پشت پرده قلیان‌کشی وسط گود زورخانه!

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای را می‌توان نماد ورزش ایران در جهان معرفی کرد؛ ورزشی که حتی همواره رئیس فدراسیون جهانی‌اش هم از بین ایرانیان انتخاب و به نام کشور ما شناخته می‌شود.

ورزش زورخانه‌ای اگرچه همچنان حامیان و مخاطبان خاص خود را دارد و در ترویج فرهنگ پهلوانی بسیار موثر است، اما نسبت به سالیان گذشته توجه به آن بسیار اندک شده است. امروز اکثر جوانانی که می‌خواهند سمت ورزش بروند، به سمت ورزش‌های قهرمانی مطرح می‌روند و کمتر شنیده‌ایم جوانی با حضور در زورخانه به ورزش پهلوانی بپردازد، مگر اینکه حامیان بزرگی در این عرصه داشته باشد.

زورخانه‌ها، قهوه‌خانه شدند!

در چنین فضایی طبیعی است افرادی که در زورخانه‌ها حضور پیدا می‌کنند و به ورزش می‌پردازند تعدادشان بسیار کم شود و حتی بسیاری از زورخانه‌ها در شهرهای مختلف ایران به تعطیلی کشیده شوند.



با همه این تفاسیر، اظهار نظر رئیس فدراسیون زورخانه‌ای را می‌توان هضم کرد؛ جایی که سردار مهرعلی باران چشمه در این‌باره گفت:‌ «یکی از وظایف شورای فرهنگ عمومی کشور، ترویج فرهنگ ورزش زورخانه‌ای است و برای احیای آن نیاز به مشارکت همه سازمان‌هاست. متأسفانه فرهنگ پهلوانی و روحیه فتوت و جوانمردی، حلقه مفقوده ورزش کشور است و باید از آن حمایت همه‌جانبه شود.»

او صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد:‌ «در همین تهران طی سال‌های قبل چندین زورخانه بسته و تبدیل به قهوه‌خانه و رستوران شده‌اند و این اتفاق خوبی نیست.»

باران چشمه افزود: «در واقع این زورخانه‌ها باید با کمک شهرداری‌ها به عنوان آثار ملی نگهداری شوند. در تبریز و در بازار این شهر، زورخانه‌ای وجود دارد که صاحبش آن را تبدیل به قهوه‌خانه کرده است. شهرداری‌ها به داد زورخانه‌های قدیمی کشور برسند. همه جای دنیا از آثار قدیمی حمایت می‌کنند، اما در ایران برعکس است.»

رئیس فدراسیون زورخانه‌ای خواهان ترویج این رشته در بین جوانان شده و البته که این مساله نیازمند توجه ویژه وزارت ورزش و سایر نهادها و ارگان‌هاست. مساله‌ای که مشخص است ورزش باستانی ایران رو به افول رفته و بدون شک احیای آن یکی از موارد مهم برای حفظ جایگاه این رشته محسوب می‌شود.

//انتهای پیام