گره‌ها به دست بیگانگان باز نمی‌شود

گروه سیاسی / رئیس جمهور در دومین جلسه شورای ‌عالی جوانان که با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو این شورا، پنجشنبه گذشته در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به اراده جدی دولت در زمینه به کارگیری جوانان و حل مشکلات آنان افزود: اعتماد به جوانان، همواره نتایج درخشانی را در پی داشته است و ثمره این اعتماد در مقاطع حساس و مهم انقلاب اسلامی، محسوس بوده است.آیت‌الله رئیسی با تأکید بر مسئولیت دولت در حوزه رفع دغدغه‌ها و مشکلات جوانان، تحصیل، اشتغال، ازدواج، مسکن و دستیابی به آینده اطمینان‌بخش را از مهم‌ترین مسائل امروز جوانان دانست و تأکید کرد که شورای‌عالی جوانان مکلف است با تشکیل کارگروه‌های اندیشه‌ورزی برای هر یک از این موضوعات تدبیر و چاره‌اندیشی کند. رئیس جمهور با ابراز گلایه از عملیاتی نشدن همه مفاد قانون تسهیل ازدواج که در سال ۱۳۸۴ تصویب شده، اظهارکرد: ظرفیت‌هایی در این قانون وجود دارد که می‌توان با اجرای آنها برخی از مشکلات جوانان را حل کرد.
رشد 57 درصدی پرداخت وام ازدواج
در ادامه این نشست روند اجرای دستورات رئیس جمهور برای تسهیل پرداخت تسهیلات ازدواج و تأمین مسکن جوانان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضای شورا نظرات خود را درخصوص زمان انتظار زوجین از ثبت‌نام در سامانه تا ارجاع به بانک حداکثر ۱۵ روز و همچنین تأمین وثایق برای دریافت وام بیان کردند.در همین راستا علی صالح‌آبادی رئیس بانک مرکزی نیز گزارشی از پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج جوانان و همچنین وام فرزندآوری در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و چهار ماه نخست سال جاری ارائه کرد و از رشد ۵۷ درصدی پرداخت وام ازدواج خبر داد.
دیدار با جمعی از آزادگان


رئیس جمهور پنجشنبه گذشته در دیدار جمعی از آزادگان سرافراز انقلاب اسلامی که به مناسبت سالروز آزادی اسرای هشت سال دفاع مقدس انجام شد، آزادگان را نماد ایستادگی، بصیرت، توکل، صبر، سپاسگزاری به درگاه حق، انقلابی بودن و انقلابی ماندن دانست و گفت: آزادگان حقیقتاً پرچم برافراشته عزت و شکوه در هر کوی و برزن کشورمان هستند.
الگویی که باید باقی بماند
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت الله رئیسی افزود: آزادگان سرافراز کشورمان، چه در دوران اسارت که دشمن را خوار و زبون کرده و به استیصال کشاندند و چه پس از آن در عرصه‌های مختلف همواره پرچم ایثار، فداکاری و از خودگذشتگی را در اهتزاز نگه داشتند و مایه عزت کشور و ذلت دشمنان شدند. وی با بیان اینکه تحمل اسارت در چنگال سفاکان بعثی کار آسانی نبود، بر ضرورت گرامیداشت آزادگان تأکید و اظهار کرد: آنچه از رخدادها و وقایع دوران دفاع مقدس و از جمله اسارت آزادگان سرافراز کشورمان در بند دشمن بعثی ثبت و ضبط شده شده است، تنها بخش اندکی از حماسه‌های قهرمانان دفاع از دین و وطن بوده و ضرورت دارد جانفشانی‌‌های این چهره‌های مقاوم و قهرمان به شایستگی به تصویر کشیده شود تا برای عصرها و نسل‌های آینده به عنوان الگو و اسوه باقی بماند. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش از مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران خواست، در آینده باز هم زمینه برگزاری نشست‌هایی با حضور آزادگان صاحب‌نظر و دغدغه‌مند را فراهم کنند، تا از نظرات و ایده‌های آزادگان به عنوان یکی از دغدغه‌مندترین و دلسوزترین اقشار جامعه، بهره گرفته شود.
گره‌ها به دست بیگانگان باز نمی‌شود
رئیس جمهور اضافه کرد: برخلاف کسانی که به اشتباه تصور می‌کردند گره‌ها با مدد دست بیگانگان باز می‌شود، اما دولت مردمی عمیقاً باور دارد که اگر منظومه فکری امام و رهبری در کشور اجرایی و عملیاتی شود، حتماً کشور را به سمت قله‌های پیشرفت رهنمون خواهد شد. وی در ادامه با بیان اینکه شما ایثارگران و خانواده شهدا و جانبازان در ابتلا و امتحان خود پیروز و سربلند شدید، افزود: شما آزادگان در دورانی که حتی تصور نمی‌کردید شاید روزی آزاد شوید، با اراده‌های پولادین، مقتدرانه در برابر دشمن ایستادگی کردید و او را خوار و زبون کرده و به استیصال کشاندید. رئیس جمهور ادامه داد: شما زمانی که در بند دشمنی سفاک بودید، فقط به خدا و ایمان خود تکیه کردید و باعث امیدواری دوستان انقلاب و ناامیدی دشمنان شدید و دولت مردمی با الگو گرفتن از راه و مرام شما با توکل بر خدا و تکیه به توانمندی‌های داخلی با قدرت و سرعت در مسیر تحقق پیشرفت و عدالت گام برخواهد داشت.
دشمن ضعیف‌تر، ایران قوی‌تر
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز نسبت به روزگاری که شما در بند دشمن قهرمانانه مقاومت کردید، دشمن به مراتب ضعیف‌تر و جمهوری اسلامی به مراتب قدرتمندتر است، اظهار کرد: قدرت امروز جمهوری اسلامی به برکت ایستادگی و مقاومت قهرمانانه شما و خون‌های شهدا و جانبازان است. امروز دنیا متوجه این مسأله شده و نگاه او به جمهوری اسلامی ایران، نگاه به یک نظام مقتدر و منسجم است. رئیس جمهور تصریح کرد: علم، اقتصاد، کار و تلاش و تجهیزات و تسلیحات نیز برای هر کشوری قدرت می‌آفریند، اما مهم‌ترین عناصر خلق قدرت در جمهوری اسلامی، شهدا، جانبازان و آزادگان سرافراز کشورمان هستند که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره بر آن تأکید داشته‌اند. وی همچنین در این مراسم یاد سید آزادگان مرحوم سید علی‌اکبر ابوترابی فرد را گرامی داشت و از خدمات و توجهات او به آزادگان در دوران اسارت و پس از آزادی تجلیل و تمجید به عمل آورد.
تنوع اقوام و مذاهب؛ فرصت کشور
رئیس جمهور در دیدار اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی که صبح پنجشنبه برگزار شد، تنوع اقوام و مذاهب در کشور را یک مزیت و فرصت برای جمهوری اسلامی دانست و گفت: توجه به این فرصت و مزیت ارزشمند قطعاً موجب رشد و ارتقای کشور خواهد شد. آیت‌الله رئیسی افزود: تقدیم ۱۱ هزار شهید اهل سنت در دوران دفاع مقدس نشان می‌دهد که اهل سنت ما متدین و دلداده به انقلاب اسلامی هستند و همه ما نسبت به رفع دغدغه‌ها و مشکلات آنان وظیفه داریم و احساس مسئولیت می‌کنیم.
دولت محرومیت را نمی‌پسندد
وی رفع محرومیت از همه نقاط کشور را وظیفه دولت و مجلس عنوان کرد و گفت: تفاوتی نمی‌کند که این محرومیت در کدام نقطه از کشور و با چه ترکیب قومیتی و مذهبی باشد. دولت مردمی محرومیت را نمی‌پسندد و برای اجرای عدالت و رفع محرومیت از همه مناطق محروم کشور تلاش می‌کند.
بهره‌گیری از ظرفیت‌ها فارغ از قومیت و مذهب
رئیس جمهور در ادامه به باور دولت مردمی برای بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای کارآمد فارغ از قومیت و مذهب اشاره کرد و افزود: مکرر اعلام کرده‌ایم به کارگیری نیروهای بومی و کارآمد از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم در گزینش نیروهاست چرا که موجب افزایش انگیزه در بدنه اجرایی کشور خواهد شد.وی با بیان اینکه عمیقاً باور داریم رفع محرومیت از مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور در کنار خدمت‌رسانی به مردم موجب تقویت امنیت ملی خواهد شد، تأکید کرد: پیشرفت کشور در گرو همراهی و همدلی است و صف‌بندی و خط‌‌کشی‌های سیاسی مشکلی از کشور حل نخواهد کرد. به لطف خدای متعال با همکاری و هم‌افزایی شکل گرفته در داخل کشور گره‌های مردم باز و مشکلات‌شان کاسته خواهد شد.
قدردانی نمایندگان اهل سنت از رویکرد رئیس جمهور
پیش از سخنان رئیس جمهور ماموستا عبدالسلام کریمی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی و همچنین نمایندگان اهل سنت در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، گلستان، هرمزگان، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و خوزستان در سخنانی ضمن قدردانی از رویکرد مثبت رئیس جمهور نسبت به تقریب مذاهب اسلامی و همچنین تلاش‌های مجداّنه دولت برای تحقق عدالت در میان آحاد مختلف جامعه با اهتمام ویژه به سفرهای استانی و دیدار چهره به چهره با مردم، به بیان برخی دغدغه‌ها و مطالبات موکلین خود در جامعه اهل سنت کشور پرداختند.