برای فروش نفت خام پشت میز ننشسته‌ایم

صادرات نفت ایران در حالی طی یک سال نخست دولت سیزدهم افزایش داشت که به گفته وزیر نفت، کار آسانی نبود اما با اقداماتی نظیر بازاریابی این امر محقق شد. وزیر نفت در این باره می‌‌گوید: ما شرایط فروش نفت را تغییر دادیم، من و همکارانم پشت میزمان ننشستیم؛ همه دنیا را دور زدیم و بازارهای جدیدی پیدا کردیم. به گزارش شانا، جواد اوجی شامگاه دوشنبه (۳۱ مردادماه) در آستانه هفته دولت در برنامه زنده تلویزیونی جهان‌آرا از شبکه افق سیما با یادآوری اینکه در روزهای نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم شرایط سختی به لحاظ کاری در وزارت نفت حاکم بود، گفت: در آن ایام ایران بیش از ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره داشت و تصور بر این بود که...
​​​​​​​وزیر نفت از پیدا کردن بازارهایی جدید برای فروش نفت می‌‌گوید
برای فروش نفت خام پشت میز ننشسته‌ایم
صادرات نفت ایران در حالی طی یک سال نخست دولت سیزدهم افزایش داشت که به گفته وزیر نفت، کار آسانی نبود اما با اقداماتی نظیر بازاریابی این امر محقق شد. وزیر نفت در این باره می‌‌گوید: ما شرایط فروش نفت را تغییر دادیم، من و همکارانم پشت میزمان ننشستیم؛ همه دنیا را دور زدیم و بازارهای جدیدی پیدا کردیم.


به گزارش شانا، جواد اوجی وزیر نفت شامگاه دوشنبه (۳۱ مردادماه) در آستانه هفته دولت در برنامه زنده تلویزیونی جهان‌آرا از شبکه افق سیما با یادآوری اینکه در روزهای نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم شرایط سختی به لحاظ کاری در وزارت نفت حاکم بود، گفت: بر اساس آمارهای موجود وزارت نفت در دولت دوازدهم در اردیبهشت‌ماه پارسال متأسفانه روزانه تنها ۷ هزار بشکه میعانات گازی صادر می‌شد. به یاد دارم روزی که وزارت نفت را از آقای زنگنه تحویل گرفتم ایشان برای حل مشکل ذخیره‌سازی میعانات گازی به بنده پیشنهاد خرید ۱۲ نفتکش غول‌پیکر را دادنداما از ۱۲ نفتکش غول‌پیکر جدید خریداری‌شده برای ذخیره‌سازی استفاده نکردیم، بلکه حتی از ۸۷ میلیون بشکه نفت خام روی آب، ۴۷ میلیون بشکه را صادر یا در داخل تبدیل به ارزش افزوده کردیم.وزیر نفت پرداخت ماهانه ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی ارث مانده از دولت قبل، تأمین ارز ترجیحی برای خرید کالاهای اساسی، ظرفیت پایین تولید نفت خام، تأخیر در تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های گازی و ایستگاه‌های تقویت فشار و تأمین منابع ارزی کشور و افزون بر آن حمله سایبری به جایگاه‌های عرضه سوخت در آبان‌ماه پارسال را از دیگر چالش‌های اساسی روزها و ماه‌های نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم برشمرد و گفت: با لطف خداوند و اقدام‌های جهادی مدیران و کارکنان صنعت نفت بر این مشکلات غلبه کردیم. برای نمونه هم‌زمان با سفارش خرید ۱۲ نفتکش غول‌پیکر، مصرف میعانات گازی در مینی پالایشگاه‌های داخل و نیز مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس را بشدت افزایش دادیم.
ایجاد تنوع در قراردادهای فروش نفت و بازاریابی‌های بسیار دقیق
اوجی افزود: با ایجاد تنوع در قراردادهای فروش نفت و بازاریابی‌های بسیار دقیق توانستیم فروش نفت را افزایش دهیم. من و همکارانم از آن زمان تاکنون برای فروش نفت خام پشت میز ننشسته‌ایم و همواره شبانه‌روز در تلاش برای یافتن راهکارهای مختلف برای دور زدن تحریم و افزایش فروش بوده‌ایم.وی با تأکید بر اینکه مشتریان خوبی در امریکای لاتین، آسیا و حتی اروپا برای نفت و میعانات گازی ایران پیدا کردیم، افزود: ما برای فروش نفت دنیا را دور زدیم و مشتریان جدید خوبی پیدا کردیم که نفت ما با تأسیسات پالایشگاهی آنها سازگاری داشت؛ همچنین تهاتر نفت با کالاهای اساسی یکی دیگر از روش‌های ما برای فروش نفت خام بوده و هست.اوجی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برخی شایعات مطرح‌شده درباره ارزان‌فروشی نفت، گفت: امیدواریم روزی بتوانیم همه موارد را شفاف به مردم نشان دهیم. اتفاقاً در بحث فروش نفت همکاران ما در شرکت ملی نفت و امور بین‌الملل این شرکت ابتکارهای خوبی انجام دادند که حتی هزینه‌های انتقال هم کمتر شد، یعنی ما با شیوه‌ای کار می‌کنیم که در بعضی از بازارها و برخی مشتریان، هزینه انتقال پول و کارمزد کمتر است و خبر دارم که بعضی از مشتریان ما حتی کارمزد هم دریافت نمی‌کنند.