3هفته تا حل مشکل تاریخی آب همدان

 دو هفته از قطعی آب شهرکرد به‌دلیل از مدار خارج شدن خط انتقال آب از چشمه کوهرنگ می‌گذرد، در این مدت بیش از 70 تانکر، مشغول آبرسانی به مردم هستند و با فعالیت شبانه‌روزی چند اکیپ، آب محلات مختلف به مرور در حال وصل شدن است. البته در این میان صبوری مردم برای حل شدن این بحران، 
بیش از‌پیش به چشم می‌خورد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با اشاره به کسری ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب در شهرکرد، گفت: مشکل قطعی آب ۶ شهر این استان حل شد.
احمدرضا محمدی گفت: ۶۰ گروه سه تا پنج نفره شامل جوشکار، فیت‌آپ‌کار، تعمیرات، لوله‌گذار، کارگزاران پکیج‌های تصفیه و جوشکاران پلی‌اتیلن‌کار در حال تلاش هستند تا مشکل قطعی آب مردم در چهارمحال و بختیاری رفع شود.


وی افزود: ۳۶ گروه از چهارمحال و بختیاری و ۲۴ گروه هم از دیگر مناطق کشور مثل دزفول، لرستان، تهران، قم، خوزستان، غرب و شرق تهران برای رفع مشکل قطعی آب شهرکرد همکاری دارند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری ادامه داد: تلاش‌ها تداوم دارد تا هم تصفیه‌خانه گردنه خلک به مدار بازگردد و هم خط انتقال آب فدک بخش دیگری از مشکل قطعی آب را حل کند.
همدان- کاهش 44 درصدی حجم بارندگی در سال‌جاری، همدان را در روزهای پایانی دومین ماه تابستان دچار تنش آبی کرد. از آنجا که 65 درصد ذخایر آب شرب شهر همدان را آب‌های سطحی تشکیل می‌دهند کاهش روان‌آب‌ها و به تبع آن کاهش بیش از 90 درصدی حجم ذخایر سد اکباتان، تأمین آب شرب از طریق سد را غیرممکن کرد و مدیریت آب و فاضلاب همدان برنامه‌ زمان بندی برای توزیع آب را در مناطق مختلف شهر تدوین کرد. همزمان برداشت از آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها از اقدامات جبرانی برای حل این مشکل بود. با این حال علت اصلی این مشکل به تأخیر در اجرای پروژه‌ای برمی‌گردد که 17 سال پیش برای تأمین آب شرب پایدار در همدان کلید خورد اما در روند اجرا با کندی پیشرفت مواجه شد. پروژه‌ای که در دولت سیزدهم شتاب زیادی گرفته و پیش‌بینی می‌شود تا چند ماه دیگر به بهره‌برداری برسد.
درهمین ارتباط رئیس جمهور در جریان سفر به استان همدان نیز بر پیگیری جدی این طرح با هدف تکمیل و بهره‌برداری از آن تأکید کرد.
آیت‌الله رئیسی در نشست خبری پایان سفر خود به همدان با اشاره به اینکه مسأله آبرسانی به استان بویژه شهر همدان از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم پیگیری شده و از اولویت‌های کاری استاندار و وزارت نیرو است، گفت: اجرای این طرح حدود ۱۷ سال طول کشیده و با وجود این پیشرفت چندانی نداشته است، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم این طرح با قوت پیگیری و حداکثر ظرف دوماه به پایان می‌رسد.
رئیس جمهور تصریح کرد: ناکارآمدی موجب معطل ماندن پروژه ای(طرح انتقال و آبرسانی بین حوضه‌ای همدان) به مدت ۱۷ سال در همدان شده در حالی که طی همین چند ماه اخیر به اندازه ۱۷ سال گذشته در این پروژه کار شده است.
آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: دراین زمینه از استاندار همدان خواستم که این پروژه ظرف ۲ ماه تکمیل و بهره‌برداری شود.

حل مشکل آب همدان تا سه هفته آینده
از سوی دیگر وزیر نیرو در جریان سفر به استان همدان به منظور بازدید از طرح آبرسانی به همدان و همچنین بررسی روند مسائل و مشکلات مرتبط با خشکسالی و تنش آبی این استان گفت: مرحله اول طرح آبرسانی به همدان ظرف دو تا سه هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش ایرنا، «علی اکبر محرابیان» گفت: این طرح یک ابرپروژه است که از ۱۷ سال پیش عملیات اجرایی آن شروع شده است. این طرح فراز و نشیب زیادی داشته است و با توجه به وضعیت تأمین آب همدان و خشکسالی ممتد این استان و بویژه سال آبی جاری قرار شد این طرح جزو طرح‌های ویژه و اولویت دار دولت قرار گیرد وهر چه سریعتر برای تکمیل آن اقدام شود.
محرابیان خاطرنشان کرد: البته سال گذشته که قرار بر این شد که این طرح تکمیل شود بخش قابل توجهی از طرح باقی مانده بود.
وزیر نیرو با تشریح جزئیات این طرح گفت: اجرای این طرح با طول ۱۴۰ کیلومتر و خط انتقال ۱۶۰۰، لوله‌ای به قطر یک متر و ۶۰ سانتیمتر، سه ایستگاه پمپاژ به ارتفاع نزدیک به ۶۰۰ متر دارد که آب در ارتفاع در کوهستان پمپ می‌شود و طی یک مسیر صعب و مشکل این آب به تصفیه خانه می‌رسد و به شهر همدان منتقل می‌شود.
وی اظهار داشت: در بازدید از این طرح و بر اساس گزارش‌های مهندسان و متخصصان طرح امیدواریم شاهد افتتاح فاز یک آن طی هفته‌های آینده باشیم و بتوانیم آب همدان را به طور کامل تأمین کنیم.
وزیر نیرو تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از آب همدان از محل سد اکباتان تأمین می‌شود که به خاطر کاهش بارش‌ها وضعیت این سد نگران کننده است و بخشی از آب شهر همدان نیز از محل چاه‌ها تأمین می‌شود که با پیگیری‌های استاندار و نمایندگان مجلس تلاش شده آب این چاه‌ها را افزایش دهیم تا آب مورد نیاز مردم تا زمان بهره‌برداری از این طرح تأمین شود.

برنامه زمان تقریبی قطعی آب به اطلاع شهروندان می‌رسد 
از سوی دیگر مدیرعامل آبفای استان با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور تعدیل شرایط موجود عنوان کرد: با اینکه با کاهش ارتفاع مخازن نوبت بندی دقیق امکان‌پذیر نیست اما برنامه‌ای به همین منظور تدوین و از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده که این برنامه به اطلاع عموم شهروندان رسیده است.
به گزارش «ایران»، فرهاد بختیاری در خصوص برخی گلایه‌های شهروندان به دلیل عدم تطابق برنامه با وضعیت موجود نیز توضیح داد: رفتار شبکه به گونه‌ای است که ممکن است تا آبگیری آخرین نقطه شبکه مقداری تفاوت با برنامه از سوی شهروندان احساس شود.
وی در ادامه به پیگیری‌های استاندار همدان به منظور استفاده از ظرفیت چاه‌های کشاورزی و جایگزینی این منابع آبی اشاره کرد و گفت: با همکاری شرکت آب منطقه‌ای پیگیری‌ها به منظور اجاره چاه‌های کشاورزی و تأمین آب شرب شهر همدان ادامه دارد به نحوی که در سه روز گذشته 12 حلقه چاه کشاورزی طی توافق با کشاورزان وارد مدار شده و این روند تا زمانی که ظرفیت اجاره وجود داشته باشد ادامه خواهد داشت.
وی افزود: به منظور حل مشکلات مذکور با استفاده از حفر سه حلقه چاه در سایت جنوبی آق حصار درصدد تأمین آب از آب‌های زیرزمینی برآمدیم ضمن اینکه چاه چهارم سایت جنوبی نیز در حال حاضر با خروجی 30 لیتر بر ثانیه آماده بهره‌برداری است.
​​​​​​​