اگر اقدامات دولت نبود 20 هزار مگاوات کسری تولید برق داشتیم

در سال گذشته حدود 15 هزار مگاوات ناترازی داشتیم که اگر اقدامی صورت نمی‌گرفت با رشد سالانه انرژی، این رقم ناترازی به 20 هزار مگاوات می‌رسید. اما با مجموعه اقداماتی، این ناترازی را مدیریت کردیم و در شرایطی که متوسط دمای تابستان امسال 38 درجه سانتی‌گراد و 1.1 درجه بیشتر از سال گذشته است؛ امسال خاموشی نداشته‌ایم. به ازای هر درجه افزایش دما 1500 مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌شود. علاوه بر این، امسال حد نصاب مصرف برق برای چندمین بار تغییر کرد و بیشترین میزان آن 69 هزار و 278 مگاوات بود، در حالی که این رقم سال گذشته 67 هزار مگاوات را نشان می‌داد که بیانگر افزایش 2200 مگاواتی تقاضای انرژی است...

​​​​​​​گروه اقتصادی/ طی چند سال اخیر در 70 کیلومتری بند کمال‌خان سازه‌ای احداث شده است که آب را از هیرمند به منطقه‌ای بیابانی به نام گودزره منحرف کرده و نه‌ تنها ایران که افغان‌های مرزنشین با ایران را از این آب محروم می‌کند. اما چند روز قبل وزیر نیرو به افغانستان سفر کرد و پس از این سفر اعلام کرد که افغان‌ها اعلام کرده‌اند که از این پس حقابه ایران را به سمت شوره زار گود زره منحرف نمی‌کنند و اجازه می‌دهند که به سمت ایران بیاید. روز گذشته علی اکبر محرابیان در این خصوص توضیح داد که این کار براساس معاهده سال 1351 خواهد بود و بر‌اساس آن معاهده در سال نرمال، حقابه ایران 820 میلیون متر مکعب است. درحالی که تنها در پاییز و زمستان گذشته 900 میلیون مترمکعب آب به سمت منطقه بیابانی گودزره رهاسازی شده است. بر این اساس طرف افغان می‌گوید که این یک جریان استکباری برای برهم زدن رابطه ایران و افغانستان بوده است و بزودی حقابه ایران در مسیر طبیعی خود به سمت ایران جریان می‌یابد. به گزارش «ایران»، وزیر نیرو در نشستی خبری عنوان کرد: طرف افغان امروز پذیرفته و رسماً اعلام کرده اجازه نخواهد داد از این پس یک قطره آب به سمت گودزره رهاسازی شود و ایران در بارش‌ها و سیلاب‌های آتی می‌تواند حقابه خود را دریافت کند.
وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد با پذیرش غلط بودن احداث سازه، هیأت حاکمه افغانستان به قول رسمی که برای رهاسازی حقابه ایران داده است پایبند باشد.


در همین حال، محرابیان با فعال شدن دیپلماسی انرژی و آبی کشور افزود: با اغلب کشورهای همجوار از جمله ترکیه نیز در زمینه انرژی و آب مذاکراتی را فعال کرده‌ایم. سیاست‌های دولت سیزدهم، توسعه مبادلات با کشورهای همسایه بوده و طی این مدت اقدامات بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است. همه تلاش‌ خود را به‌کار می‌بندیم تا حقوق ملت ایران ایفا شود.
عبور از روزهای گرم تابستان بدون خاموشی
در همین حال وزیر نیرو با اشاره به اقداماتی که برای جلوگیری از خاموشی‌ها در یک سال نخست دولت سیزدهم انجام شد، توضیح داد: در سال گذشته حدود 15 هزار مگاوات ناترازی داشتیم که اگر اقدامی صورت نمی‌گرفت با رشد سالانه انرژی، این رقم ناترازی به 20 هزار مگاوات می‌رسید. اما با مجموعه اقداماتی، این ناترازی را مدیریت کردیم و در شرایطی که متوسط دمای تابستان امسال 38 درجه سانتی‌گراد است و 1.1 درجه بیشتر از سال گذشته است؛ امسال خاموشی نداشته‌ایم. به ازای هر درجه افزایش دما 1500 مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌شود. علاوه بر این، امسال حد نصاب مصرف برق برای چندمین بار تغییر کرد و بیشترین میزان آن 69 هزار و 278 مگاوات بود، در حالی که این رقم سال گذشته 67 هزار مگاوات را نشان می‌داد که بیانگر افزایش 2200 مگاواتی تقاضای انرژی است. وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو در راستای مدیریت مصرف، اظهار کرد: از اواخر شهریور 1400 اتاق فکر با حضور متخصصان، کارشناسان، شرکت‌های دانش بنیان و غیره یک برنامه 100 اقدامی تدوین و تصویب شد که این برنامه به عنوان سند همکاری و میثاقی با صنعت برق کشور بود.
وی افزایش ظرفیت تولید برق کشور، استفاده از ظرفیت‌های موجود در نیروگاه‌ها و مدیریت مصرف را از مهم‌ترین محورهای برنامه 100 اقدامی وزارت نیرو دانست و افزود: متوسط عملکرد افزایش تولید برق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 2067 مگاوات بود، در حالی که در دولت سیزدهم 6000 مگاوات برای تابستان امسال وعده داده شده که از این مقدار 4200 مگاوات آن وارد مدار شده و حدود 1800 مگاوات نیز طی روزهای آینده و تا پایان مدت یک‌ساله به شبکه برق متصل خواهد شد. محور دوم عملیات ما این بود که از ظرفیت نیروگاه‌های موجود حداکثر استفاده را ببریم. به دلایل مختلفی مثل عدم تأمین قطعات و تعمیرات نامناسب این امکان فراهم نبود. به همین خاطر نیروگاه‌ها را فهرست کردیم و برای آنها برنامه‌ریزی کردیم که چه زمانی تعمیر شوند که تا اردیبهشت کل توان صنعت برق در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی با اشاره به کنترل مصرف برق نیز عنوان کرد: با انجام اقدامات مختلف مصرف برق ادارات 30 درصد و در بخش خانگی، مصرف حدود 40 درصد مشترکان مدیریت شد. وزیر نیرو با بیان اینکه در کشور حدود 630 هزار واحد صنعتی داریم، از تأمین برق 580 هزار واحد صنعتی خبر داد و افزود: حدود 50 هزار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی مختلف کشور تنها 12 ساعت در شبانه روز محدودیت داشتند که این برنامه محدودیت نیز با نظم و انضباط مناسبی همراه بود.
به گفته وی حدود 400 واحد صنایع انرژی‌بر نیز طبق الگویی که خودشان تعیین کردند، تأمین برق شدند. وزیر نیرو همچنین عنوان کرد که این وزارتخانه به دنبال عرضه بخشی از برق تولیدی در بورس انرژی طی نیمه دوم امسال است و برنامه‌های اصلاحی تعرفه‌ها نیز فعلاً در دستور کار نیست. اما اصلاح تعرفه برق برای نهادهایی مانند سفارتخانه‌ها را بررسی می‌کنند.
3 ویژگی طرح عظیم آبرسانی غدیر
وزیر نیرو همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اجرای طرح عظیم آبرسانی غدیر در استان خوزستان خاطرنشان کرد: تأمین آب شرب سالم و مطمئن بخصوص برای مناطقی که دچار تنش آبی هستند، در اولویت کاری ما قرار دارد، در استان خوزستان با دو مشکل در کمیت و کیفیت آب مواجه بودیم، به مناطق جنوبی استان خوزستان آب کافی نمی‌رسید یا آب از سد کرخه و کارون تأمین می‌شد که به دلیل برخی مشکلات مانند آلاینده‌های شهری از کیفیت مناسب برخوردار نبود. او با اشاره به حضور نخستین سفر استانی دولت که به استان خوزستان صورت گرفت، اضافه کرد: در این سفر طرحی به رئیس‌جمهور ارائه شد که سه ویژگی داشت؛ اول اینکه کمیت آب منطقه برای 25 سال تضمین می‌شد، دوم کیفیت آب به بالاترین سطح کیفیت که نمونه آن آب سد دز است، می‌رسید و سوم؛ طرح در حداقل زمان ممکن اجرایی شده و به بهره‌برداری می‌رسید.

​​​​​​​