌توانند منطقي باشند و به‌همين دليل با هر کاري که بتوانند،‌ انجام بدهند تا قراردادي بين ايران و غرب امضاء نشود. يعني آنها به‌طور کاملا ملموسي خرابکاري را در دستور کار قرار مي‌‌دهند که مي‌دانند تحرکات‌شان براي کشور هزينه‌ساز است.»
حسن هاني‌زاده در پايان گفت: «بر اين باور هستم که ضررهاي رفتار اين گروه به حدي مشکل‌ساز است که نظام بايد فکري اساسي براي مقابله با آنها داشته باشد. حتي شوراي عالي امنيت ملي و قوه‌قضاييه و در کل همه ارگان‌هايي که ابزار قانوني دارند، بايد همه تلاش‌شان را به‌کار بگيرند و هر کاري که لازم است انجام بدهند، تا فرصت مانع‌تراشي از مانع‌تراشان سلب شود. چرا که ايران برهه‌اي حساس را پيش روي خود مي‌بيند و تحت هيچ شرايطي نبايد به مقطع مملو از اختلاف با غرب برگرديم.»
صادق کوشکي: مخالفتها با توافق، اساسا عاملي براي هزينهتراشي و تقويت ايران هراسي نيست
صادق کوشکي، فعال سياسي اصول‌گرا در بخش ابتدايي از گفته‌هاي خود  با  ذکر اين نکته که همه سليقه‌ها بايد از آزادي بيان برخوردار باشند، اظهار داشت:‌ «اين‌که ما در ايران همه چيزمان را تعطيل کنيم تا برجام مختل نشود، با حق حاکميت و آزادي براي انجام کارهاي قانوني در تناقض است اما اگر خلاف قانون باشد، بايد مقابله شود. پس تاکيد مي‌کنم، تندروي و کندروي نبايد باعث ممانعت از اظهارنظر شود.» اين استاد دانشگاه در ادامه گفت: «اگر بنا بر کوتاه‌آمدن باشد،  با هر کشوري که قرار است، قراردادي ببنيديم مي‌تواند براي ما شرط‌هايي بگذارد که فقط از نظر خودشان منطقي است. اساسا خودسانسوري براي جلب رضايت طرف قرارداد در چارچوب منطق نمي‌‌تواند جايي داشته باشد. چون چنين کاري فرصتي مناسب براي بهانه‌جويي به طرف‌هاي قول و قرار مي‌گذارد.» وي افزود:‌ «مثلا پيوند دادن ترور سلمان‌رشدي به برجام يا هر مساله‌اي ديگر نمونه‌اي آشکار از سوءاستفاده است. اول اينکه سلمان‌‌رشدي ترور نشد و اعدام شد. دوم اينکه اين موضوع هيچ‌ربطي به مناسبات ايران با نظام‌بين‌الملل ندارد.« صادق کوشکي در پايان گفت: «باج‌دهي مختص کشورهايي است که استقلال و انسجام لازم را ندارند.
در همين مساله برجام، آمريکا از برجام خارج شده است و اروپا در زمستان احتياج مبرمي به انرژي ايران دارد. پس اينکه ما مراقب رفتار و فعاليت‌مان باشيم، تا توافق هسته‌اي به‌هم نخورد، نه‌تنها منطقي نيست؛ بلکه استقلال نظام و جايگاه کشور در نظام بين‌الملل را زير سئوال مي‌برد. لذا سخن به ميان آوردن از موضوع هزينه‌تراشي اظهارات افرادي که مخالف توافق و مذاکره هستند فاقد موضوعيت خواهد بود. واقعيت امر اين است که استدلال‌هايي همانند تقويت ايران هراسي و خدمت به منافع دشمنان کشور نبايد عاملي براي سلب حق اظهارنظر باشد.»