سایه قحطی روی قاره سبز

زهره صفاری/ پس از هفته‌ها گرما و خشکسالی در بخش‌های بزرگی از قاره سبز و هشدار بحران کمیسیون اروپا درباره خشکسالی در 47 درصد اراضی این قاره، وقوع طوفان‌های سخت، افزایش آمار مرگ و میر و گرم شدن زمین، چشم‌اندازی هولناک را برای اهالی اروپا ترسیم کرده است.
به گزارش ایندیپندنت آنلاین، افزایش بی‌سابقه دمای هوا و خشک شدن رودخانه‌ها و دریاچه‌ها در اروپا، زنگ خطر را برای بروز تابستانی سخت برای کشورهای پیشرفته این قاره همچون اسپانیا، آلمان، پرتغال، فرانسه، هلند و بریتانیا به صدا درآورده است. براساس تحقیقات مرکز پژوهشی چک، خشکسالی چند ماه گذشته که در 500 سال اخیر برای اروپا بی‌سابقه بوده است، علاوه‌بر نابودی بخش کشاورزی، کمبود غذا، افزایش قیمت‌ها و تهدید گرسنگی برای اقشار آسیب پذیر را به‌دنبال خواهد داشت.
اندری تورتی، محقق ارشد مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا با تأکید بر این موضوع معتقد است: «گرچه قحطی سال 2018 بسیار سخت بود اما باید بگویم، شواهد نشان می‌دهد دست‌کم تا سه ماه آینده با خشکسالی به مراتب سخت تری روبه‌رو خواهیم بود.»
بحران قحطی و افزایش هزینه ها


گرچه هشدار خشکسالی از چند هفته قبل در سراسر اروپا جدی شده است اما همچنان وقوع طوفان‌ها و سیل‌های ناگهانی، تلفاتی را بر جا گذاشته است. به نوشته گاردین، 8 منطقه بریتانیا با‌وجود بارش‌های سهمگین رسماً خشکسالی را اعلام کرده‌اند و بسیاری از شرکت‌های آب‌رسانی در ولز نیز محدودیت استفاده از آب لوله‌کشی را اعمال کرده‌اند. اما طوفان‌های قوی اخیر درنواحی مرکزی و جنوبی اروپا در حالی جان 13 نفر از جمله سه کودک را گرفته است که در جزیره کورسیکای فرانسه شاهدان، سرعت باد را 224 کیلومتر در ساعت خوانده و طوفان‌ها را کاملاً غیرمنتظره دانسته‌اند. این طوفان همچنین خسارت زیادی به خانه‌های سیار وارد و نواحی جنوبی فرانسه را با قطعی برق روبه‌رو کرده است.
به گزارش ایرنا، ژاک روسه، مسئول بخش کشاورزی دولت فرانسه به فرانس اینفو گفت: «این بحران شدیدترین خشکسالی از سال 1976 تاکنون برای کشور است و پیش‌بینی 25 تا 35 درصد خسارت به بخش کشاورزی دور از ذهن نیست. اما آنچه اهمیت دارد این است که این شرایط می‌تواند بر روند افزایش قیمت‌ها نیز تأثیر بگذارد.»
در همین حال راشا تودی نوشت، فدراسیون صنایع آلمان نیز کاهش بی‌سابقه سطح آب رودخانه راین را خطرناک ارزیابی و اعلام کرد این شرایط بسیاری از تولید کنندگان را با مشکلات جدی و حتی تعطیلی کامل روبه‌رو خواهد کرد. چراکه با زمینگیر شدن بسیاری از کشتی‌ها و مشکلات حمل‌ونقل دریایی، هزینه‌های ترانزیت برای بخش تولیدی آلمان به‌صورت بی‌سابقه‌ای افزایش داشته است.
آتش‌سوزی‌های بی‌پایان
بنابر تازه‌ترین آمار اعلام شده از سوی اتحادیه اروپا، امسال هزاران هکتار از جنگل‌های این قاره بر اثر آتش‌سوزی و به‌دلیل خشکسالی و کم آبی دچار حریق شده‌اند و با توجه به بالا رفتن تصاعدی دما پیش‌بینی شرایطی سخت‌تر برای کشورها، چشم‌انداز اقلیمی سال‌جاری را برای اروپا بسیار وهم‌انگیز کرده است. به نوشته فرانس پرس، پارک ملی اسپانیا در حالی با تکرار آتش سوزی‌ها در شرق این کشور در خطر نابودی قرار دارد که کشور ماتادورها تنها درسال‌جاری بیش از 400 حریق سخت ناشی از افزایش دما و خشکی زمین را تجربه کرده و با سه برابر شدن خسارت‌ها نسبت به زمان مشابه در سال 2021، بیش از 283 هزار هکتار از جنگل‌هایش را از دست داده است.
وزیر کشور پرتغال نیز جولای امسال را گرم‌ترین ماه دهه اخیر این کشور خواند و از سوختن حدود 79 هزار هکتار از اراضی پرتغال در سال‌جاری پرده برداشت. در برلین آلمان نیز بیش از 4 هزار مترمربع از جنگل‌ها در آتش‌سوزی‌های سال‌جاری از بین رفته‌اند. انگلیس نیز که در ماه جاری تنها 35 درصد آمار بارندگی‌هایش نسبت به زمان مشابه سال گذشته را داشته است، در چند ماه اخیر گرم‌ترین جولای را از سال 1935 به ثبت رسانده و هشدار قحطی و آتش‌سوزی را داده است. این در حالی است که سازمان هواشناسی بریتانیا، 4 مورد از بالاترین دماها در این کشور را مربوط به بازه‌هایی در سه سال اخیر خوانده است.
اما آنچه در این میان اروپایی‌ها و حتی جهان را نگران‌تر می‌کند سیر تصاعدی دمای زمین نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن است که حدود 1.1 درجه دمای زمین را گرم‌تر نشان می‌دهد. به نوشته رویترز این شرایط، هشدار خشکسالی را علاوه‌بر اروپا، در مناطقی از امریکا، آفریقا و آسیا نیز ایجاد کرده است. به طوری که چین برای نخستین بار با اعلام «هشدار زرد ملی»، بارش کم و خشکسالی کم‌سابقه را برای کشورش خطرناک توصیف کرده است.